Nekromanti Hur många här spelar rollspel utan spelledare?

micromonkey

Veteran
Joined
24 Jun 2015
Messages
23
Haft en ilumination och hittat den sanna läran. Våran spelgrupp avrättade spelledaren och började spela själva utan sådant.
?Skoj skoj.
?Nä men jag har spelat TON av rollspel med spelledare och så. Men nu har jag/gruppen gått över till att spela utan en spelledare. Ingen dog i processen ...

?Så jag är intresserad i ämnet och sådant; söker på internet om variantrar och andra moduler. Hittar lite gran men inte så mycket. Men jag får känslan av att det är ett ganska litet område.

?Nyfiken nu på hur många andra HÄR som spelar rollspel utan spelledare samt hur ni gör. Berätta om era erfarenheter och metoder.
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,784
Location
Stockholm
Jag spelar absolut hellre utan än med men spelar då spel skrivna för att vara spelledarlösa/spelledarfulla.

Några favoriter:

Polaris av Ben Lehman
Medan Världen Går Under och dess olika hack av Wilhelm Person
The Daughters of Verona av Wilhelm Person
Svart av Kval, Vit av Lust av Simon Pettersson
Drakar & Bananer av Simon Pettersson
Imagine av Rickard Elimää
Montsegur 1244 av Frederik Jensen

Jag spelar så som spelen säger åt mig att spela och de spelledarlösa/fulla spelen brukar vara bättre på att beskriva processen än de med en dedikerad spelledare.
 

Nässe

Myrmidon
Joined
3 Jan 2006
Messages
3,607
Location
Malmö
Just nu spelar vi två kampanjer, jag är spelledare i båda. Men tidigare har vi spelat mycket utan spelledare.

Vi har kört två kampanjer i ett Polaris-hack som jag skrivit som heter Staden som Gud glömde och som finns i något nummer av Fenix. Det har varit ruskigt kul. När jag tittar på texten nu känns den i akut behov av omskrivning men själva spelet har varit väldigt lyckosam. Man spelar varandras spelledarpersoner och ofta blir det fyra (man är fyra spelare) olika berättelser med beröringspunkter snarare än en enda berättelse.

Vi har kört flera kampanjer i Solar System (superhjältar, gangsters, etc) där vi turats om att spelleda varsitt spelpass och där alla haft en rollperson. Både gått bra och dåligt. Det tog ett tag innan vi fick till det. Svårt att förbereda sig som spelledare. Och vad sker med ens RP när man inte är med?

Vi har kört två-personsspel där vi haft varsin rollperson och spellett varannan scen för den andra. Kul. På samma sätt har jag kört en massa över nätet i textform där man samtidigt blir spelledd och spelleder den andres rollperson, i samma värld. Oftast AW och varianter av det.

Vi har kört Vampire med Solar System regler där vi spellett varandra helt kaosartat. Den som har lust sätter en scen, till sin egen rollperson eller någon annans. Funkat väldigt bra. En sak vi gjorde där var att vi innan spelpasset skrev lappar med önskade scener till de andras rollpersoner ("Vore fett om Max träffade på sin farsa som också blivit vampyr!"). Den som ville spelleda en scen åt en rollperson kunde titta på lapparna som inspiration. Man fick så klart inte se scenerna som var tänkta åt ens egen rollperson. Blev en skön mix av impro och förberedelser och betydligt enklare att vara spelledare. Också ett sätt som möjliggör intriger och längre berättelser med många lager.

Sen så klart en massa indiespel, tex Svart av kval som jag älskar. Fiasco så klart. Durance. Al-shahabi roach eller vad det heter...
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,932
Location
Nordnordost
Välkommen in i det spelledarlösa rollspelandet.

Jag spelar gärna spelledarlöst och har skrivit några spel som specifikt är tänkta att spelas på det viset.
 

P.eLL.e

MÖRK BORG Barkhäxan
Joined
30 Dec 2015
Messages
514
Välkommen. Får tipsa om Archipelago III också. Finns gratis. Har skrivit ett eget spelledarlöst spel som är inspirerat av det jag nämnde: STILLA.
 

gustaf s

Warrior
Joined
11 Dec 2012
Messages
263
Location
Göteborg
Just nu spelar jag två (eller är det tre, eller fyra) kampanjer. Med spelledare. Men i perioder körs det mycket one-shots och då är det nog rätt ovanligt att de har spelledare. En totalt dominerande del av de spel som jag tänker mig som mina favoritspel är utan traditionell spelledare (vilket RasmusL ovan ger en potentiell förklaring till).

Med det sagt kan jag tycka att spelledare vs inte-spelledare inte är någon grej. Det är inte det som på något sätt avgör om jag gillar ett spel eller inte. Om det formellt finns SL eller inte känns för mig rätt ointressant. Jag menar inte att va dissig mot micromonkey, eller någon annan, men jag tycker inte det är där skon klämmer.
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,784
Location
Stockholm
gustaf s;n259992 said:
Just nu spelar jag två (eller är det tre, eller fyra) kampanjer. Med spelledare. Men i perioder körs det mycket one-shots och då är det nog rätt ovanligt att de har spelledare. En totalt dominerande del av de spel som jag tänker mig som mina favoritspel är utan traditionell spelledare (vilket RasmusL ovan ger en potentiell förklaring till).

Med det sagt kan jag tycka att spelledare vs inte-spelledare inte är någon grej. Det är inte det som på något sätt avgör om jag gillar ett spel eller inte. Om det formellt finns SL eller inte känns för mig rätt ointressant. Jag menar inte att va dissig mot micromonkey, eller någon annan, men jag tycker inte det är där skon klämmer.

Helt klart. "Att ha en spelledare" är bara en konstig norm, inte något som gör spelen varken bra eller dåliga :)
 

P.eLL.e

MÖRK BORG Barkhäxan
Joined
30 Dec 2015
Messages
514
Satte nyss upp en fb-grupp, sluten, för diskussioner om just sånt här. Lär vara rätt lugnt initialt men hoppas på aktivitet med snack, tips, bollande inom kort. https://m.facebook.com/groups/123319775010083

Håller med om att detta med ingen SL, med SL eller skiftande SL inte är det viktigaste egentligen.
 

micromonkey

Veteran
Joined
24 Jun 2015
Messages
23
Nässe;n259970 said:
En sak vi gjorde där var att vi innan spelpasset skrev lappar med önskade scener till de andras rollpersoner ("Vore fett om Max träffade på sin farsa som också blivit vampyr!"). Den som ville spelleda en scen åt en rollperson kunde titta på lapparna som inspiration. Man fick så klart inte se scenerna som var tänkta åt ens egen rollperson. Blev en skön mix av impro och förberedelser och betydligt enklare att vara spelledare. Också ett sätt som möjliggör intriger och längre berättelser med många lager.
Du det där lät intressant. Ska jag testa någon gång.

gustaf s;n259992 said:
spelledare vs inte-spelledare inte är någon grej. Det är inte det som på något sätt avgör om jag gillar ett spel eller inte. Om det formellt finns SL eller inte känns för mig rätt ointressant. Jag menar inte att va dissig mot micromonkey, eller någon annan, men jag tycker inte det är där skon klämmer.
Absolut inte. Tvärt om. Antar att min post på något sätt måste antytt att det fanns ett sämre och bättre. Det manade jag inte. Jag menade bara att JAG och min personliga åsikt är att det är bättre. Men det är inte vad jag vill att denna diskussion ska handla om. Min åsikt så att säga eller vad som är bättre eller sämre. Jag kan hålla med dig om att diskutera att ha SL eller inte ha SL är en ganska tråkig diskussion.

Utan jag är ute efter att få höra, hur andra gör. Andras spelsätt och ider. Som Nässen ovan, att de ger förslags lappar till varandra om vad för scener som önskas. Sprida lite ider. För det är vad jag är ute efter. Nya sätt att göra och tänka.
 

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Joined
21 May 2003
Messages
5,742
Det har varit mycket spelledarlöst för mig de senaste typ 10 åren. Mitt främsta poison of choice har varit mashupen Wicked Archipelago: att göra förberedelserna från In A Wicked Age och sedan spela med reglerna från tidigare nämnda Archipelago.
 

gustaf s

Warrior
Joined
11 Dec 2012
Messages
263
Location
Göteborg
micromonkey;n260216 said:
Absolut inte. Tvärt om. Antar att min post på något sätt måste antytt att det fanns ett sämre och bättre. Det manade jag inte. Jag menade bara att JAG och min personliga åsikt är att det är bättre. Men det är inte vad jag vill att denna diskussion ska handla om. Min åsikt så att säga eller vad som är bättre eller sämre. Jag kan hålla med dig om att diskutera att ha SL eller inte ha SL är en ganska tråkig diskussion.

Utan jag är ute efter att få höra, hur andra gör. Andras spelsätt och ider. Som Nässen ovan, att de ger förslags lappar till varandra om vad för scener som önskas. Sprida lite ider. För det är vad jag är ute efter. Nya sätt att göra och tänka.
Absolut. Jag menar bara att det kan kännas lite rôtet när nån är entusiastisk över något och så dyker det upp nån gammal stöt och ”öh, det där är inte en grej”, liksom.

Till ämnet. Det nämns ju flera spel här i tråden som är designade spelledarlöst, men iaf: Dream Askew, Archipelago och Svart av kval, vit av lust är förutom att vara fantastiska spel dessutom gratis att plocka hem. Så även om du inte vill spela dem (men de är som sagt fantastiska) så går det ju att kolla på hur de strukturerar spel utan en (1) SL.
 

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,327
Location
Kullavik
Har spelat Fiasco med min spelgrupp, Sjätte Inseglet på Gothcon i år och även använt roterande SL i Mutant År Noll.

I övrigt mest läst en del spel som inte kräver spelledare (Svavelvinter, de flesta av Wilpers spel, Montsegur 1244, Stilla, A Taste of Murder, m.m.) men inte haft tillfälle att prova.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,142
Location
Ereb Altor
Jag har spelat några av Jason Morningstars spel (Shab-al-hiri Roach och Grey Ranks) men kom fram till att det inte var min grej. Men skulle jag återvädnda till SL-löst idag skulle jag kika på Fiasco, också från Morningstar.
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,784
Location
Stockholm
Måns;n260234 said:
Jag har spelat några av Jason Morningstars spel (Shab-al-hiri Roach och Grey Ranks) men kom fram till att det inte var min grej. Men skulle jag återvädnda till SL-löst idag skulle jag kika på Fiasco, också från Morningstar.
..men Fiasco!? Det gör ju inte de bra grejerna!? Det är enkel underhållning men utan djup. Tycker jag.

Oooh! Ooooh! Kagematsu har halv-SL men är sååååå jääävla bra!
 

gustaf s

Warrior
Joined
11 Dec 2012
Messages
263
Location
Göteborg
Angående Morningstar så brukar min spelgrupp framhålla hans fantastiska smak (i spel, i historia osv), för att sedan kontrastera den mot hans oförmåga att omsätta det i spel som håller hela vägen. Jag tycker alltid att det saknas någonting (även om det ofta finns fina bitar ocksp). Det är sant för Fiasco, för Durance, för Carolina Death Crawl (även om jag gillar det bättre) och, vill jag minnas även om det var länge sen, Shab-al-hiri Roach. Han verkar vara en sympatisk snubbe och att han lyfter alltid fram små okända spel och lajv osv, men han egna spel... är inte min tekopp. Morningstars finaste stund tycker jag är Love in the Time of Seidh och kanske Night Witches, som ju båda bygger på mekanik han inte själv konstruerat.
 

Bunny

Crazy like a fool
Joined
15 Oct 2002
Messages
2,953
Location
Knivsta
Jag spelar gärna spelledarlöst. Nu för tiden främst på konvent, eftersom jag har haft svårt att hitta tid och energi att själv dra rollspelsprojekt till vardags - då hakar jag istället på andra, och då blir det främst med spelledare (omgiven som jag är av sådana ärkekonservativa typer :wink:). Många favoriter är nämnda här, och till exempel Svart av kval, vit av lust är det spel som jag vid det här laget kör överlägset flest one-shots i. Ändå känner jag mig inte klar med det. Jag har även lånat och applicerat spelets koncept med katalysator och relationskartagenerering till andra spel - som den här kampanjen. Det var väldigt lyckat.

Jag får hålla med om det generellt rådande omdömet gällande Morningstars spel. Fiasco till exempel upplever jag har mycket ouppfyllt potential, och det är lite av en heartbreaker för mig att spelet inte lyckas leva upp till det. Trots det har jag haft fina stunder även där.
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,558
Location
Helsingborg
Jag varierar mig i hur mycket spelledaren är involverad, från att ha rejält mycket spelarinflytande till att enbart ha spelarinflytande. De flesta samberättarspelen jag spelar är väldigt tighta och korta, vilket har gett en positiv sidoeffekt - vi kan säga vad vi är sugna på en kväll och bara sätta igång och spela dem.

De är också förberedelselösa, så samberättarspelen handlar om att först skapa en setting eller situation tillsammans, sedan skapa karaktärer.

Något jag tycker är synd är att många av samberättarspelen utgår från att spelledaren är en norm och sedan försöker fördela ansvaret av spelledarrollen på spelarna. Antingen att varje spelare tar en del av rollen (GM-less), att passiva spelare är spelledare (GM-full), att man turas om med att axla spelledarrollen (roterande spelledare). Jag vägrar för övrigt att användar termen "spelledarlös" eftersom det förutsätter att rollspel ska ha en spelledare. Visst, det är normen men i en kategorisering så ser jag samberättarspelen i en högre hierarki än spelledarspel.

Med Imagine utgick jag från något helt annat - att vi skapar en berättelse tillsammans via en dialog; en dialog strukturerad för att skapa berättelser som deltagarna får immersion i.

Utöver spelledarnormen är det en annan sak som har varit svårt med samberättarspelen och det är att rollspel är skrivna på fel sätt ... eller snarare att rollspel är en spelmotor där spelledaren tar saker och sätter ihop det till sitt eget spel. Det saknas en tydlig spelprocess (äventyren är förvisso spelprocesser), vilket gör det svårt att förmedla hur spelet ska spelas. Mångas spelmakare har bara förutsatt att läsarna förstår spelprocessen och så har spelgrupper fått fylla i hålen själva. Ett bra exempel på detta är The Coyotes of Chicago. Knappt någonting i det korta speldokumentet går in på spelprocessen utan bara förklarar enbart hur deltagarna ska lösa konflikter med slag. Ett typiskt exempel på spelmotor-kontruktion, istället för spelprocess-instruktion. De bra samberättarspelen, i min mening, har en tydlig spelprocess. Det är liksom grundförutsättningen för att ens lyckas.

En till sak att komma ihåg är att det kan vara svårt att få in alla spelartyper och -idéer och få det till en homogen historia. Det är viktigt att hela tiden synka så att alla är på samma frekvens, så att ett romantiskt drama inte plötsligt får inslag av zombiesplatter tillsammans med rymdintriger. Spelen behöver hela tiden låta deltagarna att gå tillbaka till var någonstans de vill att ribban ska ligga, låta spelprocessen hela tiden påminna om atmosfären eller helt enkelt ha veton, där sådant som inte passar in röstas ned.

Det här är en följdeffekt av vad jag pratar om i stycket ovan. Vi behöver också få folk att vilja delta. De kan tänkas inte vilja delta för att de inte tycker om spelet, inte tycker om det vi hittar på eller för att de är för blyga eller tränade (via skolan) att inte säga saker rakt ut. Det sista löser vi genom att få folk trygga i sammanhanget och våga bidra till samberättandet. Självcensurering måste försvinna om vi vill att deltagarna ska bidra.

Här är några spel jag tycker är värda att spana in.

Alienòr - titta på hur spelet skapar rollpersoner samtidigt som den sätter settingen. Det franska Psychodrame har samma tillvägagångssätt.

The Final Voyage of The Selene - tydligare exempel på spelprocess finns inte då det här spelet i princip är ett exempel på rälsning.

Medan världen går under - utöver att bara ha gett bra spelsessioner, så gör det här spelet något jag hävdar är omöjligt - att kombinera tävling med samberättande

Fortune Cookies and Nuclear War - ett nanospel som löser nästan allt jag pratat om ovan perfekt.

A Thousand Years Under the Sun - Det här spelet får stå för en intressant kategori, där deltagarna inte skapar så mycket en berättelse tillsammans utan en värld. Ben Robbins alla spel (ex. MicroScope) samt The Quiet Year är andra exempel på detta.
 

micromonkey

Veteran
Joined
24 Jun 2015
Messages
23
Vill citera och fråga många här olika frågor. Men sitter på jobbet och passar på arbetstiderna. Så jag börjar smått och får återkomma till saker jag tänkte svara mer på senare.

Men jag har en kort sak som jag undrar lite från alla här som skrivit här. Jag har nu fått en känsla av att de flesta som spelar ledarlöst (ska tydligen kallas något annat) spelar det i one shots. Aldrig kampanjer. Själv föredrar jag att spela ledarlöst i kampanjer för då blir saker bara bättre. Personlig åsikt från erfarenhet. De one shots berättelspel (antar jag att det skulle kunna heta) jag har spelat tycker jag alla har saknat något, typ uppföljning. Att det hela leder ut till något.

?Vad gör ni? spelar ni one shots eller kampanjer. Men den här typen av rollspel.

Det jag undrar typ över. Funkar samberättarspel i kampanj dåligt?
 

micromonkey

Veteran
Joined
24 Jun 2015
Messages
23
Rickard;n260342 said:
Jag vägrar för övrigt att användar termen "spelledarlös" eftersom det förutsätter att rollspel ska ha en spelledare. Visst, det är normen men i en kategorisering så ser jag samberättarspelen i en högre hierarki än spelledarspel.
Jag läste ordet ledarlöst länge sedan här på forumet och antog att det var myntat till det namnet. Jag har läst berätterspel och karaktärspel flera gånger i olika rollspels böcker och regelverk.
?
?Jag kan också se felet i att säga ledarlöst och att det är fel att ha normen att det ska vara en spelledare, vilket jag är rätt säker på är en inbankad norm. Samtidigt gillar jag att ha ord på saker. Men det är bara jag och mina åsikter. Men för mig säger inte berättarspel att det skulle innebära att det var vad jag menar med ledarlöst. Berättarspel kan ju ha en spelledare i sig också. Right?
 
Top