Hur många gånger har ni läst Sagan om ringen trilogin?

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,259
Location
Kullavik
Aldrig läst någon Tolkien-bok överhuvudtaget. Fick Åke Ohlmarks översättningen av "Sagan om Konungens Återkomst" i julklapp någon gång, men läste den aldrig.
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,393
Osäker, men det är nog en tre-fyra gånger på svenska (Ohlmarks) och åt minstone två gånger på engelska. Jag läste den flera gånger på mellanstadiet, och det var den första bok(serie) jag avslutade på engelska. Jag var kanske tio - elva, hade precis misslyckats med att läsa Terry Pratchett på engelska och LoTR gick mycket lättare.
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,513
Jag har läst Ohlmarks översättning av trilogin två gånger, en gång under gymnasiet och en andra gång långt senare. Bilbo läste jag också under gymnasiet. Har haft i tankarna att läsa den igen men helt olästa böcker har fått gå före. Jag gjorde även ett försök att läsa Silmarillion under gymnasiet men blev svårt uttråkad och gav upp. Har även ägt De förlorade sagornas bok, båda delarna, men kände mig aldrig lockad att läsa dem.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,478
Location
Rissne
Jag läste den första gången… nån gång i mellanstadiet, kanske? Så jag var väl typ 10 eller nåt. Morsan hade köpt alla tre böckerna och gav mig den första i födelsedagspresent i oktober, och tänkte sig tydligen att den skulle hålla till jul. Hah. Det gick inget vidare. Jag läste dem rätt många gånger på den tiden; de var ju ganska lätta att återvända till då jag fått slut på lånade biblioteksböcker (man fick ju bara låna fem i taget). En gång när jag var typ 11–12 läste jag hela trilogin på en helg. Ohlmarks, givetvis.

Men jag har inte läst den sedan dess, i princip. Jag tröttnade på fantasy nån gång i gymnasiet ungefär, eller kanske högstadiet. Sugen har inte riktigt återkommit. Den sista spillran av mitt fantasyintresse var väl typ när det åtminstone var lite skojjigt också, typ Pratchett.

Jag har tänkt några gånger att jag borde läsa om dem i vuxen ålder, på originalspråk. Men det har inte blivit av. Det finns för mycket bra scifi, och halvdassig scifi, och skräck, att läsa först. Vi får väl se.
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,181
Läste trilogin på egen hand första mellan 11 och 12 års åldern. Skulle tippa att jag läst den runt 7-8 gånger (kanske fler?) sedan dess, senast när jag läste den högt för min son för något år sen (otroligt kul och givande, motsats upplevelse till @Fiktionslek).

Har läst båda svenska översättningarna och på originalspråk.

Man får väl läsa så många gånger man vill. kan tänka mig att jag plockar upp den på engelska igen om några år. Skulle tro att jag klämt på fler gånger, kanske 10, inklusive två högläsningar för barnen. Silmarillion har jag nog läst en 4-5 gånger och Unfinsihed tales två (sporadiskt, aldrig från pärm till pärm). Sen har jag störläst i en del andra verk i History of Middle Easth, The Children oh Hurin och något av de övriga böckerna men bara stötvis.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,615
Location
Göteborg
Jag tror att jag kom till Tom Bombadill eller så, kanske? Jag tror att jag gjorde ett försök med den engelska versionen. Kan det ha varit på universitetet, kanske? Nå, jag tyckte att den var tråkig och orkade inte med den.
 

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,259
Location
Kullavik
Aldrig läst någon Tolkien-bok överhuvudtaget. Fick Åke Ohlmarks översättningen av "Sagan om Konungens Återkomst" i julklapp någon gång, men läste den aldrig.
Tror förövrigt att den enda bok jag läst mer än en gång är Erik Granströms Svavelvinter.
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,167
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Jag har läst Sagan om Ringen 0,5 gånger, vilket är rätt anmärkningsvärt för någon som anser sig vara en extrem Tolkien-nörd. Jag tröttnade någonstans i början av bok två, när jag för första gången gav mig på trilogin för många år sedan.

Grejen är att jag ofta lyssnar på Silmarillion-ASMR när jag ska sova, så min hjärna är såpass marinerad i Silmarillion-lore att jag kan citera långa stycken utantill. Jag har också läst hela "Beren and Lúthien" och andra Tolkien-apokryfer.

Men nyligen kom jag i kontakt med Phil Dragashs ofattbart fantastiska soundscape-ljudbok av ringtrilogin, och har därför börjat ta mig igenom trilogin igen - men nu genom att lyssna på den istället. Det går sakta framåt, jag är i "Fog of the Barrow Downs"-kapitlet just nu, men kan knappt vänta tills saker blir mer episka, vilket ju är den aspekt av Tolkien jag egentligen älskar.
 

Sömniga Isaac

Rollspelsinkvisitor
Joined
9 Feb 2008
Messages
1,928
Location
Örebro
Sagan om ringen så har jag läst bok 1 och 2 två gånger, medan bok 3 har jag inte orkat ta mig igenom. Jag har verkligen inte intresset för Tolkien och hans värld och kände mig så befriad när min svensk-lärare på gymnasiet sa "det är ok att inte gilla sagan om ringen, jag har inte heller fattat grejen". Den befriande känslan låg nog främst i att sagan om ringen bland de jag umgicks med på den tiden sågs som helig.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,868
Location
Ludvika
Jag är inne på tredje genomläsningen. Första gången var jag typ 15 bast eller så.

Man behöver inte läsa sagan om ringen nån gång överhuvudtaget om man inte vill. Filmerna är ändå mycket bättre.
 

Organ

Out of time, out of mind
Joined
6 Jun 2001
Messages
5,476
Location
En mälarö
Jag läste böckerna för första gången 1982 i samband med att jag introducerades till rollspel och då i Ohlmarks svenska översättning. Minns inte om jag i egentlig mening läst om den, inte i sin helhet i alla fall, mer än bara bitvis.

För ett antal år sedan så lyssnade jag på böckerna i talboksformat inlästa av Tomas Norström, även den i Ohlmarks översättning.

Jag har inte läst dem i vare sig på originalspråket eller i Erik Anderssons översättning.
 

Christoffer

It's all pig.
Joined
18 Mar 2008
Messages
3,919
Location
Umeå
Och när läste ni den för första gången?

Vilka översättningar har ni läst eller har ni läst orginalversionen?

Hur många gånger är rimligt att läsa trilogin och hur vilka och många gånger har ni läst dem andra Tolkien böckerna?
Tre gånger kanske? Bilbo ett gäng fler. Bara på svenska och bara gamla översättningen av Ohlmarks. Lånade nyöversättningen men har kanske läst den gamla för många gånger, namnen skär lite och jag får som inte till samma feeling. Men kanske hör samman med att jag inte läst det på engelska alls så har inte riktigt känslan för vilka friheter han tog sig och om de var på gott eller ont. Dock är detta något som jag ämnar göra i år om bara postnord släpper igenom ett stycke hobbit-bok så är jag redo att sätta fart när som helst. :)
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,615
Location
Göteborg
Grejen med Sagan om ringen är världsbygget, va? Det är det man gillar om man gillar Sagan om ringen? För mig som är helt ointresserad av huruvida världen är genomtänkt och trovärdig, finns det något att hämta i böckerna som litteratur? Den är väl mest Campbellsk hjälteresa modell 1A, eller?
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,973
Location
Ett häxkräl
Grejen med Sagan om ringen är världsbygget, va? Det är det man gillar om man gillar Sagan om ringen? För mig som är helt ointresserad av huruvida världen är genomtänkt och trovärdig, finns det något att hämta i böckerna som litteratur? Den är väl mest Campbellsk hjälteresa modell 1A, eller?
Jag tycker det är två saker som Tolkien gör fantastisk bra i Ringarnas Herre: 1) språket och 2) världsbygget.

Själva berättelsen saknar dramaturgiskt stuk, karaktärerna är platta, och den grundläggande konflikt abstrakt och torr. Jag är dock övertygad om att detta inte är så för att Tolkien inte kunde ha gjort allt detta bättre, utan av medvetna val. Men i mina ögon är det inte val som gör böckerna bättre. Och i den meningen tycker jag Bilbo är mycket bättre.
 
Top