Nekromanti Hur många fiender bör man slänga på en spelargrupp?

Deckard

Veteran
Joined
24 Feb 2014
Messages
95
PAX;n123790 said:
Inte höfta. Tror du missuppfattar mig. Du kan inte balansera striden per definition. Oväntade saker kommer hända vilket tippar striden snabbt. Eller så händer ingenting, vilket brukar vara jäkligt tråkigt för spelarna.

Dynamisk miljö och motstånd är ungefär vad jag skrev ovan. Ditt ess i rockärmen.
Då hänger jag med. Har du konkreta exempel på hur man får till en dynamisk strid?
 

Pendragon

Swashbuckler
Joined
5 Aug 2000
Messages
3,030
Location
Malmö, SKÅNE
Ymir;n123749 said:
fast den scenen bygger ju helt på att motståndarna är idioter och bara står och väntar istället för att hugga henne i ryggen medan hon slåss mot en av dem. Så spelleder inte jag motståndare i Eon.
Nejdå. Flera stycken försöker hugga henne i ryggen. Det går mycket, mycket dåligt för dem. Inte konstigt att de andra tvekar. Att halsstarrigt rusa in i ett sånt blodbad som självmordsbenägna lämlar hade varit än mindre trovärdigt.
Dessutom, om de är avsedda att ha nån känsla för mook chivalry whatsoever, varför har de då svärd i modern tid? ;)

Detta är också ett sätt alla balansera en strid på. Om motståndarna har ett numerärt överläge, låt inte alla rusa in på en gång. Några kanske inte hoppar in direkt på grund av feghet eller bara taktisk försiktighet. De iakttar striden i en runda eller två för att sen göra ett informerat val vilken av spelarna som verkar bäst att hoppa på. Går striden mycket bra för spelarna kanske de bestämmer sig för att inte hoppa in alls. Går det dåligt kanske de inte behöver det.

Men som tidigare nämnts, homogena grupper är tråkiga och förvirrande att slåss mot. Även om det är en grupp fiender med samma beväpning, stats och uniform, se till att beskriva dem åtminstone med ett särskiljande drag var, som "den långe", "de skäggige", "den unge". Orkar man dessutom ge dem olika värden var det ett utmärkt tips att ge ledtrådar om deras skicklighetsgrad, gärna om du lägger in en och annan falsk ledtråd. Det finns en utmärkt text i gamla hederliga Khelataar där huvudpersonerna räknar med en fördel i den kommande striden pga den skägglöse ynglingen i motståndargruppen. Sagde yngling charkuterar givetvis en hel hög av dem när klingorna väl korsas.

/Joel
 

Enshadi

Warrior
Joined
11 Aug 2003
Messages
381
Location
Göteborg
Jag tycker att Eon IV:s stridsvärden för typiska motståndare ger en bra måttstock. Vanliga soldater bör ha 3-4T6 i stridsvärden beroende på skicklighet och erfarenhet medan 5T6 är reserverat till elitsoldater som riddare och vapenmästare.

Ifall en rollperson har 5T6 i stridsvärden motsvaras denne av minst en elitsoldat eller två erfarna soldater (med tanke på regler för numerärt övertag). Samme rollperson är även jämbördig med ett större antal sämre soldater (minusmodifikation för Gruppanfall samt regler för numerärt överläge).

Alltså för balansens skull. En rollperson (med 5T6) möts antingen av en lika bra krigare (5T6), två snäppet sämre (4T6) eller fyra eller fler två snäpp sämre (3T6). Ett möjligt motstånd kan alltså för samme rollperson vara en sergeant (4T6) och två vanliga soldater (3T6). Andra komponenter som utrustning för motståndet bör såklart vägas in.

Räknar inte in Fokus. Rollpersonerna är ju trots allt berättelsens huvudpersoner o kan vara bra att de även i en balanserad strid har ett möjligt övertag.
 
Top