Nekromanti hur likt är DoD6 D&D egentligen

humongos

Veteran
Joined
4 Jun 2000
Messages
195
Hmm, få se, vi har:

yrkesnivåerna (som hade kunnat vara ok, om det inte vore för att man ökar skadepoäng m.m.)

restriktionerna (av vapen för de olika yrkena)

multiclassing (nästan iaf =)

Just yrkesnivåer och restriktionerna är de två element från D&D som är _vidrigast_, och dom har Riotminds kapat rakt av. Men inga av fördelarna med D&D finns, såsom tillgång till material och mängden möjligheter.

Kan någon förklara för mig varför jag ska välja DoD framför D&D?
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
Kan någon förklara för mig varför jag ska välja DoD framför D&D?

Vore det inte bättre att leta reda på ett spel du inte avskyr?
 

Aron

Veteran
Joined
24 Nov 2000
Messages
25
Location
Växjö, Sverige
Kan någon förklara för mig varför jag ska välja DoD framför D&D?

Man skall välja DoD6 framför D&D därför att det är svenskt.
Och därför att det förhoppningsvis kommer en härlig spelvärld snart. Dessutom så har väl de flesta av oss här nostalgi skäl till att välja nya DoD, eller hur?

Dessutom - mycket av det du klagar på är redan tillrättalagt på www.riotminds.com, det som inte är tillrättalagt kan snart komma att bli.


Aron
 

Krellh

Warrior
Joined
16 May 2000
Messages
363
Location
Tollered, Västra Götaland
hur likt är DoD6 D&D egentligen - inte alls

Dessutom så har väl de flesta av oss här nostalgi skäl till att välja nya DoD, eller hur?

Nja...jag har ju spelat DoD sedan -86, och jag kan säga att DoD6 är så långt ifrån nostalgiframkallande för mig som det överhuvudtaget är möjligt. Rent personligen anser jag det vara ett av de sämsta, minst genomtänkta spel som nånsin släppts - jag menar, dom har ju gått 10-15 år tillbaka i tiden vad det gäller spelutveckling!
Jag förstår ärligt talat inte varför Riotminds brydde sig om att köpa DoD-licensen när dom ändå kastade allt vad DoD heter genom fönstret fortare än kvickt.

Nä, vill ja ha lite gladvåld med levels och annat tjafs så spelar jag D&D3 - jag anser det vara ett otroligt mycket bättre spel, och bra mycket snyggare än DoD6 dessutom :)

/Tobbe
 

tusse-san

Veteran
Joined
10 Sep 2000
Messages
92
Location
Stockholm
Varför? Ja, du behöver ju inte välja v.6, välj EDD, varför det? Jo, det är bäst!

Om inte det bästa som finns, det bästa jag har spelat, Drakar och Demoner expert!

/Tusse-san
 

Horus

Warrior
Joined
9 Aug 2000
Messages
205
Location
Sthlm
VIsserligen inte, men DoD6 har ändå den där nästan duniga ytan, medan D&D3 har en glatt yta.

Och så säger de att det är innehållet som är viktigast. Ha!

/Horus - RIP Blümchen
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
Inga restriktioner i D&d

Det finns inga restriktioner i d&d...

en magiker får använda svärd... han får använda helrustning, dock så får han jefligt svårt att kasta magi i en full rustning + en stor sköld... men det är ganska självklart då det ökar svårigheten att vifta och löjla sig som man måste göra vid magikastning i d&d....

Om man vill så kan dessutom din magiker springa runt med det där stora tvåhandssvärdet alla andra tycks vilja använda..

så kom inte och jämför med saker du inte verkar veta något om..

chrull - kanske tog i lite för häftigt...
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Vifta i helrustning?

"men det är ganska självklart då det ökar svårigheten att vifta och löjla sig som man måste göra vid magikastning i d&d...."

Varför skulle det bli svårare?

En rustning är till för att skydda men fortfarande göra det möjligt att slåss. För att det ska vara möjligt så måste rustningen vara ledad efter kroppen och flexibel nog för att personen i den ska kunna göra alla möjliga konstiga manövrer, inklusive uppresning från marken, kullerbyttor (vet inte riktigt varför man ska göra en sådan i strid, men det går faktiskt) med mera halvakrobatiska manövrer.

De två begränsande faktorer som finns i en rustning är:
1) den är tung och varm och därmed tröttande.
2) hjälmar av fel sort begränsar synförmågan.

Men rörligheten är inte särskilt begränsad, utom i ett fåtal rustningar (och plåtrustning är inte en av dem - jag skulle sätta mina slantar på en hårt åtdragen gambeson i äkta tyg som den mest hindrande rustningen).

- Krille
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
Re: Vifta i helrustning?

En full plate ger ju faktiskt bara en failure på 35% ... medans tex en splintmail ger 40... sen kan man lägga till en tower shield på det... 50% ger den..

och en kille med tower shield och full plate viftar nog inte så bra... menmen...

Jag tror, men är inte säker, på att det bara är barder som inte kan ha hjälm när de kastar... det pga att barder måste höra hur de sjunger sina spellisar..

Jag tycker det är ganska naturliga regler.. faktiskt mycket bättre än gammla dod's järn grej...

De kanske överdirver % lite men jag tycker det är bra... JAg vill inte ha några lvl 20 magiker i magiska platemails +5 .... faktiskt..

chrull
 

Blasphemy

Swashbuckler
Joined
4 Jul 2000
Messages
2,369
Location
Göteborg
Det var någon som skrev tidigare här i detta forum en sak som jag tyckte var bra.
Det var att samtidigt som D&D släppte sin 3e upplaga så hade de försökt ta bort de mesta av restriktionerna och ologiken.
Däremot så passade nya Drakar och Bologny genast på att ta till sig dem.
Varför vet jag inte....
Men enligt mig så är nog DoD & D&D väldigt lika regelmässigt. Båda är levelbaserade, De har båda hit points,..
Fast nya D&D verkar ändock bättre än DoD.



Profeten från Norr..
Är övertygad om att nya Drakar och Demoner suger Bologny
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
Båda är levelbaserade, De har båda hit points,

Liksom t.ex Merp och Palladium.

Den stora skillnaden är att D&Ds levlar genomsyrar hela systemet. I DoD verkar det rätt lätt att strunta i dem. <a href="http://www.riotminds.com/utanyn.html">Regler för detta</a> finns redan upplagda på riotminds hemsida. Så om du vill köra ett icke-levelbaserat spel är nog DoD en bättre satsning än D&D.
 

Krellh

Warrior
Joined
16 May 2000
Messages
363
Location
Tollered, Västra Götaland
Så om du vill köra ett icke-levelbaserat spel är nog DoD en bättre satsning än D&D.

Nja...vill man ha ett level-befriat spel så ska man snarare ta både DoD och D&D och kasta dom så långt man orkar. Istället skulle jag föreslå att man väljer något fundamentalt annorlunda spel, som exempelvis Eon, DoD Expert, eller varför inte Vägen? Samtliga dessa spel är ju befriade från allt vad levels och HP-ökning heter.

Även om det kanske är ganska lätt göra sig av med hela level-fenomenet i DoD6 så kvarstår faktumet att detta är en del av den regelmotor som man får när man köper spelet. Så...vill man inte ha levels så är det ju enklare att välja ett annat spel.

/Tobbe
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
jupp

Även om det kanske är ganska lätt göra sig av med hela level-fenomenet i DoD6 så kvarstår faktumet att detta är en del av den regelmotor som man får när man köper spelet. Så...vill man inte ha levels så är det ju enklare att välja ett annat spel.

Ja, jag håller med. H verkade dock bara vilja överväga D&D och DoD, därav jämförelsen :gremsmile:
 
Top