Hur löser jag ett mysterie?

Zeedox

Hero
Joined
14 May 2021
Messages
1,039
Location
Stockholm
Det finns flera trådar på forumet om hur jag som spelledare skapar ett mysterie, men jag ser inte att vi har pratat om hur jag som spelare löser samma problem!

Jag är ganska dålig på att klura ut pussel och konspirationer i andra medier, och i rollspel upplever jag det som ännu svårare. Där kan jag inte klicka på varenda pixel, eller kolla upp en guide! Och de flesta datorspel är konstruerade för att du inte kan "fastna", medan det är en större risk i ett rollspel - till exempel om du råkar förolämpa en viktig rollperson.

Förstås påverkar spelledaren och äventyret: tex. hur flexibel är spelledaren? Är lösningen definierad från början? Har spelledaren förberett sig? Finns det tillräckligt med ledtrådar? Det är dock saker som är mycket svåra att påverka som spelare under ett givet spelmöte.

Så! Därför skulle gärna höra tips om hur ni agerar när era karaktärer skall klura ut lösningen på ett äventyr.
 

Sömniga Isaac

Rollspelsinkvisitor
Joined
9 Feb 2008
Messages
1,951
Location
Örebro
Så! Därför skulle gärna höra tips om hur ni agerar när era karaktärer skall klura ut lösningen på ett äventyr.
Um...

  • Sök ledtrådar.
  • Ställ frågor till spelledaren som förtydligar och utesluter eventuella missförstånd.
  • Ställ frågor till SLP vid platserna, frågor som ger svar och även nya platser/personer att följa upp på.
  • Chans hejvilt och våga diskutera med medspelarna om vad trådarna pekar mot.
Alltså det är så jag skulle tänka. Men det beror också på vilket spel jag håller i handen. Är det ett spel där det finns ett på förhand förutbestämt svar, eller är det ett spel som bygger på att gruppen utifrån sin utredning skapar en upplösning på fallet utifrån den information som finns given.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,575
Location
Rissne
Några spridda tankar (baserat på hur jag tänker mig att spelare optimalt agerar i de mysterieäventyr jag designar, och de tekniker för att designa mysterieäventyr jag skapar):
  • Spela eftertänksamt.
    • Är man på en plats där det kan finnas fysiska ledtrådar, var noggrann. Leta överallt.
    • Ska man prata med någon eller göra något annat där man inte bara kan "backa" enkelt: planera ordentligt innan. Nej, det är inte ett problem om ni spenderar 2–3 IRL-timmar med att planera.
  • Dubbelkolla med SL om ni fattat saker rätt.
  • Gör listor med ledtrådar som hittas. Namn, adresser, etc.
    • Gör gärna en nodkarta som byggs på allt eftersom.
  • För överlag mycket anteckningar.
    • Anteckningar kan med fördel göras gruppvis – en av mina grupper som körde Tatters of the King spelade i ett konferensrum med whiteboard, där de antecknade allt viktigt – och i slutet av mötet fotade de tavlan och återskapade den i början på nästa. Man kan också tänka sig en gemensam Miro eller Google Docs eller något.
  • Fundera över vilka ledtrådar som…
    • … direkt ger möjlighet att gå någonstans eller prata med någon specifik.
    • … kräver någon ytterligare information för att kunna ageras på.
  • När tillfälle ges, bygg relationer med experter. De kan komma väldigt väl till pass när ni behöver få ut mer information ur en ledtråd.
  • Beta av ledtrådarna med direkt vidarepekning, t.ex. adresser etc.
  • Avslöja så lite som möjligt för utomstående om vad ni pysslar med eller kommit fram till. Sådant ät svårt att "ta tillbaka".
  • Agera så safe som möjligt – ickedestruktivt när det går. Om det inte finns tidspress, vänta så länge som möjligt med handlingar som är oåterkalleliga. Ju mer information ni har innan ni agerar desto bättre.
  • Försök alltid att ha flera olika teorier, och eliminera / lägg till nya allt eftersom. Var redo att släppa en teori när som helst även om den är rolig.
  • Stanna ofta upp och diskutera nuläget med medspelarna. Man tänker bättre tillsammans.
    • Det är alltid drygt med maverick-spelare, men i just mysterielösande är det extra drygt.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,575
Location
Rissne
Som spelledare skulle jag vara obekväm med denna punkt. Föredrar om allt sker in-game om det går.

Visst, pratar man allmänt och generiskt kan det kanske funka.
Alltså… Som spelare är jag ju inte där. Min rollperson ser ju huruvida "ringen på golvet" som SL just beskrivit är en fysisk bit metall man har på fingret eller om det är en cirkel ritad med krita. Då är det väl rimligt att jag som spelare bekräftar med SL att jag fattat rätt om vad min rollperson sett?
 

Sömniga Isaac

Rollspelsinkvisitor
Joined
9 Feb 2008
Messages
1,951
Location
Örebro
Alltså… Som spelare är jag ju inte där. Min rollperson ser ju huruvida "ringen på golvet" som SL just beskrivit är en fysisk bit metall man har på fingret eller om det är en cirkel ritad med krita. Då är det väl rimligt att jag som spelare bekräftar med SL att jag fattat rätt om vad min rollperson sett?
Det är detta jag efterlyser. Det handlar om att jag som spelare i ett mysterium är beroende av korrekt information och att jag uppfattat informationen korrekt. Det är ju inte som att du som spelare ska korsförhöra din spelledare varje sen, mer reda ut oklarheter i scenen. Spelledaren har ju, enligt mig, ett ansvar att förtydliga vad rollpersonerna ser och då måste spelaren kunna ställa frågor till spelledaren utifrån det som rollpersonen noterat i scenen.
 

Quadrante

Grisbonde
Joined
14 Mar 2003
Messages
4,208
Location
Skellefteå,öjebyn,umeå
Alltså… Som spelare är jag ju inte där. Min rollperson ser ju huruvida "ringen på golvet" som SL just beskrivit är en fysisk bit metall man har på fingret eller om det är en cirkel ritad med krita. Då är det väl rimligt att jag som spelare bekräftar med SL att jag fattat rätt om vad min rollperson sett?
Ja, om det är (som jag sa) generisk information.

Är vi i Sundsvall? Sa du en metallring? Vänstra lådan? Osv
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,575
Location
Rissne
Det är detta jag efterlyser. Det handlar om att jag som spelare i ett mysterium är beroende av korrekt information och att jag uppfattat informationen korrekt. Det är ju inte som att du som spelare ska korsförhöra din spelledare varje sen, mer reda ut oklarheter i scenen. Spelledaren har ju, enligt mig, ett ansvar att förtydliga vad rollpersonerna ser och då måste spelaren kunna ställa frågor till spelledaren utifrån det som rollpersonen noterat i scenen.
Jupp.

Däremot ska man självklart inte få direkta svar från SL om huruvida man dragit rätt slutsatser utifrån informationen, eller huruvida man gjort en korrekt tolkning av något en SLP sagt. Tycker jag.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,575
Location
Rissne
Ja, om det är (som jag sa) generisk information.
Jag har… nog aldrig hört begreppet "generisk information" eller för den delen "allmän information" om sådan, men visst, då verkar det ju som att vi är överens alla tre.
 

Sömniga Isaac

Rollspelsinkvisitor
Joined
9 Feb 2008
Messages
1,951
Location
Örebro
Jupp.

Däremot ska man självklart inte få direkta svar från SL om huruvida man dragit rätt slutsatser utifrån informationen, eller huruvida man gjort en korrekt tolkning av något en SLP sagt. Tycker jag.
Håller med helt, här delar jag din uppfattning att en del av det roliga är ju att tolka och försöka lista ut vad som egentligen pågår. Det är ju eventuella oklarheter som behöver förtydligas, om en person rollpersonen möter väljer att vara vag är det en del av mysteriet och kan användas som en del i pusslet. Varför talar personen i fråga i gåtor?

Edit: Och ja, även samtal överlag bör inte förtydligas. Här får väl rollpersonerna tala med personen och ställa frågor till personen om de söker klarhet.
 

Quadrante

Grisbonde
Joined
14 Mar 2003
Messages
4,208
Location
Skellefteå,öjebyn,umeå
Det känns okej att pausa en scen för att fråga om ens roll/person vet mer om ett ämne och om det är okej med spelledaren så är det mitt tips. Om inte annat att fråga om sånt är okej innan man börjar spela.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,575
Location
Rissne
Håller med helt, här delar jag din uppfattning att en del av det roliga är ju att tolka och försöka lista ut vad som egentligen pågår. Det är ju eventuella oklarheter som behöver förtydligas, om en person rollpersonen möter väljer att vara vag är det en del av mysteriet och kan användas som en del i pusslet. Varför talar personen i fråga i gåtor?

Edit: Och ja, även samtal överlag bör inte förtydligas. Här får väl rollpersonerna tala med personen och ställa frågor till personen om de söker klarhet.
Något jag kan känna är på gränsen är frågor av typen "verkar hen rädd" och sådant. Jag är ju en sån SL som gärna försöker vara lite teatralisk och använda kroppsspråk och även till viss del rösten när jag gestaltar spelledarpersoner, så helst vill jag ju att spelarna ska bilda sig en egen uppfattning. Jag kanske flackar lite med blicken, eller pratar i short bursts eller hela tiden sneglar över rollpersonens axel etc.

Men… samtidigt kan jag ju inte bortse från att 1) min skådespelarförmåga kanske inte räcker till (jag skickar fel signaler) och 2) en del spelare har helt enkelt svårt att läsa av sådana sociala signaler, och just den sortens player skill vet jag inte om jag egentligen är så intresserad av att envisas med att avkräva dem.

Så jag landar nog i att jag är OK med det. Så länge spelaren frågar efter rollpersonens intryck, snarare än spelledarpersonens inre liv, så kommer jag som SL att ge någon form av svar. Även om det ibland kanske blir "det har du svårt att avgöra".
 

Sömniga Isaac

Rollspelsinkvisitor
Joined
9 Feb 2008
Messages
1,951
Location
Örebro
Men… samtidigt kan jag ju inte bortse från att 1) min skådespelarförmåga kanske inte räcker till (jag skickar fel signaler) och 2) en del spelare har helt enkelt svårt att läsa av sådana sociala signaler, och just den sortens player skill vet jag inte om jag egentligen är så intresserad av att envisas med att avkräva dem.
Klokt, det är alltid svårt det där. Ska det gestaltas med språk eller genom hur du använder din kropp. Jag föredrar ju det skrivna ordet, så även vid spelbordet som spelledare föredrar jag att beskriva med ord och ibland även vara rak med spelarna. Men det tror jag mer handlar om ett samtal som måste tas runt bordet. Här finns inget rätt och fel, bara olika vägar att göra det på.
 

Quadrante

Grisbonde
Joined
14 Mar 2003
Messages
4,208
Location
Skellefteå,öjebyn,umeå
Om man ska ha rådet ”sök ledtrådar” så ska man nog också ”komma ihåg ledtrådar”, ”värdera ledtrådar” och ”jämföra ledtrådar”. Sen är ledtrådar rätt meningslösa om de inte sorteras, så man får grupper av information.

Men, bra råd att söka … hmm
 

Sömniga Isaac

Rollspelsinkvisitor
Joined
9 Feb 2008
Messages
1,951
Location
Örebro
Målet med tråden är alltså att bryta ned den här aktiviteten i mer specifika aktioner och frågor. Jag är ingen polis i verkligheten så har alltid svårt att komma på vad ”söka ledtrådar” innebär. :)
Jag skulle varit lite tydligare på den punkten, nu har dock @krank skrivit en fantastisk lista. Kika på den, för där finns väldigt mycket matnyttigt. :gremsmile:
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,575
Location
Rissne
Målet med tråden är alltså att bryta ned den här aktiviteten i mer specifika aktioner och frågor. Jag är ingen polis i verkligheten så har alltid svårt att komma på vad ”söka ledtrådar” innebär. :)
Jag tänker att det här kan diskuteras på mikro(plats)nivå och makro(äventyrs)nivå.

I båda fallen tänker jag att det handlar om att vara metodisk. Men på en mordplats till exempel:
  • Vad skiljer platsen just nu från hur den brukar se ut?
    • Den döda kroppen obviously
    • Något annat som är ditlagt/borttaget/flyttat?
    • Vilka är där som inte brukar vara där, vilka som brukar vara där är borta?
  • Arbeta fraktalt, alltså zooma in mer och mer
    • När SL beskriver "det är ett rörigt kontor", be om detaljer om specifika möbler, papper, utrustning etc.
    • När SL beskriver en soffa som vänta upp och ner, be om detaljer – hur då upp och ner? Var i rummet, jämfört med allt annat? Är soffkuddarna kvar?
    • När SL beskriver en soffkudde som ligger en bit bort, be om mer detaljer – hur ligger den? Finns det några fläckar/hål/etc?
  • Be om en karta
  • Försök bygga en tidslinje – vad har hänt och i vilken ordning? När och hur länge sedan? Vilka sätt kan mordet ha gått till?
Gör gärna en fysisk lista över saker du tänker fråga om, så du inte glömmer något. Det är jättelätt att glömma saker, när SL listar en massa grejer.
 

Zeedox

Hero
Joined
14 May 2021
Messages
1,039
Location
Stockholm
Däremot ska man självklart inte få direkta svar från SL om huruvida man dragit rätt slutsatser utifrån informationen, eller huruvida man gjort en korrekt tolkning av något en SLP sagt. Tycker jag.
I ett spel som har sociala färdigheter, eller i en spelstil som ”snabbspolar” konversationer tycker jag personligen att detta har sin plats. Tex. om jag fått uppfattningen att en SLP försöker kringla sig ut ur en fråga, men det bara beror på att spelledaren hade svårt att hitta orden pga hjärnsläpp. Då kan det vara på sin plats att stämma av ”Ja, det ni kommer fram till efter lite bråk är att Xatarxas förnekar koppling till dödskulten”.
 

Zire

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
3,005
Location
Umeå
Anteckna så mycket du kan, men sedan får du inte missa den viktigaste punkten: att kolla igenom anteckningarna kontinuerligt.

Sedan är det viktigt att diskutera med de andra spelarna. Hur uppfattar ni X? Vad tror ni om Y? Kan X och Y hänga ihop? Formulera teser och teorier, och gör det tidigt, innan ni börjar springa efter det ena eller andra spåret.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,496
Skämt svar:


Seriöst svar:
1: Gör all bakgrunds researchen utan att ha kontakt med någon. Gå igenom allas social media, gör alla bakgrunds komtrollerna, läs på om alla inblandade och verkligen gör allting du kan utan att avslöja att du gör en utredning. Detta är delen av utredningen som SKA VARA zero impact. Du ska inte påverka något, du ska inte avslöja att du finns. Om du kan gå från detta till steg 5 så är det perfekt.

2: Se på alla bevisen, undersök platserna, undersök kropparna, rota igenom folks hem, prata med experter som inte är kopplade till fallet direkt. Här är det bra om du kan vara zero impact men det går inte alltid. Hittar du mer att undersöka gå tillbaks till 1 gå annars till 3. Har du löst det gå till 5.

3: Prata med folk. LÄMNA INTE UT NÅGON INFORMATION DIN IDIOT! Ta bara in information. Jag kan inte understryka nog att här ska du bara samla in information. Om du provocerar fram information här är du inkompetent och jag hatar dig. Du kommer påverka saker här, går inte att undvika, men det är ditt jobb att minimera påverkan. Får du spår här som går att följa upp gå tillbaks till 1 eller 2. Annars gå till 4. Du borde dock gå till 5 nu för du ska ha löst det. Steg 4 är dåligt.

4: Provocera fram information. Så lämna ut bitar av information, hota folk, ljug, slå någon på käften, muta någon, tortyr (du torterar folk för att få dem eller andra att göra dumma saker mest), skugga folk med mera. Man vill aldrig vara i steg 4. Steg 4 är där folk kommer undan eller folk blir skadade. Gå till 5 efter det här steget om du äntligen löst fallet. Ibland kan man backa till tidigare steg efter steg 4 men ibland är det kört.

5: Du har löst fallet! Grip folk eller skjut dem eller varna vampyr rådet eller vad du nu ska göra.
 
Top