Hur långt (IRL)uppehåll kan man ta i en kampanj eller i ett äventyr?

Conan

Swashbuckler
Joined
15 Aug 2000
Messages
2,085
Jag har vad som var tänkt som en one-shot jag påbörjade för ungefär två år sen. Den andra halvan av äventyret kommer avklaras vid nästa spelmöte som säkert kan dröja ytterligare nåt år innan det kommer till skott.

Det får mig att fundera på:

- Hur lång paus eller uppehåll kan man ha i ett äventyr eller kampanj?

- Hur långa pauser eller uppehåll har ni haft, och hur gick det att återuppta dem?

- Spelar det egentligen någon roll om man inte minns riktigt vad som hände sist? Spelar man om eller bestämmer man sig helt sonika för vad som hände?
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,492
Min upplevelse: Har man en kampanj där man spelar varje vecka och det blir ett uppehåll på 3 veckor är det över. Det är slut. Kaputt! Bara gör one-shots istället.

Jag förstår inte hur man har ett uppehåll på flera år!
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,931
Jag och min gamla spelgrupp hade en jättelyckad kampanj här vi hade uppehåll på ca. sex månader mellan varje spelmöte. Då var spelmötena mellan 24 och 48 timmar långa.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,492
Jag och min gamla spelgrupp hade en jättelyckad kampanj här vi hade uppehåll på ca. sex månader mellan varje spelmöte. Då var spelmötena mellan 24 och 48 timmar långa.
Ah, okej, då förstår jag att man kan ha uppehåll! Med så långa pass hinner man komma in i det trots längden mellan.
 

afUttermark

Swashbuckler
Joined
17 Oct 2011
Messages
2,009
Jag plockade upp och körde klart Tjurmannen efter 13 månaders uppehåll pga sjukdom, medicinering och koncentrationssvårigheter. Nu tänkte vi plocka upp och köra klart vår KH kampanj oklart när vi spelade senast men jag tror att det att det är säkert sexton månader sen typ.
 

Sömniga Isaac

Rollspelsinkvisitor
Joined
9 Feb 2008
Messages
1,951
Location
Örebro
I Tyranni of dragon tog vi uppehåll på drygt ett halvår, visst var det lite hackigt att komma igång igen efter det uppehållet men på grund av att såväl gruppen som jag (för en gångs skull) tagit ordentliga noteringar flöt det snart på väldigt bra igen. Tog kanske ett spelmöte innan vi var inne i kampanjen igen och allt flöt på lika väl som innan det längre uppehållet. Min upplevelse är att det handlar om gruppens engagemang och vilja att plocka upp igen, finns det en vilja att fortsätt och plocka upp efter ett långt uppehåll så löser det sig för då anstränger sig gruppen för att hitta tillbaka igen även om uppehållet varit långvarigt.
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,931
Ah, okej, då förstår jag att man kan ha uppehåll! Med så långa pass hinner man komma in i det trots längden mellan.
Precis, jag föredrar längre spelpass med längre uppehåll. Har testat spela som de flesta verkar göra, typ 4 timmar per spelpass men väldigt regelbundet. Det funkar tyvärr inte för mig.
 

ChrilleT

Swordsman
Joined
1 Feb 2014
Messages
504
Det är inte optimalt men vi har haft några uppehåll som varit mer än en månad, skulle gissa 3 månader som mest.
Har blivit så eftersom det i spelgruppen finns de med familj, några som jobbar skift och en egen företagare så vi har svårt att samla tillräckligt många samtidigt. Brukar spela även om vi bara blir 5 av oss 6 i gruppen för att det inte ska bli ännu längre uppehåll. Covid har ju med ställt till det då vi varit mer försiktiga om vi pratar senaste åren.

Det vi gör är att skriva ner allt viktigt som sker varje spelomgång och så kan vi köra en snabb återblick de gånger det blivit ett längre uppehåll. Optimalt tycker jag hade varit att spela iaf varannan vecka.
 

Jocke

Bäst i rollspel
Joined
19 May 2000
Messages
4,031
Location
Sthlm
Tror två och ett halvt år är min grupps längsta paus i en kampanj. Men vi brukar rotera spel och spelledare, så ofta 6-12 månader mellan olika delar i en kampanj.
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
6,074
Vi lyckades plocka upp en kampanj som var på Covid-paus rejält länge. Beror jättemycket på spelarna, skulle jag säga.
 

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,303
Location
Kullavik
Konfluxsviten

Påbörjad 11 april 2008. Under 2008 och 2009 spelade vi nästan varje helg. 2010 och första halvan 2011 spelade vi 1-2 ggr / månad. Sen hade vi avbrott i ett år till juni-juli 2012. Nästa gång blev december 2013. Juli 2014. Augusti 2016 och senast ett par pass i juli 2017 där sista passet avslutades med förljusningen av Stegos 31 juli 2017. Det som återstår nu är sista delen, Den Femte Konfluxen.

Anledningen att vi nu står still handlar främst om att jag som SL behöver samla ihop alla trådar från kampanjen (som både innehållit originalmaterialet, anda konverterade äventyr och händelser från romansviten) och även om jag flera gånger börjat peta i mina högar med anteckningar så fastnar jag redan vid inledningen och hur meta-spelet (Skuggspelet) skulle fungera och vilka skuggmakter som skulle finnas representerade i slutskedet.

Så ja, man kan ha en kampanj på paus väldigt länge...
 

Ulfgeir

Swashbuckler
Joined
6 Feb 2001
Messages
3,183
Location
Borås, Sverige
I vår Dresden Files-kampanj, så ahde vi nog ett 2 år lång uppehåll mellan äventyr 7 och 8. Men de 2 sista äventyren (8 och 9) blev inte direkt bra. så de tog skada av det långa uppehållet eftersom de ändrade saker för mycket.
 

DanielSchenström

Swashbuckler
Joined
10 Dec 2000
Messages
3,309
Location
Enköping
Hur långt som helst känner jag. Vi har haft flera kampanjer med fleråriga uppehåll utan problem. Längst uppehållet än så länge är 9 år, men det slår vi nog i slutet av detta år då vi ska återuppta en kampanj från 2006.

Hur lätt eller svårt det är eller har varit beror mycket på typen av äventyr. Hoppa runt i grottor och skalla monster, där behöver man bara sätta sig in i regler och se om man förstår eventuella anteckningar på ens rollformulär. Multipla intriger och spår som pågår samtidigt, då kan man behöva strukturera upp och förtydliga vad som hänt tidigare, och leva med att folk kommer att ha glömt saker.
 

Brödbane

Kristallkrönikör
Joined
1 Oct 2020
Messages
786
Tror det hänger mycket på hur ofta man spelat, längd per pass och ålder på spelargruppen. Generellt så har ju längden på uppehåll ökat ju äldre jag och mina spelare blir. Vi brukar ses cirka 1-2 gånger i månaden för 3-timmars pass och det längsta uppehållet har varit typ 3-4 månader (men då var det rätt tungrott att plocka upp fanan de första gångerna efteråt).

Tycker dock det är respektingivande att kunna plocka upp karaktärer och handling efter flera år i malpåsen!
 

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Joined
17 May 2000
Messages
7,888
Location
Port Kad, The Rim
Vi tvingades göra ett flera år långt uppehåll i vår Space 1889-kampanj på grund [komplicerade orsaker]. Det visade sig vara problemfritt när vi återsamlade Marsfararna kring överste Nordenskiöld.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,740
Location
Göteborg
I Plommonkrönikan har vi generellt haft en takt på runt ett spelpass per år. Det är dock lite speciellt eftersom man har mer eller mindre nya rollpersoner varje gång.
 
Top