Hur långa kampanjer kör ni?

Långa kampanjer är ju ett väldigt brett begrepp och jag har aldrig träffat en enkät som har haft tillräckligt många bra alternativ så därför ställer jag inte upp frågan som en sådan.

Jag är lite nyfiken hur det ser ut hos er andra. Brukar ni köra långa kampanjer? Hur många långa kampanjer har ni spelat klart? Hur lång är er längsta? Och hur många spelmöten anser ni definierar en lång kampanj? Eller speltimmar om ni hellre vill använda det.

Jag tänker att det finns korta kampanjer, medel och långa i den här diskussionen.

I min grupp har vi spelat en bunt långa kampanjer. Jag har inte tänkt på ämnet mycket nog för att ha en egen absolut tanke kring vad som utgör en lång kampanj, men 50 spelmöten och uppåt känns som en bra gräns. Med den gränsen så har min grupp spelat 6 stycken men det finns två ytterligare som jag är osäker på hur långa de var/ska räknas som. (En kort kampanj skulle enligt mig vara 10 möten eller mindre.)

Vår första D&D 3.0-3.5-kampanj är vår längsta med 129 spelmöten och spelades till sitt slut. Vi började 2000 och avslutade 2010. 14 färdiga äventyr och resten egengjort med färdiggjorda kartor för det mesta.
Den följs av en AD&D 2nd ed-kampanj med 89 möten (med många 7-12 timmars spelmöten, men de andra kör med nästan enbart 5 timmarsmöten).
Sen har vi en pågående kampanj i 3.5 som just nu har nått 87 möten och troligen kommer sluta nära den förra i antal möten, en med 56 spelmöten, en Vampire the Masquerade-kampanj på 53 möten och slutligen en D&D 5E-kampanj på 50 möten exakt. Av dessa så blev den första avbruten medan de andra avslutades normalt. Vampirekampanjen var ursprungligen tänkt att vara ungefär 4 ggr så lång men en av spelarna ville spela klart snabbare så vi beslutade att det skulle bli 20 möten till efter det.

De jag är osäker på är en DoD-kampanj som inkluderade Oraklets fyra ögon, Svavelvinter och Femte konfluxen bland annat men där var jag inte spelledare. Den andra är en TORG-kampanj som vi spelade där det blev en TPK en bra bit in. De äventyr vi kör är de som skulle vara i kampanjen. Om det räknas så är det 57 spelmöten. Första rollpersonsgänget gick ur världen för 15 möten sedan. Kampanjen pågår.

Av de kampanjer som pågår nu finns det nog 3 som kommer nå 50 eller längre.

Allt detta ovan är resultatet av 39-40 års spelande.

Övriga frågor och tankar kring långa kampanjer välkomnas. Denna diskussion behöver inte begränsas enbart till mina funderingar och min nyfikenhet.

I vuxen ålder har jag inte haft några riktigt långa kampanjer. Kanske något 20-tal spelmöten som mest? Det är svårt att hålla ihop spelgrupper som består av vuxna människor med liv och grejer. Sen har jag också själv överlag haft svårt att prioritera rollspel senaste typ årtiondet eller så.

När jag kör Tatters brukar första äventyret – det som är bra, alltså – ta kanske 7-11 spelmöten a' 4-5-ish timmar stycket. Annars har jag ju mest spellett oneshots eller tvåmötesäventyr.

Back in the old days när jag spelade varje vecka, flera dagar varje vecka, hade vi nog åtminstone ett par riktigt långa kampanjer. Men det är nu så länge sedan att jag knappt minns något. Den längsta kampanj jag varit med i var superhjältekampanjen Kampanjen… där var jag absolut inte med på alla spelmöten; den spelledaren jonglerade flera delvis överlappande grupper som spelade olika superhjälteteams i en och samma värld. Jag vågar inte säga antal spelmöten, men kampanjen pågick nog i 20 år eller så… Även om det mot slutet mest blev 1-2 gånger per år som jag var med.

Jag tror att jag föredrar mellanlånga kampanjer, i teorin. 50+ känns som att de skulle behöva bli ganska spretiga och antagligen vara mer spelardrivna än jag vill ha mina kampanjer. Jag föredrar ju när det finns tydlig början-mitten-slut och en ordentlig röd tråd i mina kampanjer. Jag skulle också ha lite svårt att t.ex. koppla ihop flera CoC-kampanjer till en enda lång tidslinje med samma rollpersoner – i mina ögon känns det som att det närmast devalverar värdet av det man uppnår och är med i i kampanjerna, att det blir lite för mycket BPRD-pulp för min smak. "Veckans hot mot världsalltet". Och det kan säkert vara kul men det är inte vad jag vill ha av lovecraftska kampanjer.

Jag skulle väldigt gärna vilja vara spelare i en riktigt göttig kampanj igen, men det känns just nu rätt osannolikt att det blir av…

I modern tid är "Sju porträtt av Elvira Wallin" den enda halvlånga kampanjen, med ca 35 spelmöten plus några med bara SL och en spelare. Någonstans mellan 10-15 spelmöten tycks annars vara tidpunkten då våra kampanjer dör...

Edit: "Tjurmannen från Kungsskär" blev nog i och för sig ett tjugotal spelmöten och ett faktiskt avslut.

Under 10 spelmöten skulle jag kalla kort för de allra flesta tradspel, 11-30 medel, 31+ lång. Det ger så klart väldigt stor spridning på långa kampanjer, men jag tycker ändå det känns rimlig, utifrån min upplevelse.

Jag har spelat en handfull långa kampanjer sedan min omstart för 20 år sedan. Undergångens arvtagare (gissar runt 50 i alla fall), Törnetronen (100+, har en del kvar), Enemy Within (ca 90, kan vi ha 1/3 kvar?). Kommer inte på någon mer. Skule tro att mediankampanjen ligger på runt 20 pass.

Last edited:
Jag dras inte till långa kampanjer, skulle säga att ~12 spelträffar är så långt jag kan sträcka mig.

Last edited:
Jag körde Svavelvinter på fem, en kampanj jag körde till Gemini på fem och två första böckerna till Undergångens arvtagare på tio.

En megakampanj för mig är fem spelmöten IRL.

Har inte räknat spelmötena så jag kan inte svara med säkerhet, men jag tror vi brukar hamna på 15-30 spelmöten per kampanj. Sedan kan en kampanj ibland (har inte hänt på mycket länge) gå över till nästa kampanj (tänker mig en kampanj som en namngiven serie äventyr med röd tråd och en från början någorlunda definierad slutpunk).

Sedan 2020 har våra nio kampanjer varat 7-24 sittningar, median 15. Men i två av de fallen har vi återupptagit spelet efter en lång paus. Det betyder att flera av dessa kampanjer skulle kunna bli längre med tiden.

Att Brindlewood Bay-kampanjen bara blev 7 sittningar är hårdkodat i spelreglerna.
Why seven sessions? Though this is not spelled out in the rule book, six or seven is apparently the ideal maximum number envisioned by the designer. Each case should give the players at least three meta plot or season arc clues (p. 42). The season finale is triggered after the players amass 15 meta plot clues (see the Dark Conspiracy Sheet p. 2), that is, after 15 / min 3 = max five cases. Add to this one “sweeps week” case set somewhere else and the season finale, and you get max seven cases, each of which took us one four-hour session to play.

Det här är intressant för mig, för här går jag (igen) mot vad jag förstått är trenden i modernt rollspelande. Det är uppenbart att korta kampanjer och oneshots är det mest praktiska i det verkliga livet. Det är framtiden för rollspel, verkar det. Vi hade en liknande diskussion här i Jakarta-WhatsApp-gruppen och jag var den enda som passionerat argumenterade för långa kampanjer. Men långa kampanjer är rollspel för mig.

Jag började mitt rollspelande med DoD 84(?) och sedan Expert. Vi spelade Spindelkonungens Pyramid, Dimön, något äventyr från Sinkadus och lite hemsnickrade saker, så definitivt inga genomtänkta kampanjer, men jag försökte liksom alltid få det att kännas kampanjigt: att det fanns en bestående värld. Vi körde samma rollpersoner som utvecklades, och vi handviftade hur dessa kunde vara i öknen och sedan plötsligt i tempererat klimat. Den enda riktiga kampanj jag spelledde då var Ärans Väg, i sin första upplaga. Och det var guld.

Ereb Altors framväxt kändes som ett projekt mot möjligheten att skapa mer och längre sammanhang. Att kunna följa rollpersonernas levnadsöden på ett sätt som aldrig tog slut. Det var det outtalade målet. I alla fall för mig. Oändlighet.

Så nu, när jag kom tillbaka till hobbyn, var och är det där kvar i huvudet på mig. Det är drömmen. Målet. Visionen. Jag började direkt med Dimmornas Dal med totala främlingar som spelare: pang på bara. Det blev plåttrigt med mycket ändring i spelgruppens konstellation och många frånvaror här och där, men det gick. Säkert 60 möten minst. (Jag håller aldrig räkningen.) Vi fortsatte in på nya Ärans Väg, där det till slut rann ut i sanden innan de riktigt hade kommit någonvart.

Mitt enda problem med Dragonbane (DoD 23) har varit en känsla i bakhuvudet att rollpersonerna inte kan fortsätta att utvecklas i all oändlighet, så som jag en gång upplevt/känt/tagit för givet att de kunde göra med DoD Expert. Men nu kör jag min andra kampanj här: Dragonbane i Ereb Altor, och det har gått jättebra. Kampanjen har känts tajt utan att spreta, med en klar röd tråd och vi närmar oss slutet (se mina inlägg i Idag har jag spelat...) Vi har pressat upp rollpersonernas stats till den grad att det känns rätt att vi når slutet, men det känns också som om dessa rollpersoner har mer äventyr de skulle kunna uppleva, mer personlig utveckling att genomgå.

Och jag har börjat min tredje kampanj i Jakarta: Mutant: År Noll. Jag sitter på alla expansionerna och zonkompendierna. Så tanken är definitivt att slå personbästat i antalet oräknade spelmöten...

Jag har alltid gillat tjocka böcker och långa filmer. Underhållning som ett slags sensory deprivation tank. Jag gillar, nej älskar, långa kampanjer. Sådan är jag bara.

En tidigare tråd med liknande tema finns här.

För mig är en kort kampanj ca 15 spelmöten, medel ca 30 och lång ca 45 eller mer. Sedan min lokala spelgrupp drog igång 2013 har vi spelat tre kampanjer som vi avslutat vid omkring 45 spelmöten. Då har merparten av deltagarna känt sig klara med rollpersonerna, händelseutvecklingen, spelvärlden och/eller regelsystemet och sugna på att spela något annat istället. Jag spelar även WFRP/The Enemy Within med en grupp via Discord. Där närmar vi oss 90 spelmöten. Det är intressant som kontrast mot mitt övriga rollspelande. Roligt men inget jag själv hade haft intresse eller ork att spelleda.

Jag vill även flika in att jag tycker att kampanjspelandet förbättrats med tiden. Det beror på flera olika saker. Dels på att äventyr, regelsystem och spelledartekniker har utvecklats. Dels på att deltagarna har blivit bättre på att planera sin tillvaro och kommunicera sina förväntningar. Inte så att jag tycker att kampanjerna var dåliga förr, men de är bättre nu. Allt flyter smidigare och når oftare ett lämpligt avslut istället för att rinna ut i sanden.

Jag hade jättegärna kört kampanjer på 50+ spelmöten, men då hade jag behövt ha en grupp spelare som inte har rollspel på 1037:e plats på sina prioriteringslistor och som vill engagera sig i en kampanj.
Ja det där med att hitta dedikerade spelare som har förståndet och insikten att förstå att sådant som arbete, partner, familjeliv,andra intressen är trams som bör förkastas för att kunna ta sig ann det som är viktigt i livet (rollspelandet) med total hängivelse utan yttre distraktioner som stör har ju varit ett återkommande problem nu i medelåldern.

Jag vill även flika in att jag tycker att kampanjspelandet förbättrats med tiden. Det beror på flera olika saker. Dels på att äventyr, regelsystem och spelledartekniker har utvecklats. Dels på att deltagarna har blivit bättre på att planera sin tillvaro och kommunicera sina förväntningar. Inte så att jag tycker att kampanjerna var dåliga förr, men de är bättre nu. Allt flyter smidigare och når oftare ett lämpligt avslut istället för att rinna ut i sanden.
Starkt medhåll. I unga år rullade bara allt på vilket ledde till en del seghdg, och i ganska stor grad var det så för mig även fram till för 10 år sedan (även om kampjenerna ofta inte blev så långa mätt i antal spelpass). Nu har både SL och spelgrupp mycket bättre koll och är mer bekväma med att sätta ramar.

Oj, nu ska vi se - X-files blev 96 möten, Fall and Rise typ 113, Enemy Within 46, MUA höll jag inte räkningen på, men det var nog närmare 100, ett gäng mindre på runt 20

I min fysiska spelgrupp brukar vi ligga på ca 25-40 spelträffar när vi kör längre kampanjer och runt 6-10 om vi ska köra något som en mumsbit där i mellan. Eftersom både jag och vår andra spelledare lider av GAS (game acquisition syndrome) blir det så

Eon 20 spelmöten a 15+timmar var. Under 2-3år. Får räknas som lång trots fåtal möten...som var låååånga (en i månaden ungefär) Klar.
Enemy Within 107st a 2-2,5timmar under 2 år (en i veckan) Klar
Symbaroum Törnetronen. Just nu 99st vi är i mitten av bok 5 (av 6). 2-2,5h (en i veckan)
Warhammer Imperium Maledictum. Ligger på 10ish. Regler, värld och målbild synkade inte...slocknade.

Skulle säga att 1-10 kort, 11-30 mellan och 30+ mellan.
Men beror också på längden på spelpassen och längden det tar IRL....

Har haft diskussionen om vi inte borde försöka bita i lite mindre kampanjer än de största hela tiden........jag vet inte om 100+ möten är optimalt.....kul....men kanske inte optimalt ;)

Vi har tittat på Pirates of Drinax för framtiden.....så ni kan ju gissa hur det kommer att gå....

Jag har spellett en och samma kampanj de senaste åtta åren, dvs min ommixade The Enemy Within. Vi är i första akten på sista "säsongen" nu (men den lär bli rätt lång) och har kört drygt 140 spelmöten. Jag hävdar inte att det här är helt friskt.

Tänker att jag borde bokföra mitt spelande varje gång en sådan här tråd dyker upp...

Masks of Nyarlathotep är enda långa uttalade kampanjen jag spelat (1,5 år höll vi på, med lite instick av one-shots ibland, kanske 40 spelpass på ett år, så då blir det 60 spelpass (2 timmar online per gång)).
Har jag någon aning om hur många spelpass det blev när vi körde (3 stycken?) sammanhängande äventyr i Ur Varselklotet? Nej, men kan tokgissa på 20 stycken.

Sen spelar ju irl-gruppen någon slags kampanj i bemärkelsen samma rollpersoner (förutom en tpk, men de nya rollpersonerna var andliga uppföljare) som kör på med sammanhängande äventyr/upplevelser. Här är vi också upp Masks-klass i kalendertid, men vet inte om det räknas som en kampanj.

För mig är kort kampanj = 2-3 spelmöten, mellankampanj = 4-5 spelmöten, lång kampanj = 6+ spelmöten. Den längsta jag spelat i mitt liv var 12 spelmöten, tror jag, men då bytte jag rollperson en bit in. Känns svårt att göra något intressant med en och samma rollperson i den sortens mastodontkampanj.

Back