Hur lång är en timme? Tar saker längre tid online?

Gabrielle de Bourg

Gör nördiga grejer
Joined
5 Feb 2018
Messages
1,236
Överlag tar det lite längre tid online, ja. Det som fick mig att känna att vi ändå kan spela äventyret är att jag gjort det en gång på en stream inom ramen av vad konventet har för tid. Det är ju inte skrivet för att spelas digitalt, så jag, Micke och Gunilla tänkte försöka sätta ihop en kort text med lite tips att tänka på för att spela det digitalt.

Sedan är pauser ENORMT viktigt online och verkligen inte att underskatta, det gör mycket för orken!
 

DanielSchenström

Swashbuckler
Joined
10 Dec 2000
Messages
3,308
Location
Enköping
Jag har inte jättemycket erfarenhet från onlinespelande, men jag har testat att spela och att spelleda online. Själva spelsessionen i sig upplever jag är lika snabb som vanligt, men det kan hända att folk pratar i munnen ibland på ett sätt som inte görs i vanliga spelmöten.
Det som blir annorlunda är distribution av spelmaterial och här finns en bunt olika metoder att välja från. Det viktiga är bara att man har en metod som funkar.

Och när man pratar om att fungera. Min grupp har bara kört med roll20 och med 4 deltagare har det fungerat utan problem. Mer än det så har det varit ljudproblem och vi har då testat discord som ljudkanal, samt anslutningsproblem vilket innebär avbrott. Totalt skulle jag säga att 10-15% av speltiden har fallit bort på grund av det.

Något det har varit mindre av är ovidkommande snack, då man inte kan prata lite tyst vid sidan om speciellt lätt. Koncentrationsmässigt verkar det bli mer koncentration när vi kör online än off.
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,182
I min lilla spelgrupp så är det mer tidseffektivt att spela online, eftersom vi slipper resa/ses. Att det tar några minuter med tekniskstrul är ganska lite jämfört med tiden att resa till en annan stad.
Ja, det är absolut så att i och med att kringlogistiken försvinner så går det ju åt mindre tid totalt sett. Jag spelar mer nu än någonsin och det beror delvis på onlinespelande (hade nog till exempel aldrig provat Lovecraftsesque med @Genesis, @Rickard och @Ape of Wrath om inte premissen var onlinespel).
 

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,259
Location
Kullavik
När vi spelat online i min ordinarie spelgrupp så har det flutit förvånansvärt bra. Visst att det finns lite hinder med att alla t.ex. inte kan slå tärningar på ett snyggt sätt om man inte kör en specifik plattform, men det är ju enkelt löst med att visa tärningen för dem.
 

IcarusDream

Anti-populist
Joined
9 Jan 2007
Messages
1,033
Location
Carapalea
Jag såg att GothCon-anmälan har öppnat nu, komplett med rollspelsarr som är fem timmar som vanligt.

Hur resonerar en makare av sådana (typ @gabrielledebourg, @ceruleanfive eller @IcarusDream) när det kommer till äventyrsskrivandet? Anpassas äventyren på något vis när de flyttar in i cyberrymden?

Jag har bara spelat lite online, men jag är hjälpligt erfaren av att göra konventsäventyr för fysiska konvent.

När jag skriver för konvent så räknar jag med typ tre scener per timme rollspel. Ett fyratimmars-pass tappar en timme i rollpersonsväljande, intro, regelgenomgång och bensträckare. Dvs äventyret kan vara typ 8-10 scener långt.

Men nu när vi corona-spelat online så hinner vi bara 2-3 scener på ett spelmöte som är 2-2,5 timmar långt.

Är det jag som gör något fel när jag spelleder online? Något trick jag borde ta till?

Är online-versionerna av äventyren kortade på något vis?

GothCon-sidan för den som är nyfiken: http://wordpress.gothcon.se/arrangemang/rollspel/
Jag har spellett online i flera år innan, så för mig är det inte så jättestor skillnad. Skillnadena är att det blir mindre samkväm och större risk att folk försöker störa spelet med att tvångsmässigt posta mems och doliga bilder istället för att spela.
 

ceruleanfive

Bläckfisk
Joined
23 Feb 2017
Messages
2,711
Location
Eskilstuna
1. Det kan inte hända lika många saker parallellt – det går inte att sitta och småprata mellan två spelare medan andra gör annat.
2. Man behöver ta pauser oftare.
3. Kroppsspråket syns inte alls lika tydligt och det går som sagt inte att prata flera personer samtidigt – alltså flyter samtalet sämre.
4. Det går inte att peka på grejer på andras formulär, etc – så det kan bli lite krångligare att hjälpa varandra.

Jag tycker att det blir en sämre upplevelse, med sämre flyt och mindre åstadkommit på motsvarande tid fysiskt.
 

Innergnome

Bygger FictionBoard
Joined
13 Jun 2011
Messages
21
Location
Stockholm
Hur vore det om alla rollspelare registrerar sig med postnummer, och sedan delar Sverok in oss i lagom stora grupper, så alla får spela bara med människor som bor nära. Effektivt, ekologiskt och rättvist.
I samma anda skulle de kunna gå ut med nån rekommendation på närodlat och rättvisemärkt snacks, mat och dryck så att rollspelare lämnar mindre miljöavtryck under spelsessionerna. Kanske nån Sverok märkning av pizzerior.

Skämt åt sida.

Man glömmer ju bort det med restiden. Själv är jag ifrån Norge och har nu möjligheten att spela med mina gamla rollspelskompiser. Vi ses oftast på Fantasy Grounds som känns lite föråldrat i gränssnitten men det funkar ju. Regelstödet gör att spelssessionerna flyter på bra så tror inte det tar mer tid än när vi ses live. Kan gå en del tid på teknikstrul och förklara hur saker funkar i VTTen men man har ju sparat in på resväg.
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,847
Location
Nordnordost
Så att utforska ett grottrum tar 10 minuter online? Jag skulle säga att det fortfarande är förjävla snabbt.
Du har inte spelat God45s dungar. Det är en beskrivning med typ spädbarn, tjära, blod, kedjor och vampyralver. Sedan slår spelarna sitt save, om de dör gör de nya rollpersoner och börjar om från början med vetskapen om att det där rummet är fucking grim och dödligt. Om de klarar sitt save kan de få slåss mot vampyralverna och/eller spädbarnen.

Absolut görligt att klara ett rum vart 5e minut.

;-)
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,514
Du har inte spelat God45s dungar. Det är en beskrivning med typ spädbarn, tjära, blod, kedjor och vampyralver. Sedan slår spelarna sitt save, om de dör gör de nya rollpersoner och börjar om från början med vetskapen om att det där rummet är fucking grim och dödligt. Om de klarar sitt save kan de få slåss mot vampyralverna och/eller spädbarnen.
Ve och fasa! Inget utrymme för player skill! Detta är en skandal!
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,386
Du har inte spelat God45s dungar. Det är en beskrivning med typ spädbarn, tjära, blod, kedjor och vampyralver. Sedan slår spelarna sitt save, om de dör gör de nya rollpersoner och börjar om från början med vetskapen om att det där rummet är fucking grim och dödligt. Om de klarar sitt save kan de få slåss mot vampyralverna och/eller spädbarnen.

Absolut görligt att klara ett rum vart 5e minut.

;-)
Det är exakt så här! :D Jag hade kunnat ha det här som en blurb på framsidan av en av mina dungeons :D
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,386
Det är massor med utrymme för player skill, varje rollperson du skickar ner i köttkvarnen är ett tecken på att du saknar den. :-D
Det är en extremt ”Du borde varit bättre!” spelstil. Men mina spelare är också absoluta monster av att knäcka dungeons. De förlorar inte ens så många karaktärer längre! De öppnar dörrarna och går ”Molotova tjäran för att driva vampyrerna mot spädbarnen och sedan springer vi förbi medan de äter bebisarna! Plocka så mycket guld ni kan påvägen!”
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,588
Location
Stockholm
Min upplevelse är att det skiljer beroende på typ av spel.

Spel med kartor och figurer tycker jag funkar urbra online och om det är väl förberett går det snabbt.

Spel som bygger på att spelarna ska bidra med mycket innehåll och energi _kan_ bli långsammare pga svårare att hitta ett gemensamt flyt. Där tycker jag att kroppsspråk närvaro i rummet är viktigt och lättare för energin att smitta av sig. När alla väl är med på banan och "vet vad vi håller på med" är det nog samma lika som offline men fram tills dess är det knepigare.
 

Feuflux

omjonasson.se
Joined
8 Jan 2001
Messages
4,957
Location
Linköping
shit så olika man kan vara. Jag sitter med headset typ 12 timmar om dagen...
Och för att förtydliga så menar jag 2 timmar prata med andra människor via headset och inte lyssna på musik i headset, fast nu när jag ska förtydliga så är inte frågan om det gäller det sistnämnda med. :)
Poängen var i alla fall att lyfta upp den här aspekten om man tänker köra ett 5-timmars-pass online med okända människor.
 

PerW

Veteran
Joined
7 Jan 2021
Messages
54
Saker som gör rollspel över zoom/Meets/discord mer ansträngande:

- Det är alltid någon som har dåligt ljud. Det värsta är när man hör sig själv dubbelt eftersom någon använder laptoppens inbyggda mick och högtalare.
- Att känna av när man kan gå in och agera utan att prata i mun på folk. (vilket flera har poängterat i tråden)
- Att vägleda teknikovana i plattformens funktioner.
- Tendensen att nedprioritera spel jämfört med att man möts i fysisk form.
- Småbarnsföräldrar som störs av barn. När alla sitter hemma så blir det trångbott. Svårt att vara ostörd för dessa spelare.
- Att man kanske redan suttit flera timmar i möten i jobbet innan. (som flera påpekat)
- Det känns som att man behöver anstränga sig mer för att avläsa nyanser i spelet. Jag tycker att video hjälper föga.
 
Top