Hur lång är en timme? Tar saker längre tid online?

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,848
Location
Nordnordost
Jag såg att GothCon-anmälan har öppnat nu, komplett med rollspelsarr som är fem timmar som vanligt.

Hur resonerar en makare av sådana (typ @gabrielledebourg, @ceruleanfive eller @IcarusDream) när det kommer till äventyrsskrivandet? Anpassas äventyren på något vis när de flyttar in i cyberrymden?

Jag har bara spelat lite online, men jag är hjälpligt erfaren av att göra konventsäventyr för fysiska konvent.

När jag skriver för konvent så räknar jag med typ tre scener per timme rollspel. Ett fyratimmars-pass tappar en timme i rollpersonsväljande, intro, regelgenomgång och bensträckare. Dvs äventyret kan vara typ 8-10 scener långt.

Men nu när vi corona-spelat online så hinner vi bara 2-3 scener på ett spelmöte som är 2-2,5 timmar långt.

Är det jag som gör något fel när jag spelleder online? Något trick jag borde ta till?

Är online-versionerna av äventyren kortade på något vis?

GothCon-sidan för den som är nyfiken: http://wordpress.gothcon.se/arrangemang/rollspel/
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,387
Det tar sjukt mycket längre tid med allt online är min upplevelse. För folk måste undvika att tala över varandra utan att se varandra. Så man är artig och tar det långsamt. Så allting tar dubbla tiden.
 
Joined
15 Nov 2004
Messages
3,397
Location
Maastricht
Min erfarenhet är att man, åtminstone i min ordinarie grupp, får in mer spel på mindre tid än vad vi får om vi skulle spela face to face.
Men det är säkerligen skillnad från grupp till grupp. Är man inte van att spela online så kan det säkert bli rörigt och ta längre tid, samma sak om man inte känner varandra och har en känsla för hur man ska lämna utrymme, för det funkar verkligen inte att försöka tala samtidigt som det mer går att göra när man spelar irl.

Mitt tips skulle vara att som SL där lyfta upp just detta i början och poängtera att det är lite extra viktigt med "online etikett" för att spelandet ska flyta på bra.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,618
Location
Göteborg
Jag tycker spontant att det känns som att det tar ungefär lika lång tid via nätet som ansikte mot ansikte. Har inte märkt någon större skillnad. Sedan orkar folk ofta inte spela lika länge, men det är en annan sak.
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,523
Location
Fallen Umber
Jag håller med Genesis. Det tar ungefär lika lång tid, men det är jobbigare, och 5 timmar online låter som väldigt väldigt mycket.
 

Zire

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,992
Location
Umeå
Min erfarenhet är att man, åtminstone i min ordinarie grupp, får in mer spel på mindre tid än vad vi får om vi skulle spela face to face.
Det här är också min upplevelse. Men det är också mycket mer ansträngande per timme. 2-3 timmar är mitt max. 5 timmar har jag inte testat, men jag tror inte att jag vill det heller (åtminstone inte i sträck).
 
Joined
15 Nov 2004
Messages
3,397
Location
Maastricht
Det här är också min upplevelse. Men det är också mycket mer ansträngande per timme. 2-3 timmar är mitt max. 5 timmar har jag inte testat, men jag tror inte att jag vill det heller (åtminstone inte i sträck).
Ja, det kräver en annan form för koncentration som jag tror de flesta av oss inte är vana vid. Jag tror att jag max skulle klara max 3-4 timmar, men det har aldrig skett att vi spelat längre än 3 timmar så jag har inte haft chansen att testa vart min gräns ligger.
Men för egen del så blir det mer intensivt, så det går också åt mer energi.
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,414
Det här är också min upplevelse. Men det är också mycket mer ansträngande per timme. 2-3 timmar är mitt max. 5 timmar har jag inte testat, men jag tror inte att jag vill det heller (åtminstone inte i sträck).
Samma känsla här.
Teknikstrul kan pajja tiden, absolut, men får man det att rulla i typ 2 timmar så motsvarar det lätt 3-4 timmars vanligt spel. Och jag har aldrig varit med om att teknikstrul pågår så länge att det ändå inte blir effektivare, kanske för att jag helt enkelt hade gett upp då.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,868
Location
Ludvika
Jag tror att antalet spelare har stor inverkan. Jag har kört maraton på 6-7 timmar två dar i rad utan problem. Men då var det bara två spelare och SL, och SL dirigerade och klippte fram och tillbaka mellan spelarna.

Vi körde också med video vilket gjorde att man kunde räcka upp en hand när man ville inflika, istället för att försöka avbryta och prata i mun på varandra.
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,182
Nästan allt tar längre tid, speciellt allt som har något sånär regelkomplexa moment men också allt som innebär samtal mellan flera personer. Det enda som jag upplevt går snabbare:
  • Viss visualisering, om den är förberedd givetvis - titta på en karta ta del av en handout etc.
  • Vissa lite mer analyserande diskussioner kan gå snabbare än IRL eftersom ingen orka prata lika mycket, å andra sidan är det svårare att komma till beslut eftersom det är knepigare att uppfatta vad man landat i
 

Gutte

Warrior
Joined
15 Apr 2020
Messages
243
Det vara väldigt beroende på hur sammansvetsade en grupp är, det är nog någonting man kan jobba på men måste vara knepigt på konvent.
 

Björn den gode

Swashbuckler
Joined
5 Jun 2001
Messages
3,308
Location
Göteborg
Så för att sammanfatta folks åsikter så är vi överens om att det alltså antingen tar längre tid, kortare tid, eller ungefär samma tid att göra samma sak som IRL :)

Den andra frågan då, är det vettigt att ha 5-timmarssessioner för rollspelspassen på GothCon när man kör online, orkar vi det? Sen kommer jag väl i och för sig personligen inte spela något passbaseratrollspel på det digitala GothCon men det gör jag ju inte i vanliga fall heller. Och det är ju en kombination av laganmälan och att jag har så mycket annat jag tycker är kul att göra på GothCon.
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,973
Location
Ett häxkräl
Nä, jag har inte en känsla av att saker tar längre tid. Tempot i min grupp blir kanske lite lägre, men med Discords system med flera kanaler kan spelare också lämna huvudgruppen och köra dialogscener medan jag spelleder resten av gruppen - där sparar vi faktiskt lite tid (och får automagiskt en högre grad av hemlighetsmakeri).

Jag tycker personligen att det är mer energikrävande att köra digitalt än fysiskt. Jag sitter i Zoom-möte flera timmar vissa dagar och att bara typ äta och sedan gå rakt in och köra tre fyra timmar till på Discord gör mig rätt trött i skallen.
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,414
Den andra frågan då, är det vettigt att ha 5-timmarssessioner för rollspelspassen på GothCon när man kör online, orkar vi det?
15 minuter försvinner i den akademiska kvarten. 15 till i presentationer. 30 till i snack om scenariot, få folk att förstå hur de hittar sina rollpersoner etc. 30 minuter försvinner i att det ska läsas bakgrunder, frågas om specifika regler. 15 till i toalettpausen och kaffe-hämtandet innan man börjar. Då har du 3:15 kvar till faktiskt spel, eftersnack och minst en paus till som kommer behövas.
 

Feuflux

omjonasson.se
Joined
8 Jan 2001
Messages
4,958
Location
Linköping
Helt frikopplat från gothcon så har jag ingen lust att sitta med headset på i mer än två timmar. Sen vill jag vila öronen.

Sen till frågan så hinner man mer digitalt eftersom det blir mer fokuserat direkt. Minimal tid på kringsnack och mer "anslut till discord, börja rollspela).
Man hinner mindre eftersom det alltid är någon som har ljudstrul som måste lösas och att man väntar på varandra mer eftersom två som pratar samtidigt på discord betyder att man inte hör vad som sägs alls medan två som pratar samtidigt irl är hanterbart.
Typ.
 

zo0ok

Rollspelsamatör
Joined
13 Sep 2020
Messages
2,613
I min lilla spelgrupp så är det mer tidseffektivt att spela online, eftersom vi slipper resa/ses. Att det tar några minuter med tekniskstrul är ganska lite jämfört med tiden att resa till en annan stad.

Jag tycker inte att själva spelet varken går så mycket långsammare eller snabbare. Nu kör vi bara theater-of-mind, inga strider eller taktiska situationer med kartor eller figurer. Och när det gäller kartor så behöver jag som SL vara förberedd oavsett, så att dela en karta på Discord tar inte längre tid än att ha skrivit ut den och kasta fram ett papper på bordet. Men jag planerar mina äventyr något annorlunda/anpassat för onlinespel.

Jag tycker också att det blir lite bättre fokus online. Det fungerar inte att prata i mun, eller prata om annat, lika mycket.

Det tar lite längre tid att rulla tärningar, och uppdatera HP och så, online.

Med det sagt så föredrar jag att resa till en annan stad, träffa mina kompisar, äta och dricka något gott och spela tillsammans.
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,973
Location
Ett häxkräl
Med det sagt så föredrar jag att resa till en annan stad, träffa mina kompisar, äta och dricka något gott och spela tillsammans.
Jag vill känna lukten av mina spelare! Annars är det inte på riktigt! (Tips, baserat på erfarenhet: starta inte en spelgrupp med folk som bor i tre olika län och där en är i riskgrupp för en framtida global pandemi, för när den där pandemin kommer så måste man spela online).
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,973
Location
Ett häxkräl
Hur vore det om alla rollspelare registrerar sig med postnummer, och sedan delar Sverok in oss i lagom stora grupper, så alla får spela bara med människor som bor nära. Effektivt, ekologiskt och rättvist.
Ja, den här rapporten som kom härförleden visar ju att småstaden jag bor i har lägst andel rollspelare i typ hela landet. Det är sånt som man behöver veta! (Om du bor i Växjö och letar efter en spelgrupp, PMa mig!).
 
Top