Nekromanti Hur lång är en fjärdigsväg? [nt]

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
Norstedts Uppslagsbok told me so... ^_^ [NT]

Så det så! Och ni påstår väl inte att Norstedts Uppslagsbok ljuger? För då slår jag er i huvudet med en gymnastiksko! ^_-


Storuggla, slog upp det
 

seinet

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,834
Location
Göteborg
Re: Hur gammal är milen?

Då har jag en liten fråga nu också.

Är milen som mått äldre än metern, kan det vara så att milen omdefinierades vid införandet av metern i den civiliserade världen (d.v.s. inte USA och england /images/icons/laugh.gif)?

/Seinet Wintermute - Lyssnade precis klart på W.A.S.P:s version av Paint It Black
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
303 år

"Är milen som mått äldre än metern, kan det vara så att milen omdefinierades vid införandet av metern i den civiliserade världen (d.v.s. inte USA och england )?"

Jadå. Den svenska milen är bra mycket äldre än metersystemet. Den definierades som 6 000 famnar eller 18 000 alnar, men längden på en aln respektive famn varierade rätt kraftigt. 1665 infördes ett enhetligt måttsystem i hela Sverige, men det var först 1699 som milen reglerades av kronan. Det var då den svenska milen blev 10 688 meter lång (fast det visste man inte då - då var den fortfarande 18 000 alnar respektive 6 000 famnar). Den kom då också att representera det lagstadgade avståndet mellan gästgivaregårdar.

År 1889 reformerades måttsystemet igen, och metersystemet antogs som de enda lagliga måttenheterna. Då ändrades också den gamla milen till en nymil på 10 000 meter, och fjärdingsvägen försvann.
 

seinet

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,834
Location
Göteborg
Re: 303 år

Ok, bra att veta.

Hur är det med de gamla milstenarna, sitter det med en mils avstånd mellan varandra eller en nymils avstånd?

Och alla dessa gestgivaregårdarna, var det statliga gästgiverigårdar eller var det privatiserat. Jag kan tänka mig att det inte var så många som egentligen ville ha en gästgivaregård på en glest traffikerad sträcka med tanke på affärerna.

/Seinet Wintermute - Skriver/Gör vad som helst för att slippa skriva det här jobbiga BASH-skriptet som skall skriva ut vilka klasser som finns i alla källkodsfiler för ett projekt /images/icons/smile.gif
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Re: 303 år

"Hur är det med de gamla milstenarna, sitter det med en mils avstånd mellan varandra eller en nymils avstånd?"

Milstenarna är äldre än 1889 års meterreform, och följer således den gamla svenska milen.

"Och alla dessa gestgivaregårdarna, var det statliga gästgiverigårdar eller var det privatiserat."

Med tanke på att Sverige inte var lika öde på den tiden, utan att det fanns byar med sisådär tre till fyra kilometers avstånd, så är det inte otänkbart att gästgivaregårdar kunde bära sig ändå.

Nu för tiden är Sverige fruktansvärt öde - inte sedan järnåldern har det bott så få personer på den svenska landsbygden. Jag vill minnas att den nutida landsbygdsbefolkningen utgör ungefär en femtedel av den medeltida, och denna lilla klick skapar mat åt ungefär femtio gånger så många personer som den medeltida bonden och producerar ändå för mycket.
 
Top