Hur läser du en rollspelsmodul?

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,478
Location
Rissne
En sammanfattning utan sammanhang/ordning blir ju mer... en innehållsförteckning. Tankar?
Någonstans kommer man att behöva skriva saker i en viss ordning. En bok är ju trots allt linjär. Så en översikt, eller sammanfattning, kan lika gärna följa bokens struktur. Sammanfattningens uppgift är ju att vara, typ, en abstraktionsnivå över "skumläsning". Ett sätt att snabbt fatta "grejen" med modulen (om det nu är ett äventyr, en kampanj, en äventyrsplats, en världsmodul eller vad det nu är).

Så i ett hyfsat linjärt äventyr beskriver sammanfattningen vad som kommer att ske.
I ett mindre linjärt äventyr beskriver sammanfattningen kanske snarare översiktligt vilka alternativ som kommer att finnas.

Innehållsförteckningen är ju mer till för att man snabbt ska kunna hitta grejer, men den kan absolut delvis fylla samma funktion som en sammanfattning. Åtminstone för de av oss som pallar att ta in information i listform. Jag har också sett försök att kombinera dem – grovhuggna innehållsförteckningar där man under varje kapitelrubrik har en mening eller två som översiktligt beskriver innehållet…

(Ibland funderar jag på ifall man egentligen behöver själva äventyret om det ändå finns en sammanfattning. Jag brukar landa i "ja", eftersom jag gillar när det finns en massa detaljer nedskrivna som jag slipper improvisera. Men jag tänker att folk som är mer bekväma i att improvisera nog egentligen säkert kan klara sig på att bara läsa sammanfattningen…)
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,562
Någonstans kommer man att behöva skriva saker i en viss ordning. En bok är ju trots allt linjär.
Ja och nej. Den är ofta linjär, men behöver inte vara det. Det finns tex en bok till Tales of Gor som är upplagd som ett uppslagsverk, med en massa artiklar i bokstavsordning. Sure, rent datormässigt så är ju texten linjär, men den är inte tänkt att läsas så.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,867
Location
Ludvika
Det blir ju svårt att ge en översiktsbild över vad som kommer att ske och samtidigt inte berätta vad som kommer att ske. En sammanfattning utan sammanhang/ordning blir ju mer... en innehållsförteckning. Tankar?
Sure... men du har ju fortfande något skrivet i modulen, eller hur? Det är inte nödvändigtvis händelseförloppet som måste beskrivas, om det inte finns något fast sådant, utan innehållet i modulen och vad det går ut på.

Precis som God45 är inne på:

"Det här är en sandlåda, där äventyrarna får en massa ledtrådar, och själv väljer vilka de vill följa upp.

Runt om i kungadömmet finns en ödlekult som försöker ta över en by, och om det lämnas ifred, hela kungariket.

En nekromantiker försöker hämnas på kungen som dödade hennes fru, och låter sina goblin hechmen stjäla lik överallt ifrån.

En chaoskult försöker framkalla den yttersta demonen av död och förintelse för att snabba på världens upphöjelse till det sanna tillståndet.

Mitt i allt ihop sitter rollpersonerna."


fast kanske ett par meningar till om varje punkt va, men det sammanfattar ju liksom vilken händelse rollpersonerna snubblar in i, inte vad rollpersonerna kommer att göra.

Och vad inte rädd för att ha en sån här väldigt överskådlig sammanfattning i början. Sen kan du ju inleda varje kapitel/del av modulen med en sammanfattning om just det kapitlet.

Så en sammanfattning som beskriver hela modulen, sen en sammanfattning som beskriver ödlekulten, en som beksriver nekromantikern, en som beksriver chaoskulten.
 

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,258
Location
Kullavik
Är det en sandlåda så är sammanfattningen att berätta att det här är en sandlåda, i den finns det en konspiration med ödlemän, en massa odöda och ett tematiskt fokus på vad en persons värde är genom slumptabeller och NPC:er.

Men även i rakare scenario bör inte sammanfattningen säga vad spelarna väljer att göra.
Jag tänker på Bittermarken som jag skrev om härom dagen. Den modulen är ju inte linjär utan en mängd äventyrsplatser som RP kan välja att interagera med i valfri ordning (om ens alls), men det finns ändå en översikt kring fraktioner, agendor, maktspelare etc i bokens tidigare del för att ge en överblick.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,382
Jag tänker på Bittermarken som jag skrev om härom dagen. Den modulen är ju inte linjär utan en mängd äventyrsplatser som RP kan välja att interagera med i valfri ordning (om ens alls), men det finns ändå en översikt kring fraktioner, agendor, maktspelare etc i bokens tidigare del för att ge en överblick.
Ja, Bittermarken är bra på det!
 

lupmet

Swordsman
Joined
19 Feb 2014
Messages
575
Location
Göborg
Slog mig just att vi enbart talar om böcker – vilket i och för sig originalfrågan rörde – men det finns andra former. Jag skrev för ett par år sedan på ett CoC-äventyr och skrev det som ett ganska stort antal Wikipedia-artiklar – varje delscenario, SLP eller plats var en egen artikel (eller rättare textfil i datorn). För att det skall fungera kände jag mig tvungen att gödsla med länkar/referenser. Det var då inte ett problem eftersom jag skrev i Markdown och planerar (fortfarande) att generera en webbsida ur detta.

Min poäng här är nog något i stil med att mediumet styr vilken form av referenser som finns, i digitala format finns inget som hindrar att en gör namn till länkar som leder till avsnittet som beskriver det närmare, intryckt text är det svårare eftersom det inte går att göra annat än att lägga till ”(se sidan n)”. (Kan det finnas något annat än grav inkompetens bakom ”Klicka här”-syndromet?!)

(Kan tilläggas att mitt äventyr ligger på is eftersom jag fått slut på idéer på scenarion som för berättelsen framåt, medan platser och SLP har duggat tätt.)
 

2097

deleta mitt konto tack
Joined
20 Sep 2014
Messages
3,643
Japp, tror vi är många här som använder org-mode för att skriva äventyren♥
 

Gabrielle de Bourg

Gör nördiga grejer
Joined
5 Feb 2018
Messages
1,231
Som svar på originalfrågan läser jag ofta ganska mycket pärm till pärm, även om jag ofta skummar vissa bitar. Vad gäller referenser framåt och bakåt är det verkligen något jag uppskattar. Speciellt framåt är värdefullt, då det gör att något inte måste förklaras i detalj, men att jag fortfarande vet var jag hittar det. Det har varit allt från att skapa rollpersoner ("Utrustning hittar du på sidan 62") till äventyr, speciellt de mer öppna och där du kan få lite sequence breaking ("Om de besöker biblioteket för information, se sidan 92 för vad de kan hitta"). Jag sitter ofta med böcker uppe när jag spelar och att då lätt veta var jag ska bläddra sparar mig ohygglig tid och gör att det är lättare att slappna av som spelledare.
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,167
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Jag har läst på någon blogg en gång ett intressant inlägg om vilka vi som rollspelsförfattare egentligen skriver för. Bloggens takeaway var att det verkar som att en mycket anmärkningsvärt stor mängd av alla konsumenter läser rollspelsböcker som litteratur, och aldrig kommer att faktiskt använda dem för spel. Jag håller denna observation för tämligen sannolik, givet hur vansinnigt mycket spel som crowdfundas i Sverige. När jag skriver moduler prioriterar jag därför deras litterära och narrativa kvalitéer högt, bara conceptual density och bra världsbyggande väger tyngre, och utgår från att de kommer att bli lästa från pärm till pärm. Nya koncept introduceras därför i en kronologisk ordning, där de förklaras första gången de dyker upp, under premissen att man läser boken från början. Det är också i regel så jag själv läser rollspelsböcker.
 
Top