Hur lär man ut skrivkonsten?

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,876
Location
Barcelona
Jag jobbar som universitetslektor i filosofi. Bland mina mest frustrerande upplevelser som lärare är när det kommer en student som inte kan organisera sina tankar till en begriplig text: som inte förstår eller saknar intuition för elementära saker som att

1) Varje mening måste ha en huvudsats med subjekt och finit verb.​
2) När det förekommer ett anaforiskt eller demonstrativt pronomen som "han", "det", "detta", så måste den omgivande texten vara sådan att läsaren direkt kan identifiera vad det åsyftar.​
3) Ord som "därför", "så", "således", markerar slutsatser, och när de förekommer så måste den närmast föregående texten faktiskt beskriva någon form av skäl som gör det befogat att dra den markerade slutsatsen.​
4) Mer generellt: läsaren kommer att förutsätta att varje del av texten har något slags logisk koppling till den närmast föregående delen text, och det är författarens uppgift att se till att denna förväntning faktiskt infrias.​
5) När man byter ämne eller introducerar en ny idé, en ny frågeställning eller ett nytt resonemang så måste man tala om för läsaren att detta är vad man gör.​
6) osv. osv.​

Jag förtvivlar lite inför att överhuvudtaget kunna förmedla de här principerna på något effektivt sätt till studenter som inte redan har dem i ryggmärgen. Jag kan förstås beskriva dem i samma slags abstrakta termer som ovan, men vad hjälper det? Om studenten inte kan se i sin egen text ifall den uppfyller de här strukturella kraven, hur ska hon då kunna tillämpa de abstrakta principerna? -- och om hon kan se det, ja, då behöver hon väl inte principerna. Jag kan gå in i detaljer och förklara problemet med varje enskild formulering, men jag tvivlar på att studenterna kan generalisera sådana instruktioner, och hur som helst tar det en otrolig massa tid.

Jag har fått intrycket av att vi har ett gäng forumiter som jobbar som lärare på olika nivåer. Har ni några tips och knep för hur man kan förmedla något av skrivkonsten till sina elever/studenter?
 
Last edited:

Tre solar

Hero
Joined
8 Mar 2014
Messages
1,164
Vi använder fyra verktyg:
1. Ändringar direkt i texten med förklarande kommentarer (spåra ändringar), och kompletterande inlämning för att säkerställa att studenten tagit emot kommentarerna.
2. Kamratläsning med formativ återkoppling.
3. Skrivövningar med tydliga kriterier (typ: i den här uppgiften kommer du bli bedömd på korrekt återgivning av fakta, röst [vem som påstår vad], samt korrekt rubriksättning).
4. Föreläsningar som tar upp vanliga svagheter, typ skillnaden mellan "och" och "men".

Jag upplever att 1 och 2 funkar, de andra har stor variation.
 

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,876
Location
Barcelona
Vi använder fyra verktyg:
1. Ändringar direkt i texten med förklarande kommentarer (spåra ändringar), och kompletterande inlämning för att säkerställa att studenten tagit emot kommentarerna.
2. Kamratläsning med formativ återkoppling.
3. Skrivövningar med tydliga kriterier (typ: i den här uppgiften kommer du bli bedömd på korrekt återgivning av fakta, röst [vem som påstår vad], samt korrekt rubriksättning).
4. Föreläsningar som tar upp vanliga svagheter, typ skillnaden mellan "och" och "men".

Jag upplever att 1 och 2 funkar, de andra har stor variation.
Vilket ämne och vilken nivå undervisar du på?
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,535
Location
Rissne
Vi använder fyra verktyg:
1. Ändringar direkt i texten med förklarande kommentarer (spåra ändringar), och kompletterande inlämning för att säkerställa att studenten tagit emot kommentarerna.
2. Kamratläsning med formativ återkoppling.
3. Skrivövningar med tydliga kriterier (typ: i den här uppgiften kommer du bli bedömd på korrekt återgivning av fakta, röst [vem som påstår vad], samt korrekt rubriksättning).
4. Föreläsningar som tar upp vanliga svagheter, typ skillnaden mellan "och" och "men".

Jag upplever att 1 och 2 funkar, de andra har stor variation.
Nu undervisar jag inte i språk just nu, men jag är tekniskt sett behörig lärare i engelska. och ovan är nog ungefär vad jag skulle göra också.

Jag tror att det tyvärr inte finns så många genvägar. Elever som inte har den intuitiva känslan behöver öva upp den genom att skriva, få feedback, skriva om, få feedback, skriva om.

Jag handleder kursen Gymnasiearbete just nu, för elever på teknikprogrammet, och där blir det en del sådant. De skriver (i google docs), jag kommenterar eller lägger in förslag, de rättar, jag lägger in nya kommentarer (om det behövs). Det måste tränas in praktiskt, och eleverna måste få tillfälle att öva in den där "blicken".

(Detsamma gäller för programmering, som ju är det jag mestadels undervisar i. Eleverna måste få till den närmast intuitiva känslan för hur man strukturerar ett program och hur man delar upp ett större problem till mindre delar. Och jag kan ha hur många föreläsningar som helst men till sist måste de skriva kod. Och få kommentarer, och skriva om kod. Känna, testa, klämma, justera.)
 

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,876
Location
Barcelona
Huvudsakligen samhälls- och kulturanalys, sociologi, och IMER, på grundnivå.
Så universitetet? Man önskar förstås att man kunde ha mer utrymme för renodlade skrivövningar, men samtidigt så blir det ju lite konstigt för de studenter som kan skriva och kommit till universitetet för att lära sig ämnet. Vet inte vad som är en bra avvägning där.

När det gäller kommentarer i text, vad är dina upplevelser mer specifikt där? Vilka slags kommentarer funkar, och vad funkar inte?
 

PhilArt

Patafysike Doktor
Joined
19 Sep 2004
Messages
705
Location
Malmö
De flesta lärosäten brukar ha någon form av resurs för att hjälpa studenter med akademiskt skrivande. Hänvisa dem dit och ge dem en konkret beskrivning av problemen att ta med sig?
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,535
Location
Rissne
Det här känns som ett argument för att ha inträdesprov eller liknande snarare än antagning via betyg till utbildningar. "För att kunna tillgodogöra dig den här kursen måste du kunna skriva vetenskapligt, så visa här att du kan det". Och så något slags "skriv-år" för de som inte klarar av det, där de får gå kurser specifikt i skrivande… Eller nåt. Jag vet inte, bara en tankeprutt.
 

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,876
Location
Barcelona
De flesta lärosäten brukar ha någon form av resurs för att hjälpa studenter med akademiskt skrivande. Hänvisa dem dit och ge dem en konkret beskrivning av problemen att ta med sig?
Det gör jag redan i de värsta fallen, men nu hoppades jag på lite mer konkreta pedagogiska tips som jag kan tillämpa själv.
 

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,876
Location
Barcelona
Det här känns som ett argument för att ha inträdesprov eller liknande snarare än antagning via betyg till utbildningar. "För att kunna tillgodogöra dig den här kursen måste du kunna skriva vetenskapligt, så visa här att du kan det". Och så något slags "skriv-år" för de som inte klarar av det, där de får gå kurser specifikt i skrivande… Eller nåt. Jag vet inte, bara en tankeprutt.
Jo, det hade kanske varit bra, även om man väl hade tyckt att jobbet som skriv-år idealt skulle skötas av ett studieförberedande gymnasieprogram.

Men nu är verkligheten som den är och jag får deala med det.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,465
Boken Svenska skrivregler är ovärderlig att ha att slå i medan man skriver. Men då bygger det på att studenterna själva använder den aktivt.
 

zo0ok

Rollspelsamatör
Joined
13 Sep 2020
Messages
2,613
Om JAG inte hade varit kapabel att följda de där reglerna "av mig själv", så hade jag inte haft hjälp av reglerna så som du skrev ner dem.

Jag kan varken förstå eller producera språk som en "övning baserat på regler". Jag måste göra språket till MITT först.

Och det gör man genom att läsa och genom att skriva.

Jag tror man måste börja med att studenten skriver enkla meningar, och sedan måste man sätta sig med de meningarna som inte är riktiga och prata med studenten om dem.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,535
Location
Rissne
Jo, det hade kanske varit bra, även om man väl hade tyckt att jobbet som skriv-år idealt skulle skötas av ett studieförberedande gymnasieprogram.
Ja, jo, jag håller med helt och hållet. Det är ju också det åtminstone vi på mitt jobb (och en del andra skolor också) försöker göra med Gymnasiearbetes-kursen. Men jag har också sett exempel på gymnasiearbeten från en del andra gymnasier och… på vissa håll verkar de godkänna typ vad som helst. Och jag förstår varför – kriterierna från Skolverket är allt annat än tydliga, och just för t.ex. teknikelever så finns det möjlighet att redovisa på annat sätt än genom en rapport (vilket jag tror är ett misstag).

Jag skulle egentligen vilja att gymnasiearbetet på alla studieförberedande program skulle explicit behöva redovisas genom en riktig, vetenskaplig rapport som uppfyller i stort sett alla formella krav. Och att den kursen då skulle kunna användas för att fånga upp sånt här.

Men jag inser att jag aldrig kommer att få som jag vill där…
 

zo0ok

Rollspelsamatör
Joined
13 Sep 2020
Messages
2,613
Jag ska inte försöka mig göra jättepopulär, men jag ska dela några tankar.

Jag har "fungerat som" privatlärare i Matematik. Jag tror man måste acceptera att alla elever har inte förmågan att lära sig vad som helst (i varje fall inte med rimliga ansträngningar). Den språkhantering som avses i denna tråden är ändå någorlunda avancerad. Jag har själv kognitiva och/eller begåvningsmässiga begränsningar som absolut sätter en gräns för vad jag rimligtvis kan lära mig.

Det dunkelt sagda är det dunkelt tänkta: Alltså, om de inte kan formulera det i text så har de kanske inte heller en genomtänkt och riktig tanke från början. Man kanske bara "gissar", "hittar på", och sprider ord omkring sig så att man tycker det ser bra ut.

Det finns en annan diskussion om objektiv sanning. Och den diskussionen kan sprida sig också till språk. Finns det strikt rätt och fel - sant och falskt, när det gäller språk? Är logik objektivt sann? Det här är inte okontroversiellt. Men om man accepterar att sant och falskt inte finns - på riktigt - att (även) språk kan vara något subjektivt... hur ska man då kunna förvänta sig, eller ännu mindre kräva, att elever följer logiska regler och skriver logiska texter - när själva logiken som sådan ... inte anses objektivt sann?
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,535
Location
Rissne
Det finns en annan diskussion om objektiv sanning. Och den diskussionen kan sprida sig också till språk. Finns det strikt rätt och fel - sant och falskt, när det gäller språk? Är logik objektvit sann? Det här är inte okontroversiellt. Men om man accepterar att sant och falskt inte finns - på riktigt - att (även) språk kan vara något subjektivt... hur ska man då kunna förvänta sig, eller ännu mindre kräva, att elever följer logiska regler och skriver logiska texter - när själva logiken som sådan ... inte anses objektivt sann?
Jag tänker mer på det som att man gör det för att följa en standard, snarare än att man gör det för att det är på något sätt "objektivt" bra.

Jag menar, om jag skulle konstruera en… kaffebryggare till exempel. Då har ju jag intresse i att konstruera den så att den kan kopplas in i elnätet i det land där den ska säljas. Inte för att det elnätet liksom är bättre, utan bara för att det gör kaffebryggaren mer användbar. Ändamålsenlig.

När jag lär ut programmering så pratar jag ibland om det här med standarder och de bråk som finns i programmeringsvärlden. Ska man indentera med tabbar eller med mellanslag? Tja, det beror på vilket projekt du jobbar på. Vad som är "objektivt bättre" är helt ointressant; jobbar du på ett projekt som använder mellanslag så ska du också köra mellanslag. Det underlättar samarbeten, det gör att det ni skapar tillsammans blir bättre, passar mer ihop.

Så TLDR: Jag tycker inte "objektivt sant" är speciellt viktigt som grund för varför man gör saker överhuvudtaget.
 

guldfink

Hero
Joined
6 Feb 2011
Messages
1,031
Nu verkar bitarna som stör dig mest handla om problem i meningar, men jag funderar ändå på om vissa studenter skulle bli hjälpta av något slags dispositionsstöd för att renodla sina texters olika beståndsdelar. Det stödet kan ju se olika ut beroende på vilket slags uppgift det är, men som exempel kan det ju vara bra med en guidande inledning, en bakgrund, en diskussion (uppdelad i argument eller ämnen) och en slutsats. De olika delarna besvarar olika frågor, som kan skrivas ut i uppgiftsbeskrivningen. Eventuellt skulle det hjälpa vissa studenter att tänka mer på textens funktion och inte bara som ett flöde av osammanhängande tankar.
 
Last edited:

zo0ok

Rollspelsamatör
Joined
13 Sep 2020
Messages
2,613
Jag tänker mer på det som att man gör det för att följa en standard, snarare än att man gör det för att det är på något sätt "objektivt" bra.

[...]

När jag lär ut programmering så pratar jag ibland om det här med standarder och de bråk som finns i programmeringsvärlden. Ska man indentera med tabbar eller med mellanslag? Tja, det beror på vilket projekt du jobbar på. Vad som är "objektivt bättre" är helt ointressant; jobbar du på ett projekt som använder mellanslag så ska du också köra mellanslag. Det underlättar samarbeten, det gör att det ni skapar tillsammans blir bättre, passar mer ihop.

Så TLDR: Jag tycker inte "objektivt sant" är speciellt viktigt som grund för varför man gör saker överhuvudtaget.
Det där är en ren stil-fråga i programmering. Programmering är fullt av praktiska fall där en del lösningar helt enkelt är riktiga (i förhållande till vad man vill göra) och en del lösningar helt enkelt är felaktiga. Koden är objektivt korrekt i förhållande problemet - eller objektivt felaktig. Samma sak gäller programspråk som mänskliga språk (även om det såklart finns mycket mer utrymmer för annat skoj där). Bara själva idén att inte låta sant och falskt vara de mest centrala termerna för nästan allt vi gör hjälper inte alls för att få människor att uttrycka sig klart och tydligt (alltså där man kan svara på frågan: är det SANT att det är det här författaren avsåg).
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,985
Location
Ett häxkräl
Top