Nekromanti Hur lär man upp en ny SL?

Dr. Acula

Veteran
Joined
19 Mar 2002
Messages
176
Jag har det senaste halvåret spellett en grupp där alla är nybörjare i rollspel. Nu har en av spelarna sagt att hon vill prova att vara SL, vilket såklart är kul.

Men hur lär man någon att vara SL? Känner jag henne rätt så är hon inte så sugen på att läsa igenom något kapitel om SL:ande i någon bok utan vill ha korta tips, gärna i punktform.

Har ni några generella tips?

Eftersom vi bara har spelat fantasy med fokus på action så tänkte jag att vi skulle hitta nån dungeon åt henne som vi kan gå igenom. Tänker att det är enkelt att spelleda eftersom det är avgränsat och tydligt vad som ska göras. Planeras det bra så kräver det inte så mycket improvisation.
Jag vet att Fantasy! har en del enbladsscenarion så jag tänkte att vi kollar igenom dem och ser om hon hittar nåt hon blir sugen på.

Vad mer kan vara bra att ha koll på som SL förutom regler och äventyret?
 

Björn Wärmedal

Björning Wheel
Joined
29 Dec 2007
Messages
3,555
Location
Umeå
Jag vet inte om man ens behöver ha koll på reglerna och äventyret...

Det viktigaste är väl att öva sig på att säga "ja" till det mesta och att försöka låta alla komma till tals? Det räcker oftast ganska långt, enligt min erfarenhet. Ta en stund efter första spelmötet och prata med henne om vad hon tyckte var svårt eller själv känner att hon kan göra bättre.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,539
Man visar genom exempel. Har man spelat under någon som spelledit en kan man redan spelleda. Låt henne hitta sin personliga stil istället för att micromanega. Bara ge henne de riktigt stora tipsen som man måste få höra för att vara bra: Var inte en Killer GM, rälsa inte, var inte en mounty haul GM, fuska ALDRIG med tärningarna och alla npc:er ska gå att döda. Hon kommer upptäcka när man ska bryta dem senare för sig själv.
 

.113

Swashbuckler
Joined
8 Feb 2012
Messages
2,660
Location
norrlänning
Ja en dungeonbär kanske lättast, men kan ju vara bra förbereda på att spelarna inte alltid gör som man tror vilket kan leda till mycket spännande ;) Du har ju spelat med resten av gruppen så borde ha någorlunda koll på även de andra spelarna, och om de kanske kommer göra något svårt för ny SL
 

Tre solar

Hero
Joined
8 Mar 2014
Messages
1,165
Jättebra fråga!
Egentligen vore väl det bästa om du spelledde äventyret för henne (och helst några andra). Då skulle hon ha ett gott hum om hur äventyret är och vilka regler som är relevanta, samt dessutom märka hur du gjorde. Då skulle tipset vara: "gör exakt som jag gjorde, fast ändra på allt du tyckte jag gjorde dåligt och lägg till mer av det du tycker jag gjorde bra".
 

JJoghans

Regelknackare
Joined
13 Sep 2012
Messages
826
Location
Wakoku
Jag tror de viktigaste för mig är:
1) Din uppgift är att se till att spelarna har kul. Har de det blir det kul för dig också.
2) Försök låta bli att begränsa spelarnas handlingsfrihet. Att bli bakbunden är inte kul.
3) Försök få spelvärlden att bli levande utan att läsa långa stycken. Korta nuggets av beskrivningar räcker långt, och fiender eller NPCs som är minnesvärda kan göra stor skillnad.
4) Låt tärningarna bestämma, även om det känns hårt ibland.
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,510
Location
Helsingborg
Tre solar;n129744 said:
Jättebra fråga!
Egentligen vore väl det bästa om du spelledde äventyret för henne (och helst några andra). Då skulle hon ha ett gott hum om hur äventyret är och vilka regler som är relevanta, samt dessutom märka hur du gjorde. Då skulle tipset vara: "gör exakt som jag gjorde, fast ändra på allt du tyckte jag gjorde dåligt och lägg till mer av det du tycker jag gjorde bra".
Om det vore sant så vore alla regissörer efter att ha sett en film.

Jag håller med RasmusL. Spela samberättarspel, för då måste man tänka som en spelledare.

... eller sitt bredvid som hjälpande spelledare.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,539
Rickard;n129817 said:
Om det vore sant så vore alla regissörer efter att ha sett en film.

Jag håller med RasmusL. Spela samberättarspel, för då måste man tänka som en spelledare.

... eller sitt bredvid som hjälpande spelledare.
Jag kan inte hålla med om det här. Det här känns som stärkande av "spelledare är någon sorts schamaner" myten. Alla som kan spela bra kan spelleda, det är inte svårt. Visst, det är kanske inte jättebra första gången man gör det men första gången av någonting kommer aldrig vara bra. Jag kan inte tänka mig något så kontraproduktivt för en spelledare som att ha någon som sitter bredvid dem och eroderar deras auktoritet.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,784
Location
Göteborg
Dazumal;n129816 said:
Jag tror de viktigaste för mig är:
1) Din uppgift är att se till att spelarna har kul. Har de det blir det kul för dig också.
Ännu viktigare är kanske att påpeka att det inte är spelledarens ansvar att se till att spelarna har kul. Det är hela gruppens ansvar. Alltför många skräms bort från spelledarrollen för att de känner att om det inte blir bra så är det deras fel. Det är lika mycket spelarnas uppgift att underhålla varandra och spelledaren som det är spelledarens uppgift att underhålla spelarna.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,539
Genesis;n129820 said:
Ännu viktigare är kanske att påpeka att det inte är spelledarens ansvar att se till att spelarna har kul. Det är hela gruppens ansvar. Alltför många skräms bort från spelledarrollen för att de känner att om det inte blir bra så är det deras fel. Det är lika mycket spelarnas uppgift att underhålla varandra och spelledaren som det är spelledarens uppgift att underhålla spelarna.
Som någon som nästan bara spelleder.... Det är mer spelledarens fel om saker blir skit. Det spelar inte någon roll hur bra spelarna är om spelledaren inte ger dem chansen att vara bra spelare. Så Spelledaren har mer ansvar, inte hela ansvaret, men om det suger är det antagligen ditt fel.
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
1. Spela något "Rules Light"-rollspel första gången. Jag antar att ni bara har spelat ett rollspel och att hon vill spelleda detsamma som du spelleder. Plocka i sånt fall bort obskyra husregler/regelvarianter och försök köra så nära "out of the box"/"rules as written" som det är möjligt.

2. Det är bättre att ta hjälp av andra som kan reglerna vid bordet än att bläddra i regelböcker om man inte kommer ihåg en regel. En bra rollspelssession har flow och det finns inget som dödar flow så effektivt som avbrott i spelandet, t.ex. när man letar regler. Det är bättre att muntligt enas om en regel (som kanske är fel) vid spelbordet än att avbryta spelet i tio minuter för att ta reda på hur regeln egentligen är. Sånt kollar man upp efter spelsessionen och rättar eventuella fel till nästa spelsession.

3. Man får inte vara rädd för att göra fel. Det är OK att göra fel. Alla gör fel i början. Det kommer inte att bli perfekt första eller ens andra gången.

4. Learning by doing. Man lär sig inte spelleda genom att läsa böcker. Man lär sig spelleda genom att spelleda.

5. Spela korta pass i början, max ett par timmar. Första äventyret ska inte vara längre än att man har det mesta i huvudet. Man bör ha så lite papper framför sig att man direkt hittar det man letar efter och inte behöver bläddra/leta.

6. Kom ihåg att det inte är spelledaren som ska berätta en historia, utan spelarna. Många spelledare gör felet att planera ett äventyr där de i färväg bestämt vad spelarna ska göra, det är felfelfel. Att spelarna gör saker som man som spelledare inte räknat med är det som är KUL med att spelleda! Säg ja om spelarna vill göra konstiga saker. Om spelarna vill göra något som man inte planerat för och man känner sig osäker är det bättre att säga: "ni får gärna göra så här, men jag har inte planerat för det så ni får vänta till nästa gång när jag har förberett mig" - än att försöka improvisera i början.

7. Att improvisera som spelledare är inte konsten att hitta på saker "on the fly", tvärt om. Spelledar-improvisation handlar om att man kan regelsystem och äventyr utantill och därför känner sig bekväm med att ändra och hitta på saker "on the fly". Att erfarna spelledare kan plocka upp ett nytt spel och improvisera beror på att de ÄR erfarna - ett nytt spel/äventyr är bara en variant på ett spel/äventyr som de redan kan och är därför inte "nytt".

8. Viktigast av allt: man ska ha KUL när man spelar.

9. Efter en spelsession är det jättebra att fråga spelarna vad de tyckte gick bra/dåligt. Man lär sig jättemycket på bra feedback.
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Tillägger för säkerhets skull att min definitin för improvisation bygger på att man spelar något traddigt rollspel.
Spelar man samberättarspel och indiespel som Genesis och RasmusL gäller en lite annorlunda definition.
 

Konrad Konvalj

Myrmidon
Joined
6 Jan 2010
Messages
6,035
Location
Norrland
Troligen kommer du få fortsätta som spelledare oavsett om du har "sugna" spelare som vill vara just spelledare. Din ända räddning är att dricka en potion vid namn "cure spelledarens förbannelse" i kombination med att du kastar en mäktig spell på den där spelaren. Med fördel kan du använda "GM curse of doom"
 

Jocke

Bäst i rollspel
Joined
19 May 2000
Messages
4,042
Location
Sthlm
spelled tillsammans.
Då kan du gradvis lasta över ansvaret. Och göra alla andra sånna där pedagogiska grejer. Tex visa att olika spelare runt bordet har olika behov.
Du har dessutom en möjlighet att bestämma att den nya spelledaren får bestämma, vilket kan vara en bra överlämning av makt om det alltid är du som spelleder.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
1: Bara gör det. Du kommer aldrig att flyga om du inte hoppar.

2: Tag det lugnt. Du blir inte perfekt med en gång. Det krävs lite övning.

3: Överdriv. Du ska på något sätt föra fram en idé om en spelledarperson till spelarna, och till skillnad från när du spelar så har du inte flera spelmöten på dig, utan några sekunder. Ska spelarna få ett grepp om spelledarpersonen, överdriv.

4: Rulla med. Dina spelare kommer göra saker som du inte förväntar dig. Rulla bara med i så fall.

5: Var ödmjuk. Du är som sagt var inte perfekt just nu. Du kommer klanta dig. Så var ödmjuk med att du är ny som spelledare. Spelarna förstår och hjälper dig.

6: Lyssna på dina spelare. Var deras största fan. De är här för att vara skithäftiga! Hjälp dem att vara det.

7: Men ha dem i kikarsiktet. Bara för att du är deras största fan så innebär det inte att de ska få det lätt.

8: Ha kul. Det är därför du är här.
 

Mundo

Myrmidon
Joined
7 Jan 2010
Messages
3,678
Location
Eslöv
God45;n129738 said:
Man visar genom exempel. Har man spelat under någon som spelledit en kan man redan spelleda. Låt henne hitta sin personliga stil istället för att micromanega. Bara ge henne de riktigt stora tipsen som man måste få höra för att vara bra: Var inte en Killer GM, rälsa inte, var inte en mounty haul GM, fuska ALDRIG med tärningarna och alla npc:er ska gå att döda. Hon kommer upptäcka när man ska bryta dem senare för sig själv.
Gör aldrig en "cool" OP NPC som har ditt namn fast med ett märke över en av bokstäverna, Typ "Hánna, Alvkrigaren" som alltid gör allting som spelarna försöker göra, fast coolare och bättre.
 

Dr. Acula

Veteran
Joined
19 Mar 2002
Messages
176
Tack för alla bra tips!

Kommer nog ta med en del av tipsen och sen provar vi att hon spelleder mig igenom ett äventyr. Om det känns bra för henne kan vi köra det med hela gruppen.

Tänkte på att hon bara har en SL som referens dvs mig.
Har ni några tips på videos på youtube eller liknande med nån som ni skulle klassa som en bra SL? Kan ju vara bra för henne att få se hur andra Spelleder.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,539

Bolongo

Herr Doktor
Joined
6 Apr 2013
Messages
4,113
Location
Göteborg
Dr. Acula;n129946 said:
Har ni några tips på videos på youtube eller liknande med nån som ni skulle klassa som en bra SL? Kan ju vara bra för henne att få se hur andra Spelleder.
Jag gillar Matt Mercer på Critical Role. I det här avsnittet ger han just tips till nybörjare, och improviserar ett äventyr för några spelare utanför hans vanliga grupp:
https://www.youtube.com/watch?v=P8EcS0WYbuc
 
Top