Nekromanti Hur länge räcker tusenlappen?

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
hur många dagar skulle du klara dig på 1000 kr?
Well, jag tror att jag skulle kalra mig utan större problem i lite mer än 1½-2 veckor på 1000 spänn. Behöver just inte så ämlans mycket i hemmat. Köper man det nödvändgaste som ska finnas i kylen + lite mer trevligheter på helgen. Så skan det det gå runt.

Och vilken strategi skulle du ha för att klara dig så länge som möjligt?
Well, bara det att man har fratis lunch 5 dagar i veckan, så är ju det en stor vinst.. Sdan så kan man ju lassa på med lite extra på helgerna. Annar så är det ju bara att tänka ekonomiskt & inte kansek behöva köpa det som kosta r mest hela tiden.
 

Marcus J

Hero
Joined
8 Oct 2003
Messages
950
Location
Göteborg
ca tre veckor har jag klarat på 900kr - fast då spenderade jag ändå för mycket av dem på öl. Det var ju förstås efter att alla räkningarna hade blivit betalda. Om man räknar med räkningarna så är svaret fram till nästa månadskifte, och det är nästintill irrelevant när det kommer. Om man säger att jag hoppar att betala räkningarna så tror jag att jag hade varat i ungefär 1.5 månader. Alltså ca 50 dar. Men då hade jag å andra sidan bara handlat mat (billigt!) och inget annat.
 

Grog

Swordsman
Joined
7 Dec 2003
Messages
505
Location
Munchen
en meter ungefär

Nu över jul brände jag i snitt 1000 spänn per dag, resor, hyra och julklappar inte inräknat. Skulle jag räkna in det skulle nog tusen spänn räckt i ungefär 8 timmar.

Nu har jag en hyra på 6000 i månaden men jag hoppas på nytt jobb som betalar bättre; isåfall går jag nog upp i ~12000 i hyra om jag kan. När jag var fattig student däremot brukade jag bränna 5000 kr totalt under en månad. Men att vara fattig är fan så illa för ens sociala liv, för att inte tala om ens sexliv. ("Eh, jag vill jättegärna hänga med på en kaffe i eftermiddag, men jag har inte råd...")

För ett par år sedan var jag fast i Danmark med enbart kläderna jag hade på mig, och då klarade jag mig fyra dagar på endast 10 kr, så nog kan man leva snålt om man vill men det är ett heltidsjobb i sig, och kräver list och strategi.
 

Organ

Out of time, out of mind
Joined
6 Jun 2001
Messages
5,513
Location
En mälarö
Re: en meter ungefär (ot)

För ett par år sedan var jag fast i Danmark med enbart kläderna jag hade på mig, och då klarade jag mig fyra dagar på endast 10 kr
Ojsan! Vad levde du på då? Trafikdödade djur och sopor eller? :gremshocked:

/Anders
 

Grog

Swordsman
Joined
7 Dec 2003
Messages
505
Location
Munchen
hungrig blick, barmhärtiga danskar &oärlighet[ANT]

samt en krona här och var i rännstenen
 

magoo

Hero
Joined
19 Oct 2002
Messages
1,117
Location
Umeå
Svarar själv

Om jag är i nuvarande situation (4 personer med hus och räkningar) så klarar jag mig helt utan kontanter tills månadsslutet (4 pers kan lätt leva på mat i frysbox och skafferi hos hamstrar-Elin).

Om jag blir ställd ensam på gatan med bara kläderna på kroppen och en tusenlapp i fickan blir det såklart svårare. Husrum är värst.

Min Norrlands-strategi är att ta mig in i en gammal övergiven ödekåk och försöka få fjutt på nån gammal braskamin. För tusen spänn skulle jag kunna inhandla en massa basvaror av typen mjöl, salt, olja, potatis och sen skulle jag fiska och jaga som komplettering. Jag tror att jag skulle kunna klara mig ett bra tag, kanske två till tre månader.

Min stads-strategi är att öka mitt kapital genom att tillverka och sälja något smaskigt alt köpa billigt och sälja dyrare dörr till dörr. Min tid kostar ju inget. Boendet i stan är dock svårt och dyrt. Jag skulle väl få lägga min tusenlapp på snygga kläder och ragga bostad på krogen :gremblush:
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Och ta mig med dig!

Förtydling: Eftersom jag lockas av denna andliga upplevelse och perspektiv på tillvaron, men har noll vildmarksvana, så föreslår jag att du lär upp mig. Vi köper en säck potatis att ha till fisken och drar ut i vildmarken, sen sticker vi hem när potatisen är slut. Oroa dig inte, jag äter som en häst.
 

Sanjuro

Warrior
Joined
12 Mar 2003
Messages
298
Location
Luleå
Re: Svarar själv

Alltså, vad skulle du jaga med? Skulle du snida till ett kastspjut? För om du fäller en älg med ett egenhändigt snickrat spjut så har du min respekt. En hare också, för den delen - att träffa den lilla kan inte vara enkelt.

Jag skulle utan tvekan bli kriminell och stjäla ett hagelgevär. Det skulle jag använda till att skaffa mer pengar. Med pengar följer respekt och med respekt följer anhängare. Jag beräknar att sitta i en ledande position i den nya norrbottens-maffian inom tre månader, tops. Och då är jag mer eller mindre självförsörjande.
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,921
Location
Nordnordost
Re: Använder inte recept, jag friformar. (NT)

Hantverk: bagare 15

Att improvisera mat är lätt, men att göra detsamma med bakverk är katten inte lätt. Det är pilligt med proportionerna, det blir lätt för smetigt, för torrt, för bränt, eller något av alla de andra sätten som bak kan sluta i anarki.
 

Evil Peter

Hero
Joined
23 May 2000
Messages
1,008
Location
Västerås och Fagersta
Re: Det är en fråga om level.

För övrigt så blir det aldrig riktigt bra om man följer recept, då saknar man fingerspettskänsla för hur degen skall vara. Behöver man det( recept) är man för nervös för att göra fel, så man har inte friheten att göra rätt.
Det blir sällan riktigt bra första gången man gör en maträtt heller. Ett recept är ett utmärkt sätt att starta för då vet man att man hamnar i närheten av det önskade resultatet och så får man grundparametrarna att improvisera utifrån.

Att börja improvisera direkt är inget man ska dumpa på oerfarna kockar/bagare i mitt tycke.

Använder du manualen till videon varje gång du skall använda den? Eller faller sig det naturligt efter ett tag, när du behärskar den.
En mer passande fråga är om personen aldrig använder manualer öht eller om den lär sig nya saker med hjälp av sådana tills det sitter.
 

magoo

Hero
Joined
19 Oct 2002
Messages
1,117
Location
Umeå
Re: Svarar själv

Jag skulle jaga stadsduva...

Fiske funkar nog bäst, men medan jag har mycket tid att fundera lär jag nog kunna klura ut ett sätt att fånga djur på. Jag kan ju jaga små djur som sorkar eller grodor. Och sen kan jag ju alltid köpa två kaniner. Eller tälja trägubbar och byta till mig kött.
 

Bunny

Crazy like a fool
Joined
15 Oct 2002
Messages
2,952
Location
Knivsta
Re: Och ta mig med dig! ANT

"Oroa dig inte, jag äter som en häst."

Gräs?

(Vad ska du då med potatisen till?)
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Det där låter ju jäkligt mysigt måste jag säga. Hade lätt följt med dig upp där.
Man får bara inte glömma att ta med lite rollspel åxå..

/ Johan K, som är en sdåandär naturmupp.
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,698
Vad får man för tiotusen?

Jag har några idéer, om de känns tveksamma kan jag gå upp till 15-20000. Tja, i allra värsta fall kanske tom 50000:- men då får du jävlar i mig anstränga dig!

:gremwink:
/Basse
 

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Joined
21 May 2003
Messages
5,731
ag vet inte om man hade fått akut näringsbrist av en diet enbart bestående av fjällfisk och enstaka blåbär och hjortron, isåfall kan man kanske göra ett primitivt spjut och fälla en tamren eller två, men då kommer förstås samerna spåra upp en med snöskotrar och wastea en...
Min mamma är kock. Hon talar sig sååå gärna varm över blåbärets förträfflighet - det är nämligen det nyttigaste vi har inhemskt i Sverige. Så plocka massor av såna. Blir nog toppen det. Jag kan förresten sy hyggligt så jag vill också följa med. Jag kan ta med boffervapen och skydda dig från samerna med. :gremcrazy:
 

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Joined
21 May 2003
Messages
5,731
Re: Vad får man för tiotusen?

Du menar att det blir billigare om du förser en med massor av intressant information? Gosh, nu måste jag kolla plånboken. :gremlaugh:
 
Top