Nekromanti Hur länge räcker tusenlappen?

magoo

Hero
Joined
19 Oct 2002
Messages
1,117
Location
Umeå
Jag såg Outsiders på kanal 5 nyss, om människor som lever på andras sopor. En trevlig omväxling till tidigare Outsiders om människor som skönhetsopererar sönder sig eller har olika lyten som man kan förfasa sig över.

Nu kanske inte de som var med i kvällens Outsiders några vanliga Svenssons heller men jag tilltalades ändå av deras inställning och livvstil. Jag blev sugen att på riktigt köra mitt nyårslöfte att bara inhandla second hand-kläder till mig själv under 2008.

Vi är säkert många på forumet som levt sparsamt under en tid så min fråga blir: hur många dagar skulle du klara dig på 1000 kr? Och vilken strategi skulle du ha för att klara dig så länge som möjligt?
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,592
Vi är säkert många på forumet som levt sparsamt under en tid så min fråga blir: hur många dagar skulle du klara dig på 1000 kr? Och vilken strategi skulle du ha för att klara dig så länge som möjligt?
I min nuvarande situation, med räkningar, hus och sånt, 3 dagar, om jag drar ner på amorteringarna.

Om jag verkligen skulle spara, bo billigt, inte ha två internetlinor, inte köra bil i onödan, äta billigt osv, 6 dagar. Det skulle vara tungt i att upprätthålla det i längden och levnadsstandarden skulle gradvis sjunka efterhand som kläder och annat behöver bytas ut.

Ärligt talat tror jag inte man kommer så mycket lägre än så utan att lämna "rimlig levnadsstandard". Då har jag räknat hyra på 1500, el och övriga räkningar 1500 till, bensin 250, mat 1250 och 500 för övrigt (tex bilskatt och kläder och sånt). När jag tänker efter så räcker det nog inte, det kommer dessutom på försäkringar och liknande. Har man inte ett jobb som kräver bil kan man nog kapa en femhundring i månaden, då kan man kanske klara 5000 i månaden, men det är ändå tight.
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,921
Location
Nordnordost
Om det är räkningardag? Inte ens en dag.

Om jag kan strunta i räkningar? Några veckor. Två veckor utan att göra några märkbara förändringar i levnadsstandard.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,618
Location
Rissne
1000 spänn?

OK, hyran min ligger på 2500 och elen på c:a 400:- per månad, emn om man bortsert från dem...

Om vi säger att hyra och el är betalda, och vi ger mig en tusenlapp när mina nuvarande kortare avbetalningar är klara (kring april-maj)...


Tja, 1000:- är mat för 2-3 månader. Kläder köper jag inte om inte de jag har går sönder. Bensin behöver jag inte.



1000 kronor är för övrigt omkring 700:- mer än jag har att röra mig med efter räkningar den här månaden.
 

Sanjuro

Warrior
Joined
12 Mar 2003
Messages
298
Location
Luleå
Re: Ca: 50 dagar.

Vad gör du med 15 kilo mjöl? Bakar du väldigt mycket? Och 15 kilo socker, det är ju bara dekadent.
 

Sanjuro

Warrior
Joined
12 Mar 2003
Messages
298
Location
Luleå
Spenderbyxorna.

Det var allan vad alla här var sparsamma. Är jag den ende som lever långt över mina tillgångar? Fattig student med endast de magra studiemedlen att leva på, konsumerar stora mängder elektronisk underhållning, litteratur av olika slag, sprithaltiga drycker i alltför stora mängder, samt att jag underhåller ett par andra beroenden. Bil äger jag också.

En tusing tror jag inte räcker särskilt länge för mig. Nån dag? Vi kan dra ett socialt experiment, jag fick en tusing av mamma igår (vi kan låta orsaken därtill vara höljd i dunkel). Jag lovar att posta här när min plånbok är tom och jag återgått till att nöta på mitt Visa.

Min strategi är samma som den alltid är: skit i morgondagen, om media är att lita på så dör du ändå av en pandemi eller terrorattack inom kort. Vad finns det för mening med att spara på pengarna?
 

Organ

Out of time, out of mind
Joined
6 Jun 2001
Messages
5,512
Location
En mälarö
Re: Ca: 50 dagar.

Jag har stora förråd av ris (30kg), mjöl(15kg), socker(15kg) och qinoa(5kg). Har inga fasta räkningar. Den enda utgiften skulle vara 2 liter mjölk om dagen.

Herr Nils, redo för belägring.
Nu ska vi inte slå oss för bröstet i förtid. Hur har du det med ammunition och kinin?

/Anders
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
ca en till två veckor... men jag har ju barn och så, då är det annorlunda...
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Räknar vi min normala livsnivå idag inklusive alla räkningar, ungefär en dag.

Räknar vi vad jag klarade mig på som minst inklusive alla räkningar, ungefär tio dagar.

Räknar vi att alla räkningar är betalda, och jag bara skulle mumsa så länge som möjligt på tusen spänn, omkring 30-40 dagar; 50 om jag toksnålar och inte har skoj alls.
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,207
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Nejnej, nu har du helt fel perspektiv på tillvaron här - barnen är ju till för att tjäna/tigga pengar/införskaffa föda åt dig. Det här att barn ska kosta är bara nån bisarr västerländsk vanföreställning. Barn är billig arbetskraft. Att ha barn är en fördel när det kommer till att klara sig länge på en tusenlapp, liksom. I värsta fall får de stå på gatan i trasiga kläder med utsträckta händer, och se söta, sorgliga och hungriga ut, -så- mycket mat behöver man ju inte stoppa i dem. Eller nej, i -absolut- värsta fall kan man ju fortfarande få rätt schysst med stålar för en barnnjure.

- Ymir, så det så
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Jag lever på lite mindre än 200 spänn i veckan, om vi bortser från räkningar och trettiodagarskort.

Så; fem veckor, typ.

När jag verkligen behöver klara mig utan att spendera några stora slantar så slutar jag röka och börjar racka mat, varpå man klarar sig extremt länge utan nästan någonting. Det enda man behöver köpa är typ en limpa och lågbudgetläsk varannan dag.

Men jag tar hellre och klurar på strategier för att tjäna pengar än att kunna klara sig utan dem.
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,207
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Jag antar att, om jag får dra nytta av prylar jag redan har, kan jag klara mig på 1000 spänn i all överskådlig tid, eftersom jag kan fiska. Jag behöver ett bra tält, varma och bra kläder, fiskespö och flugor och lina och grejer, kniv och såg, tändstickor, braständare kanske, and that's pretty much it. Jag kan sedan parkera mig vid någon fjällsjö som lokalboende inte hunnit döda av allt liv i än, dra upp två-tre fiskar om dan, rensa dem, grilla över öppen eld och äta, medan vattnet från fjällsjön går utmärkt att dricka. Jag vet inte om man hade fått akut näringsbrist av en diet enbart bestående av fjällfisk och enstaka blåbär och hjortron, isåfall kan man kanske göra ett primitivt spjut och fälla en tamren eller två, men då kommer förstås samerna spåra upp en med snöskotrar och wastea en...

hmm...nej, det borde gå. Får jag dessutom lära mig grunderna i tex sömnad, flintknackning, överlevnad och jakt, borde jag kunna återgå helt till paleolitisk livföring och därmed klara mig på tusen kronor för återstoden av mitt liv. Det skulle kanske inte bli så jävla långt, förstås. But still.

- Ymir, haken med pleistocen var pizzabristen...
 

Foggmock

Myrmidon
Joined
26 Aug 2000
Messages
4,596
Location
Malmö
Aslänge!

Givet att jag inte har några dyra beroenden förutom mat och vatten skulle jag nog klara mig rätt länge om jag var nödgat tvungen. Om jag visste att jag skulle behöva leva två månader på bara en tusenlapp utan någon att låna av (förutsatt dock att jag kan tigga mig till gratis hyra av morsan i två månader) skulle det gå, det ger 125:- i veckan och det kan man köpa pasta, knäckebröd/skorpor och prylar för att kanske baka bröd av. Det vore nästan ett intressant experiment.

Med mitt normala leverne, det vill säga, 2-4 luncher ute per vecka, ett par-tre tusen i hyra hemma plus el och internet så hamnar vi på cirka en månad om vi räknar från den första till den sista och jag inte betalar något - och det är utan köpta mellanmålsmackor, öl på fredagen och annat jag brukar inhandla. Med de där småsakerna också, runt två veckor. Jag kan bränna cirka 2-4 tusen per månad på ... ingenting. (sen sparar jag lika mycket och har levnadskostnader på lika mycket så jag lever ganska optat imho)

Räknar vi in ett månadsslut med räkningar och sånt så hamnar vi givetvis på ett direkt stopp på dagen räkningarna förfaller. Prioritera räkningar är enkelt - elen och därefter internet. Dock lär de kapa internetet snabbare än elen vid utebliven betalning, så egentligen borde den vara högre prioriterad då jag kan räkna med att ha el i 6-12 månader efter att jag slutat betala (tack vare kvartalsfakturor, och vårt lokala elbolag är ganska snälla så man kan nog fixa anstånd och sen få anstånd igen hos inkasso, och sen brukar det dröja tills man får faktiskt avstängningshot, och NÄR man fått det brukar socialen stiga in, eller åtminstone ett par månader efter elen blivit kapad. Surfa kan man göra på bibblan...) men internet bara kanske tre månader (kvartalsfakturor även där).
 

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,896
Location
Barcelona
Om du gör det...

...så ska jag ge dig dom där tusen spännen. Det svär jag vid James Clerk Maxwells grav.

/Kalle
 
G

Guest

Guest
Beror på, räknas skulder man får for att man inte betalar saker?

/Zorbeltuss som levt på en femhundring totalt i tre månader
 

Flurtis

Hero
Joined
27 Feb 2004
Messages
1,076
Location
Oskarshamn
Vi är säkert många på forumet som levt sparsamt under en tid så min fråga blir: hur många dagar skulle du klara dig på 1000 kr?
I dags läget 2 :gremtongue:

Nej skämt och sido. När jag gick på viltvårdsgymnasiet levde man väldigt snålt. 2000kr i månaden var vad som var över efter hyran. Min flickvän hade bara 1400kr. Det vi sparade in på var maten. Det är en kostnad som går att banta från 1000kr i mån till knappa 100:-. Svart arbete är också bra :gremgrin:

//Flurtis
 
Top