Nekromanti Hur länge lever orcher?

archor

Veteran
Joined
14 Jan 2001
Messages
35
Hur länge lever de egentligen, vanligtvis i rollspel så lever de inte särskilt länge men stämmer det verkligen. Jag har läst någonstans (kan vara det gamla LOTR rollspelet, som för den delen är väldigt förvirrande(rollspelet alltså :)) att orcherna lever lika länge som alverna, men att enda skillnaden är att de dör ganska unga eftersom de strider mycket både mot varandra och mot andra varelser. Är det nån annan som har hört talas om detta?

"En eldkastare som används av en halvcyborg i svart stålrustning och du kallar chronopia dåligt?"
 

hatten

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,087
Location
Luleå
I gamla DoD Expert så levde de sällan över +40 år.

Men det är upp till dig tanken på att de lever lika länge som alver gör Orcher mycket mycket farliga om de väl lyckats bli nog gamla för att ha lärt sig taktik och slåss.

Tänk er då en gammal gammal Orch kraftig som en ung Orch och med århundraden i erfarenhet av att döda Alver och Dvärgar...


<A HREF="http://www.geocities.com/hatten_jc/Hatten.htm" target="_new">http://www.geocities.com/hatten_jc/Hatten.htm</A>
 

Mothie

Veteran
Joined
22 May 2001
Messages
179
Location
Jönköping
Hmm Orcher med långt liv är ju faktiskt ett ganska intressant upplägg, men som du sa det är ju upp till var och en, det finns nog ingen universell Orch bara ursprung och vidareutveckling.

"Aurea Mediocritas" -Den gyllende medelvägen
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
"Är det nån annan som har hört talas om detta?"
Jodå, jag känner igen resonemanget. Jag tror inte detta sägs rent ut i Urkunderna, men det låter rimligt. Folk tenderar att se orcher som kanon-, eh, svärdsmat, men det stämmer inte nödvändigtvis med orcherna i Tolkiens verk, vilka naturligtvis spökar i alla rollspel och mycken fantasy sedan dess.

Men orcher är nu en gång _påhittade_ varelser, vilken gör att till syvende och sist är det möjligt att säga vad fasen som helst om dem. Orcher som lever längre än människor - och är lika mycket "övermänniskor" som Tolkiens alver ´är - är måhända mer skrämmande, om man skall använda dem som Typisk Ondska i en historia.

Själv är jag ganska _less_ på orcher, så allt nytänkande...

Nightowl

We're damned if we do.
We're damned if we don't.
So let's DO it, dammit!
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Jag har hört liknande saker, att de ska vara lika sega som alverna MEN att de dör som flugor p.g.a att de är som de är. Sen att de förökar sig som få är ju en annan skillnad åxå...

[color:red]Nemo saltat sobrius, nisi forte insanis !</font color=red>
 

Fodde

Veteran
Joined
17 May 2000
Messages
85
Location
Karlskrona
hämtat från Sagan om ringen rollspelet sid 35 midgårdshäftet.

"Livslängd: Okänd, men definitivt flera hundra år, men deras krigiska liv gör att få blir över 50 år. En del tror att orcherna, liksom alverna, inte åldras, och sålunda teoretiskt kan leva hur länge som helst...."


Fodde
 

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
Orchrasen skapades ju då Morgoth förvred fångade alver med tortyr och svart magi i Utumnos hålor. De Senarefödda (människorna) hör till en långt senare fas av Skapelsen, och nyheten med dem var ju just att de åldrades och dog, så orcherna kan inte gärna <I>vara</I> annat än lika långlivade som de Förstfödda som de härstammar från - om de inte blir ihjälslagna först. Den stora frågan som brukar ge tolkienister huvudvärk är snarast om orcherna kommer till Valinor när de dör...

<B>Men</B> det där gäller orcher i Midgård, inte nödvändigtvis orcher i någon annan fantasyvärld. Tvärtom beskrivs orchernas tillkomst i flera andra spel på helt andra sätt - allt från barn av guden Gruumsh, till skapade av lera som blev över när de andra raserna gjordes. I nåt spel (minns inte vilket) står det att "they were bred from swine", och då är det väl lämpligast att titta på hur länge grisar lever...
Då har man förstås också avlägsnat sig rätt långt från gamle Tolkien. (-:

--
Åke
 

kefka

Hero
Joined
17 May 2000
Messages
802
Enligt vad jag kan komma ihåg från Silmarillion så var döden Illuvarars gåva till människan. Medans alverna fick konst och skönhet eller nåt sånt. Det intressanta med det är att det iså fall betyder att de enda som kan dö av ålder är människorna varken enter,dvärgar,alver eller någon av de andra rasern borde åldras. Fast det är ju bara i Tolkiens värld.

/Per
 

kefka

Hero
Joined
17 May 2000
Messages
802
Fast orcher är knappast typisk ondska i de flesta fantasy rollspel, utan endast skurkar och rövare man kan slå ihjäl utan några moraliska betänksamheter, inte för att spelare bbrukar ha såna ialla fall.
 

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
<I>iså fall betyder att de enda som kan dö av ålder är människorna varken enter,dvärgar,alver eller någon av de andra rasern borde åldras.</I>

Enter dör inte såvitt man vet, nej; de blir bara mer träiga med åren. (-:
Däremot kan dvärgar åldras och dö - de var ändå inte en planerad del av skapelsen utan en grej som Aulë knåpade ihop vid sidan om. De kommer till honom när de dör, har jag för mig.

--
Åke
 

archor

Veteran
Joined
14 Jan 2001
Messages
35
"Fast det är ju bara i Tolkiens värld"
Man ska kanske inte säga "bara i tolkiens värld" för det är ju trots allt hans böcker som inspirerat många rollspel om jag inte har fel. Jag tror att om dvärgarna hade varit odödliga (vilket jag inte tror att de var) och detta hade skrivits väldigt uppenbart så tror jag faktiskt många av de dvärgar som finns i rollspel nu för tiden också hade varit odödliga :)


"En eldkastare som används av en halvcyborg i svart stålrustning och du kallar chronopia dåligt?"
 

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
<I>Jag tror att om dvärgarna hade varit odödliga (vilket jag inte tror att de var) och detta hade skrivits väldigt uppenbart så tror jag faktiskt många av de dvärgar som finns i rollspel nu för tiden också hade varit odödliga :)</I>

Säkerligen. (-:
Fast just grejen att orcher är skapade från alver - och sålunda anledningen till deras odödlighet - <I>tror</I> jag iaf inte att jag har sett någon annanstans...

--
Åke
 

Tokugawa Ieyasu

Swordsman
Joined
11 Jan 2001
Messages
645
Förklädda orcher [OT]

Alla mina spelare har betett sig som orcher, dvs gått omkring och dödat allt de kommit över, plundrat, våldtagit, lemlästat och brännt. Är de månne förklädda orcher?
Iofs var det ganska länge sedan, men det är ungefär så det blir i alla fantasyspel, fast man bara dödar "ondingar" och snor deras skatter.

VEM FAN UPPFANN DUNGEONS?????

In Nomini Patri, Et Filii, Et Spiritus Sancti.
 

kefka

Hero
Joined
17 May 2000
Messages
802
Vet inte riktgt om det, jag har för mig att det står nånstans att dvärgarna kommer det särksilda salar hos Manodos som Aule gjort i ordning åt dem när de dör.
 

Mothie

Veteran
Joined
22 May 2001
Messages
179
Location
Jönköping
Det som är speciellt med Dvärgarna är ju att de skapades av...ahh kommer inte ihåg namnet men det var inte Illuvatar...

"Aurea Mediocritas" -Den gyllende medelvägen
 

Tokugawa Ieyasu

Swordsman
Joined
11 Jan 2001
Messages
645
Aule, eller Mahal som han heter på khuzdul, dvärgarnas språk.

In Nomini Patri, Et Filii, Et Spiritus Sancti.
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
Ondingar

Det var just den sortens figurer jag menade med "typisk ondska". Om de verkligen är ruskiga typer och inte de pushovers de ofta är, blir ondskan mer skrämmande. Draconians i DragonLance eller broos i Glorantha/RuneQuest är bra mycket läbbigare som representaner för Ye Bad Guys. För övrigt (OT) är drakonier uppenbart Krynns orcher: de är goda mäktiga väsen förvridna till Servants of Evil (tm) med Ond Magi (tm).

Nightowl, har ett hate-love relationship till Dragonlance

We're damned if we do.
We're damned if we don't.
So let's DO it, dammit!
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
Undantag...

Empire of the Petal Throne. Ars Magica. Talislanta. Dying Earth. GURPS Conan. 7th Sea. Lace&Steel. Glorantha/RuneQuest. Pendragon. Bushido. Castle Falkenstein. Elríc/Stormbringer. Gondica. Khelataar. Västmark.

Han har _påverkat_ folk på något sätt (jag är av dem som brukar tjata att inte är be-all-end-all inom fantasy,men han ÄR viktig i genren oavsett medium), men det finns gott om spel där man slipper _direkt_ Tolkien-påverkan. (Jo, det finns dvärgar, alver och troll i Glorantha, men likheterna med Tolkiens ditto är ytterst kosmetiska.)

Nightowl

We're damned if we do.
We're damned if we don't.
So let's DO it, dammit!
 
Top