SL-nåd.
men inte ens i sådana situationer brukar våra rollpersoner
dö, bara straffas rejält mycket.
Jag brukade ha väldigt mycket nåd för spelarnas karaktärer
när de dog pga att de var klantiga tidigare. Numera avrättas
de om tärningen dumpar av dem i situationer som är snäppet
under omöjliga att ta sig ur (i mitten av en hord mutanter,
när de känner Darth Vaders andedräkt, osv). I synnerhet när
de själva står för tärningsvrängandet - För några veckor sedan
dog en hel hög karaktärer i en biljakt.
Jag tycker det är bra att låta spelarna veta från första början
att jag inte tänker ha någon nåd på deras karaktärer - Dör de
så dör de. Det är bara att rulla fram en ny. Nej, jag spelleder
inte Paranoia - Har inte kommit dit ännu (spelet ligger på
sängen tillsammans med andra rollspel som måste testas
innan jag slutar Folkhögskola för att ge mig ut i det mörka
universitetslivet)
Annars byter vi rollperson när vi tröttnar på karaktären,
vilket sker extremt sällan.
En av mina spelare tröttnad på sin karaktär mitt i en Vampyr-
krönika där det var väldigt känsliga relationer mellan spelarna.
Han ville byta från Assamit till Lasombra för ... hör och häpna:
Obtenebration-disciplinen. *skakar på huvudet* Ja, ja. Somliga
människor.
När börjar dina (med)spelare tröttna på sina karaktärer?
/Alexander Gyhlesten