Hur länge brinner en fackla?

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,894
Location
The Culture
Jag har sett olika mer eller mindre sannolika siffror i olika rollspel, men är det någon som har några tillförlitliga uppgifter på hur länge en genomsnittlig fackla, tillverkad med genomsnittliga medeltida tekniker, egentligen brinner?
 
Joined
15 Nov 2004
Messages
3,412
Location
Maastricht
" Facklor användes i all äldre tid, sedan människan började bruka elden. Facklor består av en smal cylinder av flera lager vaxat papper med ett handtag av en rundstav av trä nedtill. En fackla av denna typ brinner omkring en timme beroende på vindförhållanden. "

Från Wikipedia vid en snabb Googling. 3 timmar låter länge.

"A two kilo fat pine torch can burn about two hours; a naptha- or bitumen-soaked rag wound onto a torch will burn brighter but give off more noxious fumes."

Så verkar bero på vad för fackla. Men 1-2 timmar verkar rimligt.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,916
Location
Ludvika
Eller så lindar man en sönderklippt T-shirt runt en pinne och doppar i lite baconfett, varpå den eventuellt skulle kunna brinna i upp till 15 minuter om man inte fegar ur och släcker den XD

 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Hur länge brinner ett stearinljus?
Vad är ens ett "genomsnittligt" stearinljus?
Talar vi Liljeholmens eller Clas Ohlsons?

Samma sak med facklor.
Brinntid berodde på väder, vind, storlek och material.
Utanför slott kunde man ha facklor som brann hela natten - men de var å andra sidan 2 meter långa och tänkat att bara stå utanför slott.

En timmes brinntid för en helt vanlig fackla är rimligt.
Ska vi tala realism är en mer intressant fråga var man köpte facklor.
 

Ram

Skev
Joined
11 May 2004
Messages
5,536
Location
Slätta
Det beror mycket på vilken typ av fackla det är.

En pinne brinner höftat ungefär 1-2 cm per minut. En tillverkad fackla med rep och lite lattjo oljeprodukter kan brinna betydligt längre, men hur länge beror väldigt mycket på hur den är byggd och hur mycket det blåser men jag har svårt att se att den skall kunna brinna i tre timmar.
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Ska man använda facklor är det mest troligt att man gör dem på plats, för facklor är stora och otympliga. En fackla går alldeles utmärkt att använda som vapen eftersom de både såg ut och fungerade som stora träklubbor.

En sådan hemmagjord fackla har en brinntid på 10-30 minuter.

Facklor har även andra problem - de brinner.
Du vill inte använda en fackla i en skog med låga grenar, för då kommer du antaglgen elda upp hela skogen.
Du vill heller inte använda facklor inomhus, för de sotar:
- Du vill inte gå med en fackla där du har ett trätak en halvmeter eller mindre ovanför huvudet: antingen får du fula brännmärken i taket, eller så börjar det brinna.
- Du vill inte gå med en fackla på ett rent golv för de fäller sotflagor på marken.
- Du vill inte ha en tänd fackla i ett litet slutet rum - för du kommer att kvävas till döds av röken inom ett par minuter.

En annan sak är hur man håller en fackla. Vi är så vana vid ficklampor att vi anser att alla ljuskällor ska hållas i handen framför sig.
Problemet är att facklor sprider ljus åt alla håll, även bakåt. Så det enda man ser är facklan.
Att hålla en fackla framför sig har samma effekt som att ta en ficklampa och lysa sig själv i ögonen.
Man bär en fackla med handen sträckt bakåt uppåt.

Den vanliga ljuskällan förr var ljus och oljelampor.
 

Khan

Kondottiär
Joined
23 Apr 2014
Messages
4,263
Lite mer allvarligt - jag har sedan länge undvikit facklor i mitt fantasyspel. Mina äventyrare har lyktor, ofta drivna av lampolja, eller magiska ljuskristaller. Efter ett antal år i historienördssällskap är det omöjligt för mig att tro på facklor längre.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,916
Location
Ludvika
Mina äventyrare har lyktor, ofta drivna av lampolja, eller magiska ljuskristaller.
Jag är väldigt svag för att bara ha en lykta med ett ljus i som standard. Med oljat papper, tunskrapat läder eller tunna benpaneler för att släppa genom ljuset med skydda från vind.
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,675
Location
Värnhem, Malmö
Jag är väldigt svag för att bara ha en lykta med ett ljus i som standard. Med oljat papper, tunskrapat läder eller tunna benpaneler för att släppa genom ljuset med skydda från vind.
Fiskskinn duger också bra. Men är inte en veke med olja både säkrare och mer hållbart än ett ljus? Medeltida ljus, förresten. Där har vi också en stor skillnad. Tar man billiga talgljus som osar och brinner snabbt, eller de finare, dyra bivaxljusen? Och lampoljan, varifrån får man den? Har man sådan tur att man har ädel valolja, eller får man hålla till godo med något billigare alternativ som antagligen luktar mer?
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,916
Location
Ludvika
Fiskskinn duger också bra. Men är inte en veke med olja både säkrare och mer hållbart än ett ljus?
Gillar tanken på fiskskinn, mycket bra tips!

Men jag ställer mig tveksam till om oljan verkligen är säkrare och hållbarare? Vi snackar ju knapast en vävd veke i en spillsäker skruvhållare, laddad med festivalolja här, utan typ en knippe ull halv nedsänkt i en bytta med motsvarande rapsolja.

Och oljan behöver du ha i något. En skinpåse som lätt punkteras när den ligger och skaver mot nån rustningsdel? Ett lerkrus som går sönder när du ramlar ner för en stege? (Alla dessa förövrigt jätteroliga sätt att plåga sina spelares rollpersoner på =).

Men ett ljus som går av på mitten är nu bara två ljus ;)

Och tappar du oljelyktan lär oljan spilla ut och släcka lågan ganska snart, medan en tappad ljuslykta har potential att klara sig. Så länge inte själva lyktan är gjord i synnerligen brandfarligt material lär ingen av dem orsaka en brand.

Men detta får mig att tänka på en annan fråga som är rätt intressant i samahanget: hur lång tid tar det att tända alla dessa saker? I synnerhet om man inte har någon eld att tillgå till att börja med utan måste börja med att plocka fram flinta och stål...
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,916
Location
Ludvika
Vi snackar ju knapast en vävd veke i en spillsäker skruvhållare, laddad med festivalolja här
Erm... såvida det inte är precis det man _vill_ ha, så klart. De där pöschkans dvärgarna och gnomerna är ack så uppfiningsrika!
 

Conan

Swashbuckler
Joined
15 Aug 2000
Messages
2,085
Gur lång tid tar det att tända en fackla har jag länge undrat över?
 
Top