Nekromanti Hur lägger man upp storyn till ett nytt rollspel?

Emaniac

Veteran
Joined
5 Feb 2014
Messages
9
Hej! Jag och mina kompisar tyckte att det skulle vara kul att spela ett rollspel med naruto-tema (det är en anime/manga) och då sa jag att jag kunde skapa ett (för jag tycker om att skriva berättelser osv).

Det jag undrar över är hur man lägger upp själva storyn till rollspelet? Finns det någon mall man kan använda sig av som ett exempel?

Tacksam för svar!
 

Niklas73

Skapare av Starchallenge
Joined
20 Jan 2003
Messages
3,703
Location
Stockholm
Wow... Det finns mååånga här som kan svara dig och du lär få flera olika typer av svar. Vad du menar med "story" är väl bakgrunden till den värld där rollspelet tar sin plats. Jag skulle säga at en grundkonflikt mellan två eller flera parter ska ligga till grund för den värld du presenterar. Det kan också vara en naturkatastrof. Du behöver en dramatisk fond att bygga din värld kring. Jag tycker inte storyn behöver vara så svår men att bygga en värld är nästan lika svårt som att skriva bra regler iaf om man är nybörjare och där ska du vända dig till krank för bra tips eller sök på "fästytor" här på forumet.

Sen har du reglerna. Om du inte gillar att skapa regler eller har lust att lära dig/har koll på sannolikhetsläror, spelbalans och en massa nnat bös skulle jag ta ett befintligt system och bara göra en skön värld till.

Lycka till. Du lär får en massa mycket mer tips här. Många har gjort den resan du ska göra.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,601
Re: Hur lägger man upp

Den enklaste tekniken är att lägga upp en uppdragsstruktur där karaktärerna skickas iväg av en uppdragsgivare för att ta hand om någonting. De är sedan fria att hantera situationen hur de vill. Efter ett par uppdrag bör spelarna ha saker de stöt på som de vill interagera mer med och tar då flera initiativ själva. Uppdragen och deras egna initiativ leder dem vidare längs handlingen tills den når ett klimax. Och eftersom det är Naruto du vill köra så är det antagligen någon slutboss :gremwink:

Nackdelarna med den här metoden är dock många, speciellt med en ny GM (spelledare) bakom rodret. Handlingen kan mycket lätt bli "rälsad" alltså att spelarna inte har någon frihet utan måste göra exakt vad GM:en vill. Saker som "Baron von Badass" kan också dyka upp där det finns super NPC:er (icke spelar karaktärer) som spelarna inte har en chans mot och som gör alla de coola sakerna och bossar runt spelarna. En bra regel för en ny GM är att inte ha med några npc:er bättre än spelarna och att inte låta NPC:erna göra någonting av värde. Det är lite extremt men är du ny håll dig till det.

En annan populär metod är sandlåda metoden, även kallad Fish tank metoden (försöker någon hävda att det finns en skillnad är de super anala pedanter och deras råd bör tas med en nypa salt :gremwink: ). I denna sätter man upp ett område, lite NPC:er med sina egna agendor, lite spännande grejer att göra, lite monster eller fiender och sedan ger man spelarna en karta över ställer och låter dem göra vad de vill. Medan detta är en mer avancerad metod så tenderar den att ger bättre resultat för nyare spelledare. Läs mer om den här: Länk

Oh, och jag vet att du inte frågade om detta men många nya spelare och spelledare vill antingen ha ett superkomplext system eller skriva ett eget. Detta är ett stort, stort misstag. Komplexa spel är mycket sämre för nya grupper (och ärligt talat överlag) och du är inte redo som ny spelledare att skriva eget även om du tror du är det. Heck, speciellt om du tror du är det.

Istället föreslår jag användandet av enkla system sin Wushu eller Risus till att börja med. De är båda gratis, mycket korta och är bra på att ha så skilda karaktärer med så märkliga och mäktiga krafter som Naruto ninjas. Jag tror Wushu fungerar bättre för Naruto men Risus är lättare att förstå som en ny spelare. De finns här:

Risus

Wushu

Här är en länk där någon skrivit upp Naruto för Risus också om det kan komma till nytta :gremsmile: Risus Naruto

Avslutningsvis är mitt råd att hålla det enkelt. Ha en ond ninja med onda minions som gör lite onda grejer som spelarna kan stoppa innan de hittar ledaren. Visst, det är enkelt men är man ny till rollspelande är det så mycket annat som man måste lära sig och komma till rätta med att handlingen med fördel kan vara rätt lätt.

Lycka till :gremsmile:
 

Emaniac

Veteran
Joined
5 Feb 2014
Messages
9
Re: Hur lägger man upp

Tack så mycket för svaret! Och nej, jag har tänkt, precis som du säger, basera hela systemet runt rollspelet på ett som redan existerar.
Du hade mycket bra idéer med minions och bossar och det! Skitbra att du ger mig länkar också! Blir bara ännu mer pepp på att komma igång! :gremlaugh:

Hade tänkt att första main eventet kommer att vara chunin exams och att spelarna måste försöka ta sig igenom forest of death och klara steg 2 av chunin exams (för jag kör så att de har redan klarat steg 1, då det inte direkt innehåller så mycket action). Sandlåda idéen du drog upp passade riktigt bra för det eventet och hela alltet egentligen, det ger spelarna lite mer val och jag kan se till att det finns överraskningar för varenda ställe. :gremwink:

Det kommer inte finnas så mycket OP bossar i det eventet iaf, om man nu inte råkar på Orochimaru XD, annars kommer det mesta vara i samma nivå, samt sämre och bättre. Mycket kommer bero på vart de går osv, så det kommer bli lite random. Kommer att använda mig av länken jag fick till Fish Tank/sandlåda metoden för jag tyckte det lät som den bästa och enklaste att börja med iaf. :gremlaugh:

Kommer att kolla på både Wushu och Risus och se vad som är mest lämpligt/enklast (det systemet vi hade tänkt var baserat på Vampire: the masquerade, eftersom en i gruppen hade kört det, men har ju inte allt material från det).
 

Emaniac

Veteran
Joined
5 Feb 2014
Messages
9
Tack för svaret :gremlaugh:
Hehe jag menade faktiskt hur man skulle lägga upp main eventen och allt det, men jag inser nu att jag var väldigt otydlig :gremsmile:. Jo, jag insåg att det borde finnas många här som har rollspelat mycket och vet betydligt mer än mig, det var därför jag blev medlem på sidan :gremsmile:

Rollspelet kommer följa storyn i Naruto till en viss del, iaf kommer jag basera mycket på den, eftersom det verkade enklast för mig iaf.

En akt kommer att vara ett stort krig, men den kommer att vara i slutet/nära slutet hade jag tänkt.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,601
Re: Hur lägger man upp

Låter som om du är på god väg och har koll på det mesta :gremsmile:

Jag måste nog föreslå att du inte använder Vampire: the masquerade. Det systemet är inte alls gjort för strider utan strids systemet är långsamt, klunkigt och inte särskilt kul. De krafter som finns i systemet är också helt skräddarsydda till den världen och kommer inte fungera bra eller ens alls för Naruto. Det funkar för vampire där det mest är politiska intriger och inre emotionella kamper men det kommer nog inte fungera lika bra för Naruto där man faktisk vill kunna slåss och använda lite sköna krafter.

Är det något mer du undrar så bara fråga på, det finns gott om folk här på forumet som gärna hjälper till :gremsmile:
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,784
Location
Stockholm
Emaniac said:
Tack för svaret :gremlaugh:
Hehe jag menade faktiskt hur man skulle lägga upp main eventen och allt det, men jag inser nu att jag var väldigt otydlig :gremsmile:. Jo, jag insåg att det borde finnas många här som har rollspelat mycket och vet betydligt mer än mig, det var därför jag blev medlem på sidan :gremsmile:

Rollspelet kommer följa storyn i Naruto till en viss del, iaf kommer jag basera mycket på den, eftersom det verkade enklast för mig iaf.

En akt kommer att vara ett stort krig, men den kommer att vara i slutet/nära slutet hade jag tänkt.
Hej och välkommen

Det är vanskligt att planera en story line i förväg. Det bygger på att dina spelare antingen mirakulöst gör precis så som du planerat att de ska göra (vilket r extremt osannolikt) alternativt att du tvingar dem att göra så som du vill (även kallat "rälsning"). Rälsning behöver inte vara något dåligt men det är viktigt att alla inblandade är medvetna om att det kommer att rälsas och att de förväntas följa med i historien utan större egna initiativ. Vad spelarna kan få ut av detta är att uppleva en cool historia och det kräver väldigt lite förberedelse och energi från deras sida. Om du inte informerar spelarna om att du har förberett en detaljerad plotline som de förväntas följa kommer du att stöta på problem när de börjar röra sig utanför mallarna och risken är att de i sin tur börjar störa sig på att du skohornar ner dem i en förutbestämd bana. Transparens är bra.

Att föbereda nyckelhändelser och liknande som träder i kraft när vissa kriterier har uppnåtts är ett bra och trevligt komplement till fisktanken men om du väljer att spela just fisktank så får du vara beredd på att spelarna kanske väljer att ägna sin tid åt något helt annat än du tänkt dig (exempelvis bygga upp ett handelsimperium grundat i odlande av lotusblommor eller något annat som för spelledaren tycks helknasigt).
Låter det knepigt? Mycket att förbereda? Kanske framför allt mycket ansvar att improvisera när det oförberedda visar sitt fula tryne en gång i halvminuten? Kolla in Play Unsafe. Det är inte en bibel men det ger väldigt bra tips kring hur man tänker för att improvisera snabbt, bra och inspirerande (bygger i stort på teori från improvisationsteatern, Keith Johnstones bok Impro ).

Sedan: Vad handlar egentligen Naruto om? Jag har bara läst lite av mangan men jag kan direkt säga att det inte handlar om kriget mot Orochimaru, inte om några demonrävar och inte om att på så coola sätt som möjligt döda så många fiender med bisarra förmågor som möjligt; det handlar om lojalitet, om att kämpa för det man tror på trots motgångar, att bevisa att man duger, att hitta en plats i världen, om att bli vuxen. Drama.

Hur når du dit? Först och främst är mål för spelarkaraktärerna på en individuell nivå EXTREMT VIKTIGT. Vad kämpar Naruto mot och för? Vart vill han nå? Sasuke? Hinata? Svaren kommer att skilja från karaktär till karaktär och varje karaktär måste få utrymme att kämpa mot sitt mål. Det handlar inte om en grupp som enhet, det handlar om individer och se till att detta inte glöms bort när de yttre påtryckningarna hopas kring spelarkaraktärerna.

Våga spela drama! Våga gråta, våga vara förälskade, våga bry er om era karaktärer och de ni möter på er resa! Du som spelledare ska hela tiden utmana detta, inte genom att bestämma vart spelarna är på väg utan genom att ställa frågor, frågor i form av händelser. Hur reagerar Naruto när hans vänner ställs mot hembyns säkerhet? Hur prioriterar Hinata när hennes familj hotas samtidigt som Naruto behöver hennes hjälp? Hur reagerar Sasuke när någon som står honom nära dör? Etc etc! Bestäm inte, låt spelarna göra det!

Jag kanske återkommer med mer, mycket spännande!
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,784
Location
Stockholm
För lite mer om att skapa drama i spel (och ett system som fan skulle passa utmärkt för att leka Naruto i) rekommenderar jag att du kollar in Monsterhearts!

Både Monsterhearts och Play Unsafe köper du bäst som .pdf, billigt och snabbt!
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,784
Location
Stockholm
Re: Hur lägger man upp

God45 said:
Jag måste nog föreslå att du inte använder Vampire: the masquerade. Det systemet är inte alls gjort för strider utan strids systemet är långsamt, klunkigt och inte särskilt kul. De krafter som finns i systemet är också helt skräddarsydda till den världen och kommer inte fungera bra eller ens alls för Naruto. Det funkar för vampire där det mest är politiska intriger och inre emotionella kamper men det kommer nog inte fungera lika bra för Naruto där man faktisk vill kunna slåss och använda lite sköna krafter.
+1 Sedan är det, i jämförelse med moderna regelsystem, objektivt dåligt om man inte ger sig på det med en rejäl dos husregler!
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,601
RasmusL said:
För lite mer om att skapa drama i spel (och ett system som fan skulle passa utmärkt för att leka Naruto i) rekommenderar jag att du kollar in Monsterhearts!

Både Monsterhearts och Play Unsafe köper du bäst som .pdf, billigt och snabbt!
Jag måste säga emot här. RasmusL rekommenderar här ett spel som du måste skriva om helt och som dessutom är mycket svårt att komma in i. Jag hade inte ens övervägt att köra spelet i det här systemet.

I övrigt pressar RasmusL här på ett spellande som fokuserar väldigt mycket på känslor och individuella karaktärer vilket inte är vad jag hade rekommenderat för en helt ny grupp. Jag hade istället föreslagit att du inte propsar jättemycket på att de "spelar sin roll" sten hårt och istället ger dem roliga grejer att göra, kul fighter och några trevliga npc:er att prata med. Och försök hålla gruppen samlad! Strider och konflikter mellan karaktärer kan vara roligt i rollspelande men det är verkligen inte för nybörjare och flera spelare klarar inte av det. Så håll ihop gruppen, håll det enkelt och insistera inte på en massa känslor.
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,784
Location
Stockholm
God45 said:
RasmusL said:
För lite mer om att skapa drama i spel (och ett system som fan skulle passa utmärkt för att leka Naruto i) rekommenderar jag att du kollar in Monsterhearts!

Både Monsterhearts och Play Unsafe köper du bäst som .pdf, billigt och snabbt!
Jag måste säga emot här. RasmusL rekommenderar här ett spel som du måste skriva om helt och som dessutom är mycket svårt att komma in i. Jag hade inte ens övervägt att köra spelet i det här systemet.

I övrigt pressar RasmusL här på ett spellande som fokuserar väldigt mycket på känslor och individuella karaktärer vilket inte är vad jag hade rekommenderat för en helt ny grupp. Jag hade istället föreslagit att du inte propsar jättemycket på att de "spelar sin roll" sten hårt och istället ger dem roliga grejer att göra, kul fighter och några trevliga npc:er att prata med. Och försök hålla gruppen samlad! Strider och konflikter mellan karaktärer kan vara roligt i rollspelande men det är verkligen inte för nybörjare och flera spelare klarar inte av det. Så håll ihop gruppen, håll det enkelt och insistera inte på en massa känslor.
Ja, Monsterhearts skulle behöva en rejälv revamp för att bli Naruto the Game men samtidigt lockas i alla fall jag av tanken att göra moves av alla ninjatrollerixar.

Emaniac: Som du hör finns det många vägval att göra. Jag är, precis som God45 säger, mer intresserad av dramat och den känslomässiga motivationen hos karaktärerna än coola utmaningar och vice versa. Kan man inte ha dem båda samtidigt då? Mjaaaa... Det skulle troligen bli väldigt ofokuserat och splittrat, särskilt kring förhållningssättet till "gruppen" och vilka problem som prioriteras; metaplot i världen och "äventyret" eller personliga dilemman.
 

Max Raven

T12-kultist
Joined
20 Oct 2009
Messages
4,336
Location
Malmö
Många har berört det här redan, men jag (försöker) bygga rollspel ungefär i den här ordningen:

1) Skriv ner spelidén - Vad handlar spelet om? Vad gör man? Försök koka ner det till ett par meningar. Efter det kan man ha lite om teman som tas upp - viktiga bitar som borde vara med i spel. Exempel: Rost är ett rollspel där man spelar robotar som försöker överleva efter världens undergång. Var människan tagit vägen är ett viktigt tema.

Vampire, kan man säga*, handlar om att man blivit vampyr och försöker överleva i en ond värld. Ett viktigt tema är att dricka blod för att överleva.

2)Fundera på vad som behövs för att det ska vara kul att spela.

3) Välj system som passar. Vi är flera på forumet som bygger våra egna system. I båda fallen - ha med det som behövs, strunta i resten - man kan alltid bygga på om det behövs. Så enklast är att välja ett system, kasta alla färdigheter, krafter o s v som inte behövs och köra. Om spelare vill ha en speciell kraft eller färdighet så fundera på det och plocka in om det verkar vettigt. På samma sätt kan man plocka bort saker man trodde skulle dyka upp, eller baka in dem i andra saker (som att låta Simma och Hoppa bli Rörelse, t ex).
3.2) Var inte rädd för att sno. Gillar man spelarbeskrivningar av slag? Tycker att Dirty Dungeons kunde fungera till spelet? Ta det! Ge gärna cred också, det är bara schysst. :gremsmile:

4) Fundera över äventyrskrokar/fästytor/motivationer. Det här är en rätt stor grej och handlar mer om världsbyggande - men det handlar om att försöka bygga en värld med saker som spelarna kan göra något med - och att väcka en bild i spelarnas inre. Som exempel på hur man inte kanske ska göra: Traveller har haft långa utläggningar om världars ekonomi, geografi och kungalängder. Vad har man för nytta av det här i spel? Eeeh... Bättre vore att säga saker i stil med att en värld är fattig, att planeten är till stora delar täckt av öken och att den nuvarande härskaren hotas av rebeller. Ovanpå det kan man ha vardagsliv - hur lever och klär sig folk på/från planeten? Vad är planeten känd för?

Tänk på sånt. Nytta och smak är bättre än ren fakta. Människor vill oftast ha sammanhang och berättelser. :gremsmile:

*Jag är inte främsta Vampire-fantasten på forumet, ber om ursäkt om jag missuppfattat något.
 

Cybot

Mest spelbar
Joined
19 Oct 2001
Messages
4,375
Location
Helsingborg
Jag tror faktiskt att Supergänget (av forumets egen Tobias Radesäter) skulle funka bra för Naruto med bara lite små modifikationer.
Faktiskt bara en modifikation. Man byter ut anektdotbonusen mot en Nindobonus(Ninjavägsbonus, där de flesta Konohaninjor har Hi no ishi, Viljan av Eld men t.ex. Sasuke har Nikushimi no Noroi, Hatets förbannelse)

Orsaken varför jag tror att Supergänget skulle fungera är:
1. Ninjor är liksom superhjältar.
2. Det är lätt att sätta sig in i regelsystemet.
3. Ninjor i Naruto har oftast bara ett par olika krafter som de kan variera lite. Perfekt för att skapa 3 egenskaper och 3 "trick".
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,601
Cybot said:
Jag tror faktiskt att Supergänget (av forumets egen Tobias Radesäter) skulle funka bra för Naruto med bara lite små modifikationer.
Faktiskt bara en modifikation. Man byter ut anektdotbonusen mot en Nindobonus(Ninjavägsbonus, där de flesta Konohaninjor har Hi no ishi, Viljan av Eld men t.ex. Sasuke har Nikushimi no Noroi, Hatets förbannelse)

Orsaken varför jag tror att Supergänget skulle fungera är:
1. Ninjor är liksom superhjältar.
2. Det är lätt att sätta sig in i regelsystemet.
3. Ninjor i Naruto har oftast bara ett par olika krafter som de kan variera lite. Perfekt för att skapa 3 egenskaper och 3 "trick".
Det här låter alldeles utmärkt tycker jag :gremsmile:
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,821
Location
Göteborg
Att gå från Vampire till Supergänget är ett rätt stort steg, och risken är stor att alla inte blir nöjda med det, beroende på om folk har spelat rollspel tidigare. Om det dock bara handlar om att en person har spelat rollspel så är det kanske inte så farligt, men se till att diskutera det med den personen i så fall. Vissa personer som är vana vid "traditionella" system kan reagera negativt på ett för strömlinjeformat och "simpelt" system, speciellt om de blir påtvingade det för en hel kampanj istället för bara en testomgång. Supergänget har ju heller inte något utrymme för förbättringar och "XP", vilket många ser som centralt i sin rollspelsupplevelse.
 

Emaniac

Veteran
Joined
5 Feb 2014
Messages
9
Re: Hur lägger man upp

Jo...jag tyckte också att det lät för ja, simpelt eller vad man ska säga, för naruto som är väldigt mycket fighting. Anledningen var att hon hade bara spelat det så det var det vi gick efter till en början x)vi är rätt nya på det här.

Kommer nog att använda Wushu's system :gremwink: har dock lite frågor om det.
Det stod att man får mer tärningar desto mer man beskriver, betyder det att man får fler försök på attacken eller vad är meningen med dom tärningarna?
Samt så förstår jag inte riktigt "scab roll"...
 

Emaniac

Veteran
Joined
5 Feb 2014
Messages
9
Jag vill väl ha lite av båda, men kommer nog inte blanda dem i samma "event" första kommer vara främst fighting och kanske lite drama, det beror jättemycket på hur det blir när vi testkör det och så. För det viktigaste för mig är att först hitta ett fungerande system, sedan så bygger jag därifrån och ser vad som funkar. Men hade gärna velat ha med känslor, drama osv. Jag vet ju att även de andra hade tyckt det varit jättekul. Men funkar det inte så får jag väl strunta i det. Det beror helt på :gremsmile:
Men jag förstår absolut att man inte kan fokusera på båda, det blir nog otroligt rörigt.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,601
Re: Hur lägger man upp

Man vill ju ha så många lyckade rullningar som möjligt och har man fler tärningar kan man ju få fler framgångar. Så om man beskriver riktigt bra och får 5 tärningar och ens stat är 4 så vill man rulla så många tärningar som 4 eller lägre. Så rullar man sina fem tärningar och får 6,5,4,3,3 så har man tre framgångar. Beskriver man mindre bra får man bara rulla 3 tärningar och har då mindre chans att få en lyckad rullning.

En scrab roll är en rullning man genomför när det inte är så viktigt vad som händer, man behöver inte använda dem. Man bara rullar max antalet tärningar mot staten om jag minns rätt.

Det lättaste sättet att lära sig systemet är att lyssna på en actual play podcast. Det är en inspelning av en grupp rollspelare som spelar en session med systemet. För Wushu föreslår jag att du lyssnar på RPPR:s Wushu spel. Det är en helt annan kampanjvärld än den du kommer köra i men det är ett bra sätt att lära sig systemet: Länk
 

Emaniac

Veteran
Joined
5 Feb 2014
Messages
9
Kan kolla in det iaf, men har ställt in mig på Wushu nu, så testar med det och annars så kanske jag kör på Supergängets system istället :gremwink: tack för tipset iaf!
 
Top