Nekromanti Hur lägger du upp...spelplanen?

Joined
12 Feb 2004
Messages
834
Location
Umeå
Har en fråga till er andra DM's, till er DMs som då använder nån form av grid och figurer till erat D&D:

Hur mycket visar ni av det rum/område som PC vandrar in i?

Som exempel, ta Keep on the Shadowfell som är prydlig indelat i de områden där respektive encounter utspelar sig. Lägger ni upp HELA området, även det som skulle avgränsa PC's synfält av tex. väggar? Eller lägger ni ut tiles/ritar upp allt eftersom de rör sig frammåt?
 

CapnZapp

Myrmidon
Joined
3 Apr 2008
Messages
4,012
Äsch, i ett så "brädigt" spel som 4E ser jag ingen anledning smussla.

Lägger upp hela rummet, inklusive de skrymslen och vrår som gubbarna (ännu) inte kan se.

Dolda monster (gömda fällor etc) behöver jag ju inte rita in i förväg!
 

Regmolar

Swashbuckler
Joined
30 Mar 2006
Messages
2,062
Kan svara för vår DM, som gör på samma sätt. "Extrasaker" (typ fällor och enkelt ritade saker bakom höga väggar) ritas ut efterhand som de upptäcks.

Handlar det om en hel dungeon brukar ett rum passande nog motsvara ett pappersark, så att stället upptäcks "efter hand".
 

Azagthoth

Myrmidon
Joined
7 Feb 2000
Messages
3,548
Location
Stockholm
Kanske inte särskilt motiverat med fler svar av samma slag, men vår DM gör på samma sätt. Ritar upp ett rum och lägger sedan till "dolda" saker vartefter de slutar vara just dolda.
 
Joined
12 Feb 2004
Messages
834
Location
Umeå
Kul med svar, en tackar och bockar. Jag har hittils lagt upp eftersom, men det är ritkigt drygt i längden. Med era svar i ryggen ska jag gå över till att lägga upp hela encountern (utom hemliga saker dårå) på en gång.

Spelaren som ritar kartan kommer att ge mig en puss för det beslutet :gremtongue:
 

Fienden

Hero
Joined
11 Oct 2008
Messages
1,655
Location
Någonstans i ödemarken
Jag brukar lägga upp varje encounter i sin helhet (Med DT), även om rollpersonerna inte kan se allt från början. Det gör inget, tycker jag.
De har vanligtvis fullt upp med fällor och monster i vilket fall :gremwink:
 

Dosse

Veteran
Joined
22 May 2009
Messages
7
Jag brukar lägga/rita ut rummen vartefter spelarna ser dem. Så är det något som blockerar synfältet så väntar jag med att lägga/rita ut rummet tills HELA gruppen ser det. Om bara en ser rummet (scout etc), så brukar jag lägga upp rummet bakom DM skärmen och enbar visa det för den/dem som ser det, sen får de beksriva det för de andra. Men när alla har rummet inom sit synfält så lägger jag fram det på bordet för alla att beskåda.

Notera, detta är mitt sätt att hantera det, och det kanske inte är det besta, men mina spelare genom tiderna gillar det.
 
G

Guest

Guest
Brukar göra det lätt. Jag slänger upp hela spelplanen direkt. Det minimerar mängden beskrivningar och ger bättre närvaro åt spelarna. Vill bara påpeka att vi inte rollspelar [enligt traditionell bemärkelse] när vi lirar D&D4.

Brukar se ut såhär.
http://img40.imageshack.us/img40/8821/dsc00697u.jpg

EDIT: Ganska kass kvalité på bilden :)
 
Top