Nekromanti Hur kulturella är ni egentligen (test)? [Lite OT]

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,578
Det här är lite OT, men det har varit så dött här så jag kan nog komma undan med det här fast det bara är marginellt rollspelsrelaterat.

Ett litet test för att se hur kulturella ni är. Vilken berömd film symboliserar denna bild?



Äran går till första rätta svaret och ett hedersomnämnande till mest kreativa felaktiga svaret. Förklaring krävs.

Bara för att ni ska känna lite press så ska jag berätta att av ett tiotal personer jag visat den för så klippte två det rätta svaret direkt, och en kom med ett väldigt kreativt felaktigt svar...
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,896
Location
The Culture
Svar...

Det sjunde inseglet!

The seventh seal på engelska...

Ändrade topic för att inte förstöra nöjet för andra...

/tobias
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,578
Re: Svar...

Det sjunde inseglet!

The seventh seal på engelska...
Imponerande, konstigt nog verkade de flesta ha problem med den tidigare.

Nåja, hedersomnämnande för mest kreativa felaktiga svar återstår.
 

Klon

Hero
Joined
1 Aug 2000
Messages
1,424
Location
Sverige, Örebro
Rätt svar

är sjunde inseglet, som sagt.
tog det dock inte på titeln som jag såg gurgeh gjort, utan hade tänkt det som ett kreativt fel svar...
men nej då, den gubben gick inte :gremsmirk:
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,896
Location
The Culture
Fel svar...

En sökning på imbd gav mig en tysk film, som tydligen ingen har sett (ingen har satt betyg på den i alla fall). Den heter i alla fall "Das Letzte Siegel" och har den engelska titeln "The Last Seal". Den faller dock hårt på att det ska vara en BERÖMD film.

/tobias
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
lätt

Rätt svar:
Nanook of the North. Sälen på bilden är en av de som Nanook dödar i filmen.

Rätt svar (2):
The Seal of Silence.
Sälen på bilden är tyst och är alltså en Seal of silence.

Rätt svar (3):
Seal on the Loose
Sälen på bilden är ju helt klart lös. Den med pilen är dessutom lösare än de andra.

Rätt svar (4):
Seal Skinners
Sälen på bilden är husdjur till rektorn i Springfield.

Rätt svar (5):
Seal Hunting in Newfoundland
Sälen på bilden är den enda av de 7 sälarna som han undan i den stora säljakten i Newfoundland 1912

Rätt svar (6):
Super Seal
Sälen är Supersälen fast inkognito. det ser vi på den starka V-jacket i nosen. Och som alla vet: Super Seal is faster than a speeding Tuna!

Rätt svar (7):
People of the Seal, Part 1: Eskimo Summer samt People of the Seal, Part 2: Eskimo Winter.
Förklaring överflödig.

chrull
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Totalt, flummigt fel.. Men ändå..

För att avra omåttligt nyvaken & förvirradfösrsta tanken Sagan om ringen... Sälarna symboliserar några av ringvålnaderna.. :gremconfused: :gremconfused:
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,578
Re: Totalt, flummigt fel.. Men ändå..

För att avra omåttligt nyvaken & förvirradfösrsta tanken Sagan om ringen... Sälarna symboliserar några av ringvålnaderna..
Jaha... Och logiken bakom det är? :gremconfused:
 

Feuflux

omjonasson.se
Joined
8 Jan 2001
Messages
4,971
Location
Linköping
Re: Svar...

Jag gissade också på sjunde inseglet när jag såg bilden, dock inte för att jag visste att insegel hette seal på engelska (för det visste jag inte) utan för att det var den enda film med en sjua med i titeln som jag kunde komma på.
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
vad sägs om Se7en? :D [nt]

NT = No Text (Ingen text)
 

Feuflux

omjonasson.se
Joined
8 Jan 2001
Messages
4,971
Location
Linköping
Argh...kommer inte på någon bortförklaring...[nt]

Där åkte jag dit... skyller på morgontrötthet.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,578
Re: Svar...

Jag gissade också på sjunde inseglet när jag såg bilden, dock inte för att jag visste att insegel hette seal på engelska (för det visste jag inte) utan för att det var den enda film med en sjua med i titeln som jag kunde komma på.
Seven?
Sju samurajerna?
Sju vågade livet (som faktiskt var ett förslag i förra testgruppen (det ser ut som sälarna gör vågen och en livshotande raket är på väg mot dem...))?
Seven years in Tibet?
Agent 007 (i alla dess varianter)?
Seven angry men?
Seven days?
Seven gates?

Dessutom finns det en regissör som heter Bruce Seven, men lyckligtvis har det inte så mycket med sälar att göra.

Komplettering: imdb listar 405 filmer som innehåller seven i titeln...
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Logik & logik..

Ehh, som sagt.. Tycker att sälarna liknar ringvålnaderna när de kommer springande på linje...
Som sagt, var & är fortfarande nyvaken & lätt förvirrad.. :gremcrazy:
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Re: Svar...

"Dessutom finns det en regissör som heter Bruce Seven, men lyckligtvis har det inte så mycket med sälar att göra."

...säg inte det. Nån av hans femtielva filmer ska väl ha en sälscen i sig. :gremwink:
 

Quan'talis

Swashbuckler
Joined
14 Jun 2001
Messages
2,235
Location
Utlandet
Re: Hur kulturella är ni egentligen (test)? [Lite

"The Seventh Seal", den engelska titeln på Imgmar Bergmans film "Det sjunde inseglet".

JPS
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,578
Re: Svar...

...säg inte det. Nån av hans femtielva filmer ska väl ha en sälscen i sig.
Det hoppas jag inte... Jag har iofs inte sett dem, så jag lovar inte. Jag är bara mycket road av underhållande titlar på den kategorin filmer. Bara det är ju en anledning att köpa TV-bilagan!!!
 

Balderk

Swashbuckler
Joined
27 Apr 2002
Messages
2,723
Location
Umeå
Re: Hur kulturella är ni egentligen (test)? [Lite

se7ven såklart! Den där sista sälen symboliserar egentligen Brad Pitts flickvän eftersom hon är så glad för att... för att... Hon blev lämnad till sist? Ja, så måste det vara... Hon den där sälen är dessutom lik henne! :gremsmile: Ja, måste vara så...

Nej, vad är det rätta svaret? Finns kanske längre ned i tråden (som jag inte vågat kolla på...)?

/Balderk, kollar resten nu...
 
Top