Nekromanti Hur korsar man Stjärnfloden?

Landrim

Warrior
Joined
21 May 2013
Messages
251
Min D&D5 värld, Garthmoor, växer fram mer och mer för varje vecka och den börjar arta sig riktigt bra nu. De som läst mina tidigare trådar här i D&D sektionen vet på ett ungefär att den bygger på en sönderslagen existens, där alla planen slagits samman med det fysiska existensplanet.

Såhär ligger det till nu; landet Garthmoor är omgivet av Blindbergen, en bergskedja där världen övergår till icke-existens (världens och universums ände). Men i söder bryts denna bergskedja av och blottar Stjärnfloden, en milsbred "flod" av natthimmel. Det är fullt möjligt att falla ner i Stjärnfloden och då faller man ner till... ja gudars vet vart, men det är inget önskvärt öde.

Tanken är att världen fortsätter på andra sidan av Stjärnfloden och för att nå dit så måste man korsa Stjärnfloden på något vis. Frågan är bara hur? Jag tänkte först använda mig utav luftskepp som kunde flyga över, men även om jag tycker det är coolt med luftskepp så känner jag samtidigt att de inte passar in i resten av settingen. Dessutom vill jag inte att det ska gå "charterresor" över Stjärnfloden så några bättre förslag?
 

Cissi

Up to no good.
Joined
29 Jul 2012
Messages
3,111
Location
Ostgothia
Kan man ta sig förbi utan att korsa Stjärnfloden? Finns det någon annan väg "runt"? Tänker att om det finns ett alternativ som är mycket längre och minst lika bedrövligt farligt? Jag tänker att man skulle kunna helt sonika gå över floden. Att det tomrum som är natthimlen just här bär vandraren/vagnen/ryttaren men att om du försöker vända om så får du irra över natthimlen för evig tid (därifrån kommer stjärnbilderna). Du kommer också att vilja vända om, sådan är stjärnfloden beskaffad, du kommer att slås av sådana oerhörda känslor av svindel och desorientering att du kommer vilja vända, så det blir verkligen en kamp mot dig själv. Du måste dessutom röra dig långsamt, annars tappas bärkraften, om din häst skenar tex (mycket möjligt) så faller du ner i floden.
 

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Joined
21 May 2003
Messages
5,734
Min första tanke är något pråmliknande som trögt och majestätiskt glider över mot andra sidan. Magiskt såklart, inga ballonger eller propellrar eller så. Kanske krävs det fyra eller 12 magiker eller nåt för att kunna bära upp den. Kanske har man dragit en sviiiinlång kedja över till andra sidan som straffarbetare ombord drar pråmen framåt med. Kanske sägs det att någon/några tagit sig över på kedjan utan pråmen...
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,569
SPELLJAMMERS!


Öhh... Nej, vänta, ge mig en sekund...




Muahahah! Nu måste du höra min pitch. Den är avancerad, djup och...

SPELLJAMMERS!!!!
a



 

Tre solar

Hero
Joined
8 Mar 2014
Messages
1,165
Med alkemiskt destillerat droppar av solljus, som lyser så starkt att natthimlen förjagas ett fåtal meter runt bäraren vilket gör att man kan gå över så länge man befinner sig i ljuskretsen.
 

Landrim

Warrior
Joined
21 May 2013
Messages
251
Cissi;n156617 said:
Kan man ta sig förbi utan att korsa Stjärnfloden? Finns det någon annan väg "runt"? Tänker att om det finns ett alternativ som är mycket längre och minst lika bedrövligt farligt? Jag tänker att man skulle kunna helt sonika gå över floden. Att det tomrum som är natthimlen just här bär vandraren/vagnen/ryttaren men att om du försöker vända om så får du irra över natthimlen för evig tid (därifrån kommer stjärnbilderna). Du kommer också att vilja vända om, sådan är stjärnfloden beskaffad, du kommer att slås av sådana oerhörda känslor av svindel och desorientering att du kommer vilja vända, så det blir verkligen en kamp mot dig själv. Du måste dessutom röra dig långsamt, annars tappas bärkraften, om din häst skenar tex (mycket möjligt) så faller du ner i floden.
Nej, man kan inte gå "runt" Stjärnfloden. Försöker man så hamnar man i Blindbergen och fortsätter man vidare så hamnar man utanför existensen.

Men jag gillar tanken att man kan gå/vada över floden om man inte tvekar. Kanske att man inte får stanna när man väl påbörjat sin resa över heller (då det visar att man inte är tillräckligt beslutsam att resa över Stjärnfloden)
 

Nirbulas

Veteran
Joined
8 May 2011
Messages
148
Kanske det finns portaler som kan föra över en till andra sidan? Jag föredrar dock drakdragna-långskepp.
 

Landrim

Warrior
Joined
21 May 2013
Messages
251
DeBracy;n156619 said:
Min första tanke är något pråmliknande som trögt och majestätiskt glider över mot andra sidan. Magiskt såklart, inga ballonger eller propellrar eller så. Kanske krävs det fyra eller 12 magiker eller nåt för att kunna bära upp den. Kanske har man dragit en sviiiinlång kedja över till andra sidan som straffarbetare ombord drar pråmen framåt med. Kanske sägs det att någon/några tagit sig över på kedjan utan pråmen...
En slags magisk färja låter också som en bra idé, dock går mina tankar mer åt filmen Erik the Viking, var det ett tag sen jag såg den och kommer inte ihåg ifall deras skepp föll över kanten eller om de seglade över kanten
 

Landrim

Warrior
Joined
21 May 2013
Messages
251
God45;n156621 said:
SPELLJAMMERS!


Öhh... Nej, vänta, ge mig en sekund...




Muahahah! Nu måste du höra min pitch. Den är avancerad, djup och...

SPELLJAMMERS!!!!
a



Även om jag älskar tanken med ett drakdraget skepp, så finns det dessvärre inte tillräckligt många drakar i Garthmoor för att det skulle fungera (finns endast en av varje färg, när en drake väl dör föds en ny i samma färg någonstans i världen)
 

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Joined
21 May 2003
Messages
5,734
Landrim;n156638 said:
En slags magisk färja låter också som en bra idé, dock går mina tankar mer åt filmen Erik the Viking, var det ett tag sen jag såg den och kommer inte ihåg ifall deras skepp föll över kanten eller om de seglade över kanten
Hemskt länge sen för min del också men det gick ju att undersöka.

1. Tuta i horn.
2. Släppa trossen så de far över kanten (och verkar ha god fart framåt).
3. Börja dala ner och till slut landa.
 

.113

Swashbuckler
Joined
8 Feb 2012
Messages
2,660
Location
norrlänning
Jag tänker en sorts vidareutveckling av Cissi's förslag. Man måste antingen ha en karta, magisk kompass eller bra vägbeskrivning först o h främst, men det man gör är att man riktat in sig på "rätt" stjärntecken, sen går man ner/in i floden. Väl där är man omgiven av stjärnhimlen och får inte ta ett snedsteg typ. Man måste där inne rikta in sig mot nästa stjärntecken, sen nästa igen osv.

Björn, oxe, skorpion, drake. Eventuellt kan det ändras oxå, eftersom det är en flod.

En kompass i det fallet kan vara som någon sorts zodiakcirkel med pil som pekar mot rätt tecken.

Om floden finns på andra ställen i världen också kan man kanske klura ut sätt att använda den som genväg. Typ Björn, oxe, drake så kommer man till drakbukten men Björn, drake skorpion leder till helmanland.
 
Joined
1 Feb 2013
Messages
859
Location
Norrbotten
Den kan endast korsas under vissa perioder. allt från en gång per år eller så. ju mer sällan desto längre bör väl fönstret vara öppet.
Ner till en gång per månad, kanske under de 3 dagar då månen är som minst och stjärnorna syns som bäst.

Eller kanske de 3 dagar som månen är mörkast och de 3 dagar med mest fullmåne. men villkoren eller förutsättningarna ändras beroende på vilken tid man väljer.

Kanske det är som lättast att hitta vägen utan måne eftersom stjärnorna syns klarare men farorna blir större. Medan det är säkrare under fullmåne men vägen blir betydligt svårare att hitta då.

Eller endast vis vissa tidpunkter när stjärnorna står rätt som vintersolståndet eller liknande

Och om man misslyckas att ta sig över under den period vägen är öppen så är man förlorad för alltid, evigt irrande i en tidlös och svart tomhet beströdd med avlägsna stjärnor
 

Landrim

Warrior
Joined
21 May 2013
Messages
251
Reddokk Fheg;n156669 said:
Den kan endast korsas under vissa perioder. allt från en gång per år eller så. ju mer sällan desto längre bör väl fönstret vara öppet.
Ner till en gång per månad, kanske under de 3 dagar då månen är som minst och stjärnorna syns som bäst.

Eller kanske de 3 dagar som månen är mörkast och de 3 dagar med mest fullmåne. men villkoren eller förutsättningarna ändras beroende på vilken tid man väljer.

Kanske det är som lättast att hitta vägen utan måne eftersom stjärnorna syns klarare men farorna blir större. Medan det är säkrare under fullmåne men vägen blir betydligt svårare att hitta då.

Eller endast vis vissa tidpunkter när stjärnorna står rätt som vintersolståndet eller liknande

Och om man misslyckas att ta sig över under den period vägen är öppen så är man förlorad för alltid, evigt irrande i en tidlös och svart tomhet beströdd med avlägsna stjärnor
Klockrent! Det där med månfria nätter lät som något som kan passa in med annan lore i settingen :)
 
Joined
1 Feb 2013
Messages
859
Location
Norrbotten
Landrim;n156672 said:
Klockrent! Det där med månfria nätter lät som något som kan passa in med annan lore i settingen :)
Och tycker personligen om konceptet att den inte skulle gå korsa när som helst så att säga. man måste passa in rätt tider. är bra. det gör att det aldrig blir fråga om någon skytteltrafik över floden. kan leda till att man måste skynda sig om man inte ska behöva vänta någon vecka

Om en av perioderna. kanske den månfria är svårare och man skulle föredra att korsa floden underfullmåne. Kan man tvingas välja mellan att korsa den under en period man helst inte vill. eller vänta några veckor till nästa fullmåne. och det är ju inte alltid man har möjlighet att vänta i någon vecka
 

Zappelina

Swordsman
Joined
22 Oct 2006
Messages
447
Location
Göteborg
Jag tycker solen, som ju blockerar ut stjärnorna på dagen känns given. Kanske fryser solen en blå is med moln i över floden? Eller en helt svart. Eller så måste man be de olika stjärnorna om lov att få kliva på dem och inte falla ned? Kanske kan man lifta med ett stjärnfall (och hoppas att det inte brinner ut på vägen)?
 
Joined
1 Feb 2013
Messages
859
Location
Norrbotten
Zappelina;n156697 said:
Jag tycker solen, som ju blockerar ut stjärnorna på dagen känns given. Kanske fryser solen en blå is med moln i över floden? Eller en helt svart. Eller så måste man be de olika stjärnorna om lov att få kliva på dem och inte falla ned? Kanske kan man lifta med ett stjärnfall (och hoppas att det inte brinner ut på vägen)?

Jag tänker mig att stjärnfloden endast kan korsas nattetid. Även om fönstret är uppe under låt oss säga tre dygn som jag tog som exempel i mitt tidigare inlägg. kanske det fortfarande är omöjligt att korsa den dagtid även under denna period

Kanske måste man hinna över innan gryningen för att inte fångas för evigt i tomrummet mellan stjärnorna. Detta beror väl på hur lång tid överfarten tar. En mil bred stod det att floden var. men i sådana här fall känns det inte som att avstånd och tid nödvändigtvis behöver ha något med varandra att göra

Och om resa på stjärnfloden endast är möjligt nattetid när solen är nere. så påverkas man ju av årstiderna. vinter med långa nätter bör ju underlätta det hela. medan sommarens långa dagar och kortare nätter skär ner tiden man har på sig att ta sig över. Jag vet dock intehur långt norrut stjärnfloden ligger och hur mycket detta påverkar årstider och hur långa nätter och dagar det är. Om ens sådana saker finns i denna värd

Om man inte hinner över eller om resan är omöjlig att hinna med under en natt finns det kanske ställen i floden, öar av något slag eller något helt annat där man kan övernatta. eller kanske det heter överdaga i detta fall. ställen som är mer eller mindre säkra att vistas på under dagen.
Om sådana ställen finns. hur länga kan man då stanna där? är de endast tillfälliga. de försvinner varje natt och dyker upp igen på andra ställen nästa dag? eller är de mer varaktiga eller eviga?
kan man överleva där även under de perioder floden inte går att korsa om man skulle bli fången?

Detta förutsätter ju att dag och natt på något sätt finns eller i alla fall påverkar stjärnfloden. vilket inte är säker
 

Cissi

Up to no good.
Joined
29 Jul 2012
Messages
3,111
Location
Ostgothia
Reddokk Fheg;n156707 said:
Jag tänker mig att stjärnfloden endast kan korsas nattetid. Även om fönstret är uppe under låt oss säga tre dygn som jag tog som exempel i mitt tidigare inlägg. kanske det fortfarande är omöjligt att korsa den dagtid även under denna period

Kanske måste man hinna över innan gryningen för att inte fångas för evigt i tomrummet mellan stjärnorna. Detta beror väl på hur lång tid överfarten tar. En mil bred stod det att floden var. men i sådana här fall känns det inte som att avstånd och tid nödvändigtvis behöver ha något med varandra att göra

Och om resa på stjärnfloden endast är möjligt nattetid när solen är nere. så påverkas man ju av årstiderna. vinter med långa nätter bör ju underlätta det hela. medan sommarens långa dagar och kortare nätter skär ner tiden man har på sig att ta sig över. Jag vet dock intehur långt norrut stjärnfloden ligger och hur mycket detta påverkar årstider och hur långa nätter och dagar det är. Om ens sådana saker finns i denna värd

Om man inte hinner över eller om resan är omöjlig att hinna med under en natt finns det kanske ställen i floden, öar av något slag eller något helt annat där man kan övernatta. eller kanske det heter överdaga i detta fall. ställen som är mer eller mindre säkra att vistas på under dagen.
Om sådana ställen finns. hur länga kan man då stanna där? är de endast tillfälliga. de försvinner varje natt och dyker upp igen på andra ställen nästa dag? eller är de mer varaktiga eller eviga?
kan man överleva där även under de perioder floden inte går att korsa om man skulle bli fången?

Detta förutsätter ju att dag och natt på något sätt finns eller i alla fall påverkar stjärnfloden. vilket inte är säker

Spännande! Jag tänker att floden inte går att "rasta" i. Man får en natt på sig. Det blir då viktigt att ge sig av så fort mörkret fallit och gör det också säkrare att resa på vintern utifrån längd på natten, men på vinterhimlen är det större risk för norrsken än på sommarhimlen och dessa ljussken kan i sig innebära stora risker. Hur hanterar man dem?
 

Zappelina

Swordsman
Joined
22 Oct 2006
Messages
447
Location
Göteborg
Reddokk Fheg;n156707 said:
Jag tänker mig att stjärnfloden endast kan korsas nattetid [...]
Ja, vare sig vår vän TS väljer dag eller natt, stjärnor eller mörker, is eller ljus så finns många poetiska liknelser att göra som inte borde missas, även astrala varelser i någon form, vara de faktiska stjärnor, stjärntecken, sedan länge döda människors andar, gudar, stjärnfiskar, valar eller himlens egna albatrossar (eller bara okända på något sätt) så finns stora möjligheter! Själv går jag inte igång på drakar och frost-giganter i första hand, men det är klart att det beror på settingen.
 
Top