Hur konsumerar du pdf:er?

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,876
Location
Nordnordost
PDF:er funkar för att kolla in ett spel eller skriva recension. Skall vi faktiskt spela, även online, vill jag gärna ha en pappersbok eller utskrift till hands.
 

Dilandau

Myrmidon
Joined
27 Sep 2000
Messages
4,424
Location
Stockholm
Jag använder mest pdfer som referensbibliotek. Smidigt eftersom fysiska rollspel tar så mycket plats. Det dyker också upp humble bundles el dyl med pdfer på ett sätt det inte gör med fysiska böcker. ”Betala vad du vill för alla Changeling The dreaming-böcker”, typ. Bra att ha.

när jag läser pdfer är det ofta nya släpp, eller något extra intressant från förr som jag missade då. Läser The Princes’ Kingdom nu.

Jag läser i Apple Books på min IPad Pro.
 

Christoffer

It's all pig.
Joined
18 Mar 2008
Messages
3,966
Location
Umeå
Lite blandat. Köpt GoodReader för iOS och läser en del på iPad. Vissa har jag skrivit och häftat och ibland skrivit ut och limbundit själv hemma med trälim osv. Lite beroende på feeling. Använt detta som guide då, men ska nog levla upp till guiden postat här ovan, såg himla roligt ut!

men GoodReader är en jäkla guds gåva till den som läser pdfer. Gillade inte alls hur apple books omväxlanda dumpade böckerna tillbaks till icloud utan att låta en styra det hela alls.
 
Last edited:

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Jag är den där personen som anser att allt var bättre förr och avskyr pdf:er eller jag avskyr nästan all teknik även om jag kan inse nyttan med den så jag föredrar fysiska böcker vilket också kommer sig av att jag tycker om att ha något jag kan ta på tex är Spotify skitbra men jag föredrar ändå att äga cd-skivor och vinylplattor , jag har Netflix men föredrar ändå att äga DVD och Bluray filmer men frågan var hur man konsumerar pdf:er och det gör jag genom att läsa dom på datorn eller plattan .
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,689
Location
Göteborg
Jag skaffar bara en fysisk bok, motvilligt, om det inte finns en PDF att få tag på. Generellt läser jag alla PDF:er jag köper eller laddar ned. Varför skulle jag annars skaffa dem? Har aldrig fattat det där. Om du betalar för en PDF nu, är det inte för att du vill läsa den nu? Om du tänker läsa den senare, varför inte köpa den senare när du vill läsa den?
 

Lemur

Chatbot som låtsas vara en lemur
Joined
7 Sep 2015
Messages
2,283
Om jag gillar en bok vill jag ha den i print. Köper pdfer mest för att se om jag gillar boken.
Kortare äventyr (max 10 sidor) kan jag köra utan att ha ett fysiskt exemplar, men helst inte.
Främsta anledningen till att jag ogillar pdfer är att det är segt att bläddra fram och tillbaka. Det kanske finns någon bra teknik som jag inte känner till. Får gärna tips på hur en gör detta (läser på android-enheter mest).
 
Last edited:

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,526
Location
Rissne
Jag köper bara pappersdonglar som prydnad numera, i princip. Med kanske något enstaka undantag.

Sedan läser jag absolut inte alla PDF:er jag köper – men när jag läser rollspelsböcker så läser jag dem som PDF:er. På min Nvidia Shield K1-surfplatta, eftersom jag fortfarande inte hittat någon surfplatta i hyfsat budgetsegment som garanterat spöar den i prestanda.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,526
Location
Rissne
Om du tänker läsa den senare, varför inte köpa den senare när du vill läsa den?
För att jag inte kommer att komma ihåg den senare.

Samma sak som jag gör med Steamspel: om jag inte köper spelet nu kommer jag nästan helt säkert glömma bort det.

Och glömmer jag inte bort det så finns ju alltid risken att det helt enkelt plockas bort från den digitala butiken och inte går att köpa längre, t.ex. som tredje utgåvan av Nobilis eller High Moon Studios jättebra Transformers-PC-spel.
 
Last edited:

zo0ok

Rollspelsamatör
Joined
13 Sep 2020
Messages
2,613
Om du tänker läsa den senare, varför inte köpa den senare när du vill läsa den?
Jag tror att en del av oss kan vara sugna på att köpa vanliga böcker för att det är roligt att ha dem i bokhyllan. Och en del av oss har inte obegränsat stor bokhylla. Då kan en PDF var ett alternativ.

Sedan kan det ju hända att man köper/har/får en PDF som man inte vet om man kan köpa eller ladda ner i framtiden.
Det går att ladda ner gamla Sinkadus, Dragon Magazine och annat från nätet. Det kanske inte går imorgon. Man kanske får möjlighet att "låna" en PDF av en kompis (ni förstår).

Sedan händer det ju att man gör dåliga köp också.
Det finns värre saker att impuls-handla än rollspels-PDFer.
 

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,291
Location
Kullavik
Om du betalar för en PDF nu, är det inte för att du vill läsa den nu? Om du tänker läsa den senare, varför inte köpa den senare när du vill läsa den?
Den här frågan ställer jag mig själv då och då eftersom jag har just det oförklariga beteendet.

Jag tänker att det hänger ihop med att jag faller för något i beskrivningen och tänker att det här behöver jag köpa och läsa "snart". Definitionen av "snart" tenderar sedan att bli ett ganska diffust tidsbegrepp beroende på yttre omständigheter. Jag kanske hittar något jag ännu hellre vill läsa/köpa. Det kanske dyker upp leverans på något annat spel jag väntat längre på etc etc. Det kan också bero på att produkten för stunden ligger ute på rea och man tänker att det är bra att slå till. I vissa fall så finns det också en liten oro att PDF:en skall sluta säljas och bli otillgänglig. Även om det inte är något vanligt problem så händer det faktiskt.
 

DanielSchenström

Swashbuckler
Joined
10 Dec 2000
Messages
3,309
Location
Enköping
Jag konsumerar få pdf:er, speciellt i jämförelse med vad många här verkar göra. De jag köpt (alla två) har jag börjat läsa inom 24 timmar från köpet. De som varit gratis som Wendysrollspelet och några pdf:er från TSR har jag börjat läsa direkt. Men när det varit bonusgrejer som nån bok om spelledande som fanns gratis på drivethru så har jag inte läst dem.

Om det ska bli läst så måste det vara nåt som jag har ett stort intresse för som TSR:s rollspelshistoria, Star Trek, Masters of the Universe. Det ska inte finnas tillgängligt i tryckt form inom ett visst tidsintervall (inom en månad om det är nåt jag vill kolla in nu som Star Trek Adventures, eller aldrig då produktlinjen lagts ner som Alternity Star*Drive-material).

Jag har en bakkatalog av oklarade tv-spel och olästa superhjälteserietidningar och jag vill inte lägga till en för olästa rollspelspdf:er vilket jag vet är vad som skulle hända om de blev gratis. Jag ogillar också att läsa på skärm.

Skulle nån betala mig för att läsa pdf:er skulle jag nog gå med på det.
 

MangeW

Veteran
Joined
25 Sep 2020
Messages
44
Laddade ner äventyret till DoD2016 som pdf när jag skulle spelleda för första gången. Hade den på min iPad där jag kunnat göra markeringar och kommentarer i pdf:en utan att behöva förstöra den fysiska boken.
 

robinsuu

Veteran
Joined
22 Aug 2020
Messages
76
Jag föredrar böcker före pdf:er men har på sistone börjat fundera på om det verkligen är värt att köpa allt i bokform. Har börjat uppskatta pdf mer och mer. Jag äger pdf:er för de flesta böcker jag har och måste säga att det är väldigt praktiskt med en utskriven pdf vid bordet.

Det började med D&D 5e Adventurers League, där modulerna oftast är mellan 20-30 sidor. Dessa skriver jag ut i små häften som jag sedan kan kladda i hur mycket jag vill. Perfekt. Notera dock att dessa inte finns i bokformat utan endast i pdf.

I början på sommaren beställde jag båda böckerna till Hot Springs Island. Det kostade nästan 1700kr (!!!) att köpa och få dem skeppade till Sydkorea (böckerna gick på 1000 och frakten på 700) och det tog 3 månader. Innan dess hade jag redan skrivit ut båda böckerna och satt den ena i pärm och den andra häftad i små "portionshäften". Gissa vilket format som används vid bordet? Svar: Inte böckerna. Det är fantastiskt smidigt att ha en pärm där man enkelt kan slå upp hela boken och lämna den så utan att behöva ha ett finger eller bokmärke emellan. De små häftena har kapitel såsom "Herbal", "Bestiary", "Factions", osv. vilket reducerar bläddertiden avsevärt. Böckerna är dock helt makalöst vackra, så jag ser det ändå som ett bra köp..

Sedan har vi The Black Hack, där jag förvisso av snålhet bara köpte pdf:en men sedan skrev ut två exemplar där jag band ihop den ena med syl, nål och tråd och den andra med vitt lim. Två böcker för ca. 100kr inkl. material. Den sydda boken delade jag dessutom upp i en SL och en SLP-bok. Hur smidigt som helst.

Jag gillar verkligen att äga fysiska produkter, men om jag tittar på många av de böcker jag äger är det tveksamt om det var motiverat att köpa dem i bokform.

Några exempel på böcker jag kanske inte borde köpt:
  • Alla D&D 5e-böcker utom Player's Handbook och de två äventyrsmoduler jag kört (DMG och Monster Manual samt splatbooks använder jag DND Beyond för medan böckerna är i det närmaste orörda)
  • Call of Cthulhu (impulsköp, aldrig spelat och har inga direkta planer på att spela, ville mest ha den för att ha någonting från den genren)
  • Blades in the Dark (impulsköp för att alla säger att det är så himla bra, har inte ens läst den än, samma sak som ovan, köptes för att jag ville ha något PbtA)
  • Basic Fantasy RPG (köpt för att de är så otroligt billiga, men kvalitén på böckerna är så pass tråkig att jag lika gärna kunnat skriva ut dem själv)
  • Nordiska Väsen (köpte boken på svenska för att sedan inse att jag spelar med folk som inte kan svenska. Jag har nu skrivit ut hela den engelska pdf:en medan boken samlar damm. Denna hade dock varit ett okej köp om jag skaffat den på engelska istället)
  • I princip alla zines jag köpt (blir alltid lika besviken över kvalitén jämfört med vad de kostar. 100-150kr för ett litet häfte på 16-32 sidor utan färg eller fint material är dyrt)
Några där jag däremot är väldigt nöjd över att ha köpt böckerna:
  • Hot Springs Island (jättedyra, men de finaste böckerna jag äger, har redan spelat 8 timmar efter två veckor)
  • Mörk Borg (min absoluta favoritbok, otroligt välgjord och osar attityd, varje sida är värd sin vikt i guld)
  • DCC RPG limited cover (ett impulsköp av en riktigt vacker läderinbunden bok, spelat ett flertal gånger och gillar det starkt)
  • Warhammer Fantasy Role-play (impulsköp, innehåller dock väldigt mycket kul grejer och boken är av bra kvalité. Ångrar inte köpet även om jag aldrig kommer spela det)
Efter att ha skrivit ner listan ovan kom jag fram till några kriterier för att köpa en fysisk bok:
  1. Ska läsas omedelbart. Detta kan vara den tyngsta punkten. Även om jag är hyfsat bra på att läsa mina böcker har jag fortfarande ett gäng som fortfarande är olästa. Otroligt slöseri på pengar och plats. De flesta av dessa är impulsköp pga. "fear of missing out".
  2. Snygg och välgjord. Ska se bra ut i hyllan. Känna "wow" varje gång jag plockar upp den.
  3. God chans att faktiskt användas. Väldigt subjektivt, men om man tänker sig en kronor/speltimme ratio som är högst 50 kommer man nog nära. Dvs. den klassiska "billigare än att gå på bio".
Slutligen, för att återgå till ämnet. Hur läser jag mina pdf:er?

Oftast en snabb genomläsning på datorn. Om de ska användas skriver jag ut dom. Häftar mindre utskrifter och större utskrifter binder jag eller sätter in i pärm. Föredrar utskrivet men tycker det är okej att läsa på en dator. Har provat att läsa på en padda tidigare men tycker mest det är bökigt att bläddra fram och tillbaka.
 
Last edited:
Top