Hur konsumerar du pdf:er?

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,609
Location
Uppsala
PDF:er. Vissa älskar dem, vissa hatar dem. Ungefär som med allt annat som rör vår hobby.

Men en del grejer släpps ju bara som pdf:er och kan då hamna i någon mörk vrå på hårddisken eller bortglömd i Downloads-foldern till nästa gång din dator gråter över bristen på utrymme. Lite som alla ospelade spel på Steam.

Frågan jag egentligen vill ställa är; läser du de pdf:er du tankar hem?

Om du gör det, vilka pdf:er är det du läser och vilka hamnar i det svarta hålet med etiketten "senare"?
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,609
Location
Uppsala
Själv är jag urusel på att läsa pdf:er, men köper emellanåt saker. Läser artiklar av olika slag på telefonen emellanåt, skriver annars ut saker i häftesform i den mån det går.
 

Rangertheman

Swashbuckler
Joined
15 Dec 2015
Messages
3,142
Gissar på att min realtion mellan lästa och olästa är 1:50 eller värre. Mycket sällan som jag läser en hel PDF utan jag använder dem mest som referens när jag inte kommer åt den fysiska boken. Äventyr som bara släpps på PDF skriver jag ut.
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,455
Location
Helsingborg
På min 10+ år gamla dator som jag använde i fem år så hade jag c:a 2Gb med pdf:er som jag aldrig läste. Jag insåg att jag inte blev lycklig av att ha dem (mer stressad) där så jag lovade mig själv att bara skaffa en pdf om jag vet att jag kommer att läsa den inom en vecka.

Så alla spel över 20 sidor går bort. Undantag händer, naturligtvis.

Alla spel som är "coola att ha" går bort.

Det enda jag läser är det jag är intresserad av för tillfället, i min törst att vilja läsa så många perspektiv som möjligt.
 

Lodin2000

Veteran
Joined
10 Jan 2017
Messages
66
Har nästan bara pdf:er nuförtiden. Perfekt att ha med i telefonen vart som helst. Köper ibland i tryckt också bara för att det känns bra, men läser dom aldrig.
 

McKatla

Utan titel
Joined
2 Aug 2010
Messages
1,033
Jag läser nästan bara pdf:er numera. Och av de jag köper läser jag i de flesta (men sällan läser jag hela; det gör jag inte med särskilt mycket nu för tiden). Undantaget är de spel jag, efter att ha läst dem som pdf, bestämmer mig för att faktiskt spelleda (det är typ 1 på 25) – de köper jag på papper också, då jag vill ha en bok framför mig när jag leder spel. Senast hände det med Coriolis.
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,557
läser du de pdf:er du tankar hem?
Det händer men för det mesta inte. Svårt att sätta fingret på varför jag läser de jag läser. Antagligen för att det är riktigt intressanta produkter som jag inte lyckas får tag i i tryckt form.
 

zo0ok

Rollspelsamatör
Joined
13 Sep 2020
Messages
2,613
Jag läser på laptop. Sådär. Men ibland har man bara en PDF.

Jag har faktiskt printat ibland. Om man printar dubbelsidigt, så kan man limma ryggen med vitlim och göra rygg/fram/bak/omslag med något tjockare (typ täckpapp) och skära till med rakbland och stållinjal. Det blir faktiskt ganska bra.

peecho.com fungerar, om man vill ha det utskrivet i topp-kvalitet och är beredd att betala vad det kostar. Man kan få både som "magasin" eller hård inbunden bok.

Borde jag ha en surfplatta?
 

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,297
Location
Kullavik
PDF:er är smidigare. Mer eller mindre alltid billigare. Tar ingen fysisk plats. Kräver ingen frakt. Går att klippa handouts ur utan att förstöra boken. Tillgängliga överallt med min Onedrive. Går att läsa trots att ljuset är släckt. Snabba att söka i. Kostar inga träd i produktionen.

Det enda jag köper i fysisk form är Fria Ligans spel (och där ingår PDF, så det är även den jag läser). PDF:er läser jag på Ipad.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,483
Jag läser helst PDF:er. Jag läser dem hellre än böcker. Både för att det är enklare, de är sökbara och eftersom jag kan ha 100 stycken i händerna sammtidigt.
 

terje

xenomorf mystiker
Joined
21 Jan 2001
Messages
1,650
Location
Demokratiska Republiken Latveria
Jag har faktiskt printat ibland. Om man printar dubbelsidigt, så kan man limma ryggen med vitlim och göra rygg/fram/bak/omslag med något tjockare (typ täckpapp) och skära till med rakbland och stållinjal. Det blir faktiskt ganska bra.
Jag har också skrivit ut en hel del pdfer. Printa gratis på jobbet, limbinda på universitetsbiblioteket och sen kan man läsa den bekvämt.
 

zo0ok

Rollspelsamatör
Joined
13 Sep 2020
Messages
2,613
limbinda på universitetsbiblioteket
Ahh... är det öppet för allmänheten, eller behöver man någon slags kontakt eller relation?

Egentligen skulle jag gärna ha allt digitalt. Men jag tycker inte alls det är lika bekvämt att läsa. Jag kanske bara har fel läsplatta.
 

terje

xenomorf mystiker
Joined
21 Jan 2001
Messages
1,650
Location
Demokratiska Republiken Latveria
Ahh... är det öppet för allmänheten, eller behöver man någon slags kontakt eller relation?

Egentligen skulle jag gärna ha allt digitalt. Men jag tycker inte alls det är lika bekvämt att läsa. Jag kanske bara har fel läsplatta.
På Umeå Universitetsbibliotek är det bara att knalla in, köpa en ryggremsa och använda limbindaren. Jag brukar använda två oh-blad för att göra skyddspärmar.

Det är säkert rimligare att använda en platta för att läsa sina pdfer, men om jag ägde en sån misstänker jag att den skulle ligga oanvänd.
 

Zire

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
3,005
Location
Umeå
Statistiskt sett läser jag inte pdf:er, jag laddar ner dem och glömmer bort dem. Pdf:er som jag vill läsa skriver jag ut och binder ihop till en bok. Äventyr häftas.
 

Minimoni

Homelander
Joined
6 Mar 2003
Messages
3,320
Location
Karlstad Sverige/Hiroshima Japan
Köper alla spel jag vill ha som PDF, de som inte finns som PDF tvingas jag köpa som fysisk produkt. Helst köper jag båda men låter den fysiska boken stå i mina ”skrythyllor” och PDF-filerna blir de som jag faktiskt använder. Jag äger en hel hög med iPads därav den nyaste är en AIR av 2019 års modell och den hanterar PDFer hur bra som helst. Jag har nu över 3000 böcker som PDF på min iPad/Apple cloud och minst 90% är rollspelsböcker.
 

Lupus Maximus

Tekniker
Joined
13 Jan 2012
Messages
2,746
Location
Stockholm
Jag föredrar att ha både fysisk bok och pdf när det är möjligt, men vissa finns inte som PDF och lägenheten är inte stor nog även om jag skulle lyckas jaga tag på fysiska kopior av det jag vill läsa.

PDFer är lätt att ha med sig, och möjliggör att kolla upp saker när jag känner för. Och att de även är sökbara har också sin fördel.
 

Paal

Imaginär fantast
Joined
10 Nov 2011
Messages
1,362
Jag läser mer PDFer än tryckta böcker. Jag har det nästan som ett krav att få/köpa en PDF till varje fysisk bok jag köper. Ofta hoppar jag mellan fysisk bok och PDF om jag har bägge. Vid Spelande har jag ofta både bok och PDF framme, boken är smidig att ha uppslagen eller bokmärkt för det viktigaste medan PDFen är smidigare att söka i.
Jag läser oftast PDFer på en 12,9” iPad. Går oftast utmärkt att läsa dubbelsidigt med den.

Möjligheten att kopiera text och bilder från en PDF för att skapa handouts eller att skriva ut vissa sidor är ju också väldigt praktiskt.
 
Last edited:
Top