Hur kommer man över varumärken?

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
14,869
Om man exempelvis vill göra ett rollspel på ett känt IP, från film eller böcker, varsjutton börjar man egentligen? Ja, förutom det uppenbara och först stjäla en drakskatt för att kunna betala för sig.
 

Dr_Dängrot

Suomen sankari
Joined
1 Mar 2017
Messages
3,542
Om man exempelvis vill göra ett rollspel på ett känt IP, från film eller böcker, varsjutton börjar man egentligen? Ja, förutom det uppenbara och först stjäla en drakskatt för att kunna betala för sig.
Kontakta innehavarna av IP:et blir min okvalificerade gissning.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
10,152
Location
Ludvika
Matt Colville har pratat en del om det där (han har varit inblandad i spel baserade på både Dune och Star Trek, exempelvis).

En grej han berättat är att när det gäller kända IP:n är det inte alltid bara en fråga om att betala för en licens. Du måste även övertyga IP:ägarna om att det du vill göra är värdehöjdande för IP:t, både i koncept och i kvalitet.

Så det kan vara bra att dels ha flera exempel på vad du gjort tidigare för att visa att du är kompetent på det du gör, samt en pitch på varför det du vill göra skulle vara rätt för just deras IP.
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
3,778
Apropå det praktiska har ju Fria Ligan berättat att de arbetat med en agent på området. Här finns en ganska ny intervju om ämnet.
 

Gamiel

Hero
Joined
22 Dec 2013
Messages
1,573
Location
Stockholm
Apropå det praktiska har ju Fria Ligan berättat att de arbetat med en agent på området. Här finns en ganska ny intervju om ämnet.
There's a man who leads a life of danger
To everyone he meets he stays a stranger
With every move he makes
Another licens he takes

Odds are he won't live to see tomorrow

IP agent man, IP agent man
They've given you a number
And taken away your name
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
3,778
Äh, jag antar att det bara är att söka där.
Det kan vara en fingervisning men kanske inte hela sanningen. Ägandeskap över en IP lär vara en betydligt mer komplicerad juridisk process än så och som antagligen måste upprätthållas med olika avtal över tid (utan att påstå att jag vet hur det skulle gå till). Annars återgår upphovsrätten för de individuella verken och IPet urvattnas.
 
Last edited:

erikt

Swordsman
Joined
21 Feb 2014
Messages
786
...och hur vet jag vilka som äger det? Det är poängen med trådstarten. :D Det måste finnas någon sorts tjänst. I Sverige finns företagsfakta, exempelvis, och vi har Svensk varumärkesdatabas. Äh, jag antar att det bara är att söka där.
Det måste inte finnas någon tjänst, och finns inte alltid heller.
För registrade varumärken så finns de garanterat i en databas någonstans - som ofta är per land. Men alla varumärken är inte registrerade, och då behöver de inte vara sökbara någonstans.
Men det var varumärken.

Vanliga böcker och filmer och spel involverar oftast inga varumärken (med undantag för större franchises som Star Wars), utan där är det copyright för de enskilda verken som gäller. Copyright kan vara registrerade hos någon myndighet i publikationslandet, men behöver inte vara det.

Vem som ägde copyrighten vid publikationstillfället brukar ju anges i en bok, eller i eftertexterna till en film, men det kan ju ändras med tiden vem som äger rättigheterna.
I vissa fall när rättigheter tillhörde något konkursbo som köpts upp av något företag som i sin tur blivit uppköpt av något annat företag osv i ett par led till, så kan det krävas avancerat detektivarbete för att klura ut vem som äger vissa rättigheter - och ägaren själv vet inte alltid om det. (Detta är en inte alltför ovanlig situation med äldre datorspel.)
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
14,869
För registrade varumärken så finns de garanterat i en databas någonstans - som ofta är per land.
Jo, det var lite detta jag misstänkte, men även om varumärken är något man får ansöka per land (eller i EU numera), hoppades jag på att det faktiskt fanns någon allmän tjänst. Tror jag har fått tillräckligt bra svar på frågan.

Länkarna i tråden var läsvärda.
 

God45

Estet-Conan
Joined
23 Oct 2012
Messages
14,265
Att fånga ett varumärke och hålla det hårt i sina juridiska klor kan ske genom tre uråldriga riter.

Man kan följa vildblommornas väg och vänta, som frön i virvelvinden, på att tiden går ut då dess skapare kan hålla varumärket i trådar smidda av den grymma musen bortom havet. Det är den noblaste vägen för då är varumärket fritt! Men är du girig eller fylld av avund så kan du aldrig riktigt säga ”Detta är mitt!”.

Det andra sättet är att som en svartalft till en drake betala smutsigt guld. Men att ge skapare pengar? Vämjeligt! Du är en del av problemet nu och snart kanske du också blir en drake.

Det tredje är att gå bortom varumärke, att som en gud bli den ultimata personifikationen av dharma. Flytta till Iran! De respekterar inte internationella lagar om den här skiten.
 

entomophobiac

Mysteriemarodör
Joined
6 Sep 2000
Messages
6,969
Location
Uppsala
Se det här som en lös priolista, som dock är väldigt beroende av vad för typ av licens det är:
1. Kan du få tag i upphovspersonen till varumärket? Kontakta. Antagligen mest sannolikt för små varumärken. Ungdomsböcker och liknande.
2. Kan du få tag i upphovspersonens agent? Kontakta. Halv- och helkända författare har oftast agenter du kan hitta med några Google-sökningar.
3. Kan du få tag i ett företag som förvaltar eller äger varumärket? Kontakta. För amerikanska franchises av olika slag är det oftast bolag som förvaltar varumärken på olika sätt. Kan ibland vara krångligt att ta reda på exakt vem som äger vad, men skadar aldrig att kasta iväg några epost.
4. Kan du få tag i ett företag som tidigare arbetat med varumärket, även om de inte förvaltar eller äger det? Kontakta. Lite "last resort" helt enkelt för att deras kontaktpersoner inte alltid stämmer längre, eller för att de inte haft en bra upplevelse av varumärket ifråga och inte vill ta i det. Men det KAN vara ett sätt att hitta rätt person att fråga.
5. Har du inte lyckats med någon av 1-4? Ge upp, eller försök samtliga igen. Att ge sig i kast med varumärken som kanske ägs av någon kan bli väldigt kostsamt. Särskilt om det är ett amerikanskt varumärke och en amerikansk jurist får syn på det hela.

När du väl fått tag i ett varumärke så finns det flera saker du behöver ta hänsyn till och som kan förekomma i ett eventuellt avtal.
- Hur stor del av kakan får varumärkesägaren? Kan röra sig om 5-15% av framtida vinst. Kan vara en klumpsumma. Kan finnas minimumkrav och det kan även finnas klausuler om viten av olika slag.
- Har ditt bruk av varumärket någon tidsfrist? Exempelvis kan du ha tre år på dig att släppa något innan varumärket återgår till ägaren/förvaltaren.
- Kommer varumärkesägaren vara delaktig kreativt i arbetet som genomförs, och vilken process finns i så fall för detta? Ibland finns förhållningsregler, IP-biblar, etc.; ibland inte.
- Finns det saker du absolut måste göra, eller som du absolut inte får göra, om du jobbar med varumärket? (Vissa saker av det här slaget kan vara extremt weird...)
- Är ditt bruk av varumärket exklusivt, eller kan även andra licensiera samma varumärke för samma ändamål under samma period? Exklusivitet kan kosta extra, kräva en extra procent, introducera andra motkrav, eller rakt av inte erbjudas.
- Vad gäller din licens? En bok? Två böcker? En film, ett TV-spel och ett Happy Meal? Tio år? Mongoose Publishing hade exempelvis stor framgång med sitt d20-baserade Conan-rollspel, men tappade sedan varumärket och fick då inte längre nytrycka ens de böcker de redan utvecklat under licensen. Exakt varför tror jag aldrig framkom.

Inte heltäckande på något vis, och en situation är sällan den andra lik, men lite lärdomar från dylika processer i alla fall.
 

entomophobiac

Mysteriemarodör
Joined
6 Sep 2000
Messages
6,969
Location
Uppsala
Och såklart finns det ett osynligt andra steg som jag hoppade över: du behöver visa för personen/förvaltaren du fått tag i varför de skall låta dig leka med deras varumärke överhuvudtaget. Vad kan du erbjuda och vad har du tidigare gjort som ger förtroende för att du kan slutföra det du vill göra nu?
 
Joined
1 Feb 2013
Messages
395
Location
Nibiru
Kontakta FL och fråga dem hur de gjorde?
entomophobiacs lista täcker nog in det mesta. Kan väl tillägga att det kan variera väldigt mycket hur licenser ser ut och hur knepiga de är att få tag på. Vi i Ligan gjorde flera misslyckade försök innan vi fick napp, och det var många tillfälligheter på vägen. Ett tips om man inte har jobbat med licenser förut är nog att börja med en "liten" licens och visa att man kan göra ett bra jobb med den. Det kan öppna vägen för större licenser längre fram. Ett annat tips, och nog det viktigaste av alla - jaga bara licenser som du själv verkligen brinner för.
 
Top