Hur klarar man sig utan mobilt bankId?

Stareater

Får vissa att fatta vad rollspel kan vara.
Joined
6 Apr 2017
Messages
819
Location
Umeå
Hej!

Jag har en äldre svärmor som börjat bli aningen virrig, kommer aldrig ihåg lösenord eller hur man gör vissa saker, så jag behöver ofta hjälpa henne. Hon har ingen smart phone och således inte ett mobilt bankId, utan bara ett bankId på kort. Fram till för ett år sedan fungerade på de flesta ställen, men på sista tiden har det blivit näst intill värdelöst eftersom de flesta ställen numera bara stödjer mobilt bankId. Bankärenden funkar bra, eftersom jag fått behörigheter att göra ärenden åt henne, det är dock svårare med allt annat (inloggning på myndigheter, vårdinrättningar, ica, coop, kundklubbar, etc.) Det börjar bli rätt svårt att lösa saker numera.

Finns det någon annan där ute som har erfarenhet att leva utan mobilt bankId? Hur gör ni för att få saker att fungera då?
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,490
Jag har en massa erfarenhet av detta genom jobbet. Svaret är tyvärr nej. Och det har blivit mycket värre sedan 2020, innan fanns det nästan alltid andra alternativ som var relativt lätta, men de är antingen borta eller mindre lätta nuförtiden.

Vilket är ett stort problem för goda män och liknande (goda män får ju inte använda en persons bank-id åt dem). Det finns ju e-legitimation som inte är kopplat till banken, det är lite säkrare om man råkar göra saker men är inte bättre i övrigt.

Mitt tips är att om någon hon litar helt på har hennes lösenord, bank-id:et finns på en device hon inte använder och den personen hjälper henne.
 

Tant Ragnar

Gamle usling
Joined
23 Jun 2016
Messages
2,110
Jag befinner mig i samma situation, och har inte hittat någon bra lösning heller.

Om ni inte redan har fixar det så hjälper en fullmakt (finns lite olika typer, men en ”framtidsfullmakt” verkar vara den som är mest allmängiltig) lite, men precis som påpekats så löser den inte alla behov av identifiering via mobilt bankid.

God45s rekommendation låter vettigt.
 

erikt

Hero
Joined
21 Feb 2014
Messages
1,179
När jag för några år sedan slutligen föll för samhällets grupptryck och skaffade mig en mobiltelefon, så var ett av de främsta skälen just att få tillgång till mobilt bankid. Det har inte blivit lättare att klara sig utan sedan dess.

I praktiken är det tyvärr ett måste att ha mobilt bankid idag.
 
Top