Nekromanti hur karaktärerna känner varandra?

Sauron90

Veteran
Joined
26 May 2005
Messages
151
hur brukar ni göra så det blir seriöst?

tvinga alla att vara Vanarer och komma från tex Consaber? eller har ni någon bra teknik
 

Honken

Hero
Joined
19 May 2000
Messages
906
Location
Umeå
hur brukar ni göra så det blir seriöst?

Vi slår på tabellen grupprelation s.172 i Spelarens Bok, åsså använder vi den som förslag. Ofta slår en spelare var sitt slag och så enas vi om det bästa. Eller om man modifierar tillsammans med den andre spelaren.

/Honken
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Kasta dem in i handlingen...

hur brukar ni göra så det blir seriöst?
Ett sätt som kan funka bra är helt enkelt att kasta dem in i en gemesam handling, där de oundviklingen måste träffa varandra & hjälpa varandra.
Ananrs så kansek man kan tänka sig att de har samma fiende & fått reda på varandras existens..

/ Johan K, som nu absolut är klar inför LinCon
 

Gastono

Hero
Joined
14 Oct 2003
Messages
1,532
Location
Göteborg
Brukar alltid lösa sig på något sätt.
Ofta känner de varandra genom att de vill det då de skapar karaktärerna eller så har de någon gemensamn vän.
Finns miljoner möjligheter, alltid brukar vi komma på någon.
 

Phelan

Hero
Joined
21 May 2002
Messages
1,398
Location
Umeå
Vänd på steken, salta, peppra, brässera och...

...kom fram till att trots att spelledarsysslan är ett serviceyrke så ska han inte komma på allt. Startar ni en ny kampanj så kan du med gott samvete lägga största bördan på spelarna att komma med förslag till en grupp och hur de olika karaktärerna kan tänkas hänga ihop.

PS. I största välmening, det finns faktiskt en sök-funktion där man kan kolla runt och se om frågor varit uppe innan och vad folk hade att säga där.


Mvh / Phelan
 

Dracohoribilis

Warrior
Joined
14 Jun 2005
Messages
243
Location
Stockholm "Täby"
nej de bästa är väl vid skapandet! man går igenom sina kontakter utgår från vart alla kommer, tex så hade vi två tempelriddare en var ung och den andre var äldre runt 35, så då blev de så att den unge var mannen lärlig, han hade tagit honom som barn från Gatan där ropperson 3 kände honom som nu är tjuv, de träffades på äventyr två och därav en gammal bekant hej hej de va länge sen osv

de e kul att spela med dessa då det tar sin lärlings grej i akt och han följer den andres råd även fast de ibland är dumma, man kan alltid hitta på något, gör en snabb men kul historia sånt håller!
 

Ichabod_UBBT

Warrior
Joined
10 Jun 2005
Messages
265
Location
Växjö
Det var länge sedan jag hade det problemet.

När vi spelar brukar oftast spelledaren göra våra roller, eller iallfall säga "Nu ska du göra en ALVMAGIKER från SANARI" och vifta med nån hypnotisk grej. I och med det så har spelledaren redan vävt in våra karaktärs anledning att sammarbeta i storyn...
 

Sauron90

Veteran
Joined
26 May 2005
Messages
151
2 tempelriddare hade jag med ett tag Ekhs och Thammas Helm

dom var 2 bröder men sen dödade en rövare Ekhs så nu finns bra Thammas kvar

jag hittade ett ganska bra ställe där det passar om karaktärerna är olika raser Asharien i beskrviningen står det att det såklart finns Ashariska mäniskor men också got om dvärgar alver och Tiraker

nu ska spelarna göra reserv karaktärer (hatar när karaktärsbygge förstör man kan inte köra igång för en en är klar)

och den som gjorde först valde kanske av intiligense eller kanske av en ren slump att vara Asharisk tirak så i reserv rakraktärer ska alla vara Ashariska

jag har 4 i gruppen

så 2 för tvingas vara mäniskor och en får gärna vara Alv eller Dvärg och kommer det in en till så får han ta vad som blir över

därför har jag 3 frågor

1. vilka dvärgklaner bor i Asharien?

2. vilka alv stammar bor i Asharien?

3. finns det Misslor i Asharien?
 

Hjalle

Swashbuckler
Joined
29 May 2004
Messages
1,867
Location
Stockholm
"1. vilka dvärgklaner bor i Asharien?"

I huvudsak Zolod, som finns i så gott som varje stad och dessutom har en rätt så egen, Rahls-Unbahr. Ghor har flera stora fästen i trakten, och har dessutom en del invånare i huvudstaden Camard. En inte allt för ovanlig syn. Roghan är rätt ovanliga, men finns. Det finns nog någon familj i de flesta dvärgrika städer, och de har ett par fästen i trakten också. Drezin är den ovanligaste klanen, och finns så gott som enbart i staden Chadarians hopp, där de arbetar som forskare och magiker.

"2. vilka alv stammar bor i Asharien?"

Léaram och Henéa lär man inte finna i Asharien, men de andra är relativt vanliga. Pyar är givetvis vanligast, kiriya har en hel del representanter, thism finns lite varstans och sánari finns åtminstone i städerna Chadarian och Lim'alan vhic Sunari. Dessutom finns juh närheten till Sunariskogen, där det i sanning finns mycket alver...

"3. finns det Misslor i Asharien?"

Japp. Här och var i städerna, men i huvdsak i deras alldeles egna stad Daggbacken i norra Asharien, och området runtomkring.

-Hjalle, informerar.
 

Dracohoribilis

Warrior
Joined
14 Jun 2005
Messages
243
Location
Stockholm "Täby"
hehe klart att allt finns överallt, finns ju minst 1% övrigt! där fantasin har gränserna, det finns goot om alver i sunari skogen, dvärg klaner finns både ghort och zolod och de håller till i bergen mellan asharien och Jargien
japp de e klart att de finns misslor, så du kan ha det rätt lungt, asharien är ett väldigt vänligt land, så de finns gott om kulturer där!
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,220
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Re: [Megaspoiler: Mina spelare]

Jag låter i regel rollpersonerna träffas in-game, och skapar där faktorer som förenar dem. Ibland är de bekanta med varandra sedan tidigare, såsom i min pågående kampanj 'Colonan', där två av rollpersonerna är agenter åt samme thalaskiske magikrat, Alean Ninarian, och den tredje är kurir åt primasen av Colonan (men egentligen sabrisk agent). Han kände inte de två andra rollisarna. Alla fick dock ett tvivelaktigt uppdrag av Colonans magikrat, Reubin Jesbin, som både syltade dem djupt in i en intrighärva magikraterna emellan och fick dem att komma på kant med mycket mäktiga krafter. Rollpersonernas inbördes lite olika lojaliteter skapar intressanta motsättningar under uppdraget, samtidigt som uppdraget som sådant - att föra en högst suspekt och eftertraktad fånge från El'egor till Colonan - naturligt svetsar dem samman. Plötslig fann de sig nämnligen jagade av en helvetisk trio till synes odödliga, ostoppbara krigare som också ville åt deras fånge, och fången som sådan, en manipulativ halvdemontös med succubustendenser, gjorde sitt bästa för att spela ut rollisarna mot varandra. De var tvungna att samarbeta för att överleva. (Även om den sabriske agenten hittils gjort sitt bästa för att befria fången utan att röja sin hemliga identitet. Ödet tycks ha konspirerat mot både honom och henne hittils, dock, för trots lömska planer har det inte fungerat).

(Tanken är då givetvis att de två Thalamur-lojala rollisarna omsider ska gå över till de coloniska rebellerna, och att rollpersonerna på så sätt inte ska behöva bli bittra fiender när den tredjes riktiga identitet förr eller senare röjs. Men, men, ingen sida är uppenbart skurkarna, så vi får se vad som händer).

Det är ett sätt att göra det på. I en annan kampanj lärde rollisarna känna varandra genom att de var de enda sabrierna i den mûhadinska staden Jen, och presenterades för varandra av en lokal bei som ansåg sig ha mycket att vinna på att förena deras talanger. I en tredje kampanj längre tillbaka i Mundanas historia var den ena rollpersonen en förfinad sabrisk adelsyngling som skulle få sin riddarträning av brodern till den andra rollpersonen, en rustik alarinnsk riddersman.

Så, uppslagen är oändliga. Det gäller bara att välja ett sätt för rollpersonerna att träffas, interagera och relatera till varandra som passar det man vill uppnå i sin kampanj.

Usch, nu babblade jag för mycket igen. Förlåt mig.

- Ymir, ursäktar sig
 

Kanturi

Swordsman
Joined
11 Apr 2005
Messages
533
Location
Mölndal
Jag(SL) bestämmer att folkslag (oftast Darken) och ett land (oftast Consaber) och så får de göra en RP var med olika yrken som dock måste passa varann. tyvärr så är det bara 2 spelare i vår spelgrupp men en av dem är riddare och den andra är en magiker... de har sammanförst genom att riddaren äger en förläning där magikern bor, och magikern har hjälpt riddaren med nåt (har inte bestämt vad än) och på det sättet är de vänner...

//Kanturi...
 

Marcus J

Hero
Joined
8 Oct 2003
Messages
950
Location
Göteborg
Darken i Consaber?

Nu ska jag som ortodox eonanist tala om en sak för dig, det är som att säga att de ska spela araber i medetida England. (på ett ungefär) Dvs. det går men de är antagligen de enda av sitt folk i landet.

/Marcus som gillar ordet eonanist. Tack Hjalle!
 

Hjalle

Swashbuckler
Joined
29 May 2004
Messages
1,867
Location
Stockholm
Eonanist (Ooooo-teeeee)

Vassego för ordet, fast det är inte jag som har uppfunnit det. :gremsmirk:
Eleas tror jag det var...

-Hjalle, kommer ihåg nån Robin Hood-film med en arab i England.
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,220
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Re: Darkener på statsbesök

Tja, å andra sidan finns det en hel del darkener i Ebhron, och de lär mycket väl ha en viss diplomatisk representation i Consaber. Finns det inte darkener i Consabers kolonier i Övärlden också, för den delen?

Så visst, en darkener i Consaber lär nog bli rätt ensam; men har man bara en anledning till varför han är där ser jag inget problem egentligen.

- Ymir, tycker till
 

Marcus J

Hero
Joined
8 Oct 2003
Messages
950
Location
Göteborg
Re: Darkener på statsbesök

Visst skulle han vara ensam det var ju det jag sa, jag sa aldrig att det var omöjligt. (det fanns säkert araber i England på 1500-talet.)

/Marcus som kanske behöver förtydliga ibland
 
Top