Nekromanti Hur kan vi använda vår hobby politiskt?

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,563
Location
Rissne
Ram;n220966 said:
Kan du utveckla lite vad du menar med "det sätt spelet är designat" betyder? Vad är "spelet", är det en helhet system/värld/scenarion eller är det i första hand system?
Alla delar påverkar ju såklart på olika sätt. Om en kulturell artefakt inte på något sätt påverkar sina upplevare så får jag väl säga att det är rätt imponerande, för så brukar det inte vara.

Ram;n220966 said:
Vad finns det för intressanta grep man kan lägga med i ett system som styr hur spelet spelas "politiskt"?
Jag använde exemplet Null State tidigare. Jag hävdar ju att dess SL-del helt klart är en del av "systemet", och tillsammans arbetar system och spelvärld för att i princip tvinga spelgrupperna att reproducera en teknofob uppfattning om världen. Det är nog det jag tycker minst om i det spelet, och är anledningen till att jag skrev Rotsystem...

System kan också, som tidigare nämnts i tråden, använda sig av bakgrundstabeller och annat för att propagera uppfattningen att en människa formas av sin bakgrund och så vidare.
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,617
Location
Uppsala
Mycket intressant tråd!

Det jag spontant tänker är att precis det här är vad mycket bra (främst litterär) science fiction gör, egentligen. Du tar en frågeställning eller ett samhällsfenomen och du drar det till sin spets. Det är vad Bacigalupis 'Windup Girl' gör med dystopiska idéer kring genmanipulation, eller le Guins 'Left Hand of Darkness' gör med patriarkat och sexualitet.

Många rollspelsvärldar gör sig själva en björntjänst genom att fokusera på vilka länder som handlar med vilka, eller gräva ned sig i annat sånt som gör historiaböcker i skolan till torr läsning.

Om man kan presentera en värld som bygger på enskilda politiska, etiska, eller filosofiska frågor, och sedan bygga dem runt det, så kan man sedan utforska vad de har för betydelse. Men i likhet med andra skrivna verk kommer deras konkreta betydelse vara i spelarnas och spelledarnas händer. Death of the author.
 
Top