HT Hur kan Hjältarnas tid lämna DoDs skugga?

Man borde väl rimligtvis inte kunna använda Gard mot ett anfall man inte är beredd på?
regelmässigt så finns det överraskad (får inte göra något denna rundan) men skadan går fortfarande på gard, och sen finns det överraskad+ (nådastöt, om målet är helt öförberett) där skada +4T6 går direkt på hälsa

att köra direkt på hälsa är ganska brutalt, och gard är ju en abstraktion för diverse rörlighet så jag ser inga problem där

regelmässigt så finns det överraskad (får inte göra något denna rundan) men skadan går fortfarande på gard, och sen finns det överraskad+ (nådastöt, om målet är helt öförberett) där skada +4T6 går direkt på hälsa

att köra direkt på hälsa är ganska brutalt, och gard är ju en abstraktion för diverse rörlighet så jag ser inga problem där
I Kopparhavets hjältar finns tillståndet "Garden nere" vilket regelmässigt är vad det låter som. Det är alltså om du hugger någon bakifrån som sitter och äter eller nått sånt. I situationer där man dels är överraskad och dels inte har några som helst tankar på strid.

Ska KH/HT ha nisch måste det väl vara som det litet tyngre och ”seriösare” spelet (ingen kritik mot DoD-23, att det inte är ett tungt och seriöst BRP är ju hela poängen), med mer utrymme för karaktärsutveckling än det trots allt rätt grunda DoD. Och så med ett seriösare världsbygge ovanpå det.

Fast det är väl mycket vad man redan har?

My yank group absolutely loved our 1 year long HT campaign, all were BRP veterans and really liked it. THe issues we encountered were:

-By the end, everyone had basically maxed out their primary character skills. Advancement was a bit too fast for that duration.

-Prerequisites for the special abilities combined with making them slow to get ended up with people giving up on particular abilities that would have fit their characters, because they didn't qualify.

-A bit more support for playing without maps/zones. We enjoyed them but at the end, I was kind of sick of making them each time.

I believe 2 is fixed in KH.

Ska KH/HT ha nisch måste det väl vara som det litet tyngre och ”seriösare” spelet (ingen kritik mot DoD-23, att det inte är ett tungt och seriöst BRP är ju hela poängen), med mer utrymme för karaktärsutveckling än det trots allt rätt grunda DoD. Och så med ett seriösare världsbygge ovanpå det.

Nja, HT i synnerher är ju superregellätt, kort och trimmat

To me, part of the point of zones is that you dont need a map. Just describe a bunch of distinct areas = each is a soon.
Yeah i think that’d work fine, i drew boxes in a presentation app and screen shared so they could see the areas but you could just narrate through it I bet

Yeah i think that’d work fine, i drew boxes in a presentation app and screen shared so they could see the areas but you could just narrate through it I bet
Jag kör med en enda zon som default och skapar fler zoner först när:
  • Det har etablerats i förväg
  • Någon frågar om det
  • En SLP rimligen borde söka en viss sorts plats/avstånd
Jag gör inget extrajobb för att beskriva ett område bara för att det blir strid och ritar upp det först när det blir rörigt.

Nja, HT i synnerher är ju superregellätt, kort och trimmat
Nu har jag tyvärr bara spelat Kopparhavets Hjältar en gång, så jag kan ha fel här. Men jag upplever att åtminstone det spelets nisch gentemot DoD23 är att man kan spela det mer heroiskt. Man blir väldigt bra från början och man behöver inte oroa sig att varje strid är dödlig.

HT är ju definitivt snällare och mer heroiskt än gammal-DoD, men jag vet inte hur det jämför med DoD23 på den punkten. Det kanske är lite mindre swingy om inte annat.

Jag kör med en enda zon som default och skapar fler zoner först när:
  • Det har etablerats i förväg
  • Någon frågar om det
  • En SLP rimligen borde söka en viss sorts plats/avstånd
Jag gör inget extrajobb för att beskriva ett område bara för att det blir strid och ritar upp det först när det blir rörigt.
Ill bear that in mind next time, thanks!

Back