Nekromanti Hur känns magi?

Berserk

Warrior
Joined
24 May 2001
Messages
387
Location
Helsingfors, Finland
Eftersom jag har gjort magin MYCKET ovanligare i min spelvärld, så har jag också börjat fundera på hur magi känns. Detta för att de som spelar magiker kanske aldrig förut, eller vid mycket få tillfällen, har stött på andra magiker och/eller magiska föremål och således inte kanske helt naturligt kan förstå att det är magi som ger upphov till den känsla de får. Alltså, hur märker en person som har färdigheten Känna Magi att magi finns i närheten? Jag gillar inte riktigt det sätt som vi har hanterat detta fenomen innan, genom en liten lapp med texten "Du känner magi..".

Jag tänker mig något i stil med olika förnimmelser av lukter, dofter och känslor, naturligtvis olika starka beroende på magins kraft och dess beskaffenhet.

Alla magiker borde vara "i harmoni" med sin egen magiskola. Således borde alla magiker som känner magi från sin egen skola få en tillfredsställande känsla, en animist eller harmonist känner en stor lycka eller glädje, en elementarist eller mentalist känner ett rus av styrka och kraft, medan en nekromantiker kanske känner maktens sötma när den egna magiskolan utövas i närheten.

Om däremot en annan magiskola utövas så borde effekten variera från person till person (eller åtminstone från skola till skola.. :gremtongue:). Det klassiska exemplet från litteraturen är ju animisten som känner nekromantins närvaro som en kväljande stank, ett illamående.
Vidare kunde spiritism kännas som en djup sorg, eller ett verkligt hat, lite beroende på hur den används. Magin som strålar från en gast bunden till denna värld borde IMO kännas sorgsen eler hatisk.
Häxkonster kanske känns som en äcklande, besudlande känsla, som om hela ditt ansikte var täckt av vårtor eller slem.

Möjligheterna är många, men det som skapar min största huvudbry är hur nära besläktade magiskolor är med varandra? Känner en nekromantiker samma äcklande känsla som animisten, när han står bredvid en häxkittel? Eller är alla magiskolor skillda åt, och helt olika, så att två "betraktare" med olika skolor känner alla andra skolor på samma sätt, och endast varandras olika?

Synpunkter? Brodera gärna ut i mina funderingar kring känslor/lukter hos olika skolor. Finns säkert mycket jag inte tänkt på! :gremsmile:
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,463
Location
Stockholm
Jag har aldrig tänkt på det

Men det är en intresant frågeställning.

Terry Pratchetts första böcker har en massa såna grejer, där magin har en speciell färg, och magiker (men bara magiker) kan se den färgen. De känner också magins kraft som en energi som flödar kring dem, eller nått sånt.

Försök hitta och läsa Magins Färg och Det Fantastiska Ljuset (tror jag de heter på svenska), eller på engelska The Colour of Magic och The Light Fantastic.

MVH

Magnus
 

Berserk

Warrior
Joined
24 May 2001
Messages
387
Location
Helsingfors, Finland
Re: Jag har aldrig tänkt på det

Försök hitta och läsa Magins Färg och Det Fantastiska Ljuset (tror jag de heter på svenska), eller på engelska The Colour of Magic och The Light Fantastic.
Jo, jag har läst dem. Jag tänkte på Dragonlance-serien av Weiss&Hickman och Nightstalker-serien av Flewelling. I bägge dessa förklaras att de "goda" magikerna känner en otrevlig stank när den "onda" magin finns i närheten. (Samt vice versa i Dragonlance, vet inte hur det fungerar i Nightstalker. :gremcrazy:) Men det speciella ljuset kanske skulle gå att använda på något bra sätt.. *Klura*
 

Ackerfors

Alas, your rapids!
Joined
21 Jan 2001
Messages
7,416
Fler böcker...

Jag tänker mig något i stil med olika förnimmelser av lukter, dofter och känslor, naturligtvis olika starka beroende på magins kraft och dess beskaffenhet.

I David Eddings serie Sagan om Belgarion (och även den efterföljande serien) så känner de som kan använda magi att det kommer som en våg av kraft när någon i närheten eller man själv använder magi. Det kraften (eller ljudet som det beskrivs som ibland) kan man dölja olika bra beroende på hur bra man är på magi. Det kanske är något åt det hållet du är ute efter...
 

kefka

Hero
Joined
17 May 2000
Messages
802
Jag gillar idéen, man kan kanske försöka brodera ut beskrivningarna med andra sinnen än lukten. Ett heligt föremål avger för nekromantikern ett ljus som sticker i ögonen. Ett spöke avger hela tiden ett vagt olyckligt viskande, precis inom det hörbaras gräns osv.
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,467
Location
Helsingborg
Bra fråga

Jag anknyter till förr i tiden med kommentarer från gamla gummor som säker saker som "Oknyttet är igång", "Trolldom ligger i luften" eller dylika saker när det till exempel är åska i luften.. Jag vill också att man ska tänka igenom gamla "säkra" tecken för häxkonster/trolldom.. Mjölken surnar, hästarna svettas, eldslåga är blå och djuren är oroliga.. Dessa effekter förföljer faktiskt en magiker med magiskolan Häxkonster i min rollspelsvärld. Jag har också med att shamaner kan se i astralvärlden om det är någon som är magikunnig, om det är ett område där det utövas magi, om det är ett magiskt föremål eller till och med om det är en hjälte..

Jag tänkte citera en text från mina färdighetsbeskrivningar.

<center><TABLE WIDTH=90%><TR><td>Känna magi (Upptäcka fara/2)
Magi är något alla varelser kan känna av. Djur är i regel ännu mer känsliga för magins närvaro än de intelligenta raserna, antagligen för att de lever mer på sina instinkter. När utövaren kommer i kontakt med ett magiskt föremål eller när magi används i området så kan olustiga känslor uppkomma som orolighet, rädsla, sänkt mod, pirrande i kroppen som av rastlöshet, onda aningar eller yrsel. Effekterna skiljer sig från person till person men även beroende på magins natur. För varje effektgrad som totalt finns i föremålet eller som används får utövaren +1 på CL. Räkna inte in SIGILL, PERMANENS eller NEXUS. För var 100:e meter så får användaren –1 på CL. Magiska föremål måste vidröras för att man ska få en känning om att det är magiskt och då är det uppenbart varifrån magin kommer.

Nivå 1: Känner om det är stark eller svag magi, beroende på vilken effektgrad som används.
Nivå 2: Kan direkt säga att det är magi och inte bara någon annan olustig känsla.
Nivå 3: Kan känna igen vem det är som utövar magin och vilken typ av magi det är.
Nivå 4: Känner vilken riktning magin kommer ifrån och hur långt det är dit.
Nivå 5: Kan känna magin även om en magiker försöker dölja den. Kan känna hur mäktig magikern är.</TD></TR></TABLE></center>
Lite av dessa idéer kan man även hitta i gamla rollspelsäventyr.. I äventyret "Skuggan av en ros" till exempel så får spelarna en flashback av något hemskt minne när de rör vid en magisk, "ond" kalk.

/[color:\\"green\\"]Han[/color] som med "...beroende på magins natur" försökte få med att det blir olika effekter beroende på besvärjelse och magiskola
 

Berserk

Warrior
Joined
24 May 2001
Messages
387
Location
Helsingfors, Finland
Re: Bra fråga

Tack för ett bra svar! :gremsmile:

Jag vill också att man ska tänka igenom gamla "säkra" tecken för häxkonster/trolldom.. Mjölken surnar, hästarna svettas, eldslåga är blå och djuren är oroliga..
Dessa hade jag inte tänkt på, men kanske de utnyttjas bäst som saker som får en icke-magiker att märka magi? I min värld så har inte alla Känna Magi, utan endast de som kan ha den yrkesfärdighet. (Går också bra via t.ex. särskild förmåga.) En vanlig magiker borde ändå IMHO kunna "känna magin genom magin" inte genom att andra (hästarna m.fl.) känner den.

Känna magi (Upptäcka fara/2)
Ok, då förstår jag varför alla har Känna Magi som äventyrar i din värld. Ganska bra regel faktiskt.. Kanske vore något? *Funderar*

När utövaren kommer i kontakt med ett magiskt föremål eller när magi används i området så kan olustiga känslor uppkomma som orolighet, rädsla, sänkt mod, pirrande i kroppen som av rastlöshet, onda aningar eller yrsel.
Bra sammanfattning. Ungefär detta var jag ute efter. Men jag står fast vid att den egna magiskolan bör ge upphov till starka känslor av välbehag, på ett sätt eller annat. Detta kunde också vara orsaken till att det känns så fantastiskt att använda magi (åter en referens till litteraturen). Man fylls av den egna skolans kraft och känner den starkare än i något annat fall.

Överhuvudtaget har jag nu klurat såpass länge på lukterna jag talade om att jag har bestämt mig för att börja köra med det systemet. Jag har också bestämt att varje magiskola har en fast lukt-känslo-blandning som alla andra skolors magiker känner av, och som gör att en magiker kan identifiera magiskolor han tidigare varit i kontakt med utifrån känslan de ger honom. Med andra ord har jag slopat mina funderingar kring besläktade skolor. Spiritism är precis lika sorgset för en nekromantiker som för en mentalist.
 

Dilandau

Myrmidon
Joined
27 Sep 2000
Messages
4,471
Location
Stockholm
Hur det känns... Lite olika idéer från olika källor (som jag inte längre kan skilja åt):

- Doftintryck. Kanske doftar olika magier olika?
- Som elektricitet. Håret reser sig, det sprakar i luften, etc.
- Temperaturskillnader - speciellt att temperaturen sänks.
- Ljusfenomen. Magi avger auror av olika slag.
- "Sjätte sinne". Magiker har ett extra sinne som känner magi helt oberoende av de andra sinnena.
- Gåshud, rest nackhår, rysningar.
- Ljud av olika slag.
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,467
Location
Helsingborg
Re: Bra fråga

"Tack för ett bra svar!"
Vaddå, brukar inte alla mina svar vara bra? :gremmad: ( :gremwink: )

"Dessa hade jag inte tänkt på, men kanske de utnyttjas bäst som saker som får en icke-magiker att märka magi?"
Njaee.. Snarare på vilket sätt djuren/saker runtomkring visar att det är magi i farten, precis som man kan se en människa bli nervös av magiutövandet.. Det är dessa saker man ska slänga in om man som spelledare vill utsätta spelarna för magistormar..

"En vanlig magiker borde ändå IMHO kunna "känna magin genom magin" inte genom att andra (hästarna m.fl.) känner den."
Det var inte så jag menade.. Det är inte många som förstår tecknena för att det är magi i farten.. En hästägare kanske tror att dennes hästar är sjuka när de svettas. Magi i min värld är också ovanligt (eller ja, magiakademier finns ju fortfarande).. Jag har det täckt i Nivåerna (de fungerar som ett B-värde och finns till alla färdigheter) vilka som kan känna igen att det är magi och vilka som inte gör det.. Vilka värden du ska ha för vilken Nivå följer ungefär BC-tabellen.. Nästan hela allmänheten har endast Nivå 1 i Känna magi och blir därmed bara "illa till mods" när magi används, medan magiker ofta har Nivå 3 eller 4.. Om du undrar om "Kan känna igen vem det är som utövar magin..." så kan jag förklara att jag kör med att alla besvärjelser sluts med ett personligt sigill undertecknat magikern.. Om två personer lagt magi i varandras närvaro mycket så kan de två till slut känna igen varandra bara genom efterdyningen av besvärjelsen..

"Ok, då förstår jag varför alla har Känna Magi som äventyrar i din värld. Ganska bra regel faktiskt.."
Jag har för mig att den regeln står i någon upplaga av DoD, möjligtvis EDD.. Om jag inte missminner mig så sade den regeln att folk kunde lägga märke till magiska föremål genom ett svårt Upptäcka fara om de berörde den (om det inte är så kommer säkert Staffan rätta mig, det brukar han göra.. :gremwink: Orkar själv inte kolla upp det).. De kunde inte direkt säga "Aha, föremålet är magiskt" utan de kände att det var något var fel med föremålet..

Det är rätt logiskt om man tänker efter.. Upptäcka fara säger ju om det är något konstigt på gång och att ett föremål innehar magi innebär det är den är lite småkonstig, alltså skiljer sig från det normala.. Upptäcka fara och Känna magi har jag satt i en egen grupp kallad Sinnesegenskaper. Dessa får man inte höja medan rollpersonen skapas men kan höjas med erfarenhet eller träning.. Upptäcka fara får automagiskt det halverade värdet av Vaksamhet (en grundegenskap som slås fram) och Känna magi får i sin tur det halverade FV:t av Upptäcka fara.. Det gör att en normal människa som har Vaksamhet 11 får 6 i Upptäcka fara och 3 i Känna magi vilket innebär Nivå 1 i Känna magi.. Magikunniga får höja i Känna magi från början..

"Ungefär detta var jag ute efter. Men jag står fast vid att den egna magiskolan bör ge upphov till starka känslor av välbehag, på ett sätt eller annat. /.../ Överhuvudtaget har jag nu klurat såpass länge på lukterna jag talade om att jag har bestämt mig för att börja köra med det systemet."
Visst, det är din värld.. Jag kan ju liksom inte argumentera mot det.. :gremsmile: Och visst är det en ball vinkling av magin, det måste jag hålla med om..

"(åter en referens till litteraturen)"
Jag brukar försöka tänka igenom vad som antyds i DoD-versioner när jag formar förklaringar för magin och baserar på det materialet hur magin borde kännas och fungera.. Att hämta från litteratur (som inte har något gemensamt med DoD) tycker jag är... jag vet inte, fantasilöst är inte rätt ord.. Det känns... taget... inte genomtänkt... opersonligt.. När jag läser igenom ett magisystem vill jag njuta av annorlunda tänkande, inte få tankarna "Jaha, han har tagit det från...."

/[color:\\"green\\"]Han[/color] som kanske inte ska säga något då han lagt till att magiker blir galna när de har ett högt FV i magiskolan (fast han tänkte på det först och sedan kom på att det var ungefär så i "Wheel of Time")
 

Berserk

Warrior
Joined
24 May 2001
Messages
387
Location
Helsingfors, Finland
Re: Bra fråga

Vaddå, brukar inte alla mina svar vara bra?
Jodå! Jag tänkte bara påpeka detta, så du inte tror något annat. (Jag har fortfarande dåligt samvete för att jag inte svarade på någon av dina många trådar om magi i olika former, men min fantasi hade gått och gömt sig i något mörkt hörn och vägrade komma fram.. :gremcrazy: )

Det är rätt logiskt om man tänker efter.. Upptäcka fara säger ju om det är något konstigt på gång och att ett föremål innehar magi innebär det är den är lite småkonstig
Heh, småkonstig? Lite försiktig, va? :gremsmile:

Att hämta från litteratur (som inte har något gemensamt med DoD) tycker jag är... jag vet inte, fantasilöst är inte rätt ord.. Det känns... taget... inte genomtänkt... opersonligt..
Jasså? Jag tycker lixom att det jag läst i litteraturen är så som magi SKA vara, och försöker få rollspelsmagin att passa ihop med litteraturens så bra som möjligt.. Få med alla roliga effekter och så. Jag ändrade nyligen återhämtningen av PSY så att den bättre skulle passa ihop med den i Dragonlance.. Där är ju Raistlin helt slut i flera dagar efter att han tömt sig helt. I DoD skulle det ju ha räckt med 8h sömn, och så skulle han ha varit pigg som en mört igen. I detta fall tyckte jag helt enkelt att Dragonlance-tankegången var vettigare.

I övrigt kan jag inte annat än begrunda de ideér du presenterar och fundera över om jag borde stjäla dem eller inte! :gremgrin:
 

kalcidis

Hero
Joined
30 Jul 2000
Messages
893
Location
Östbergahöjden
wicked man fe cyaan craven pon magic, seen?

jag har faktiskt haft en tanke om det med i en gammal session med en gaaaammal grupp. Jag delade in magier i:

'positiva mot en själv'
'negativa mot en själv'
'neutrala mot en själv'

Den positiva gav en känsla av upprymdhet inom trollkarlen. Att han känner sig lite yngre, lite klarare i skallen, på bättre humör eller något dylikt. Den negativa att han mådde lite dåligt, kände sig mer känslig för beröring och annat, dvs att han ska känna sig olustig och lite illa till mods. När det kom till den neutrala hade jag mest problem med för jag gick i tankarna: negativt -> jättenegativt, positivt - jättepositivt, neutral -> jätteneutralt? Då kom jag in på tankarna att när magi finns i närheten så ändras också magikerns SYN på saker och ting. Allt omkring kanske förlorar kanske sin eller får mer glans, whatsoever. Detta händer när alla de tre olika magierna finns i närheten så om en av magierna skulle DÖLJA sina motiv så skulle magikern inte veta om den var god, neutral eller ond av sig bara att magi fanns genom att alt ser ut som det gör för honom. Det skulle även bidra till varför magiker kan se saker andra inte kan.

Det var tankarna jag hade innan jag lade ner allt med magi inom rollspel. Hoppas de var till någon hjälp (f.ö. har jag skapat ett magisystem till Usagi som jag är stolt över. Kolla gärna in ( här t ex) och ge lite feedback).

Sista inlägget innan jag gittar till hultsfred, bless
 
Joined
25 May 2001
Messages
1,039
Location
Åbo, Finland
Kort inlägg

Med andra ord har jag slopat mina funderingar kring besläktade skolor. Spiritism är precis lika sorgset för en nekromantiker som för en mentalist.
Dock kanske du borde ta i åtanke hur de olika magikerna reagerar på känslan. Om en känsla av sorg från spiritismen söker sig in i en nekromantikers sinne, är det nog lättare att hantera för honom än för t.ex. en Animist, för att nekromantikern haft så mycket kontakt med döden förut. Precis som människor tycker olika om vissa saker på grund av vilken uppfostran de har, kan ju magiker tycka olika om "magiskolskänslorna" beroende på vilken skolning de har.

/BD, sänder en tanke bara.
 

Berserk

Warrior
Joined
24 May 2001
Messages
387
Location
Helsingfors, Finland
Re: Kort inlägg

Dock kanske du borde ta i åtanke hur de olika magikerna reagerar på känslan. Om en känsla av sorg från spiritismen söker sig in i en nekromantikers sinne, är det nog lättare att hantera för honom än för t.ex. en Animist, för att nekromantikern haft så mycket kontakt med döden förut.
Jo, det är ju klart. Var och en reagerar ju på sitt sätt. Dock kan det även för en nekromantiker fungera som en liten varning att något är på gång, om han känner en distinkt sorgsen känsla när han kliver in i en till synes övergiven gravkatakomb. Även om han kanske inte reagerar med "Usch, så läskigt.. Nu går vi och dricker saft istället." :gremgrin:
 

Berserk

Warrior
Joined
24 May 2001
Messages
387
Location
Helsingfors, Finland
Re: wicked man fe cyaan craven pon magic, seen?

Då kom jag in på tankarna att när magi finns i närheten så ändras också magikerns SYN på saker och ting. Allt omkring kanske förlorar kanske sin eller får mer glans, whatsoever.
Det är lite väl kraftiga förändringar mot vad jag hade i åtanke, men indelningen god/ond/neutral gillar jag.

Hoppas de var till någon hjälp (f.ö. har jag skapat ett magisystem till Usagi som jag är stolt över.
Jepp, du har all orsak! :gremsmile: Riktigt bra system. Speciellt listan över olika skeenden i samband med olika stark magi gillar jag skarpt. Jag kommer troligen att ta den i bruk som sådan. (Även om resten av systemet inte riktigt passar i DoD)
 

kalcidis

Hero
Joined
30 Jul 2000
Messages
893
Location
Östbergahöjden
Re: wicked man fe cyaan craven pon magic, seen?

Jepp, du har all orsak! Riktigt bra system. Speciellt listan över olika skeenden i samband med olika stark magi gillar jag skarpt. Jag kommer troligen att ta den i bruk som sådan. (Även om resten av systemet inte riktigt passar i DoD)
Tycker du ska snacka med Eksem här på forumet så han kan förklara hur han gjorde om systemet till Stormbringer (BRP-system så det är väldigt likt DoD) för det ska ha fungerat finfint och jättesmidigt enligt honom. Angående skeendena så får man tacka Krille för de vackra formuleringarna då det var han som slängde ihop dem.

Det är lite väl kraftiga förändringar mot vad jag hade i åtanke, men indelningen god/ond/neutral gillar jag.
Jo, det kanske det är nu när du säger det. Men då kändes det helt rätt. Hade jag kört på det idag hade jag antagligen ändrat en hel del.

DETTA var sista innan hultan, bless original badman!
 
Top