Nekromanti Hur jag gjorde strider i Dragon Age roligare

shotgun_ramadan

Fåntratt
Joined
2 Feb 2010
Messages
152
Location
Wroclaw, Polen
  • Fienderna har fått sina Health Points halverade (avrundat uppåt)
  • Fienderna gör dubbel skada (1D6+2 gör alltså 2D6+4)
  • Rollpersonernas HP är mörkade - de får alltså inte veta hur många poäng de förlorar i skada, utan får utgå från min skadebeskrivning.
  • Spelarna får beskriva sina egna stunts
 

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
"När den äldre av krigarbröderna "gjorde sin plikt" och lägrade det blonda åbäket i byn. Jag tar tacksamt emot förslag på vad det ska ge för konsekvenser när de kommer tillbaks.. Könssjukdomar, en arg äkta man/far/bror eller dyl?"

Tja, kanske ett barn på byn? Eller än värre, en kärlekskrank kvinna som jagar efter honom och högt och ljudligt bekänner sin kärlek för honom?

"När den alkoholiserade dvärgtjuven lyckas kväva ett uppror på 30+ arga bönder, med diplomatiska argument som "Gå hem å lägg er!!", "Passa er!", "Skärp till er nu era sablans bondlurkar!" och "Ska ni ha ett kok stryk eller?!"

Väldigt bra argument, faktiskt. En veritabel Churchill!


Storuggla, ut i köket med er
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,753
Location
Göteborg
Storuggla said:
"När den äldre av krigarbröderna "gjorde sin plikt" och lägrade det blonda åbäket i byn. Jag tar tacksamt emot förslag på vad det ska ge för konsekvenser när de kommer tillbaks.. Könssjukdomar, en arg äkta man/far/bror eller dyl?"

Tja, kanske ett barn på byn? Eller än värre, en kärlekskrank kvinna som jagar efter honom och högt och ljudligt bekänner sin kärlek för honom?
ITS A GOOD DAY FOR A SHOTGUN WEDDING
 

Simon

Swashbuckler
Joined
10 Oct 2000
Messages
2,602
Location
Malmö/Stockholm
Tkullander said:
När den äldre av krigarbröderna "gjorde sin plikt" och lägrade det blonda åbäket i byn. Jag tar tacksamt emot förslag på vad det ska ge för konsekvenser när de kommer tillbaks.. Könssjukdomar, en arg äkta man/far/bror eller dyl?

Näj fan, gör henne till


och låt henne hämnas själv, genom att bli kampanjens fetaste antagonist! :gremlaugh:
 

shotgun_ramadan

Fåntratt
Joined
2 Feb 2010
Messages
152
Location
Wroclaw, Polen
Att fajtas mot en arg kvinna som söker hämnd, och dessutom är gravid (med alla dess effekter) låter som ett riktigt TPK-tillfälle! Strålande!
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,478
Location
Helsingborg
Lät ascoolt. Hur var spelarnas reaktion när du föreslog detta i citatet nedan?

Rollpersonernas HP är mörkade - de får alltså inte veta hur många poäng de förlorar i skada, utan får utgå från min skadebeskrivning.
Kul att se att en strid som hade dubbelt så många motståndare nu tog en tredjedel så lång tid som normalt. Roligt också med beskrivande strider som är köttiga. Det är ovanligt med sådant.

En av magikerna eldade upp flertalet bönder, men en och samma bonde slog 20+ på varje undivkaslag. Den s.k. 'Ninjabonden' lyckades undfly med livet i behåll.
Han måste återkomma ... och vara namngiven!

/Han som tänkte att ninjabonden kunde vara det blonda åbäkets fader och en gammal stridsveteran
 

Organ

Out of time, out of mind
Joined
6 Jun 2001
Messages
5,499
Location
En mälarö
Tkullander said:
När den äldre av krigarbröderna "gjorde sin plikt" och lägrade det blonda åbäket i byn. Jag tar tacksamt emot förslag på vad det ska ge för konsekvenser när de kommer tillbaks.. Könssjukdomar, en arg äkta man/far/bror eller dyl?
Låt den äkta mannen/fadern/brodern/whatever vara en av dem som dödades i striden. Gör såhär; låt kvinnan vara instabil redan från början. När rollpersonerna gav sig iväg så var hon kärlekskrank och rädd att bli övergiven. När sedan den nära släktingen kommer tillbaka som lik så blir hon förkrossad. När hon sedan inser att hon är gravid så brister det helt för henne och hon lämnar byn i jakt på sin förre älskare med mord och hämnd i sinn. Det kan bli ganska intressanta dilemman när rollpersonen i fråga blir anfallen av en till synes bindgalen kvinna och identifierar henne som den han rumlade runt i höstacken med och som dessutom numera är utrustad med en i månader överensstämmade bula på magen. Vad gör denne då? Är han så känslokall att han försvarar sig med dödligt våld? Bryr han sig om barnet som kvinnan bär? Var anser han att hans ansvar börjar och slutar? Helt klart är i alla fall att spelaren skulle tvingas ställa sig en massa frågor om sin rollperson som denne antagligen aldrig skulle få tillfälle till annars.

/Anders
 

Ram

Skev
Joined
11 May 2004
Messages
5,539
Location
Slätta
  • Fienderna har fått sina Health Points halverade (avrundat uppåt)
  • Fienderna gör dubbel skada (1D6+2 gör alltså 2D6+4)
  • Rollpersonernas HP är mörkade - de får alltså inte veta hur många poäng de förlorar i skada, utan får utgå från min skadebeskrivning.
 

shotgun_ramadan

Fåntratt
Joined
2 Feb 2010
Messages
152
Location
Wroclaw, Polen
Genesis said:
ITS A GOOD DAY FOR A SHOTGUN WEDDING
Haha, detta gillar jag också. Rollpersonerna återvänder, räddar byn från eländesskiten i skogen, och förväntar sig att bli hyllade. Istället sluter bondlurkarna upp igen, med våpets far i spetsen, och kräver lite ansvarstagande av RP's ledare. Detta kan knappast sluta väl... (speciellt inte om fadern skulle vara ninjabonden)


Organ said:
Helt klart är i alla fall att spelaren skulle tvingas ställa sig en massa frågor om sin rollperson som denne antagligen aldrig skulle få tillfälle till annars.
Detta gillar jag också, med tanke på att gruppdynamiken fungerar så att spelaren själv skulle bli ganska ställd , och resten av rollpersonerna skulle inte låta honom komma undan särskilt lätt om de råkar ut för trubbel! :gremlaugh:
 

shotgun_ramadan

Fåntratt
Joined
2 Feb 2010
Messages
152
Location
Wroclaw, Polen
Heal låg kvar på samma nivå, vilket passade utmärkt. Eftersom att striderna går mycket snabbare så får healern i princip enbart hela om han ska hålla alla på topp, och det räcker ändå inte riktigt till. Sen tar ju manan slut någon gång.. :gremwink:

Vilket för övrigt fick mig att tänka på en hyfsat rimlig taktik som vilda djur kan använda - att separera rollpersoner från gruppen. Med hjälp av stuntpoäng kan man flytta sin motståndare 2 meter/stuntpoäng. Mycket roligt om Blight Wolfs eller motsvarande helt enkelt släpar med sig healern från gruppen - healern är verkligen ingen fighter, och för att hela någon annan krävs beröring. På så sätt försvagar man gruppen, och får dem att börja tänka. "Ska vi slå ut den onda magikern eftersom han snart eldar upp oss, eller ska vi försöka rädda healern som just nu är på väg att släpas ner i en mörk håla?"
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,478
Location
Helsingborg
Tkullander said:
Vilket för övrigt fick mig att tänka på en hyfsat rimlig taktik som vilda djur kan använda - att separera rollpersoner från gruppen. Med hjälp av stuntpoäng kan man flytta sin motståndare 2 meter/stuntpoäng. Mycket roligt om Blight Wolfs eller motsvarande helt enkelt släpar med sig healern från gruppen...
Det här är så jäkla smart. Jag såg att djuren hade olika stunt-manövrar som de föredrog att göra. Det både underlättar för spelledaren men också skapar strategier, om spelledaren tänker till lite.

Istället för D&D4 som måste ha specialdesignade powers har Dragon Age istället en grupp effekter som kan täcka upp "alla" powers. Jag funderade för en timme sedan att skapa en tråd om regelsystem som anpassar sig till utövarna, snarare än att utövarna måste anpassa sig till systemet (såsom många rollspelssystem fungerar idag). Här i DA är ett exempel på detta.

/Han som har funderat på att bygga ett helt speligt stridssystem som inte massor av specialregler
 

shotgun_ramadan

Fåntratt
Joined
2 Feb 2010
Messages
152
Location
Wroclaw, Polen
Han said:
Jag funderade för en timme sedan att skapa en tråd om regelsystem som anpassar sig till utövarna, snarare än att utövarna måste anpassa sig till systemet (såsom många rollspelssystem fungerar idag). Här i DA är ett exempel på detta.
Det låter som intressant läsning. Shoot!
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
Du tänker på system som Hero Wars/Hero Quest, typ? Speliga men abstrakta system? Eller avser du något som ännu inte finns?

...

Gällande vilda djur och strategier är det något jag har problem med att förhålla mig till. Hur taktiska och strategiska är vilda djur, egentligen? Hur förhåller sig en björn till en helare? Det är en sak med intelligenta motståndare, men även där vill jag ibland ge dem metakunskap de inte besitter för att göra en utmaning mer... utmanande. Men det känns fel att göra så.
 

Korpa

Umenörd
Joined
7 Nov 2010
Messages
948
Location
Umeå
En björn är kanske inte överdrivet taktisk, men en grupp vargar (eller andra djur som är vana att jaga i flock)kan mycket väl försöka dela upp sina byten. Att de försöker göra det just på helaren blir väl mer en slump än något annat, men jag tänker mig att det blir minst lika problematiskt för gruppen om någon annan blir separerad från resten...
 

shotgun_ramadan

Fåntratt
Joined
2 Feb 2010
Messages
152
Location
Wroclaw, Polen
Eksem said:
Gällande vilda djur och strategier är det något jag har problem med att förhålla mig till.
Samma här, och det är nog därför jag egentligen inte är mycket för färdigskrivna fantasyäventyr, då de flesta (av de jag läst) kastar in mängder av encounters med ointelligenta varelser.


Korpa said:
Att de försöker göra det just på helaren blir väl mer en slump än något annat...
Förvisso, men som tur är så har helarens spelare beskrivit hur äcklig och ovårdad dennes karaktär är, och alla VET ju att djur mycket hellre attackerar en lortig karaktär som stinker ruttna höstlöv... :gremwink:
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,478
Location
Helsingborg
Eksem said:
Du tänker på system som Hero Wars/Hero Quest, typ? Speliga men abstrakta system? Eller avser du något som ännu inte finns?
Det var så länge sedan jag ögnade igenom Hero Wars, men jag minns inte något speligt där. Det var någonting med en auktionsmekanism. Mer än så minns jag tyvärr inte.

Vill du (eller någon annan) snacka mer om det här kan vi ta det i en annan tråd. :gremsmile:

/Han som tänkte på Matiné i första fallet
 
Top