Nekromanti HUR JAG GÖRA?!

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Alla stats som jag sätter in i mitt regelverk för att göra en rollperson är från Spelledarbokens varelser - alla spelbara raser finns med där utom människa - hur skall jag göra där?
Skall jag sätta 3T6 på allt?! :gremcrazy:
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,561
Location
Fallen Umber
Normala människor i DoD har alltid haft 3T6 i alla grundegenskaper utom STO som har slagits med 2T6+6.


/Dimfrost
 
G

Guest

Guest
När du ändå håller på att modda DoD så tycker jag att du ska ta bort Storlek, den jävla grundegenskapen hatar jag så förbannt mycket att jag spyr ner mig.

Vad tillför den? Längd? Vikt? Sure, det kan jag komma på själv tack... KP? Ok, ta FYS rakt av så är det klart...

SB? Ok, Ta bara STY så har du räknat ut det. Vill du ha lite mer intressant SB så kan man ta sitt aktuella värde i vapnet plus STY så kan SB variera och skickligheten kommer att vara av större vikt...

Du fattar nog var jag vill komma...

Later!
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,561
Location
Fallen Umber
Så här är det: en tärning med x sidor (1TX) har ett medelvärde på (x+1)/2. Med x = 6 ger det alltså (1+6)/2 = 7/2 =3,5. Sedan är det bara att lägga ihop medelvärdena om man slår flera tärningar. 1T6 har medelvärdet 3,5, 2T6 har dubbla det, alltså 7. 2T6+6 har alltså medelvärdet 13.

Övning: beräkna medelvärdet för 2T10+1. :gremsmile:


/Dimfrost
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Jag förstår precis vart du vill komma, men jag tänker inte ta bort storlek som ibland kan vara avgörande.
<ul type="square">
Kan ta några exempel:
Vikt:
Vid hur många kilo ger falluckan vika?
För så många kilon håller den gamla hängbron.
Vippbrädan i sten, i Enhörningshornet, kanske kan RP rädda sig genom att få till jämnvikt, kanske rör den sig inte för RP är förlätt etc.

Längd/Kroppshydda
Är RP förlång, för bred etc. för att kunna ta sig in här.
Taket skjunker ner si och så mycket, lyckas denne RP klara sig undan?
[/list]

Jag kan hålla på i evigheter för att bevisa att storlek nödvändigt för många detaljer i en del äventyr etc.
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Stort tack, det var verkligen skönt att äntligen få ett svar på det så jag kan slutföra tabellen. Tackar så mycket.

Så 3T6 har alltså medelvärdet 11???

Nej tack, jag vill inte pröva att öva på medelvärden. Nog skulle jag behöva det, men matte är mitt absolut svagaste ämne. :gremsmile:
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,561
Location
Fallen Umber
Nej, nu ska du svara här. :gremlaugh: Ja, 3T6 har medelvärdet 10,5 som man avrundar uppåt till 11. Men utifrån det jag skrev, vad blir det på 2T10+1? Det måste du ju klara. :gremsmile: Du kommer att ha god nytta av det i ditt fortsatta rollspelsskrivande, det kan jag garantera.


/Dimfrost
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Okej, vet inte hur skall göra när det där plus ett kommer in, men jag räknar några ggr.

10+10+1= 21, 21/2= 10,5???

Som du sade, (1+TX) - 10+1=11, 11x2 (är ju 2T10) = 22, 22/2=11???

Avrundar jag det första blir båda elva i alla fall... :gremwink:
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,914
Location
The Culture
Storlek

Normala människor i DoD har alltid haft 3T6 i alla grundegenskaper utom STO som har slagits med 2T6+6.
I vilken version är det så? I den jag har (2/3) slår man alla grundegenskaper med 3T6.

/tobias
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,561
Location
Fallen Umber
Pluset funkar precis som för 2T6+6. Man räknar ut medelvärdet för tärningarna först och lägger till konstanten sist. Om man slår 7 i medelvärde och sedan lägger på 1 känns det rimligt att man får 8 i medelvärde, eller hur?

Min formel gällde en tärning. För 1T10 blir det (10+1)/2 = 5,5. För 2T10 dubbla det, alltså 11. Lägg till 1 och du har 12. Så funkar det. :gremsmile:


/Dimfrost
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,914
Location
The Culture
Re: Storlek

I DoD3 är det 2T6+6 som gäller. DoD1-2 har jag ingen koll på.
Uppenbarligen började människorna äta mer näringsriktig kost mellan version 2 och 3, eller så beror det på inflationen?

(Eller på att en spelmakare märkte att en människa med Storlek 3 var ungefär lika stor som en terrier, och gjorde ett fulhack i reglerna för att slippa problemet.)

/tobias
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,561
Location
Fallen Umber
Re: Storlek

"Fulhack i reglerna" kännetecknar väl för övrigt rätt mycket av den fortsatta regelutvecklingen i DoD. :gremsmile:


/Dimfrost
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Det är sant, det är så där DoD vill att man ska tänka (förutom det uppenbara då; att STO används för att slå in dörrar). Men det händer så sällan så det är rätt lökigt att ha en hel regel för det. Jag menar, det finns ju massor med grundegenskaper som skulle vara mycket viktigare; Utseende, Uppmärksamhet och Precision, framförallt. I viss mån även Konstnärlighet, Empati och Tur.

I vanliga DoD så är en persons skönhet inbakad i KARisma - och jag har bakat in STOrlek i FYSik. Det känns bra; Fysik har alltid använts mest för att se hur väl man står emot alkohol och droger (i min grupp, åtminstone), så det känns vettigt att baka in storleken i detta; stora personer tål ju per default mer gift i kroppen än spinkisar.

Så jag kan använda min FYS till allt det som du talat om. Det händer inte så ofta, men då och då uppstår dessa situationer och då är det FYS jag slår för.

Så avfärda inte idén per automatik.
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,561
Location
Fallen Umber
Just i spel med jättestora monster tycker jag STO (eller åtminstone någon sorts värde som mäter storlek, till exempel D&D:s olika storleksnivåer) har en poäng. Annars måste man kanske ge enorma bestar väldigt höga värden i STY eller FYS eller liknande, vilket kan leda till för hög skada eller sjukdomstålighet eller vad de värdena nu används till. Just som en grundegenskap tycker jag kanske inte storlek passar så bra, men någon sorts spelvärde för storlek känns faktiskt okej.

Jag vill ha fler spel som är anpassade för att slåss mot monster stora som hus och berg.


/Dimfrost
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Nåväl, rätt skall vara rätt - och du har rätt Rising. Jag kan lika gärna baka in det i FYS. Men mitt DoD-projekt handlar inte om att byta ut, utan att forma om. Jag behåller alla de redan existerande egenskaperna, dock försöker jag få dem att fungera enklare och mer logiskt. Sedan kommer jag kanske göra varelser eller något, vem vet.
Men min första plan just nu, som jag i detta nu sitter och skriver på, är att göra det enklare att skapa en rollperson. Det är samma princip, man får samma resultat - dock med tärning istället för att bry sig om BP - vilket är bland det dummaste jag vet.
Att sitta med en lathund och en miniräknare och dela ut poäng är ytterst tröttsamt, tärningsslag med matematik som vilken unge som hlest förstår sig på - det är vad jag vill ge folk, det enkla.

Men för att svara kort, jag ändrar inte grundegenskaperna, för det är inte sådant jag vill syssla med. Vill bara vrida om systemet lite så att det blir snabbare, effektivare, men på nåt vis det samma.
 
G

Guest

Guest
Men det finns ett problem med STO också... Förutom att mäta en varelses Längd och Vikt och hur lätt den kan välta en bokhylla så tillför inte STO något mer, det finns ingen Färdighet som baseras på STO exempelvis.

Jag hatar hela idén med STO. Hej! Jag ska göra en dvärg. Men jag ångrar mig då jag vill vara en dvärg som tål dangel, men det gör jag inte då min STO är pisslåg...
 
Top