Nekromanti Hur inne är rollspel egentligen?

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,058
Location
Ereb Altor
Ja, ni vet vad jag menar. Ni hör ju snacket med. Nördens återkomst och folk namedroppar rollspel i tid och otid. Det sägs att D&D fått någon slags mainstream-stämpel på andra sidan Atlanten. Som ett jävla Monopol!?!?

Jag är ju helt för den här utvecklingen, men hur sann är den?
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,540
Crirical roll kickstartern drog in många miljoner dollar, Big Bang Theory D&D avsnitten fick in en massa, massa spelare och det sprider sig i åldrarna. Det är stort nu, inte bara i USA men här med. Man har börjat se folk med Players guiden på tåget ffs.

Så D&D är stort och coolt!
 

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,312
Location
Kullavik
Kul, men jag hoppas att folk inte fastnar i D&D-träsket och tröttnar på hur tidsödande detaljrikedomen är utan hittar till de mindre spelen. Har bara spelat D&D en gång på senare åt och det "äventyret" varade i fyra timmar där 90% var strider där bonusar och avdrag skulle räknas hit och dit. Usch!
 

illuzive

Veteran
Joined
8 Aug 2018
Messages
155
D&D är väl ungefär det enda som det inte finns en Monopol-utgåva av, eller ja.. det och Magic the Gathering. Wizards är ju lite förtjusta i licenspengar. ;-)

Men för att svara på din fundering så var det inte svårt att dra igång en spelgrupp på jobbet, då intresset var stort både hos de som spelat förr och de som bara hört talas om det. Visserligen är kontoret mestadels befolkat av män runt 30-40 år - och jag misstänker att det finns ett ganska stort överlapp mellan dessa herrars öppenhet för rollspel och deras fascination av kort- och brädspel i allmänhet (det var så det började, med att jag tog med Pathfinder the Adventure Card Game till kontoret och vi satt och rullade tärning en kväll efter jobbet).

Det jag tror är en skillnad nu, jämfört med för några år sedan, är att det är så mycket fler som spelar brädspel av olika slag nu. Likhetstecknet mellan ordet brädspel och monopol har till stor del suddats ut, med effekten[SUP]1[/SUP] att fler får upp ögonen för spel med rollspelsinslag och därmed blir även rollspel i sig intressant om man har en lite större spelgrupp som träffas regelbundet. Jag tror också att det kan hjälpa att en del spelföreningar och butiker "växt upp" och idag drivs av (ibland relativt) vuxna människor som är lite bättre på att interagera med de oinvigda än de klassiska nördbutikerna på 90-talet.

Men visst är det ett fenomen - det verkar vara många som gillar att lyssna på rollspelspoddar och kolla på t.ex. Critical Role - även om de inte spelar, eller ens har spelat, själva. Det är ju lite som en ljudbok, men med flera olika uppläsare (och oftast mycket mer konstigheter).

[SUP]1[/SUP] Det har även effekten att spelare tycker brädspel är roligt - vilket Monopol försökt motverka i en massa år.
 

Halo

Veteran
Joined
16 Feb 2015
Messages
37
DnD har onekligen USA i ett järngrepp och många av dom jag pratar med kommer aldrig byta system, men det är många som de senaste två-tre åren har gått från att aldrig ha spelat till att spela regelbundet, man börjar se samma tendens här tycker jag.
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,468
Location
Stockholm
Om jag gissar, vilket jag gärna gör, så förstorar internet känslan av att "alla spelar rollspel!".

Kickstarter är en sån förstärkare, där vi blir eld och lågor över en superlyckad kickstarter ... som har 1 000 backare.

Så om vi sätter ribban vid "mainstream" så gissar jag att vi inte är där. Jag tror inte vi kommer att vara där på ett tag, om någonsin. Vi kommer väl typ alltid vara Magics lillebror. :D

Men hobbyn och industrin verkar må väldigt bra, och det är mycket snack inne i en sakta växande bubbla.

/M
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,540
The Velvet Underground didn't sell many records, but everyone who bought one went out and started a band.

Är lite känslan från rollspel. Vi har MYCKET folk som börjat med rollspel och nu skriver eller gör andra saker så som film, böcker, animation mm.
 

Möller

Hubert Hortlax
Joined
28 Sep 2008
Messages
3,202
Quadrante;n315830 said:
Med tanken på att hela brädspels och rollspelsbranchen ryms inom ramen för omsättningen för Fortnite så gissar jag att det är en bit kvar ...
Med enorm råge, va?

Jag minns en tid när World of Warcraft var "större än Finland", dvs hade typ 7 miljoner prenumeranter. Och det var stort. Hörde här om dan att Fortnite har, var det 200 miljoner spelare? Galet.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,058
Location
Ereb Altor
Magnus Seter;n315824 said:
Om jag gissar, vilket jag gärna gör, så förstorar internet känslan av att "alla spelar rollspel!".

Kickstarter är en sån förstärkare, där vi blir eld och lågor över en superlyckad kickstarter ... som har 1 000 backare.

Så om vi sätter ribban vid "mainstream" så gissar jag att vi inte är där. Jag tror inte vi kommer att vara där på ett tag, om någonsin. Vi kommer väl typ alltid vara Magics lillebror. :D

Men hobbyn och industrin verkar må väldigt bra, och det är mycket snack inne i en sakta växande bubbla.

/M
Helt rätt, men, jag pratar inte antal användare eller omsättning utan synen på rollspel som hobby.

Det är ju exempelvis ganska trendigt att surfa men antalet faktiska surfare är bra mycket lägre än representationen antyder.
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,468
Location
Stockholm
Måns;n315856 said:
Helt rätt, men, jag pratar inte antal användare eller omsättning utan synen på rollspel som hobby.
Ah, då har jag egentligen inte sett någon större skillnad bland mina vänner eller andra personer jag träffar, t.ex. genom jobbet. Jag har alltid varit rätt öppen med att jag spelar och skriver rollspel, och sällan mötts av annat än ett artigt "ja det är ju en hobby".

Men om jag går gissa, vilket jag gärna gör, så är det mer "accepterat" nu än förut att spela rollspel som hobby. Fortfarande en lite skum hobby, men de flesta hobbies är ju skumma på något sätt.

Ska fundera mer ...

/M
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,944
Location
Ludvika
Critical Role som är som väl får anses som en av de stora grejerna som har hänt inom rollspel peakde på ca 40 000 tittare säsong 1, och ungefär dubbla det säsong 2.

Stranger things säger att 4,6 miljoner tittare såg hela första säsongen.

Senaste Game of Thrones-säsongen had i genomsnitt 30 000 000 tittare per avsnitt.

Superball har ca 100 000 000 tittare.

Jag vet inte om dessa siffror egentligen säger något. Jag såg något om att WOTC uppskattade antalet personer som spelade DND till sex milioner under 2007. Jämfört med USAs befolkning skulle det betyda knappa 2%, men jag hittade inga färskare data vid en snabb googling.

Jag vet inte om dessa siffror betyder något över huvudtaget. Det är inge särskilt genomtänkta jämförelser utan bara lite löst googlande baserat på tankar som flög in i huvudet på mig. Men när jag tittar på dem får jag svårt att kalla rollspel för "mainstream".

Ärligt talat vet jag inte ens om man kan säga att så väldans många fler personer är insatta i vad det är för något. Vi som gillar och håller på med rollspel ser _massor_ av rollspelsrelaterad aktivitet på internet, men med tanke på hur enkelt det är att bygga bubblor runt sig tror jag inte det betyder att folk som inte är intresserade av rollspel märker något av det alls.

Big Bang Theory har vad, fyra-fem avsnitt där rollspel faktiskt förekommer? Stranger things pratar en del om rollspel, men det spelas väl bara i ett avsnitt?

Jag tror att folk som inte är intresserade av rollspel knappt ens reflekterade över det.
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
God45;n315802 said:
Crirical roll kickstartern drog in många miljoner dollar
Fel tempus.
Det är 16 dagar kvar av kicktsartern och hittills har den dragit in över 8,4 miljoner dollar (78 miljoner kronor).
 

Dr. Acula

Veteran
Joined
19 Mar 2002
Messages
176
Jag vill bara påpeka att jag spelade rollspel innan det blev inne.
Nu när var och varenda kotte spelar kommer jag nog börja leta efter en ny hobby.
Man vill ju inte bli nån rollspels-Svensson som alla andra. ;)
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
illuzive;n315805 said:
D&D är väl ungefär det enda som det inte finns en Monopol-utgåva av, eller ja.. det och Magic the Gathering. Wizards är ju lite förtjusta i licenspengar. ;-)
DnD, Magic och Wizards of the Coast ägs av Habro.
Monopol ägs av Hasbro.
Det är alltså inte licenspengar som stoppar i just detta fall.
 

ÅkeZorkh

Problematisk fiskhandlare från Bretagne
Joined
16 Dec 2018
Messages
485
Det fanns små rollspelsantydningar i senaste säsongen av True Detective också.
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,573
Jag vill säga mer inne nu än förr, men jag har inte grund för det egentligen. Många jag träffar tror fortfarande att rollspel är detsamma som lajv. Andra, även de många, tycker att rollspel är jättekonstigt. Kanske inte lika konstigt som att jag är nykterist, men ändå jättekonstigt.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,944
Location
Ludvika
anth;n315863 said:
DnD, Magic och Wizards of the Coast ägs av Habro.
Monopol ägs av Hasbro.
Det är alltså inte licenspengar som stoppar i just detta fall.
Haha, ja. Hur många av de som skulle kunna vara intresserade av ett monopol i DnD-reskin skulle faktiskt välja att spela monopol framför att spela rollspel =) Eller något annat av alla de brädspel med rollspelstema men som faktiskt är bra =D
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Måns;n315856 said:
Helt rätt, men, jag pratar inte antal användare eller omsättning utan synen på rollspel som hobby.

Det är ju exempelvis ganska trendigt att surfa men antalet faktiska surfare är bra mycket lägre än representationen antyder.
Ah, du menar så.

Jo, DnD5 börjar bli mainstream i USA.

Jag vet inte om ni kommer ihåg när WoW slog igenom.
Tidigare var datorspel för nördar.
Sedan blev det mainstream och man kunde gå på restaurang och höra hur två kostymnissar diskutera raiden som deras guild gjorde kvällen innan.

DnD5 är inte lika stort som WoW, men det börjar bli mainstream då det börjat locka "vanliga" människor som inte är nördar. Och framförallt är det nästan lika många tjejer som killar bland de nya spelarna.
 

illuzive

Veteran
Joined
8 Aug 2018
Messages
155
anth;n315863 said:
DnD, Magic och Wizards of the Coast ägs av Habro.
Monopol ägs av Hasbro.
Det är alltså inte licenspengar som stoppar i just detta fall.
Se där, det visste jag inte. =)
 
Top