Hur hostar jag bäst min discordbot?

Björn den gode

Swashbuckler
Joined
5 Jun 2001
Messages
3,313
Location
Göteborg
Så jag gick loss lite med chatGPT och byggde en enkel discordbot som ligger och pollar ett google-sheet och sen postar i en kanal på min server när något ändras. So far so good. Men att låta den ligga och köra på laptopen är ju inte så bra, och det är inte heller något som jag har några som helst krav på att den alltid fungerar (även om det förstås är skoj), och den är ju också väldigt lättviktig men behöver tillgång till lite credentials och så, så är bra om det är hyfsat säkert. Lätt att komma igång med men framförallt billigast är det viktiga just nu.

Alternativ jag funderat på:
1. Bära upp min gamla stationära dator, installera linux och låta den stå på. +Jag vet exakt hur jag ska göra, -om det är det enda jag gör med min 'server' så kommer elräkningen nog inte blir rimlig eller?

2. Använda någon molnlösning och sätta upp en VM, eller kanske tom bygga något slags docker-grej. -Jag vet inte exakt hur man gör, men hur svårt kan det vara. ?-det verkar jättesvårt att lista ut vad det faktiskt kommer kosta i månaden men eventuellt är det rätt billigt? Vilken ska man i så fall välja.

3. Köpa en raspberry-pi med tillbehör. -Kanske dyraste lösningen? -Vet inte exakt hur jag gör +Känns som en grej jag ändå kanske vill lära mig.

Vad kan ni rekommendera?
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,903
Location
Nordnordost
Senaste tiden har jag suttit och kollat på att köpa en tunn klient och bygga hemmaserver av. De kostar runt en femhundring och är rätt strömsnåla och ofta helt tysta.

 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,903
Location
Nordnordost
Men det är en dator helt enkelt? Varför finns den bara i tyskland, för ny?
De är gamla, begagnade från företag som haft dem just som tunna terminaler. (För att minska bördan på datordriftsavdelningen så kan man ge folk "terminaler" som är väldigt enkla datorer och låta dem köra sina program från nätverket i stället. Men de är fortfarande datorer, så har man inte höga krav på prestanda så går det att använda dem som datorer, kika på YouTube efter "thin client" så hittar du ett gäng med filmer med folk som kör sina terminaler som datorer.)

Att jag länkade till tyska Ebay var för att de finns i mängder billigt på Ebay, och jag kör tyska Ebay sedan britterna bestämde sig för att gå ur EU.
 

Stövelkatten

Mästerkatt
Joined
13 May 2005
Messages
802
Location
STHLMKRTLLSTHLMKRTLLSTHLMKRTLLSTHLMKRTLLSTHLM!!!!!
Så jag gick loss lite med chatGPT och byggde en enkel discordbot som ligger och pollar ett google-sheet och sen postar i en kanal på min server när något ändras. So far so good. Men att låta den ligga och köra på laptopen är ju inte så bra, och det är inte heller något som jag har några som helst krav på att den alltid fungerar (även om det förstås är skoj), och den är ju också väldigt lättviktig men behöver tillgång till lite credentials och så, så är bra om det är hyfsat säkert. Lätt att komma igång med men framförallt billigast är det viktiga just nu.

Alternativ jag funderat på:
1. Bära upp min gamla stationära dator, installera linux och låta den stå på. +Jag vet exakt hur jag ska göra, -om det är det enda jag gör med min 'server' så kommer elräkningen nog inte blir rimlig eller?

2. Använda någon molnlösning och sätta upp en VM, eller kanske tom bygga något slags docker-grej. -Jag vet inte exakt hur man gör, men hur svårt kan det vara. ?-det verkar jättesvårt att lista ut vad det faktiskt kommer kosta i månaden men eventuellt är det rätt billigt? Vilken ska man i så fall välja.

3. Köpa en raspberry-pi med tillbehör. -Kanske dyraste lösningen? -Vet inte exakt hur jag gör +Känns som en grej jag ändå kanske vill lära mig.

Vad kan ni rekommendera?
Jag hostar det mesta jag bygger hos Digital Ocean (digitalocean.com). Det är hyfsat billigt och du får en virtuell holk du kan göra vad du vill med. Men med det kommer ju såklart att underhålla den med härdning och patchning (i och med att du kommer ligga direkt exponerad mot nätet om du inte gör något annat). Men du kommer undan med ca fyra buckaroos i månaden för en holk med 1 vCPU och 10 GB disk vilket borde räcka mer än väl för en discordbot.

Sen iofs, om du bara ska göra den helt allena så kan ju en raspberry pi-lösning vara kul att göra. Kostar ju något mer i inköp men "inget" i drift, och ska du köra boten under en längre tid blir det ju värt det.

Docker kan du ju köra oavsett - aldrig fel att lära sig. Då kan du ju dessutom lätt byta hosting om det skulle bli aktuellt. :)
 

zo0ok

Rollspelsamatör
Joined
13 Sep 2020
Messages
2,613
Så jag gick loss lite med chatGPT och byggde en enkel discordbot som ligger och pollar ett google-sheet och sen postar i en kanal på min server när något ändras.
Vad är din discorbot beroende av?

Körs den i webläsare?
Har du skrivit den i ren PHP?
Körs den i Discord på din Windows-dator?
 

Björn den gode

Swashbuckler
Joined
5 Jun 2001
Messages
3,313
Location
Göteborg
Vad är din discorbot beroende av?

Körs den i webläsare?
Har du skrivit den i ren PHP?
Körs den i Discord på din Windows-dator?
Den är skriven i ren python, så behöver inte köras i webläsare, men den behöver ha tillgång till internet eftersom den interagerar både med google sheets api och discords api.
 
Top