Hur hittar ni någon att kollaborera med?

Dracohoribilis

Warrior
Joined
14 Jun 2005
Messages
243
Location
Stockholm "Täby"
Hej,
Jag undrar ni som skapar rollspel, hur hittar ni andra likasinnade att arbeta med?

Har arbetat på ett rollspel i cirkus 10 år och gjorde precis fjärde upplagan. Har nog inte tänkt tjäna pengar på det, "tror inte det finns så mycket att tjäna"
Men vill gärna arbeta vidare på det, skapa fler moduler, saker, etc, men hade vart kul att hitta någon med samma intresse och vilja där ute.

Hur gjorde ni?
 

ceruleanfive

Bläckfisk
Joined
23 Feb 2017
Messages
2,724
Location
Eskilstuna
Jag och kwarnberg skrev Gudasaga ihop efter att ha snackat lite på en Discord-server med olika rollspelspoddare. Sen startade vi Bläckfisk Förlag med APM – som hängde på samma server, då han också poddade.

Så, starta en rollspelspodd, antar jag. :p

Skämt åsido, internet ger ju fantastiska möjligheter att hitta någon likasinnad utanför den egna spelgruppen. Forum, Facebookgrupper och dylikt känns som ett bra ställe att leta personer att samarbeta med.

Det knepiga är väl att de flesta som är kreativa och drivna nog är helt inne på att skapa sina egna grejer. :)
 

Dracohoribilis

Warrior
Joined
14 Jun 2005
Messages
243
Location
Stockholm "Täby"
Tack för svar. Jo jag har väl av och ann tittat på alla tänkbara platser utan några större resultat. Kollade in Bläckfisk Förlag, kul att det blev en sådan stor grej av era idéer verkligen grattis till detta.

Jo det stämmer det du säger, de flesta har ju sin idé och vill jobba på, men tänkte mig att det finns folk som gillar att ha flera bollar i luften eller vill hoppa på något med en fast grund :p, kanske begär för mycket.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,490
1: Om du inte MÅSTE kollaborera med någon för att ett projekt ska kunna fungera GÖR DET INTE!

2: Kollaborera bara med folk som gjort flera projekt tidigare och som då har ett bra rykte och håller deadlines.

3: Jobba bara med folk vars tidigare verk du anser vara briljanta.

4: Jobba inte med någon som inte har koll på rollspels utvecklingen och är up to date med den tillgängliga teknologin. Är de helt insnöade på ett spel är de inte en bra sammarbetspartner. Läser de inte brett inom fältet och kan sin teori är de inte en bra sammarbetspartners.

5: Jobba inte med någon du inte kan tycka helt olika än utan att ni börjar hata varandra.
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,927
Vad är det för typ av rollspel?
 

Björn Wärmedal

Björning Wheel
Joined
29 Dec 2007
Messages
3,552
Location
Umeå
Jag gör mest egna grejer, men när jag hittade skribenter till det numera insomnade fanzinet GrottZine så var det genom att fråga folk jag känner härifrån eller från en liten rollspels-discord jag hänger på.

Hydra blev jag inbjuden till att bidra till. Tror jag :D

Night Yeast blev jag också tillfrågad om att vara med på, men det var mer en allmän förfrågan i en OSR-discord jag hänger på.

Så typ häng här, i facebookgrupper, i discordkanaler...

Och följ God45s råd!
 

Dracohoribilis

Warrior
Joined
14 Jun 2005
Messages
243
Location
Stockholm "Täby"
Oj vad många bra svar så snabbt.
God45 Jag förstår vad du menar, som när jag drev företag förut, gäller att vara ödmjuk, kunna ha olika åsikter utan att man bråkar, inget jag har några problem med i denna ålder :p

Tänkte på din 1. där, måste kollaborera är väl egentligen för att det kan kännas tråkigt att göra allt själv ibland, skönt med input från andra, bollandet av idéer etc. Men som du säger, nu har jag ju även hittat hit och det verkar finnas gott om folk här att bolla med.

Franz Allting började med att jag egentligen ville skapa ett nytt skadesystem, som var smidigare och roligare. Så när det var gjord ville jag bara fortsätta. Rollspelet är egentligen en sammanfattning av världar som slagits ihop pga. ett misslyckat experiment. Nu tusen år senare så är det de som överlevde som finns kvar, i en värld med hundra olika klimat som alla slåss om att ta plats. Mesta dels så är det nordisk kall, bittert klimat, jag inspirerades av klankulturer mellan "lords" i GoT så ville ha något sådant i, samt från Witcher spelet om hur man besegrar monster "svagheter, styrkor.

Grund och botten ett fantasy, mörkt inslag, lätt att dö, tar tid att göra karaktären, försök till djup. Alla färdigheter som existerar i spelet har ett syfte. Gillade inte att färdigheter är ett bollande mellan SL och Spelare "kan jag slå mot detta" samt det som fick mig att börja "en dolk kan inte skada mig"... typ så, kan skriva hundra saker till men blir kanske jobbigt att läsa, fråga om du vill veta nått mer :)

Björn Wärmedal Ah där ser man, finns det bra discord kanaler?

Tänkte väl att jag ska försöka ge mig ut någonstans och se om det finns några som tycker sånt här är roligt och vill bolla lite.
 

Björn Wärmedal

Björning Wheel
Joined
29 Dec 2007
Messages
3,552
Location
Umeå
Det finns definitivt bra discordkanaler. De jag hänger i har båda formats runt olika kompisgäng, och det är lite oklart hur jag halkat in i någon av dem. Discord är inte riktigt min grej egentligen, så det finns nog andra här som har bättre koll på den delen av rollspelsscenen :)
 

Björn Wärmedal

Björning Wheel
Joined
29 Dec 2007
Messages
3,552
Location
Umeå
Gillar en gammal hederlig IRC så finns kanalen #wrnu på Quakenet också. Vi är en liten klick som hänger där, och samtalen handlar kanske mest om smått och gott, men då och då styr vi in det på rollspel. (Mest när jag vill bolla eller ventilera något, kanske, men ändå!)
 

Tre solar

Hero
Joined
8 Mar 2014
Messages
1,165
Jag har/haft tre typer av fungerande samarbeten
1. Utveckling genom spel. Rekrytering genom att jag säger till min spelgrupp "jag har skrivit en grej, vill ni spela?"
2. Diskussion och text-kommentarer. Rekrytering genom att jag pratar med/mailar till/postar med någon jag tycker gör bra saker, pratar generellt om rollspel, och ber om synpunkter på en konkret del.
3. Illustration och korrektur. Rekrytering genom att jag mailar till någon som gör bra grejer, förklarar varför jag tycker det är bra och vad jag håller på med, frågar om de har tid och hur mycket det kostar.

3 är betald, övriga inte. Jag prutar aldrig (om det är pengar inblandade), är så konkret jag kan i själva samarbetet, och mailar aldrig igen om jag inte får svar. Det är inte 100% att det måste bli bra bara för att man följer de punkterna, men i min erfarenhet 100% att det inte blir bra om man inte gör det.
??????
 

Tant Ragnar

Gamle usling
Joined
23 Jun 2016
Messages
2,109
Nu kanske jag läst lite slarvigt, men ingen har ännu sagt "det här forumet", eller hur?

Jag blev tillfrågad om jag ville bidra till ett rollspel här på forumet, vilken jag gjorde, och nu kan jag stoltsera med att stå med som medverkande till Cyber M/77!

Typ, en rätt ansenlig del av Sveriges rollspelsskapare, från proffs till glada amatörer, hänger på det här forumet.
 

Jocke

Bäst i rollspel
Joined
19 May 2000
Messages
4,028
Location
Sthlm
Jag skulle säga att det finns något som folk inte vart inne på ännu som är rätt så viktigt.
Show Your Work.
Släpp äventyr, blogga, starta en pod, prata om regelsystem på olika forum, ordna grejer på spelkonvent, skriv till tävlingar som one page dungeon, recensera andras spel, gär något till ligans workshop.
Även internationellt så är rollspel en ankdamm. Gör du bra grejer så kommer du hamna i fler situationer där folk vill göra bra grejer.
 

ÅkeZorkh

Problematisk fiskhandlare från Bretagne
Joined
16 Dec 2018
Messages
485
Vi som skriver/skapar Zanguina är the hard core i en antik spelgrupp, tillika bästa vänner.
Detta kan göra att kravställandet ibland obstrueras, men är i grunden en enorm tillgång. Det är mina brorsor, liksom.
 

Nässe

Myrmidon
Joined
3 Jan 2006
Messages
3,607
Location
Malmö
Jocke;n342165 said:
Jag skulle säga att det finns något som folk inte vart inne på ännu som är rätt så viktigt.
Show Your Work.
Släpp äventyr, blogga, starta en pod, prata om regelsystem på olika forum, ordna grejer på spelkonvent, skriv till tävlingar som one page dungeon, recensera andras spel, gär något till ligans workshop.
Även internationellt så är rollspel en ankdamm. Gör du bra grejer så kommer du hamna i fler situationer där folk vill göra bra grejer.
Detta.

Sen är det ju bra att fundera på, och vara tydlig med vilken input/ hjälp/ stöd du vill ha. Vad vill du ha?
 

Dracohoribilis

Warrior
Joined
14 Jun 2005
Messages
243
Location
Stockholm "Täby"
Många bra svar från många jag känner stor respekt för.
Jag håller på som mest just nu med det ena och det andra, gav mig in i att göra en del av illustrationerna själv för att se hur det blev.
Just nu ville jag mest ha hjälp med att se hur andra hittar varandra för jag vill också ha någon att göra saker med, någon som kompletterar mig :p
Ser fram emot att visa det jag gjort här sen för input.
 

Feuflux

omjonasson.se
Joined
8 Jan 2001
Messages
4,971
Location
Linköping
Jocke;n342165 said:
Jag skulle säga att det finns något som folk inte vart inne på ännu som är rätt så viktigt.
Show Your Work.
Släpp äventyr, blogga, starta en pod, prata om regelsystem på olika forum, ordna grejer på spelkonvent, skriv till tävlingar som one page dungeon, recensera andras spel, gär något till ligans workshop.
Även internationellt så är rollspel en ankdamm. Gör du bra grejer så kommer du hamna i fler situationer där folk vill göra bra grejer.
Var på jobbkurs nyligen (scrum master för den som är intresserad) och där gjorde föreläsaren en jämförelse mellan utvecklandet av LEGO Universe respektive Minecraft. Det första designades klart, utvecklades, fick musik komponerad och hela alltet innan någon speltestare överhuvudtaget fick se någonting. Det andra var några dagar gammal (om jag minns rätt) när det börjades bollas med internetfolk, "vad tycker ni om det här". Det första projektet var ett rejält fiasko, det andra en succé. Skaffa feedback så tidigt som möjligt i processen! var lärdomen.
 
Top