Nekromanti Hur hittar ni musik?

Bjorn

Hero
Joined
24 May 2000
Messages
1,221
Location
Stockholm
Idag finns det ju historiskt sätt unika möjligheter att införskaffa musik, både online och i "fysiska format" och det vare sig man vill vara laglig eller inte. Nu är det dock inte detta som jag intresserar mig för (och jag hoppas verkligen vi kan hålla tråden borta från att bli en "piratdebatt), när jag väl vet att jag är intresserad av "svingoa låten" med "rapparen rune" så kan jag nog hitta den.

Nej det jag är intresserad av är hur man givet sin musiksmak och vilka artister och stycken man har i sitt "bibliotek" hittar NY musik som man gillar. Visst ibland har man tur och råkar få höra en låt man råkar gilla men det känns ju inte speciellt rationellt och funkar antagligen bäst för artister i eller nära mainstream.

Så hur gör ni? Är det någon som har en bra process för att hitta nya grejer ni gillar? Är intresserad av både mera "tekniska" lösningar och saker som är mer av typen vanor och "nätverkande" och sådant.

/Bjorn
 

Foggmock

Myrmidon
Joined
26 Aug 2000
Messages
4,596
Location
Malmö
En klassiker som funkar bra inom hiphopkretsar är att kolla tacklistan på artisternas album - där finns andra grupper som antagligen gör liknande musik som oftast är minst lika bra.

I övrigt så hittar jag nytt genom att tanka slumpmässigt utvalda artister från nån polares FTP och lyssna igenom dem. Däremot så är det svårt för mig att hänga med i undergroundscenen, och bra metal görs knappt längre, så jag kommer väl bli en sån där som farsan, som vid 52 års ålder fortfarande lyssnar på Rolling Stones som han gjorde när han gick på gymnasiet... :gremgrin:

(förhoppningsvis fortsätter dock mina favoritartister att producera skivor ett tag till eftersom det är uppfriskande med nytt material...)
 

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
"Så hur gör ni? Är det någon som har en bra process för att hitta nya grejer ni gillar? Är intresserad av både mera "tekniska" lösningar och saker som är mer av typen vanor och "nätverkande" och sådant."

Jag skickar ett pm till Organ :gremwink:
Men seriöst, det finns en site, allmusic.com, som låter dig mata in namnet på den artist du gillar och sedan listar den inte bara artistens alster, utan även liknande artister, folk artisten blivit influerad av, folk som blivit influerade av artisten och "övrigt". Sen klickar du dig vidare någonstans i listan så ganska snabbt har du fler artister att digga. Exempel!


Storuggla, it's like a database but with mice
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,618
Location
Rissne
Wikipedia, främst.

Den mest musik jag hittat har jag nått genom att se att artist X inspirerat eller blivity inspirerad av Y, eller att X tillhör subgenren Z där även Y ingår, och så vidare.

Wikipedia ftw.
 

Feuflux

omjonasson.se
Joined
8 Jan 2001
Messages
4,983
Location
Linköping
Man kan gå till shoutcast.com och leta upp nån passande radiostation (sök på metal om du vill lyssna på metal etc). Själv gillar jag Idobi Radio som tydligen är Alternative Rock Punk.

Sen snubblar man över grupper som Jimmy Eat World och Mest och skriver upp dom på sin kolla-upp-det-här-lista.

Och sen glömmer man bort listan och fortsätter att lyssna på musiken man redan har... :gremtongue:
 

Duddmannen

Hero
Joined
4 Dec 2001
Messages
1,473
Location
Södertälje
Covers

Jag har hittat rätt mycket av den breda musik jag lyssnar på genom en Cover. Dolly Partons Stairway to Heaven till exempel. Eller bluegrass-versioner av Brittney Spears-låtar. Man känner igen en faktor (själva låten) men får upp ögonen för en ny (stilen och/eller gruppen).

Ett exempel: Låten Route 66 hörde jag först med Depeche Mode. Min far berättade att han hade hört den först med Rolling Stones. Farfar kände den från Nat King Cole.

Ett annat exempel: José Gonzales Heartbeats jämfört med The Knifes orginal. Två rätt så olika stilar på samma låt.
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Last.fm (Tipsar om artister som liknar de man lyssnar på) och Magnatune.com (Musik jag gillar, skickar nyhetsbrev med riktigt bra tips. Jag tror jag hittat hälften av min musik där...)
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Så hur gör ni? Är det någon som har en bra process för att hitta nya grejer ni gillar?
Det är lite olika vägar som jag går.
Dels så har jag vänner & bekanta som lyssnar på lite oliak sorters musik,. SÅ där får man ju lite inputtt. Sedan så får man lite tipps via #rpgonline åxå, har fårr mångra bra tipps därifrån som jag lyssna på nu.
Sedan så ärdet inimellanåt en ren slump att man snubblar över nått bra.
 
G

Guest

Guest
Last.fm är ett bra alternativ, sen lyssnar jag otroligt mycket på internetradio, hittat massor med nya och spännande band tack vare det...
 
Joined
15 Nov 2004
Messages
3,430
Location
Maastricht
Jag köper rätt mycket musiktidningar o dom haglar ju i princip över av annonser så det är inget problem att hitta nytt. Annars brukar jag snubbla över ny musik av en slump rätt ofta också. Man ser någon på nåt ställe som skriver att ditt o datt är bra band o låter som dott o ditt o då kan man ju alltid kolla upp bandet på Myspace.

Själv så fastnade jag för Woven Hand och 16 Horsepower tack vare Arvidios när jag startade en musiktråd på detta forumet för ett tag sedan. Så sätten att upptäcka ny musik på är ganska många.
 

Dewil

Skrivbordsgeneral
Joined
30 Jun 2000
Messages
1,769
Location
Nett-ruh-bi
Radion, nästan uteslutande

Nästan uteslutande radion (P3) numer när det inte längre finns några skivbutiker. På musikfestivaler kan man också upptäcka nya artister.

Faktum är att jag nuförtiden mest hittar gamla artister. Det vill säga, jag bläddrar i skivbackar och köper vinyl. De senaste fyra åren har det säkert gått 10 vinylskivor på varje cd. Och de flesta av cd-skivorna är också köpta begagnade.

Den dagen artisterna slutar göra album och bara gör singlar, den dagen har jag betalt för sista gången för musik.

Dewil
 

ripperdoc

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,399
Location
Tokyo
Last.fm FTW

En mycket bra musikjänst, även om rekommendationerna inte alltid passar hand i handske för mig - jag lyssnar på en sådan extrem bredd av musik.

/RD - min profil på last.fm
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Man läser ju relaterade notiser, artiklar etc. om den musik man gillar, och om man nu är intresserad av musik så har man vänner med gillar samma musik. Så tipsar man varandra helt enkelt.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,069
Location
Ereb Altor
allmusic.com

När du väl har hittat Rapparen Rune (fan, var det det bästa du kunde komma på? :gremwink: ) så slår du in det på www.allmusic.com och kollar 1) liknande artister, som har 2) inspirerat Rune och som har 3) inspirerats av Rune.

Sedan kollar du upp dom. Gillar du dom så repeterar du och efter en vecka har du 4 nya favoritband. garanterat, men antagligen betydligt fler.

Jag konsumerar oerhört mycket musik, och utan allmusic hade det inte gått.
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,208
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Samlingsplattor

Min patentlösning är Lycan. Jag vet inte varför det är så, really, men löjligt mycket av min favoritmusik har jag hört första gången hemma hos honom. Jag tror alltså att han, snarare än jag, borde besvara den här frågan. Han lyssnar helt enkelt på väldigt intressant musik, och verkar lägga ned betydligt mer möda än jag på att hitta den. Min syrra har också introducerat mig till en hel del bra stuff; hon är min livlina när jag själv inte ids hålla mig uppdaterad på vad som händer i Asien.

Annars hittar jag ofta artister via samlingsplattor med genrer jag gillar (Nirvana Lounge, Café del Goa, Nachtswärmer, Asian Groove, Heavenly Voices, etc) - det är en metod jag varmt kan rekommendera. Icke att förglömma; många mer kreativa artister har en mängd olika band och musikprojekt för sig, och då är det givetvis värt att lyssna in sig på allihop - om Delerium är bra, är oddsen rätt goa att Conjure One och Frontline Assembly också är det, liksom.

Min sista metod är att leta efter olika inspelningar av mer klassiska låtar jag tycker om; jag skulle inte kalla det covers, för originalartisterna i de här fallen är ofta döda sedan hundratals år. Men man blir lika förvånad varje gång av hur många band som tolkat Douce Dame och Totus Floreo.

- Ymir, tipsar
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
Hype Machine, MySpace, AllMusic, Sonic och Cricket

Min favorit är Hype Machine. För då har man hört en låt man gillar, söker på den på Hype Machine, hittar den på en massa bloggar. Kollar vad de som har bloggarna skriver om mer för musik. Så hittar man till slut något bra, och då kan man köra ett varv till. Detta fungerar enbart med ny musik och med hits (inte topplistehits, men indiehits och undergroundhits och klubbhits).

MySpace är grymt. Man letar upp bandets MySpace-sida (alla band har en MySpace). Sedan klickar man runt bland deras polare och ser om de också är bra. Fungerar i stort sett enbart med nu levande band som inte är för stora för att ha en MySpace.

Allmusic nämns redan i tråden. Nackdelen är att man inte alltid kan provlyssna direkt.

Så gillar jag musiktidningar, både på papper och online. Cricket och Sonic får representera de svenska tidningarna jag läser/läste mest.

Annars finns både Pandora och Last FM.
 

Brynolf

Dum fan
Joined
11 Oct 2003
Messages
3,756
Location
Stockholm
Jag sitter och lyssnar igenom tonvis med smakprov på beatport.com och andra mp3-butiker. Alltid hittar man nåt bra, men det är ganska tidsödande. Ibland är det bättre att bry sig om vad andra tycker...
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,524
Location
Helsingborg
Re: Hype Machine, MySpace, AllMusic, Sonic och Cri

Annars finns både Pandora...
Fast Pandora funkar väl inte längre? De har spärrat alla icke-amerikanska ip-nummer.

/Han som kollade in sidan för något halvår sedan och då funkade det inte
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
Re: Hype Machine, MySpace, AllMusic, Sonic och Cri

Åh, ok, den hade ju sina poänger så det var ju trist.
 

Lange

Veteran
Joined
5 Jun 2004
Messages
88
Location
St Hult
Min musiksmak har på sistonde dragit sig bakåt i tiden ("det var bättre förr") vilket innebär att det finns lite dokumentärfilmer om artisten/bandet som då brukar avhandla lite om vad just artisten/bandet har inspirerats av. Kan föreslå att ta en titt på "24 hour party people" (tror jag den heter :gremwink: ) nämns många bra band från 70-talets Manchester och fram till 90-talet. (anser att det mesta från England är generelt bra :gremlaugh: )

Sen får jag tips av folk om musik.

Köp/tanka massor med musik, okänd musik, du kan inte mer än tycka det är dåligt. Våga lyssna på låtar helt enkelt, och lyssna på flera från samma artis innan man kasserar dem.

Och gå på festivaler. Bry dig inte om vad det är bara gå (eller planka om du inte har råd :gremgrin:). Där får man ju höra helt nya saker och kan kanske snacka lite med banden och höra vad de har inspirerats av eller med andra festivalare vad de lyssnar på.

Är lite IT-isolerad pga en modemuppkopling, som är dålig också, så vet tyvärr inte så mycket om det moderna virtuella musikforumet.
 
Top