Nekromanti Hur hittar ni lugnet för att börja skriva ?

Hattifnatten

Warrior
Joined
23 Oct 2011
Messages
223
Location
Boden/Luleå,Norrbotten
En fråga som jag allti har ställt mig själv är: Hur ska jag hitta orken att bara sätta mig ner och skriva?

Som skol elev så är det typ prio tjugo att sätta mig ner och skriva på ett scenario eller regelbok, men ändå så tycker jag att det är super roligt. I ett hus fullt med småbarn och tjatande föräldrar så kan jag ibland hitta den där lilla extra orken att sätta mig ner i någon timme eller två och bara skriva.

Så det jag undrar är: Hur gör ni för att hitta den där orken och inspirationen för att sätta er ner och skriva på era rollspel? Och hur går ni till väga när ni skriver, lyssnar ni på musik när ni skriver? sitter ni i ett rum utan internet och skriver? Eller skriver ni bara ner det snabbt i ett antecknings häfte? Jag vet ju hur jag gör, men det skulle vara roligt att veta hur ni gör ochså..
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,560
Location
Rissne
Tja, jag har sällan så jättemycket omkring mig, men jag har egentligen sällan problem att hitta lugnet om jag väl börjar skriva. Samma sak när jag läser; kommer jag väl in i texten ska det mycket till innan jag blir störd.

Jag brukar starta webläsaren, öppna de tabbar med forskningmatserial eller google docs jag ska använda, och sen bara köra igång. Försöka ha så få distraherande moment uppe typ chattfönster, facebook etc.

Sen skriver jag nästan alltid strukturerat; börjar med en innehållsförteckning, skriver stolpar, och fyller sedan ut varje stolpe med text tills jag tror att jag förmedlat det jag tänkt.

Jag lyssnar ofta på musik när jag skriver. Antingen något som rent konkret ger inspiration till det jag ska skriva, eller något som är rent melodiöst eller repetativt och som inte drar uppmärksamheten till sig. Både när jag skriver och när jag programmerar gillar jag t.ex. Aphex Twins grejer som fan.
 

Fiktionslek

Suldokar's Wake Whitehack Oktoberlandet
Joined
23 Aug 2006
Messages
1,422
Det kan vara grymt svårt att hitta lugn och tid när man har familj eller på annat sätt mycket folk runt sig. Man måste vara effektiv när man kan. Och det är inte så lätt med tanken på den distraktion som ofta finns nära till hands när man skriver nu för tiden – internet.

När jag gick i skolan fick vi lära oss dubbelt. Dels det gamla sättet att skriva, dels att skriva på datorer. På senare tid har jag alltmer kommit att inse att det gamla sättet passar mig bättre, åtminstone till en viss punkt.

Så nu för tiden börjar jag med penna och papper. Jag skissar upp det jag vill skriva. Ibland skriver jag också en första draft helt för hand. Fördelen med penna och papper är att det inte kräver ström och är lätt att bära med sig, så man kan skriva var som helst. Det är också definitivt om man använder bläck. Det går inte att hålla på och ändra och formulera om i evinnerlighet. Och därför blir det därför förvånansvärt mycket text snabbt, trots att det går mycket långsammare att skriva.

Nästa steg är att börja använda en ordbehandlare. Och då menar jag inte en dator, utan enbart en ordbehandlare. Skrivmaskiner är bra, men de är tunga att släpa med sig och låter mycket, plus att det är jävligt att få tag på färgband. Tack och lov finns numera maskinen

Alphasmart Neo2,

som enbart är en ordbehandlare (googla – det är värt det!). Den har 700 timmars (!) batteritid och väger 900 gram. Den går att använda i fullt solljus och passar perfekt i bakfickan på en klassisk fjällrävenryggsäck. Med den maskinen kan jag skriva långt och snabbt, hela tiden med ett öga på pappersskissen jag inledde med att göra. Här finns inga distraktioner, och fönstret på maskinen täcker bara 6 rader, så man är inte lockat att redigera heller. Jag brukar ha med en gammal mp3-spelare om jag behöver stänga ute för höga ljud omkring mig.

Det sista steget är redigering och textslipning (och ibland typsättning). Det gör jag på en dator som vanligt.

Hälsar

Christian
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Alphasmart Neo2 påminner mig om min gamla Amstrad Notepad som jag skrev mycket av Saga på 92-93! Fast den kostade 6000 då. Annars i princip samma, fast mindre minne. Den var bra. Alphasmart:en verkar nice. Synd att den kostar typ tre gånger så mycket med svenskt tangentbord.

Själv hade jag förr en anteckningsbok i fickan. Och skrev grunderna i den. Numera använder jag det utmärkta programmet ByWord och skriver antingen på iPaden eller iPhonen... det synkar via iCloud eller Dropbox. ByWord har jag även på min vanliga Mac. Så fort jag får en idé skriver jag i ByWord. När texterna börjar bli mer klara så fortsätter jag med dem på Macbooken i Scrivener. Fast jag jobbar ganska länge först med dem i ByWord.

Skönlitterära texter börjar jag med anteckningsboken. Sen på en manuell skrivmaskin, har flera. (färgband finns på Esselte m fl, lätt att hitta i Stockholm) Först när jag har ett bra utkast klart skriver jag om det på datorn, i Scrivener eller Ulysses. Det tvingar mig att vara noggrann och verkigen läsa vad jag skrivit.

På resande fot skriver jag med en Hermes Baby, den första laptopen!
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,460
Location
Helsingborg
Antemannen said:
...så kan jag ibland hitta den där lilla extra orken att sätta mig ner i någon timme eller två och bara skriva.
1-2 timmar per dag är vettigt.

Jag brukar fundera kring hur jag ska skriva det; strukturera ett upplägg. Jag skissar, vänder och vrider på saker och tänker mig själv förklara för någon annan rent muntligt. Det är viktigt att göra det här grundarbetet och det må ta tid, men om man har gjort ett bra grundarbete så flyter själva arbetet på mycket smidigare. Det här gäller inte bara för skrivande utan för det mesta av allt arbete som du gör.

Jag skriver ned alla rubriker som jag vill ha. Det är också viktigt att skriva små anteckningar vid rubrikerna så att man minns vad som faktiskt skulle stå. Anteckningarna kan vara ett fåtal ord till flera meningar.

Sedan är det bara att inse att skrivandet förvisso är att betrakta som ett jobb, men att det ska vara kul att skriva. Sätt upp små mål när du sätter dig och skriver. Ingenting som handlar om prestationer i stil med "Två sidor på en timme" eller "En rubrik per dag" utan bara "Jag ska nu skriva om punkt yyy". När du uppnått målet, belöna dig själv.

För att sammanfatta: förarbetet kan du fiffulera kring varhelst du befinner dig. Om du gör ett bra förarbete så kommer texten att komma av sig själv. Om det inte finns något motstånd till att skriva så blir det kul att skriva. Om du ser det som en vinst varje gång du uppnått dig mål, så bidrar det till känslan.

/Han som beskriver hur han kommer till sinnesro för när han vet exakt vad han ska skriva finns det inget utanför som kan störa
 

Fiktionslek

Suldokar's Wake Whitehack Oktoberlandet
Joined
23 Aug 2006
Messages
1,422
Hehe, reseskrivmaskiner är trevliga, men för min del har jag helt enkelt inte tillräckligt med spunk för att hala upp en och sätta igång och knattra när jag går på café eller till någon utkiksplats jag gillar att skriva på :gremsmile:. Då tror ju folk att det är svensexa eller nåt.

För att skriva längre för hand kan man använda anteckningsböcker från Paperblanks Old Leather. Bra papperskvalité och man kladdar inte, utan verkligen skriver.

Jag betalade typ 3600 för alphasmarten. Bästa investeringen på skrivverktyg nånsin, för min del.

Hälsar

Christian
 

duncan_UBBT

Swordsman
Joined
9 Aug 2009
Messages
716
Location
Skövde
Nästan allt skrivarbete jag gör görs på tåget, med musik i lurarna för att filtrera bort de andra passagerarna. Om jag skall skriva hemma brukar det sällan bli mer än ett par sidor innan koncentrationen eller motivationen bryts. När man åker tåg har man vanligtvis över en timme ostörd tid som man inte kan spendera på mycket annat.
 

Totte

Warrior
Joined
1 Aug 2004
Messages
387
jag brukar klottra ner idéer på i rutblock lite då och då, och sedan skriver jag när det är lugnt i huset, sådär efter 23.00 eller nått, nån timme eller två.

Ofta har man block fulla med idéer som man sedan plockar ihop till ett äventyr. Vissa ligger och jäser i år, andra plockar man fram rätt omgående.

Jag vill ha tyst omkring mig när jag skriver, musik gör bara att man tappar koncentrationen på det man skriver och lyssnar på musiken istället, kanske en bieffekt av jag hållit på och fulat lite med musik förut och gärna analyserar omedvetet det jag hör.

Sedan gillar jag att renskriva, rita kartor och handouts, och göra mina äventyr lite proffsiga, "if it's worth doing, it's worth overdoing" är min paroll!
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
...mina anteckningsböcker är oftast från Moleskin. Dög de åt Hemingway duger de åt mig.
 

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Joined
13 Mar 2000
Messages
5,260
Location
Örebro
En fråga som jag allti har ställt mig själv är: Hur ska jag hitta orken att bara sätta mig ner och skriva?
Skrivro är inte någonting du hittar: det är någonting du skapar. Jag tror verkligen väldigt mycket på de skrivråd som Stephen King tog upp i Att skriva. Väntar du på stunden då att få ett bra ögonblick att skriva på, kommer du inte att skriva någonting, utan mest vänta.

Ta och avsett en tid varje dag. En timma, en halvtimma eller en kvart - helt enkelt, den tid du kan avvara. Skriv på den tiden. Ibland har du ingen inspiration, utan kan sitta och revidera och revidera. Kanske bara blir ett stycke till slut. Men det är bra, för då har du skrivit ett stycke mer på texten iaf. I takt med att du gör det här kommer du få rutin. Rutinen kommer att föda resultat.

Sen kan man förstås snacka strategi för att kunna skriva texter förstås. Där kan det hjälpa med tips som andra skriver om, som att ha hörlurar för att stänga ute distraktioner.

(Och det viktigaste tipset av alla: Alla skriver och motiveras på olika sätt, så det här inlägget kanske inte är till någon hjälp alls. Men det fungerar för mig.)
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,903
Location
Nordnordost
Enhörning gör inte så mycket väsen, men när jag bodde med föräldrar och bröder så underlättade det rejält att lägga en ljudmatta av musik mellan mig och husets ständiga sorl. Jag hade lättare att skärma av omvärlden då och fokusera. Bättre ett avbrott vart 40:e minut för att vända kassettbandet (OMG stenålder!) än ständiga avbrott.

Nuförtiden är säkert förhållandet mellan att tänka och skriva tio till ett. Vi har en hund som skall ha flera prommenader om dagen, och då får jag tid att fundera på mina spelprojekt. Några gånger i veckan sätter jag mig vid datorn och knappar in vad jag klurat ut sedan sist. Om jag helt enkelt måste skriva något på stället så hamnar anteckningarna i mobilen. Jag läser aldrig mobilanteckningarna igen, men att ha skrivit ner dem låter mig strukturera tankarna.

Ibland fokuserar jag på spelskrivandet, då får filerna vara öppna i datorn hela tiden och jag fyller på så mycket jag kan. Ofta sätter jag ett mål för dagen, och så jobbar jag undan det som krävs för att få det gjort, och sedan slutar jag, även om jag har tid att göra mer. En sak om dagen.
 

Niklas73

Skapare av Starchallenge
Joined
20 Jan 2003
Messages
3,703
Location
Stockholm
Att skriva är ett jobb. Det finns inget "vänta på inspiration". Jag har familj, företag och jobb. Kl 19 sätter jag på datorn och skriver hur apigt det än känns. Kl 23 stänger jag av för jag måste koppla av och inte ta med spelet i sängen. 4 timmar om dagen är lagom.Jag har skrivit 8 eller 16 timmar i sträck också men då blir resultatet där efter.

Regler är en sak. Värld är en annan. Det finns ton av "hur man skriver regler" artiklar så det hoppar jag över. Världen är bättre för den tillåter dig att ha kul. Du kan kan hoppa till det du precis vill skriva för tillfället så länge du har stolpar för hur världen ska bli. Om du inte har det så kommer saker trassla till sig och du kommer ha svårt att minnas. En sak bara. Då du hoppar i ditt världsdokument så ska du notera i typ notepad eller på papper vilket stycke du just lämnar till förmån för vad. Ofta är det så att du håller på med något och kommer på något annat. Sen glömmer man bort det första som lämnas hängande i någon luft och då du hittar tillbaka dit minns du inte vad du ville med det.
 

MrG

Swashbuckler
Joined
21 Apr 2005
Messages
2,684
Location
Göteborg
För mig är det tvärt om på många sätt (kanske mest för att jag är den tjatande förälder :gremwink: ) Men också för att skrivande inte kräver ork av mig utan ger det. Jag ser till att när jag behöver ta mig tid att skriva för det ger mig energi. Tiden hittar jag, när barnen sover, frun läser eller på resande fot/tåg. Att på en konferans skippa ölen med kollegor för en timmes skrivande kan ibland vara en bra laddning för mig. Skulle det inte ge mig energi så skulle jag nog inte skriva längre :p

-Gunnar (som nog ger rådet att prioritera om det är värt tiden just nu om det tar ork)
 

Max Raven

T12-kultist
Joined
20 Oct 2009
Messages
4,335
Location
Malmö
Jag ser till att ha ett rum/hörn för mig själv och sätter igång med arbetet när allt funkar som det ska. Distraktioner är ett problem, men märker också att jag jobbar bättre på t ex biblioteket än i hemmet, där jag kan distraheras innan jag kommer in i skrivandet av hundar, dataspel och annat bös. Internet är också ett problem - slösurfing är min fiende. :gremwink:

I likhet med krank så är jag fokuserad när jag väl sätter igång. Ibland har jag igång musik när jag börjar - den stänger jag ofta av när jag kommer in i skrivandet ordentligt eftersom den då kan börja störa istället.

Promenader är bra för att tänka över saker - har kommit på en del saker på rundor med hundarna.

Mitt största problem är dock nog att åsidosätta tid åt att göra saker. Jag har inget schema för mina dagar, bar en lös plan på sånt som ska göras. Så det tar den tid det tar att jobba med fortlöpande projekt. :/
 

McKatla

Utan titel
Joined
2 Aug 2010
Messages
1,035
Jag vill återknyta lite till Arferts inlägg om olika program som kan vara till hjälp, särskilt då Ulysses och Scrivener. Vilket är att föredra när? Själv har jag använt Scrivener ett tag, men trivs bara sådär med det. (Framför allt för att det finns så mycket finesser att jag lätt distraheras, och ändå alltid har en känsla av att jag inte arbetar så smidigt med det som det förmodligen går att göra.) Kanske att Ulysses kan vara programmet jag söker?
 

Ond bråd död

Swashbuckler
Joined
22 May 2000
Messages
3,014
Location
Härnösand
Jag har ett svagt minne av att jag redan frågat detta men glömt bort svaret:

Vad skiljer såna program från att skriva i Word?
 

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Joined
13 Mar 2000
Messages
5,260
Location
Örebro
Scrivener är som jag minns betydligt mer avskalat. Det finns inga funktioner som du kan leka med och därmed distrahera dig från att börja leka med formateringar (och så mer då, men eftersom jag inte använt det så lämnar jag det åt användarna).
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Det låter som stt det snarare är program som WriteRoom, Ommwriter eller kanske Byword som du söker. Avskalade program som är gjorda för att skapa en distraktionsfri skrivmiljö.

Scrivener och Ulysses är bättre än Word för att hantera längre texter, som ett rollspel. Till exempel. Men båda har en distraktionsfri helskärms-mode i stil med WriteRoom. Därför är de optimala om man ska skriva en roman eller rollspelsbok.

Ommwriter

WriteRoom

Byword

Ulysses
 

McKatla

Utan titel
Joined
2 Aug 2010
Messages
1,035
Tack för svar Tomas,

Jodå, jag använder distraktionsfria program för att skriva mycket av mina texter (jag föredrar IA Writer, som dessutom fungerar bra på iPad). Men att pussla med alla delar, allt bakgrundsmaterial etc, detta för att hitta rätt struktur kräver ett program i stil med Scrivener. Som jag alltså tycker är sådär lagom bra (det är för rikt på finesser eller nå't). Därför är jag nyfiken på alternativen (Ulysses, StoryMill, Storyist etc), och helst då omdömen från de som testat mer än ett av programmen. (För slutlig redigering och layout använder jag sedan Pages, som gott och väl täcker mina behov.)

/Frank
 
Top