Nekromanti Hur hitta gammalt material?

Magicus

Veteran
Joined
6 Jun 2003
Messages
1
Det här är första gången jag besöker det här forumet, så ursäkter på förhand om jag gör bort mig...

Jag är intresserad av att hitta gammalt material från Drakar och Demoners "Golden Age," d.v.s. gamla moduler, gamla nummer av Sinkadus, o.s.v.

Men det är omöjligt (i synnerhet om man bor i Finland) att hitta sådant på några vanliga vis, så därför undrar jag vad folk tycker om följande idé:

På Kazaa har jag sett att det finns pdf-filer av diverse moduler till MERP, D&D, etc. (som de flesta säkert vet). Det här är visserligen säkert högst olagligt, men vad jag undrade var om det skulle vara möjligt för entusiaster att slå ihop sina resurser, och skanna in gamla godingar de har liggande hemma i byrålådorna. Det är alltså INTE på något vis frågan om att lura hårt arbetande rollspelskonstruktörer på deras välförtjänta pengar, eller att slippa behöva betala, utan endast att göra tillgängligt gammalt material som annars är stört omöjligt att hitta någonstans. Jag menar, var i världen kan man idag få tag på nummer 1 av Sinkadus, t.ex.?

Pdf-filer kan sedan enkelt göras tillgängliga för intresserade. Och det borde säkert gå att höra sig för om officiellt lov att få göra så här.
 

Matt Evans

Veteran
Joined
23 Mar 2003
Messages
89
Hindret kallas upphovsrätt (gäller 70 år efter upphovsmannens död). Om vi säger såhär Erik Granström lever fortfarande (vilket gör att hans verk är skyddade åtminstone 70 år till, troligen längre (vill inte ta död på honom nu heller :gremwink: )

Däremot har Internetworld nr 5/2003 fastslagit att det troligen är lagligt att ladda hem filer med nuvarande lagstiftning för eget bruk, däremot inte att sprida (vilket man ju oftast är tvingad till i fildelningstjänster som Direct Connect).

// Matt Evans
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,918
Location
The Culture
Tyvärr är det fortfarande olagligt, trots att man inte lurar någon på pengar. Någon äger rättigheterna till materialet, trots att det inte längre finns i tryck.

Om du å andra sidan är intresserad av att köpa gamla produkter (vilket är svindyrt nu för tiden, men så är det när efterfrågan är större än tillgången), kan du till exempel titta här !

/tobias
 

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Joined
17 May 2000
Messages
9,874
Location
Stockholm
Välkommen och aja-baja ...

Hej och välkommen till Rollspel.nu!

Vi brukar vara ganska hårda på att inte uppmuntra olaglig spridning av upphovsrättsskyddat material. Så även nu.

Men (och det här är ett viktigt men) om någon gör en kopia av, låt oss säga, Sinkadus nummer 1, och skänker den till dig så är det inte troligt att någon av er gör sig skyldig till något brott.

Att däremot publicera (dvs. göra tillgänglig för kreti och pleti) en kopia av Sinkadus nummer 1, det är olagligt.

Denna tråd tassar farligt nära gränsen för att låsas/tas bort, så jag hoppas att ingen postar länkar till upphovsrättsskyddat material eller liknande (skramlar hotfullt med stora nyckelknippan).

Jag ber om ursäkt för att jag bråkar redan efter ditt första inlägg, men som sagt: Rollspel.nu vill på inget vis uppmuntra olaglig spridning av upphovsrättsskyddat material.

Än en gång: Välkommen hit!
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
Re: Välkommen och aja-baja ...

Vi har ju faktiskt haft en sjusärdeles dust om att jaga rättigheter till gammalt material och försöka publicera PDFer med gamla Ä-spelssaker på nätet. Men eftersom du (Dante, för det var väl du?) fortfarande inte fått upp Dimön (var det va?) så antar jag att vi kan bedöma det som rent praktiskt omöjligt.
 

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Joined
17 May 2000
Messages
9,874
Location
Stockholm
Tvillingbergen var det ...

Som Eksem mycket riktigt påpekar gjorde jag ett försök att få tag på alla som varit inblandade i utgivningen av Tvillingbergen (från 1982 och Spelverksta'n Titan) för att få deras välsignelse.

Jag fick tag på alla utom två illustratörer. Så därmed gick det projektet i putten.
 

Brior

Swordsman
Joined
1 Jul 2002
Messages
557
Location
Gävle och Åland
Synpunkter från en upphovsman

Jag tar mig friheten att göra ett inlägg i eget namn eftersom jag är på den "ägande" sidan till en del av de verk som diskuteras.

Jag heter alltså Erik Granström och skrev serien om "Den femte konfluxen" som en och annan glädjande nog fortfarande vill jaga rätt på till gamla Drakar och Demoner.

Jag har ganska noga kollat vad som gäller legalt. Dels därför att jag tänker försöka ge ut romanen "Svavelvinter" som är klar sånär som på ETT kapitel (äntligen - jippii!), och i sammanhanget vill veta vad som gäller i förhållande till de som gav ut spelet på sin tid. Dels arbetar jag med "Intellectual Rights" i mitt arbete för databasföretaget MySQL AB, varav copyright är en.

Således:
* Jag äger upphovsrätten och den stannar i familjen till 70 år efter min död (ingen vits med fysiska personangrepp alltså såvida ni inte tänker spela på fängelsets ålderdomshem).
* Jag äger INTE upphovsrätten till illustrationerna i serien, men förmodligen till kartorna eftersom dessa är gjorda efter mina skisser.
* Man får göra kopior för personligt bruk utan tillstånd.
* Det är förmodligen olagligt att tillhandahålla kopior till andra över nätet etc. och det har ingen betydelse om man tar betalt eller inte.
* Man får naturligtvis sälja lagligt utgivna verk vidare.

Allt detta står att läsa i "Lag om upphovsrätt till litterära och konstnärliga verk" (URL) som vem som helst kan titta i via RIXLEX på nätet. Lagen är starkt viktad till upphovsmannens fördel och baseras på den internationella Bernkonventionen från 1886.

Nu har jag vare sig läggning eller anledning att vara njugg mot den som inte kan få tag på modulerna i serien eftersom jag inte tjänar ett korvöre på dem ändå utan snarare har intresse av att man fortsätter att spela dem pga romanplanerna. Mitt förslag är därför att den som har dylika problem kan maila mig på erik@mysql.com och helt enkelt fråga om lov så ska nog saken lösa sig - i gengäld kan jag få en liten rapport från spelet eller andra synpunkter. De som handlar med begagnat ska inte oroa sig, för det är förstås mycket roligare att äga ett riktigt exemplar än en sunkig kopia. Be mig heller inte om tillåtelse till masspridning utan nu talar vi om ditt personliga exemplar.

Hoppas det gör saken klarare

Hälsar
Erik "Brior" Granström
 

jbergman

Veteran
Joined
19 May 2000
Messages
150
Location
Stockholm
Hindret kallas upphovsrätt

Nja, jag skulle väl säga att problemet ligger i hur upphovsrätten tillämpas. Starka marknadskrafter har jobbat bra länge på att se till att ingen konsument skall kunna få någonting gratis, även om det inte finns några betalalternativ att tillgå. Problemet är att det bara blir absurt i fall som detta, då det handlar om gamla produkter som för länge sedan har utgått ur sortimentet, och som aldrig kommer att hamna där igen.

Edit: nu hann ju Erik själv svara, så jag tog bort det som rärde honom.

/Jakob
 
Joined
6 Jun 2001
Messages
163
Location
Björkhagen
Lite OT men ändå inte!?

I en tidigare diskussion i detta ämne sa du att du i forskningssyfte var nyfiken på var man kunde ladda ner gamla DoD moduler och då speciellt din 5e konfluxen serie.

Jag har sett den när jag varit inne på DC++. De var i pdf format. Jag laddade dock inte hem dem, jag har redan hela serien i bra skick, så jag vet inget om kvalitén.
 

Brior

Swordsman
Joined
1 Jul 2002
Messages
557
Location
Gävle och Åland
Re: Lite OT men ändå inte!?

Låt mig ge två lagom kryptiska kommentarer:

1. Min forskning har visat att de är i utmärkt skick även om jag också har serien förstås.
2. Det är en sak vad man officiellt kan tillåta och en annan vad man väljer att blunda för. När det gäller varumärken är man tvungen att agera mot lagbrytare för att inte förlora rätten, men det gäller gudskelov inte upphovsrätt.

Hälsar "Mr. Tupperlaw"
alias Erik G
 

Staffan

Myrmidon
Joined
7 Jun 2000
Messages
4,228
Location
Lund
Re: Tvillingbergen var det ...

Skulle du inte bara kunna blanka bort de relevanta illustrationerna? Kan ju iofs vara lite svårt om det rör sig om en karta eller om det inte framgår vilken illustratör som gjort vad...
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,472
Location
Stockholm
Ett tips...

...är att göra som till exempel jag gjort.

Betala för det.

Det går att få tag på allt till Drakar och Demoner om man accepterar att betala det pris materialet betingar. Visst, det kostar en del, men med tanke på att Gigant gick för runt 300 spänn som ny, är det inte orimligt att till exempel köpa Gigant för 240 spänn som en kille i Danmark gjorde av mig, eftersom ingen annan var intresserad.

Så det är en myt att det skulle vara omöjligt att få tag på gammalt material.

Men man måste vara beredd på att det kostar en slant, men... och det är ett viktigt men.. ofta blir det inte dyrare än att köpa splitternya rollspel.

Med undantag av typ Dimön (första upplagan), Sinkadus nummer 1 och första upplagan av Drakar och Demoner.

Men de finns därute, det lovar jag. Även om man bor i Finland.

M.
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,472
Location
Stockholm
Nytryck

Gamla rollspelsprodukter har i vissa fall hamnat i cirkulation igen, som till exempel AD&D (första upplagan trycktes i pocketupplaga av nått italienskt förlag för några år sen), Traveller (ursprungsböckerna trycktes igen), Space 1889 (ditto) och några till som jag inte kommer ihåg på rak arm.

Det är väl liten chans att Sinkadus nummer 1-4 kommer i nytryck, mest för att de inte var så himla bra, och för att det intresse som finns för dem mest är beroende av kuriosavärdet.

Men samtidigt är det också så att eftersom det finns pdf:er på webben av mångt och mycket av gamla Drakar och Demoner-prylar, så minskar incitamentet för de som har upphovsrätten att ge ut sakerna igen. Om alla redan har det mesta i pdf-format, är det inte så troligt att nån är intresserad av ett nytryck.

En ond cirkel, helt enkelt. Saker ges inte ute i nytryck, och därför (?) piratkopierar man böckerna, vilket minskar chansen att nått ges ut i nytryck.

Jag är kluven i frågan. Alltså inte i frågan om man har rätt eller inte, där är jag helt bestämd: har man inte skapat materialet eller äger rätten till det, har man inte heller rätt att distribuera det.

Men jag är kluven i frågan om det är bra att göra pdf:er på gamla grejer. Jag tror att det är mycket nyfikenhet som fokuseras på gamla grejer, och som skulle avklinga om man fick se den kvalitet som gällde på den gamla "goda" tiden.

Och Sinkadus nummer 1 i original kommer ju att vara lika värdefullt med olagliga pdf-kopior som utan. Riktigt uselt skulle det bli först om det dök upp nytryckta piratmoduler som man hävdade var original, och därmed lurade kunderna (vilket i och fär sig är en risk om man scannar in modulerna och tilhandahåller original som folk kan göra tryckplåtar ifrån.

Men det är en krånglig fråga.

M.
 
Joined
7 Dec 2001
Messages
1,052
Location
Stockholm
Svavelvinter ja... *suckar nostalgiskt*

Hur skulle man någonsin kunna glömma klassiker som Blatifagus, Shaguliterna och Ebharing (osäker på stavning dock var ju typ 10år sedan så...)!

Those were the good old days... :gremsmirk:


Ljusetsriddare - som drabbas av en hop nostalgiska minnen
 

King Kromm

Hero
Joined
1 Dec 2000
Messages
1,468
Location
Kungsbacka, Sverige
Tyvärr är det fortfarande olagligt, trots att man inte lurar någon på pengar. Någon äger rättigheterna till materialet, trots att det inte längre finns i tryck.
Har säkert varit uppe tidigare, men hur länge är rättigheterna skyddade? För alltid? Tills jag blir 50? Eller kanske till och med 100?
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,918
Location
The Culture
Har säkert varit uppe tidigare, men hur länge är rättigheterna skyddade? För alltid? Tills jag blir 50? Eller kanske till och med 100?
Det står till och med i den här tråden, men svaret är 70 år efter upphovsmannens död, så du hinner antagligen bli en bra bit över 50 innan det inträffar.

/tobias
 

King Kromm

Hero
Joined
1 Dec 2000
Messages
1,468
Location
Kungsbacka, Sverige
Såg det efter jag postat... [NT]

Det står till och med i den här tråden, men svaret är 70 år efter upphovsmannens död, så du hinner antagligen bli en bra bit över 50 innan det inträffar.
Och med tanke på att upphovrättsmannen fortfarande är vid liv och att jag dessutom redan är på mitt 19:onde år så borde jag nog hinna bli närmre 100.... Om jag fortfarande lever då!
 

Gald

Veteran
Joined
3 Jun 2001
Messages
2
Re: Lite OT men ändå inte!?

Vad skönt att man har tillgång till nästan allt som släpptes av Äventrysspel ... den gamla goda tiden ... Mmm
Men saknar ett utav mästerverken , då jag har flyttat ....Svavelvinter ... får väl ta kontakt med gamla kompisar på jakt efter den kanske ...
Erik, ser verkligen fram emot din bok ...
Hur ser "nya" DOD ut ? Är den i stil med DOD-91 ?
// Gald ...
 
Top