Hur har era spelgrupper sett ut genom åren och hur ser den ut idag ?

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Det här låter som scen ur Dantes Inferno fast för rollspelare. Om man hädar Gygax hamnar i det här rollspelshelvet. Hur klarade ni av att hålla ihop i tre år?
Jadu utan vilja avslöja för mycket om mig själv så kommer jag ifrån en liten bruksort och med på den tiden arbetslöshet och avsaknad av körkort/bil och ovilja att åka 3 mil enkel väg till närmsta spelklubb så var man bunden till dom rollspelare som fanns på orten
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Jag avundas dom av er som haft NORMALA spelgrupper , när jag tänker tillbaka på mina spelgrupper genom åren så har det vart en coney Island freakshow 😞
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,512
Beroende lite på hur man räknar har jag varit med i omkring 6-9 spelgrupper sedan andra halvan av 80-talet. De flesta deltagarna i dessa grupper har varit vita, (så vitt jag vet) heterosexuella män. Utöver det är det en hyfsat brokig skara. Visst finns det ett tydligt överlapp mot andra nördiga intressen så som datorspel, brädspel, kortspel, fantasylitteratur och så vidare men jag har även spelat rollspel med folk som haft helt andra typer av fritidsintressen; idrott, musik, älgjakt, träslöjd, trädgårdsarbete, dans med mera. I vuxen ålder har det också varit hyfsat många akademiker i grupperna men även bland annat elektriker, kundtjänstmedarbetare och arbetslösa. De flesta av mina tidigare och nuvarande spelvänner är dessutom socialt kompetenta och fullt normala människor. Sedan har det förvisso förekommit någon enstaka mer udda fågel men inte fler än vad jag träffat på i arbetslivet, under skoltiden eller i andra sammanhang. Och visst, för vissa framstår jag själv säkert också som en smula udda, men jag är knappast någon utpräglad kuf. :)
 

terje

xenomorf mystiker
Joined
21 Jan 2001
Messages
1,623
Location
Demokratiska Republiken Latveria
Barndomen, 1988-1993: Jag började spela med mina yngre bröder och några av mina klasskompisar. Alla var cis-killar, lantlig arbetarklass. I den mån någon utomstående visste vad rollspel var ansågs det helt klart töntigt, och konstigare än att vara datornörd. I min by var det mopeder och hockey som gällde.

Gymnasiet: När jag började gymnasiet i Örnsköldsvik kom jag med i rollspelsförening (finns fortfarande, har varit i gång sedan slutet av 80 / början av 90) och spenderade väldigt mycket tid på deras lokal. Där fanns flera spelgrupper och folk med varierande bakgrund (nåja, nästan bara killar, nästan uteslutande vita, men både arbetarklass, olika slags mellanskikt och akademikerbarn). De jag huvudsakligen spelade med lyssnade på synth, svartrock, goth, industrimusik etc och många av oss klädde sig därefter. Under en tid hade vi en hel del spritfester på föreningslokalen också. Ö-vik har ju en mycket stor andel frikyrkliga och jag minns att det gick rykten om att föreningslokalen var ett tillhåll för djävulsdyrkare. Pingstkyrkan hade vid nåt tillfälle förbön för de syndiga rollspelarna...

Universitetet och därefter: Några olika, delvis överlappande spelgrupper. Huvudsakligen cis-män med svensk bakgrund, mestadels akademiker men några jobbar inom vården eller på restaurang eller är sjukpensionär. Fortfarande en oproportionerligt stor andel personer med passion för hård elektro, black metal, noise etc.

De allra flesta jag spelat med har varit helt normala människor utan några speciellt udda beteenden, utöver lite subkulturella musik- och klädstilar. Med det sagt så har det ändå funnits en stor minoritet av udda figurer som haft konstiga saker för sig och funnit en trygg miljö i rollspelskretsarna. I inga andra sammanhang (studier, arbete, politik) har jag träffat så många kufar, även om de aldrig var i majoritet.
 
Last edited:
Top