Hur har era spelgrupper sett ut genom åren och hur ser den ut idag ?

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Då diskussionen uppstod i tråden om huors dokumentär om rollspelares kufism och utanförskap där vissa jag själv inkluderad känner igen mig i att ha spelat med mest kufar misfits och udda personligheter genom åren så kände andra inte alls igen sig i det eller den beskrivningen .

Därför är jag nyfiken hur har folks spelgrupper sett ut där ute i landet genom åren . Har det vart synthare med nazi memorabilia i bokhyllan eller afait punkare eller esteter med vampyrtänder och läderrock eller kanske välartade akademiker eller helt vanliga Svenssons ?
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,867
Location
The Culture
1) När jag började spela rollspel spelade jag med ungarna i kvarteret och med kompisar från skolan. Samtliga var ungar 10-15 år gamla som bodde i villor, lyssnade på blandad musik och klädde sig normalt. Ingen bodde i källaren.

2) När jag blev äldre spelade jag med en annan uppsättning kompisar. Nu var de 15-18, bodde i villor och klädde sig normalt. Ingen bodde i källaren.

3) Sedan började jag på universitetet, och då hittade jag nya personer att spela med. Jag vet inte exakt vad de hade för bakgrund, men jag gissar att de flesta kom från något villakvarter, och de klädde sig normalt. Nu bodde de flesta i ett rum i en studentkorridor.

4) Ännu senare träffade jag folk från rollspel.nu. En del av dem spelar jag fortfarande med. De klär sig relativt normalt.

Didi och Björn skulle bli chockade över hur lite de kan använda de jag spelat rollspel med i sin skräckpropaganda.
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Personligen har dom flesta jag spelat med kommit från olika subkulturer eller varit esteter , akademiker och data/tvspels nördar .

Sen har dom flesta av dom utan tvekan fallit in nånstans på spektrat , tror inte jag spelat med en enda person som inte vart kufisk , underlig , annorlunda , uppseendeväckande på nått sätt
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,815
Några i min ungdoms spelartyp hade kanske lite alternativ stil, typ långt hår och skinnjacka, men ingen kvalar in på att vara kuf. Jag tror nästan alla vi i gruppen var rätt populära bland de andra ungdomarna. Vi gick på fester, umgicks med folk och hade andra intressen förutom rollspelen.
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Tex kan jag berätta om en av personerna i min första egna spelgrupp som jag Sl:ade för i högstadiet . Hen var 2 år äldre än mig så 15 år och klädde sig som en 50 årig gubbe , lyssnade på Bach och Händel och om vi festade till det så drack hen napoleon konjak och rökte ciggarer . Jag skulle inte säga att detta är ett typiskt beteende för en 15 åring , man skulle kunna tro att hen var Edward Bloms försvunna syskon .
 

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,259
Location
Kullavik
Min spelgrupp då (mitten på 80-talet) var kompisar från grannskapet och den spelgruppen har till stor del varit ganska intakt under åren, med relativt få avhopp och bara något enstaka tillskott. Alla bodde i villa. Alla var ganska normala personer. Idag har de flesta av oss barn, de flesta av oss bor i villa och alla klär sig hyffsat normalt bortsett från någon rollspels-t-shirt här och där :)

Jag är nog lite allergisk mot klassificering av folk. Det finns liksom ingen objektiv sanning. Det jag tyckte var normalt folk, kanske någon annan kallar för "mongogänget" (jo, det vet jag att någon kallade dem). En person förändras ju dessutom över tid. Upp till 15 års åldern satt jag mest vid datorn. Efter det skaffade jag trimmad moped och hängde på hemmafester. I nästa period så var jag tillbaka vid datorn och kände inte alls för att gå ut på krogen när jag blev myndig. Efter studenten började jag festa igen. Gick på rave. Började mer bry mig om utseende och spenderade pengarna på dyrt italienskt mode. Skaffade flickvän. Började jobba och tröttnade på att gå ut (igen). Gjorde slut. Började hänga med arbetskamraterna på jobbet (där alla var i 20-års åldern) och var ute på krogen mer än halva veckan. Började hänga med sommarjobbarna på liseberg på deras personalfester. Började arrangera egna nattklubbsarrangemang på de flesta välkända klubbar i Göteborg, var entrévärd och pointer, skrev artiklar om och intervjuer med gästande dj´s och artister. Skaffade flickvän igen... nu är vi gifta.. och har barn... Vilken klassificering passar jag in på? :)
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Min spelgrupp då (mitten på 80-talet) var kompisar från grannskapet och den spelgruppen har till stor del varit ganska intakt under åren, med relativt få avhopp och bara något enstaka tillskott. Alla bodde i villa. Alla var ganska normala personer. Idag har de flesta av oss barn, de flesta av oss bor i villa och alla klär sig hyffsat normalt bortsett från någon rollspels-t-shirt här och där :)

Jag är nog lite allergisk mot klassificering av folk. Det finns liksom ingen objektiv sanning. Det jag tyckte var normalt folk, kanske någon annan kallar för "mongogänget" (jo, det vet jag att någon kallade dem). En person förändras ju dessutom över tid. Upp till 15 års åldern satt jag mest vid datorn. Efter det skaffade jag trimmad moped och hängde på hemmafester. I nästa period så var jag tillbaka vid datorn och kände inte alls för att gå ut på krogen när jag blev myndig. Efter studenten började jag festa igen. Gick på rave. Började mer bry mig om utseende och spenderade pengarna på dyrt och lite italienskt mode. Skaffade flickvän. Började jobba och tröttnade på att gå ut (igen). Gjorde slut. Började hänga med arbetskamraterna på jobbet (där alla var i 20-års åldern) och var ute på krogen mer än halva veckan. Började hänga med sommarjobbarna på liseberg på deras personalfester. Började arrangera egna nattklubbsarrangemang på de flesta välkända klubbar i Göteborg, var entrévärd och pointer, skrev artiklar om och intervjuer med gästande dj´s och artister. Skaffade flickvän igen... nu är vi gifta.. och har barn... Vilken klassificering passar jag in på? :)
Någonstans så har man ju ändå en uppfattning av vad som är normalt samt atypiskt beteende och förfarande och om man passar in bland the normies eller inte .
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,973
Location
Ett häxkräl
1) Gruppen i hålan, 1984-1993. Medelklasskids med villa och välordnade hemförhållanden. Freakfaktor: noll. Kärngänget blev: författare, universitetslektor, universitetslektor, mellanchef, flygledare, arbetare.

2) Gruppen i staden, 1989-1993. Medelklasskids med villa och välordnade hemförhållanden. Freakfaktor: noll. Kärngänget blev: författare, officer, officer, mellanchef, revisor. [två överlappningar med grupp 1)].

3) Grupperna i stora staden, 1992-2014. Blandade bakgrunder, mer eller mindre alla studenter/överliggare, boende i korridor eller studentrum, senare lägenhet, någon enstaka i villa. Några av de här figurerna slogs och söp rätt hårt, några mådde dåligt, de flesta blev människor. Klädsen: en och annan läderrock förekom, annars var det mycket jeans och t-shirt. Någon var hardcore syntare, någon gothare, de flesta mellanhårdrockare. Politik: från anarkist, till troende sosse, till halvnassar. Några var överviktiga, andra tränade hårt. Några oskulder, andra oerhört sexuellt framgångsrika. Kärngänget blev: författare, mellanchef, universitetslektor, egenföretagare, sjöman. [två överlappningar med grupp 1) och 2)]. Runt kärngänget fanns dock allt från miljonärer till socialbidragstagare. Freakfaktor: låg med de jag har spelat med, men i föreningen vi var med i fanns det ett antal trasiga existenser.

4) Gruppen i nya hålan, 2016-2020. Medelklassvuxna i lägenhet med ett och annat barn. Freakfaktor: låg. Vi är: författare, butiksägare, it-support, it-support, mellanchef, arbetslös.

Det mest slående med mina kärngäng är att 1) mer eller mindre alla har läst teoretiskt gymnasieprogram och gått på högskola/universitet, 2) inte en enda person haft en icke-svensk förälder och 3) fram till dagens gäng ingick inte en enda kvinna. Någon öppet homosexuell har jag aldrig spelat med, inte heller någon född utanför Europa.

Den mest kufiska person jag har spelat regelbundet med är nog mig själv.
 
Last edited:

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,378
Location
Helsingborg
De jag spelade med under hela tonåren var i regel sportiga typer - någon stod ut som en bonde och en annan var raggare, men i regel så spelade vi fotboll, innebandy eller beachvolleyboll under vardagar och under dagen på helger och så spelade vi rollspel tillsammans under kvällen. Vi gick på fester, hymlade inte med att vi spelade rollspel men pratade inte heller så mycket om det. Det hände någon gång att vi körde något nördrelaterat som efterfest. Det var en något lustig period mot slutet av 90-talet för då kände jag att nördarna var de som var populära i skolan.

Under universitetstiden så gick i princip alla i min spelgrupp på gymmet och hade respektive, gick ut och festade och hade andra nöjen också. Ingen var extrem kuf. Vi bara gillade bräd- och rollspel.

Det där mönstret har fortsatt under vuxen ålder, även om jag där varit mer selektiv i att välja bort spelgrupper som består av kufar. Så viktigt har rollspel inte varit för mig att jag accepterat vilken person som helst för att få spela, för jag insåg att de jag spelade med blev mina vänner.
 

Rangertheman

Swashbuckler
Joined
15 Dec 2015
Messages
3,060
Min första grupp bestod av min bror, min bästa kompis, hans lillebror och en granne till dem som bodde i en förort till Malmö på vardagarna, plus ytterligare några vänner då och då. Alla klädde sig normalt, lyssnade på blandad musik (min kompis lyssnade visserligen på Orup, så inte helt normal :D Skojar bara!), samtliga har gått vidare till akademiska studier upp till filosofie doktor i ett fall. När vi inte spelade rollspel hängde vi på fritidsgården, några sportade, vi spelade en hel del datorspel. I tonåren festade vi då och då på helgerna. CIS-killar hela bunten.

Numera spelar jag tillsammans med sambon och 10-åriga dottern, vänner som flyttat hit och sökt efter spelare, samt vänner vi lärt känna via Nördhäng Norrtälje. I huvudsak akademiker, ingen större uppfattning om deras musiksmak, klär sig normalt, vad jag vet är de CIS-personer, många av dem hundägare. Har även spelat med en grupp där många ligger ganska långt ut på högerkanten men inga yttre attribut som avslöjar det, i huvudsak akademiker de med.

Så tämligen mainstream över hela linjen :)
 

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,259
Location
Kullavik
Någonstans så har man ju ändå en uppfattning av vad som är normalt samt atypiskt beteende och förfarande och om man passar in bland the normies eller inte .
Fast nja. I skolan ansågs man nog märklig när man satt hemma vid datorn största delen av tiden. Datorer var inget häftigt på 80-talet :)
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,615
Location
Göteborg
I min erfarenhet är kufiska människor vanligare bland rollspelare än bland befolkningen i snitt, men:

1: Jag vet inte hur brakoll jag har på befolkningen i snitt. Jag träffar i övrigt mest folk via jobbet, som då är ingenjörer.

2: De allra flesta rollspelare jag träffat har varit som folk är mest. Uddafåglar är vanligare, men inte vanliga.
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Kan nämna nästa udda individ som jag sprang på på gymnasiet och började spela med
. En kvinnlig estet-studerande weabo med förkärlek för anime och manga som dessutom ja du gissade rätt , älskade hentai . Hon hade nån fetisch för att se män i sexuella situationer med varandra och försökte flera gånger få oss killar i gruppen att hålla på med varandra bla genom att säga att allt vi gjorde på varandra fick vi sedan göra på henne . Det kan tilläggas att detta erbjudande aldrig antogs .
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,181
Som @Henke skriver så vet i sjutton hur man egentligen kan gruppera folk men hur som.

1) Upp till gymnasiet: spelade med diverse skolkamrater. Alla läste vanliga program, var intresserade av det som var inne i allmänhet på 90-talet. Nästan alla bodde i lägenhet. De flesta pluggade vidare. Ingen var särskilt sportig men en del höll ändå på med något sådant, flera gillade datorer, ingen tillhörde "coola gänget" men ingen var heller socialt utstött, ingen knarkade eller söp sig redlös varje helg. En person tillhörde en ovanlig religion, en hade politiska åsikter ganska långt ut på vänsterkanten. Ingen hade dock flickvän förrän efter gymnasiet vad jag minns, vilket nog är den enda mindre vanliga gemensamma nämnare jag kan se.

2) Efter min omstart 2007 här jag bara spelat med folk jag kommit i kontakt med via spelforum. De flesta har varit akademiker, i stabila relationer och är intresserade av sådant 25-40-åringar på 10-talet i allmänhet gillar. Ingen har tillhört någon uppenbar subkultur (förutom rollspelare då 😀). Ganska många har något IT-anknyter arbete så där kanske man kan se en trend från p. 1 till 2? En person har varit rätt knepig rent socialt men knappast i termer av något spektra eller utanför normalfördelningen.
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Sedan förstår jag att det kan vara svårt att klassificera personer och vad jag anser är normalt är inte normalt för näste person men jätte normalt för en tredje osv .

Med atypiskt beteende eller utseende så syftar jag självklart på beteenden eller utseende eller subkulturell tillhörighet som avviker från gängse i samhället rådande normer.

Tex där jag gick i skolan som tonåring var gängse norm att som vit cis-kille så festade och söp man , grejade med moppen/epan , jagade tjejer och sysslade med sport . Kom man gående i svart läderrock med kajal och vampyrtänder eller satt hemma och spelade Warcraft 3 eller command&concuer på lördan när det var fest då var utanför normen och var en kuf
 

Mekanurg

You can add up the parts; you won’t have the sum
Joined
17 May 2000
Messages
7,856
Location
Port Kad, The Rim
  • 1974-82 i Göteborg: Ett dussin eller så välartade medelklassynglingar i Göteborgs krigsspelsförening (GKF), många med akademiska drömmar. Flera nördar, även om de dåtida uttrycken snarare var "plugghäst" eller "glasögonorm". Rollspelandet inleddes i och med första Gothcon 1977. Vi spelade mest (A)D&D och Traveller. Den enda rejält udda figuren var en prydlig medelålders herre i kostym som deltog några år kring 1980; han var nog mer intresserad av att umgås med tonårspojkar än av spela rollspel.
  • 1982-85 i Lund: Tre jämnåriga kompisar i tolkiensällskapet Angmar, samtliga även högskolestudenter. Vi spelade mycket Bushido och en del Thriller.
  • 1985-nu i Stockholm: En och samma spelgrupp i 35 år även om stora delar av medlemskadern har förändrats över tid på grund av familjeförhållanden, hälsoproblem eller flytt till fjärran ort. Den främsta gemensamma nämnaren är Nordmark inom Society for Creative Anachronism, där de flesta har varit medlemmar under åtminstone några år. Återigen stadgad, bildad medelklass. Hemmabyggda kampanjer med BRP 1T100 som spelmotor.
 
Last edited:

DanielSchenström

Swashbuckler
Joined
10 Dec 2000
Messages
3,308
Location
Enköping
Allt nedan vad jag vet, då det kommit och gått många har jag inte koll på vad folk gjort före och efter de varit med och spelat. Och jag har inte pratat alla ämnen med alla.

Jag har spelat i samma spelgrupp sen jag började 1986. Vi som grundade var fem klasskamrater och två av våra yngre bröder. Några bodde i villa, några i lägenhet, barn till akademiker, arbetare, chefer, militärer. Alla gillade väl fantasy och scifi och spelade rollspel först för att det var kul och sekundärt att bestående vänskap byggdes upp runt detta. Sen dess har det kommit och gått ett 60-tal personer med den senaste rekryten 2 veckor sedan. Jag och en till är fortfarande kvar från originaluppsättningen.

Jag skulle nog beskriva alla som hyffsat normala även om jag inte vet vilka kriterier vi går efter här. Inga som har stark estetisk koppling till någon sådan subkultur, blandade intressen från traditionellt nördiga till väldigt mainstream, några med mentala diagnoser, några med fysiska, några med barn, en hel del utan. Alla med avslutat gymnasium vad jag vet, de flesta med jobb, inga som kommit på glid. Ingen med traditionellt utanförskap. Eventuellt nån med utomnordiskt ursprung, ca 10 procent kvinnor, folk på lite olika platser sexuellt men de flesta hetero. Få troende, en del nykterister, nån enstaka vegetarian, några som inte dricker kaffé. Tror vi täcker hela det politiska spektrat men inget utanför riksdagspartierna förutom Piratpartiet. Om man är onormal om man hellre umgås och spelar rollspel än festar så har vi några såna, mig själv inkluderat.

Vi har aldrig sparkat ut någon utan vad jag vet kan alla uppföra sig och umgås tillsammans även om vi inte varit fria från personlighetskonflikter. Storleken på staden med strax under 30000 invånare gör att det inte är så många subkulturare som syns och inte finns så många kufar. På 80-talet fanns ca 30 (?) synthare, kanske tredubbla hårdrockare, några enstaka punkare. I staden har funnits några nynazister så jag kan gissa att vi haft några av de andra sorterna också. Kan tänka mig att man hellre åker till nån av de stora grannstäderna där man kan hitta fler likasinnade.

Jag misstänker att jag troligen är den minst normala om man tar majoriteten av svenskar som det normala. Vegetarian, nykterist, arbetslös, dricker inte kaffe, går inte ut, har fler actionfigurer än IQ... Men man kan inte se att jag är nån nörd då jag nästan aldrig har nördrelaterad klädsel eller nåt annat avslöjande på mig.
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Första gruppen 94/95 - 98 där nån gång så bestod gruppen av följande .
Ett barn till välbeställda akademiker (killen som var Edward Bloms försvunna syskon) En överviktig datanörd som älskade data/tv-spel , film , fantasy litteratur , serietidningar han var son till en sjuksköterska och en eltekniker.två bröder från tjänstamanna familj där pappa jobbade på Telia eller nått likande och mamman jobbade inom kommunen , den ena broder var helt besatt av stil och status medans den andra var nån sorts flumm-estet som kunde måla sig blå och skrika i primal i skogen i 3 timmar medans han filmade det för nått underligt konstprojekt .

Nästa spelgrupp 1998-2001
Den hentai älskande kvinnliga weabon , barn till kulturpersoner , led av nån konstig sexuell fetisch/neuros . En asocial datanörd som endast gillade DnD för det påminde om dataspel, led av omedicinerad adhd och kunde få agressions utbrott på folk i spelgruppen utan anledning , hen var barn till framgångsrik egenföretagare och andra föräldern arbetslös ,Föräldrarna skilda. Nästa person var Bil och motornörd , barn till skilda föräldrar där pappan var förtidspensionerad och mamman jobbade i vården ,hen var en väldigt speciell person som inte kunde göra nått för någon om inte pengar till hens fördel var inblandat . Sista personen var en kraftig överviktig datanörd som led av kraftig mytomani och ett antal andra diagnoser , hen var barn till egenföretagare och hemmafru .

Nästa spelgrupp 2002-2005
Medlem i rollspelsförening där en hel del intressanta livsöden passerade revy

2005 -2012 Datanörd som jobbade som datatekniker , hade en hel del krux och exter för sig . Hårdrockare som jobbade inom vården , hen blev under perioden vi spelade nån religiös pånyttfödd och slutade lyssna på hårdrock och dricka alkohol ,hen var dessutom extremt paranoid och gav inte ut sitt efternamn eller adress under hela perioden vi spelade ihop . En till datanörd som jobbade som datatekniker ,hen var en skyltdocka för urtypen av en datanörd och såg ut som angry video game nerd.akademiker och statsanställd , led definitivt av autism och hade massa konstiga exter för sig , gick inte att avvika från planering och var det sagt så så var det hugget i sten . Akademiker som jobbade med nån typ av administrativa uppgifter , hen var så överklass slyngel så hen blödde blått , hade en hel del obehagliga åsikter om arbetarklassen och socialgrupp 3.

2012 -2018
Datasnubbe med eget företag , gift barn , hund ,villa , Volvo , autist . Akademiker , statsanställd hus barn och hela klabberaset , socialt avvikande personlighet . Akademiker statsanställd , asocial + massa andra krux . Lärare , hårdrockare , extrem vänster , afa-vurmare, social fobi . Lärare , weabo , kulturnörd , ultra feminist . Sjukvårdspersonal , gift , hus barn . Datasnubbe , hus barn fru osv .

2018- ongoing
Akademiker statsanställd , lite egen och kufisk men inte så att man stör sig på det . Lärare ,hårdrockare , barn , hus frånskild . Student på högskolan , med estetisk bakgrund , extrem vänster hbtq+ feminist .
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Sen har det vart en hel del andra individer som passerat revy genom åren och jag har även vart med i fler föreningar i samband med att jag haft spelgrupper privat utanför föreningslivet .

En person som förtjänar ett speciellt omnämnande är J . J kom med i en period när jag saknade spelare och nån kände nån som kände nån som kände J och visste att J höll på med figurspel /brädspel ,airsoft och war reanactment och kanske skulle gilla rollspel . J kom iaf på en session zero och J såg ut som en black metal snubbe men med rakad skalle ist för långt hår men i övrigt var det svarta , jeans patronbälte , läder , nitar och kedjor . J sa inte så mycket men var artig och trevlig och deltog aktivt när det var hens tur att agera i spelet i övrigt satt J mest och tecknade i sitt ritblock för till saken hör att J var extremt estetiskt begåvad och målade porträtt och tavlor och teckningar som var extremt bra .
J blev iaf en del av gruppen och som sagt satt J tyst och lugn i sitt hörn och tecknade i sitt ritblock när det inte var hens tur att agera . En dag hade J glömt kvar sitt ritblock och nyfiken som jag var så kollade jag igenom ritblocket och dom första sidorna var fulla med pentagram och demoner och upp och nedvända kors och loggor till olika blackmetal band så inget konstigt där men ju längre man bläddrade så bytes dom sataniska bilderna ut mot tiger tanks , ss-soldater , Adolf Hitler porträtt , brinnande davivdsstjärnor , sönderbombade synagogor , koncentrationsläger , ss-soldater som hängde judar , ss-soldater som sköt judar i huvudet . Det visade sig att J var Nsbm (national socialistisk blackmetal) Vi slutade höra av oss till J och hen blev aldrig mer inbjuden att spela rollspel med oss
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,973
Location
Ett häxkräl
Nästa spelgrupp 1998-2001
Den hentai älskande kvinnliga weabon , barn till kulturpersoner , led av nån konstig sexuell fetisch/neuros . En asocial datanörd som endast gillade DnD för det påminde om dataspel, led av omedicinerad adhd och kunde få agressions utbrott på folk i spelgruppen utan anledning , hen var barn till framgångsrik egenföretagare och andra föräldern arbetslös ,Föräldrarna skilda. Nästa person var Bil och motornörd , barn till skilda föräldrar där pappan var förtidspensionerad och mamman jobbade i vården ,hen var en väldigt speciell person som inte kunde göra nått för någon om inte pengar till hens fördel var inblandat . Sista personen var en kraftig överviktig datanörd som led av kraftig mytomani och ett antal andra diagnoser , hen var barn till egenföretagare och hemmafru .
Det här låter som scen ur Dantes Inferno fast för rollspelare. Om man hädar Gygax hamnar man som straff i det här rollspelshelvetet. Hur klarade ni av att hålla ihop i tre år?
 
Last edited:
Top