Hur hanterar ni mutförsök i rollspel?

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Hello!

En sak jag funderar över är hur ni hanterar mutförsök i rollspel, särskilt när det gäller summan som rollpersonerna ska betala för mutan.

Säger SL vad som är en rimlig muta eller ska spelarna slanta upp det DE tror är en rimlig muta?

Nyfiken, mest för att jag har varit med om båda varianterna och vet vilken jag föredrar och vilken jag inte föredrar.

Hello!

En sak jag funderar över är hur ni hanterar mutförsök i rollspel, särskilt när det gäller summan som rollpersonerna ska betala för mutan.

Säger SL vad som är en rimlig muta eller ska spelarna slanta upp det DE tror är en rimlig muta?

Nyfiken, mest för att jag har varit med om båda varianterna och vet vilken jag föredrar och vilken jag inte föredrar.
Hm. Tänker att det beror på hur spelet hanterar pengar. I spel där pengar är en faktisk resurs hade jag nog frågat efter en summa som ändå är lite kännbar. I spel där pengar är mer abstraherade hade jag nog handviftat det (när vi körde Masks of Nyarlathothep med Kutulu lyckades en spelare muta Erica Carlyles vakter, med hjälp av sitt höga värde i KREDIT, men jag tror aldrig vi gick in i detaljer om vilket slags muta det rörde sig om).

Last edited:
Hm. Tänker att det beror på hur spelet hanterar pengar. I spel där pengar är en faktisk resurs hade jag nog frågat efter en summa som ändå är lite kännbar. I spel där pengar är mer abstraherade hade jag nog handviftat det (när vi körde Masks of Nyarlathothep med Kutulu lyckades en spelare muta Erica Carlyles vakter, med hjälp av sitt höga värde i KREDIT).
Jag tycker att abstraktionen är bäst, för just i CoC kan det vara sådana stora skillnader mellan vad som är kännbart för rollpersonerna och vad som är en generös muta för en person i ett fattigare land.

Men jag får relativt ofta frågan "hur mycket ger du i muta?" och jag tycker att det är stört omöjligt att veta.

Som SL brukar jag försöka ha klart för mig ungefär vad som är en rimlig summa för;

En tjänst som inte är obekväm eller riskerar att ställa till med något för den man mutar.
En tjänst som är obekväm eller riskerar att ställa till smärre problem.
En tjänst med klar risk att ställa till problem.
En tjänst som innebär faktiskt fara.

Dels för en fattig person, dels för en rik person.

Sen om spelarna vill muta någon så brukar jag helt enkelt berätta för dem att "detta är troligen en tjänst som innebär en klar risk för personen, så XXX vore troligen en rimlig summa".

Vill spelarna sen försöka erbjuda en lägre summa så är det upp till dem. Kanske ger dem nackdel på tärningsslaget. Eller så kanske de erbjuder mer för en bonus. Jag håller med om att det är stört omöjligt att veta, så därför försöker jag vara öppen med sånt. I alla fall så länge det känns rimligt att rollpersonerna har ett hum om det i spelvärlden.

Ungefär det @Rymdhamster skriver. Har jag tillfälle att tänka på det som prepp brukar jag tänka på vad SLPns levnadsstandard kan kan tänkas vara och sätta en nivå utifrån det.

Nej. Mina spelare känner mig väl och vet att jag är svag så snart de erbjuder fikabröd eller nåt annat gott. Så de vet precis hur de ska manipulera mig. 😀

[I spel brukar det mest vara en förhandling mellan rollpersonerna och mutkolven. Där rollpersonerna först försöker luska ut om personen är mutbar och vad som i så fall skulle krävas? Ofta behöver man antyda vad man är ute efter utan att det blir för uppenbart eller uppfattas som en förolämpning. Och om det i så fall bara rör sig om pengar eller om de kan tänka sig andra varor eller tjänster? Det brukar vara en ganska kul typ av scen.]

:t6b-5: :t6r-2:
//EvilSpook

Det här fick mig att fundera: kanske går att göra till två skalor?

Aktivitet
  1. Titta åt andra hållet
  2. Brista i yrkesutförande
  3. Gå mot grundläggande etik/moral
  4. Göra något uppenbart olagligt
  5. Göra något som är farligt för andra
  6. Göra något som är farligt för den mutade
Värde
  1. En kaffe
  2. En middag
  3. En veckas lön
  4. En månadslön
  5. En dyr pryl
  6. En årslön
  7. En svindyr pryl
  8. Ekonomiskt oberoende
Finessen med att det finns fler Värde än Aktivitet är att du kan skifta Värde beroende på hur mutbar en person är. Någon som kan Titta åt andra hållet (1) för En månadslön (4) skulle bara Göra något som är farligt för andra (5) om det innebar Ekonomiskt oberoende (8), exempelvis; och samma person skulle aldrig under några omständigheter Göra något som är farligt för den mutade.

Jag tror hur som helst att värdet måste vara kopplat till vad den mutade tycker är en rimlig muta. Om någon skulle erbjuda mig en kaffe för att sälja nationella hemligheter till Ryssland hade jag antagligen inte nappat liksom.

Jag tänker att man behöver bedöma
  • Vad gör summan för personen?
  • Vad innebär tjänsten för risk och konsekvens?
  • Vad är relationen mellan personen och rollpersonen?
  • Vad är personens moral?
Summan kan variera från en öl på krogen, till att mottagaren kan starta ett nytt liv.

Konsekvens är vad som händer för mottagaren vid upptäckt. Kan variera mellan ogillande från en obetydlig person, till dödsstraff som inkluderar familj och vänner.

Risk är hur stor personen bedömer att risken är att konsekvensen inträffar.

Relation omfattar hur personen bedömer rollpersonerna. Det är lättare att hjälpa en nära vän än en fullständig främling som ger ett dåligt första intryck.

Slutligen så beror det på personens grundläggande moral. Tycker personen generellt att det är okej att ta emot mutor, eller är den principiellt emot? Vad säger kulturen för en person med den klassen? Drabbar det bara en korrupt adelsman?

Det här fick mig att fundera: kanske går att göra till två skalor?

Aktivitet
  1. Titta åt andra hållet
  2. Brista i yrkesutförande
  3. Gå mot grundläggande etik/moral
  4. Göra något uppenbart olagligt
  5. Göra något som är farligt för andra
  6. Göra något som är farligt för den mutade
Värde
  1. En kaffe
  2. En middag
  3. En veckas lön
  4. En månadslön
  5. En dyr pryl
  6. En årslön
  7. En svindyr pryl
  8. Ekonomiskt oberoende
Finessen med att det finns fler Värde än Aktivitet är att du kan skifta Värde beroende på hur mutbar en person är. Någon som kan Titta åt andra hållet (1) för En månadslön (4) skulle bara Göra något som är farligt för andra (5) om det innebar Ekonomiskt oberoende (8), exempelvis; och samma person skulle aldrig under några omständigheter Göra något som är farligt för den mutade.

Jag tror hur som helst att värdet måste vara kopplat till vad den mutade tycker är en rimlig muta. Om någon skulle erbjuda mig en kaffe för att sälja nationella hemligheter till Ryssland hade jag antagligen inte nappat liksom.

Man rullar en T8 för att kolla hur mutbar nån är. Sedan tar man fram kostnaden genom att plussa på aktivteten. Så säg att man slår en 4 och vill att personen ska brista i yrkesutförande (+2). Kostnaden blir alltså 6, d.v.s. en årslön. Slår man 8 är personen alltså helt omutbar.

Eller fan. Då kan man aldrig köpa något för en kaffe.

Man rullar en T8 för att kolla hur mutbar nån är. Sedan tar man fram kostnaden genom att plussa på aktivteten. Så säg att man slår en 4 och vill att personen ska brista i yrkesutförande (+2). Kostnaden blir alltså 6, d.v.s. en årslön. Slår man 8 är personen alltså helt omutbar.

Eller fan. Då kan man aldrig köpa något för en kaffe.
Du kan slå för startpunkt istället. :)

Så 1-1 = Titta åt andra hållet för En kaffe.

1-4 = Titta åt andra hållet för En månadslön.

3-2 = Gå mot grundläggande etik/moral för En middag.

Som SL tar jag helst swish. Gärna stora belopp. Hmm, tolkade nog rubriken fel...

---

Rollpersonerna har en bra känsla för vad som är en lagom stor muta i de flesta fall eftersom de lever i kulturen. Därför ger jag som SL spelarna tips om ungefär vad det kan röra sig om (ifall vi ens spelar med pengar vilket vi inte brukar göra).

Men, om rollpersonerna hamnat utanför sin zon, t.ex. socialt eller kulturelt så kan de inte veta automatiskt utan då får spelaren slå lämpligt kunskapsslag eller gissa själv. En smart spelare kan se till att ta reda på det i förväg. Är man inte på hemmaplan så kan det vara bra att ha en lokalbo som "guide".

Till saken hör också att mutor alltid blir större om det är någon utböling som mutar. Är det en kompis, granne eller kollega så är mutan låg och sedan går det uppåt. "Äventyrare" från utsocknes förväntas betala höga mutor. Det finns alltså en fördel i att försöka smälta in.

---

En parallell är när vi åker utomlands. Jag vet inte hur mycket man ska ge i dricks i olika länder utan jag måste ta reda på ungefär vilken procentsats som gäller i landet. Samma sak med prutning, man förväntas pruta olika mycket i olika länder och på olika saker. Det samma gäller mutor i olika sammanhang. Är man född där så vet man, men som utomstående så är det något man måste ta reda på. Och utomstående förväntas även i dessa fall betala högre belopp (inte minst när man handlar saker).

---

En sak som jag reflekterat över just när det gäller sånt här är att vi svenskar är så ovana med ett korrupt system att vi inbillar oss att våra rollpersoner också är det. Men, historiskt så är korruption (i någon form) det vanliga och lever man i systemet så är det inget konstigt alls. Det är som när man åker taxi i vissa länder och blir stoppad av polisen. Då vänder sig bara taxichauffören åt en och ber om X pengar för att det är den förväntade mutan en taxichaufför med en utlänning i bilen ska betala en trafikpolis (man har inte gjort något fel, det är bara mutor).

---

I korthet: Rollpersoner vet hur det funkar i deras kultur och vet vad som är en rimlig summa. Ju längre från hemmaplanen de kommer ju mindre vet de, men de kan använda färdigheter för att ta reda på det. Eller fråga en lokalbo. Mutsummor varierar inte bara beroende på mottagare, utan också givaren. Ju närmare band, inte minst kutlurelt och socialt, desto mindre muta. Försök att smälta in alltså!

Inser att jag inte svarade på frågan. Vi brukar köra med att SL berättar vad som är en rimlig muta för en viss tjänst, utifrån rollpersonens kunskap. Så inputen är kanske att "du tror att vakten skulle kunna släppa in er för 10 guld". Sedan spelar vi ut själva interaktionen och vid någon punkt där det känns som att jag som SL behöver säga ja eller nej så rullar vi tärning för en lämplig färdighet modifierat av hur de följde rådet ("skit, vi har bara 5 guld, aja, vi får se om det räcker", "10 guld? Vi har ju pengar, ska vi erbjuda 20 guld?"), hur interaktionen gick och vilka dolda faktorer som kan spela in (de har ännu inte insett att alla vakter här är handplockade av baronen).

Gick tärningsslaget bra så tar vakten emot mutan och försöker genomföra tjänsten, misslyckat kan vara allt från att ta pengarna och säga åt dem att sticka, larma sin chef, gå till anfall, medvetet misslyckas med tjänsten, skrika åt dem att "min heder är okränkbar era kryp", eller bara inte gör någonting, typ inte fatta att handlar om ett mutförsök, allt utifrån situationen.

Jag föredrar när pengar är en abstrakt resurs och att spelarna kan använda pengarna för att boosta ett slag i efterhand.

Misslyckas med att bluffa/charma? Boosta det dåliga slaget med pengar.

Om man rör sig i en korrupt miljö, till exempel Jargiska kejsardömet i Eon, tänker jag att mutor är en naturlig del av levnadsomkostnaderna. Beroende på vilken levnadsstandard man håller kan man röra sig obehindrat i olika kretsar – för att kunna träffa en person ur överklassen behöver man ha ekonomi på en nivå där man kan traktera dennes tjänstefolk med drickspengar, annars kommer de låta en vänta i all evighet. Vardagsmutandet behöver alltså inte rullas för eller betalas för, det ingår i det man betalar för sitt månatliga uppehälle. Sannolikt inkluderar också ens månatliga inkomst i många yrken ett mått av mutor – om man gör sitt jobb utan att kräva något extra för det kan man inte upprätthålla den levnadsstandard som förväntas av låt säga en kejserlig ämbetsman, och ens överordnade kommer skälla ut en för att ens tarvliga leverne skämmer positionens värdighet.

Ett återkommande problem som jag ser är att spelare försöker få vilt främmande NPCer som de stöter på att göra saker åt dem omedelbart. Visst, den här säkerhetsvakten kanske går att muta om ni ägnar en månad åt att etablera en relation. Men när det kommer sex man tågande på vaktens arbetsplats med varsin sedelbunt i handen och säger "Hej, vi är skumma, ta de här pengarna och släpp in oss kvällstid när alla har gått hem", då ser jag försöket som dödfött.

Ett misslyckat mutförsök i ett korrupt samhälle (de flesta genom historien) innebär normalt inget negativt så länge det gjorts enligt kulturens "regler". Det är snarare en början på förhandling - köpslående. Det i sig kan vara ett problem om rollpersonerna har bråttom. Om vakten (eller vem det nu är) märker att rollpersonerna har bråttom så kommer hen att förhala förhandlingen ännu mer för att kunna få mer pengar.

I vissa fall kan det så klart bli ett blankt nej (vakten har fått för bra betalt för att inte ta emot mutor eller tror sig vara övervakad), men om mutor är vanliga så blir det ingen annan efterföljd av det. Förväntningen är att folk ska försöka muta.

Sen kan man tänka på att korruptionen inte minskar när man kommer upp i graderna utan snarare tvärtom. Om en vakt är mutbar så betyder det antagligen att en del av mutorna går till vaktens chef som i sin tur skickat upp en del av pengarna, etc. Mutorna är en del av systemet och de tillhör tjänsten - en förmån (ungefär som dricks är en del av "lönen" för serveringspersonal i vissa länder).

Att däremot försöka muta i ett icke-korrupt samhälle är svårt och farligt. Eftersom det inte är inbyggt i kulturen så är allt mycekt mer slumpvist och personberoende.

Många mutnings-regler i rollspel utgår från att det blir någon form av allvarliga efterföljder av ett misslyckat mutförsök, det är märkligt i de flesta fall.

EDIT: Att överhuvudtaget försöka muta i ett icke-korrupt samhälle är lite märkligt. Hur vanligt är det att någon försöker mutan en svensk polis om man kört för fort? Eller att försöka muta in sig på Pentagon i USA? Det funkar liksom inte.

---

I korthet: Ett misslyckat mutförsök innebär oftast ingen annan konsekvens än en övergång till förhandling.

Last edited:
Back