Nekromanti Hur hanterar man spelledarens syn på stereotyper?

Organ

Out of time, out of mind
Joined
6 Jun 2001
Messages
5,524
Location
En mälarö
Recca said:
Blasphemy said:
Kan inte du göra en icke-hetronormativ rollperson med icke-hetronormativa värderingar och stångas med saker i spelvärlden?
Det är absolut en tanke. Det skulle nog skapa intressanta konflikter som kanske får spelledaren att öppna ögonen för den typen av problematik.
Grejen är att då kommer kampanjen helt plötsligt att handla om genusfrågor. Inte för att det är något fel med det, men om SL och de andra spelarna bespetsat sig på något helt annat så kommer du, oavsett din välmening, ses som någon som kraschar kampanjen. Nu menar jag inte att du inte ska göra något men var bara försiktig så att din strävan efter ditt kul inte sabbar de andras kul.

Det är inte en helt okomplicerad fråga.

/Anders
 

Konrad Konvalj

Myrmidon
Joined
6 Jan 2010
Messages
6,035
Location
Norrland
Recca said:
En person i min spelgrupp kommer vara spelledare framöver är planen och jag är lite osäker på hur jag kommer kunna hantera eventuella stereotyper som kommer att komma upp. Jag tänker främst på heteronorma värderingar som kommer vara väldigt frekvent, för att inte säga konstanta? Hur kan jag på bästa och mest diplomatiska sättet förklara för den här spelledaren hur denne kan göra på ett bra sätt som jag kommer uppskatta? Eller bör jag bara acceptera vad som än komma skall?
Känner du inte personen i gruppen? Eller snarare känner inte personen i gruppen dig och vet vad du uppskattar och vilka värderingar du har?

Snacka med varandra är nog lösningen men den har väl andra redan kommit dragandes med.
 

Cassius

Hero
Joined
12 Feb 2012
Messages
1,373
Location
Skåne
Jag vet inte hur det är för dig och vilken relation du har till personen bortom spelgruppen. Men i min spelgrupp så är jag oftast spelledare och jag försöker se spelet som berättelser skapade tillsammans av oss. Ifall vi har låt säga en berättelse som har en väldigt rasitisk utgångspunkt låt säga att vi spelar Boer under Boerkriget. Då blir rasismen en del av berättelsen och ses som ett sätt att beröra och utforska ämnet. Berättelsen blir alltså inte rasitisk utan den handlar bland annat om rasism. Jag skulle bara uppleva det här problemet som du beskriver ifall det handlade om en konflikt mellan mig och SL/Spelare utanför spelet. Alltså att jag uppfattar spelaren som rasist och nu ska vi spela Boer under Boerkriget. Förstår du skillnaden?

Ifall det är så att ni har en konflikt(eller bara HELT olika åsikter) kring det här ämnet utanför spelet så tror jag också det är där det måste lösas. Det blir inget vidare att försöka lösa det eller leva ut konflikten i formen av rollspel. Då är det bättre att prata om det faktiska problemet och låta rollspelet vara er underhållning. Ifall det inte går, då kanske det räcker att förklara det för SL och på så sätt får ni ta hänsyn tillvarandras olika åsikter, går inte det? Då förstår jag inte hur ni kan umgås överhuvudtaget.
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,209
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Jag vet inte om det här hjälper alls, men; mina spelare kritiserar ibland vilka troper jag gillar och vilka normer jag tenderar att förmedla, medvetet eller ej, som spelledare. Eftersom rollspel för mig är väldigt intimt är jag inte jättebra på att ta kritik och blir därför ofta väldigt defensiv, men i slutändan utvecklar det sig alltid till en konstruktiv diskussion därför att, vad mina spelare gör (och jag vet inte om det är en medveten strategi, det tror jag knappast) är att anmärka på en detalj åt gången. Det kan till exempel se ut såhär:

"Du, är inte alla kvinnor i <specifik kampanj> antingen unga eller gamla? Du hade ju med en medelålderskvinna en gång, <X>, hon var väldigt kool, kan du inte ha med lite mer kvinnor som är mellan 30 och 70?"

"Du, <karaktär X> börjar kännas lite för gnällig, innan fick jag intrycket av att hon var mycket tuffare, är det inte lite chickifikation här?"

"I dina kampanjer verkar kvinnor aldrig tända på yngre män, det har inte riktigt blivit en grej en, det finns ju <undantag X>, men det kanske är värt att tänka på innan det blir en norm?"
 

Mtb

Veteran
Joined
29 Jul 2012
Messages
87
Location
Stockholm
Recca said:
En person i min spelgrupp kommer vara spelledare framöver är planen och jag är lite osäker på hur jag kommer kunna hantera eventuella stereotyper som kommer att komma upp. Jag tänker främst på heteronorma värderingar som kommer vara väldigt frekvent, för att inte säga konstanta? Hur kan jag på bästa och mest diplomatiska sättet förklara för den här spelledaren hur denne kan göra på ett bra sätt som jag kommer uppskatta? Eller bör jag bara acceptera vad som än komma skall?
Det bästa du kan göra är nog att vara tyst.
 

Mtb

Veteran
Joined
29 Jul 2012
Messages
87
Location
Stockholm
chrull said:
Arfert said:
Ingen ska behöva spela sånt hon eller han inte är bekväm med.
Jag tror tvärt om ska bli tagline för mitt spelledande: Din rollperson kommer vara med om saker som du inte är bekväm med.
*fniss*

Låter intressant. När ska vi spela?
=)
 

obak

Hero
Joined
17 Jul 2013
Messages
1,177
Kan du ge ett exempel?

Pseudomedeltida fantasyvärldar brukar ju ha platts för såväl starka kvinnor, hbt personer och etniska minoriteter mer som regel än undantag. Spelar man mer åt grisodlarfantasyhållet så kan det ju komma allehanda föreställningar om manligt och kvinnligt i dagen under förevändningen att det skulle vara mer realistiskt på ena eller andra viset.
 

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Joined
17 May 2000
Messages
9,875
Location
Stockholm
Mtb said:
Recca said:
En person i min spelgrupp kommer vara spelledare framöver är planen och jag är lite osäker på hur jag kommer kunna hantera eventuella stereotyper som kommer att komma upp. Jag tänker främst på heteronorma värderingar som kommer vara väldigt frekvent, för att inte säga konstanta? Hur kan jag på bästa och mest diplomatiska sättet förklara för den här spelledaren hur denne kan göra på ett bra sätt som jag kommer uppskatta? Eller bör jag bara acceptera vad som än komma skall?
Det bästa du kan göra är nog att vara tyst.
Varför då?

Jag tycker det är viktigt att alla runt bordet har kul och trivs. Ett sätt att försöka säkerställa det är att komma överens på förhand vad som ska gälla för gruppen.

Ibland är det förstås så att olika preferenser och spelstilar är så diametralt motsatta att det enklaste är att byta spelgrupp. Men för att komma fram till det måste man samtala och våga berätta vad man gillar och ogillar.
 

Ram

Skev
Joined
11 May 2004
Messages
5,545
Location
Slätta
Vad skulle du vilja se mer av? Om du föreslår ett par koncept för spelledaren så kanske det både kan ge någonting direkt positivt och underlätta för framtida diskussioner.
 

Lupus Maximus

Tekniker
Joined
13 Jan 2012
Messages
2,746
Location
Stockholm
Känner man att det är något så tycker jag helt klart att man bör ta upp det. Det kan göras antingen via den "jag-form" som nämnts, eller via en enkel "du, en snabb fråga. Har du några tankar om hur du kommer hantera stereotyper i ditt spel? T.ex. gällande..." Om diskussionen kan hållas till spelpreferensnivå, så det inte är mer märkvärdigt än att ta upp om hur magin kommer att hanteras i fantasy, om man ogillar high fantasy, så är halva segern redan vunnen.

Kanske personen har en syn som inte är kompatibel, i alla fall för detta speltillfälle. Då vet ni i alla fall om det, och du kan välja att backa ur.

Det kan lika gärna visa sig att personen har tänkt igenom det, eller att hur det är tänkt att hanteras är acceptabelt för dig. Med andra ord inte några problem.

Det kan också vara så att personen inte har tänkt igenom det alls, för att det inte funnits på personens radar. Men i och med att du tar upp det tänker till lite, filar till lite här och där så att det hanteras, och att det faktiskt finns med på radarn i framtiden.
 

Purgatid

Warrior
Joined
12 Mar 2012
Messages
276
Location
Göteborg, Sverige, Europa, Jorden, Solsystemet, Or
Om spelvärden är jämställd, så som vissa spelvärldar i, så kan SL när han skall beskriva en karaltär helt enkelt slå en T2 för att avgöra könet på NPCn. För att undvika att jag själv influeras av mina egna inmatade föreställningar om samhällsstrukturer brukar jag slå tärningar för NPCer. Slår en T100 för kön, där 01-49 är man, 50-98 är kvinna, 99-00 är någon mitt uppe i ett byte (eller åtminstone lutad tillräckligt åt endera hållet för att det skall vara relevant att påpeka för spelarna).

I övrigt slår jag 1T4 för ålder, där 1 är ung (i.e runt de 20-25) 2 är äldre (i.e 25-40) 3 är medelålders (i.e 40-55) och 4 är gammal (55+).

Sedan finns det till flera rollspel bra slumplistor för personlighet man kan använda så att man inte faller in i vissa mönster.

I spelvärldar där det är könsegregerat (i.e många fantasyländer) så slår jag inte för kön utan låter i stort sett alla maktpositioner innehas av enbart män. Kvinnor blir reducerade till hemmavarande hushållsfunktionärer, med eventuella kvinnliga rollpersoner som lysande undantag. Dessa behöver nästan alltid kämpa extra för vad de än företar sig, vilket är orättvist men en del av spelvärlden man spelar.

Spelare som förväntar sig att en historia skall konformera till deras egna bilder av en rättvis eller rimlig värld får bita ihop, eller hitta en annan spelledare. Varken vår nuvarande värld eller eventuella fiktiva världar behöver nödvändigtvis vara varken rättvisa eller rimliga. Mina spelare brukar med flit välja grupperingar (varken det är kön, yrke eller ras) som gör dem till underdogs ändå.

För trådstartens fråga skulle jag ta upp det med spelledaren långt innan spelmötet. Förklara varför jag vill att X skall finnas, eller varför Y skall vara frånvarande. Försöka förstå varför spelledaren inte konformerar till min bild av det om den nu inte gör det, och sedan välja om jag vill porträttera en roll i en värld som inte konformerar till mina önskningar.

Vill jag inte spelar jag inte.
vill jag spelar jag.

Bland annat pga sådant här som jag aldrig spelat färdigt en session med warhammer fantasy. Jag ledsnar alltid på de religösa trollerihattidéerna långt innan slutet. Det är fine. Världen är inte baserad på mina åsikter.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,987
Location
Ludvika
Jag grunnnar lite.

Har du någon uppfattning av hur mycket av ett aktivt val den blivande spelledaren gör i den här frågan? Dvs, är de heteronorma värderingarna något han tar ett aktivt beslut om för att han tycker det är så det ska vara, eller blir det så just för att den blivande spelledaren inte gör ett aktivt val utan bara tar första som poppar upp i huvudet och heteronorma värderingar är det som ligger den personen närmast?

Är de stereotyper avsiktliga val som personen har gjort, eller råkar det bli stereotyper för att personen inte tänker efter utan bara tar det som poppar upp?
 

Mundo

Myrmidon
Joined
7 Jan 2010
Messages
3,679
Location
Eslöv
Recca said:
En person i min spelgrupp kommer vara spelledare framöver är planen och jag är lite osäker på hur jag kommer kunna hantera eventuella stereotyper som kommer att komma upp. Jag tänker främst på heteronorma värderingar som kommer vara väldigt frekvent, för att inte säga konstanta? Hur kan jag på bästa och mest diplomatiska sättet förklara för den här spelledaren hur denne kan göra på ett bra sätt som jag kommer uppskatta? Eller bör jag bara acceptera vad som än komma skall?
Jag skulle vilja ha lite mer information angående stereotyperna du menar? Alltså, stereotyper kan ju existera för att de "ska göra" det i spelvärlden. Spelar man game of Thrones-rollspel så kommer nästan alla som kan slåss vara män, undantagen finns men de är inte många, tillexempel.

Om spelvärlden innehåller dessa stereotyper (heteronormativet är ett bra exempel) så kan det ju vara så att han bara "kör på". Då kan det räcka med att du ber honom innehålla saker som når utanför, inte för att det kanske skulle passa i spelvärlden utan för att det skulle passa dig.

Sen är det ju som sagt svårt att veta exakt det är du menar såvida du inte berättar lite tydligare vad exakt det är du stör dig på.
 
Top