Nekromanti Hur hanterar man spelledarens syn på stereotyper?

Recca

Femme Fatale
Joined
22 Jun 2011
Messages
6,383
Location
Linköping
En person i min spelgrupp kommer vara spelledare framöver är planen och jag är lite osäker på hur jag kommer kunna hantera eventuella stereotyper som kommer att komma upp. Jag tänker främst på heteronorma värderingar som kommer vara väldigt frekvent, för att inte säga konstanta? Hur kan jag på bästa och mest diplomatiska sättet förklara för den här spelledaren hur denne kan göra på ett bra sätt som jag kommer uppskatta? Eller bör jag bara acceptera vad som än komma skall?
 

Ape of Wrath

DOWN WE GO
Joined
13 Jul 2012
Messages
1,582
Location
Göteborg
Ta det direkt med den spelledaren i god tid innan första mötet. Förklara din oro och använd Jag-budskap, as in "Jag är orolig att..." istället för Du-budskap, det vill säga "Om du säger på detta sätt så...". Tala vidare om hur det skulle påverka ditt deltagande, och avsluta med ett eller några önskemål, typ "Jag önskar att du skulle tänka på detta...".

Sen får ju den personen ifråga själv avgöra om den är tillräckligt bekväm för att ändå kunna spelleda så som den vill men ändå ta hänsyn till dina önskemål. Skulle det inte fungera för dig eller hen får ni väl ta ett till snack efteråt.
 

Blasphemy

Swashbuckler
Joined
4 Jul 2000
Messages
2,369
Location
Göteborg
Kan inte du göra en icke-hetronormativ rollperson med icke-hetronormativa värderingar och stångas med saker i spelvärlden?
 

Big Marco

Läskig
Joined
20 May 2000
Messages
6,926
Location
Sandukar
Som jag ser det - rollspel blir oftast en kompromisslösning så att spelgruppen som helhet får glädje av aktiviteten. Det ansvar som du har är om du antingen accepterar den troliga kompromomissen, eller om du inte accepterar den. Om inte så får du se om kan justera kompromissen, till ett rimligt pris beaktat dina medspelares preferenser och deras förväntade glädje, eller lämna gruppen om då din glädjefaktor är för låg för insatsen du gör då du medverkar.

Att lämna spelgrupper som man inte trivs i är inget konstigt, anser jag. Är det inte roligt (allmänt ord för den individuella kick man får av att spela rollspel) så bör man inte göra det. Rollspel är inget jobb, typ.
 

Kräkla

Veteran
Joined
23 Dec 2009
Messages
137
Re: Hur hanterar man spelledarens syn på stereotyp

Detär jätteenkelt: man spelar inte med han om man inte tål det, annars såköper man det och svajler förtreten. Ingen vill ha den spelaren som derailar med ovästentliga sidosaker isin grupp, ingen somjag spelat med iallafall.

Värtatt komma ihåg att det mycketväl kan varaså att han gör dej den tjänsten varje gången du spelleder...
 

Recca

Femme Fatale
Joined
22 Jun 2011
Messages
6,383
Location
Linköping
Blasphemy said:
Kan inte du göra en icke-hetronormativ rollperson med icke-hetronormativa värderingar och stångas med saker i spelvärlden?
Det är absolut en tanke. Det skulle nog skapa intressanta konflikter som kanske får spelledaren att öppna ögonen för den typen av problematik.
 

!Paxen

Swashbuckler
Joined
2 Sep 2008
Messages
2,627
Location
Peking
Re: Hur hanterar man spelledarens syn på stereotyp

Kräkla said:
Detär jätteenkelt: man spelar inte med han om man inte tål det, annars såköper man det och svajler förtreten. Ingen vill ha den spelaren som derailar med ovästentliga sidosaker isin grupp, ingen somjag spelat med iallafall.

Värtatt komma ihåg att det mycketväl kan varaså att han gör dej den tjänsten varje gången du spelleder...
Fortsättningsvis kan man väl säga: Har h*n någonsin frågat dig om du kan ändra om dina slp? Och har du isf gjort det?

Du ska ju förstås inte vara tvungen att hoppa av om det går att förändra, men sl kanske har en idé om hur det skall vara. Och bara för att det verkar vara en stereotyp i början, så betyder det inte att det kommer vara likadant X antal spelmöten längre fram.
 

Recca

Femme Fatale
Joined
22 Jun 2011
Messages
6,383
Location
Linköping
Re: Hur hanterar man spelledarens syn på stereotyp

Kräkla said:
Detär jätteenkelt: man spelar inte med han om man inte tål det, annars såköper man det och svajler förtreten. Ingen vill ha den spelaren som derailar med ovästentliga sidosaker isin grupp, ingen somjag spelat med iallafall.

Värtatt komma ihåg att det mycketväl kan varaså att han gör dej den tjänsten varje gången du spelleder...
Så man ska inte säga någonting? Inget socialt kontrakt? Man ska i tysthet antingen lida lite grann men bita ihop och ta det jobbiga fast det i längden kanske bara skapar ovänner mellan vänner? Eller så ska man bara säga "Nej, det här går inte, det är inte roligt att spela med dig" och sen gå hem?
 

Recca

Femme Fatale
Joined
22 Jun 2011
Messages
6,383
Location
Linköping
Re: Hur hanterar man spelledarens syn på stereotyp

!Paxen said:
Kräkla said:
Detär jätteenkelt: man spelar inte med han om man inte tål det, annars såköper man det och svajler förtreten. Ingen vill ha den spelaren som derailar med ovästentliga sidosaker isin grupp, ingen somjag spelat med iallafall.

Värtatt komma ihåg att det mycketväl kan varaså att han gör dej den tjänsten varje gången du spelleder...
Fortsättningsvis kan man väl säga: Har h*n någonsin frågat dig om du kan ändra om dina slp? Och har du isf gjort det?
Jag förstår inte riktigt, om han säger nej, vad bevisar det?
 

Kräkla

Veteran
Joined
23 Dec 2009
Messages
137
Re: Hur hanterar man spelledarens syn på stereotyp

Så man ska inte säga någonting? Inget socialt kontrakt? Man ska i tysthet antingen lida lite grann men bita ihop och ta det jobbiga fast det i längden kanske bara skapar ovänner mellan vänner? Eller så ska man bara säga "Nej, det här går inte, det är inte roligt att spela med dig" och sen gå hem?
Nä. Fattarman att påförhand att det inteär roligt såska man inte gådit tillattbörjamed. Sen så får man väl sjävl välja om man förklarardet med "nä jag passar denhärgången" eller "nej du är en ond galning" liksom...
Sociala kontraktet är ju just nämligen att accpetera varanns oliktheter, som tillexempel dom andra gör närdu är jättegenusmedveten fast dom inte tycker det tillför nått (om du nuär det. Det låterså.).

Liksom du låter mycket som (OBS låtersom! Detär inte meningen somen diss, bara en beskrivning av hurdet argumentet framstår) övertygad om attdu har rätt till att hadet pådittsätt jämt, "entitled" sägerman på engelska, jag kommer inte på ett svenskt bra ord justnu. Dufår väl köpa att folk är olika och bryr sej om olika saker, intealla tycker samma somdu? Eller somsagt ifall du inte klararav detta så får du väl tacka nej dengången då.




Igen alltså: socialakontraktet är att detär lika för alla, man gå med på varanns oliktheter, och ifall du föväntnar dej att domandra ska göra det fördej men inte att du ska behöva göra samma då är det faktiskt du som bryter motdet. Om du blir ovänner med domandra ilängden föratt du måste följa samma socialakontrakt som dom så faktiskt skulle jag föreslå att du tänkeröver din inställning till dina egna ideologi.
 

!Paxen

Swashbuckler
Joined
2 Sep 2008
Messages
2,627
Location
Peking
Re: Hur hanterar man spelledarens syn på stereotyp

Recca said:
!Paxen said:
Kräkla said:
Detär jätteenkelt: man spelar inte med han om man inte tål det, annars såköper man det och svajler förtreten. Ingen vill ha den spelaren som derailar med ovästentliga sidosaker isin grupp, ingen somjag spelat med iallafall.

Värtatt komma ihåg att det mycketväl kan varaså att han gör dej den tjänsten varje gången du spelleder...
Fortsättningsvis kan man väl säga: Har h*n någonsin frågat dig om du kan ändra om dina slp? Och har du isf gjort det?
Jag förstår inte riktigt, om han säger nej, vad bevisar det?
Att h*n inte vill ändra på något. Och du bör bestämma dig för om du vill spela med h*n eller inte.
 

Big Marco

Läskig
Joined
20 May 2000
Messages
6,926
Location
Sandukar
Re: Hur hanterar man spelledarens syn på stereotyp

Recca said:
Så man ska inte säga någonting? Inget socialt kontrakt? Man ska i tysthet antingen lida lite grann men bita ihop och ta det jobbiga fast det i längden kanske bara skapar ovänner mellan vänner? Eller så ska man bara säga "Nej, det här går inte, det är inte roligt att spela med dig" och sen gå hem?
Först pratar du om vad du vill få ut av att spela rollspel, sedan kollar ni av gemensamt om du verkar kunna få detta. Om inte så finns alternativen "hänga kvar och lida lite" eller "lämna gruppen".

Det beror på ens egna värderingar och hur du värdesätter dessa.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Prata med personen i fråga. Berätta vad du inte vill vara med om. Och med de andra spelarna. Ingen ska behöva spela sånt hon eller han inte är bekväm med.

Framhärdar de spelledaren och de andra, bry grupp.

Framhärdar spelledaren men inte de andra spelarna, byt spelledare.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,608
Location
Rissne
Arfert said:
Prata med personen i fråga. Berätta vad du inte vill vara med om. Och med de andra spelarna. Ingen ska behöva spela sånt hon eller han inte är bekväm med.

Framhärdar de spelledaren och de andra, bry grupp.

Framhärdar spelledaren men inte de andra spelarna, byt spelledare.
Bra sammanfattat, tycker jag.
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
Arfert said:
Ingen ska behöva spela sånt hon eller han inte är bekväm med.
Jag tror tvärt om ska bli tagline för mitt spelledande: Din rollperson kommer vara med om saker som du inte är bekväm med.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
chrull said:
Arfert said:
Ingen ska behöva spela sånt hon eller han inte är bekväm med.
Jag tror tvärt om ska bli tagline för mitt spelledande: Din rollperson kommer vara med om saker som du inte är bekväm med.
Då är du inte rätt spelledare i det här fallet.
Men som sagt, det gäller trådstartaren. Jag kan spela vadsomhelst. Tröttnar jag skiter jag i det. Svårare är det inte.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,608
Location
Rissne
chrull said:
Arfert said:
Ingen ska behöva spela sånt hon eller han inte är bekväm med.
Jag tror tvärt om ska bli tagline för mitt spelledande: Din rollperson kommer vara med om saker som du inte är bekväm med.
Men om spelarna är medvetna om det, betyder inte det då att de är medvetna om och är bekväma med att de kommer att uppleva saker de inte är bekväma med?
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
Arfert said:
Då är du inte rätt spelledare i det här fallet.
Men som sagt, det gäller trådstartaren. Jag kan spela vadsomhelst. Tröttnar jag skiter jag i det. Svårare är det inte.
Det var inte ett svar på trådstarten utan en OT-kommentar på ditt inlägg.

krank said:
Men om spelarna är medvetna om det, betyder inte det då att de är medvetna om och är bekväma med att de kommer att uppleva saker de inte är bekväma med?
Att acceptera det och vara medveten om det är inte samma sak som att vara bekväm med det när det väl inträffar. :gremsmile:
 

Recca

Femme Fatale
Joined
22 Jun 2011
Messages
6,383
Location
Linköping
Re: Hur hanterar man spelledarens syn på stereotyp

Kräkla said:
Så man ska inte säga någonting? Inget socialt kontrakt? Man ska i tysthet antingen lida lite grann men bita ihop och ta det jobbiga fast det i längden kanske bara skapar ovänner mellan vänner? Eller så ska man bara säga "Nej, det här går inte, det är inte roligt att spela med dig" och sen gå hem?
Nä. Fattarman att påförhand att det inteär roligt såska man inte gådit tillattbörjamed. Sen så får man väl sjävl välja om man förklarardet med "nä jag passar denhärgången" eller "nej du är en ond galning" liksom...
Sociala kontraktet är ju just nämligen att accpetera varanns oliktheter, som tillexempel dom andra gör närdu är jättegenusmedveten fast dom inte tycker det tillför nått (om du nuär det. Det låterså.).
Jag brukar inte prata så himla mycket om genus när vi spelar rollspel och jag tror inte att det, när jag gjort det, uppfattats som negativt av min spelgrupp...

Nja, sociala kontrakt är väl inte bara acceptans utan även anpassning. Det är att tillerkänna andra rätten att ha vissa villkor på det sociala rummet.
 

Kräkla

Veteran
Joined
23 Dec 2009
Messages
137
Re: Hur hanterar man spelledarens syn på stereotyp

Nja, sociala kontrakt är väl inte bara acceptans utan även anpassning. Det är att tillerkänna andra rätten att ha vissa villkor på det sociala rummet.
Vilka villkor då? Är det på dina villkor det skavara jämt? Det ärju just det somjag säger låter entitled.

Det funkar liksominte för alla kaninte följa den reglen iochmed att dom har olikavillkor. Då såblir det bara bråk av hela skiten. Utan istället såfår man köpa att alla harolika värderingar och deala, antingen anpassa sej eller ursäkta sej.
 
Top