Nekromanti Hur hanterar man problemet med frånvarande spelare - praktiska lösningar

G

Guest

Guest
Frågan vad man ska göra när en spelare inte kan närvara vid spelmötet har ju diskuterats många gånger förut. Just nu ligger en sån tråd på theRPGsite:s forum, och eftersom jag är för lat för att diskutera på engelska så tar jag upp ämnet här istället.
Ämnet för diskussion är praktiska lösningar på problemet när det uppstår, inte hur man får spelare att hålla bokade tider.
Alltså vad gör man i praktiken när en spelare är borta och gruppen befinner sig tex nere på tredje nivån i den onde trollkarlens underjordiska komplex.
Hur gör du själv?
Har du andra förslag?
Vilka konsekvenser kan detta få?

Här är de förslag jag själv kommer på såhär på rak arm:
1. SL eller en annan spelare spelar RP:n.

    1. RP:n deltar enligt samma regler som övriga och riskerar således även att dö.
    2. RP:n tar en statistroll. Han deltar inte aktivt i handlingen, kanske inte ens attackeras av fiender vid strid. Han riskerar möjligen att dö om alla andra dör. Hur hanterar man XP och liknande i detta fall? Får statisten normal XP? En liten del? Ingen alls?

  1. RP:n försvinner ur handlingen/äventyret.
    2.1. Man kör på utan RP:n utan att hitta på någon förklaring till varför han är borta, och struntar i eventuella inkonsekvenser. Hur hanteras XP och liknande i detta fall? Vad gör man med kritisk utrustning eller skatter som RP:n bar vid tillfället? Hur kommer han in i spelet igen nästa möte?
    2.2. Man hittar på en förklaring till att RP:n skiljs från gruppen. Måste RP:n spela igenom detta (t.ex. ta sig ut ur dungan) med SL vid tillfälle, eller hittar man bara på en rimlig(?) förklaring? XP/skatter etc? Hur kan man förklara att en RP försvinner mitt i ett grottsystem utan att behöva spela detta?
 

JJoghans

Regelknackare
Joined
13 Sep 2012
Messages
826
Location
Wakoku
Ja!;n137990 said:
2.1. Man kör på utan RP:n utan att hitta på någon förklaring till varför han är borta, och struntar i eventuella inkonsekvenser. Hur hanteras XP och liknande i detta fall? Vad gör man med kritisk utrustning eller skatter som RP:n bar vid tillfället? Hur kommer han in i spelet igen nästa möte?
2.2. Man hittar på en förklaring till att RP:n skiljs från gruppen. Måste RP:n spela igenom detta (t.ex. ta sig ut ur dungan) med SL vid tillfälle, eller hittar man bara på en rimlig(?) förklaring? XP/skatter etc? Hur kan man förklara att en RP försvinner mitt i ett grottsystem utan att behöva spela detta?
Jag har börjat köra en blandning av bägge dessa. I princip har jag gett upp alla aspirationer på att förklara frånfällen med någon som helst logik.

Rollpersoner som tillhör icke närvarande spelare räknas som "sjuka" och kan inte delta i spelsessionen. Jag lägger inte ned någon energi på att förklara hur de kommer till eller från äventyrsplatsen, eller ens var de befinner sig under nedtiden, utan de dyker bara upp igen när spelaren är tillbaka. Eventuella fynd och EXP delas ut till de rollpersoner som är närvarande (alltså inte till "sjuklingen") - möjligen med undantag för speciella saker som inbegriper hela gruppen. Det fungerar bra så länge alla är införstådda med metoden.
 

slanfan

Hero
Joined
16 Oct 2010
Messages
1,458
Location
Göteborg
2.1. Man kör på utan RP:n utan att hitta på någon förklaring till varför han är borta, och struntar i eventuella inkonsekvenser. Hur hanteras XP och liknande i detta fall? Vad gör man med kritisk utrustning eller skatter som RP:n bar vid tillfället? Hur kommer han in i spelet igen nästa möte?

Roller vars spelare saknas är helt enkelt inte där. Det är inte en suverän lösning, men mindre lökig (enligt mig) än att hitta på skäl till att de är borta. Ingen XP (eller liknande) till rollen.

Jag spelar DnD typ, så inkonsekvenser går ganska bra att skugga över. I en annan typ av spel hade det kanske varit rimligare att ställa in en omgång om någon saknas, eller dra ett sidospår ur röven och sedan avsätta tid med spelaren och spela detta separat (men nejnejnej vad jag ogillar den lösningen!).
 

Landrim

Warrior
Joined
21 May 2013
Messages
251
Jag brukar sällan avsluta äventyr med cliffhangers så oftast hamnar vi inte i situationer där det är svårt att förklara varför en RP är frånvarande, utan det brukar oftast vävas in i det nya äventyrets re-cap.
Om vi mot förmodan har avslutat ett äventyr mitt i någonting så brukar jag köra som så att vi inte börjar exakt där vi slutade om vi saknar en spelare. Och ibland kanske t.o.m. låta RP starta på en säker plats fast blåslagna och sakna den frånvarande spelarens RP. Och sen låta spelarna själva måla upp hur de med nöd och näppe tog sig ut, men att de någonstans på vägen kom ifrån den saknade RP:n vars öde nu är okänt. När sen den tidigare frånvarande spelaren är med igen nästa gång så får denne en kort resumé över vad han/hennes rollperson varit med om och får gärna också fylla i eventuella luckor. För att sedan sammanföra gruppen igen vid ett lämpligt tillfälle i storyn.
 

Harry S

Swordsman
Joined
27 Sep 2015
Messages
682
Ja!;n137990 said:
2.2. Man hittar på en förklaring till att RP:n skiljs från gruppen. Måste RP:n spela igenom detta (t.ex. ta sig ut ur dungan) med SL vid tillfälle, eller hittar man bara på en rimlig(?) förklaring? XP/skatter etc?
Jag föredrar nog den här lösningen om man bara har ork till det. Kan bli ett riktigt intressant soloäventyr av flykten ur grottkomplexet. Men risken finns att soloäventyrandet blir så intressant att andra spelare kommer att sätta i system att missa spelmöten. :)

Annars är det väl bara för gruppen att hitta på en förklaring som alla accepterar hur konstig den än är. Ta spelarna till hjälp! RP tappade kontakten med de andra men tog sig ur grottan genom att: hitta en lönngång ut ur grottan, hitta en eka i en flod som rann genom berget, tuppa av och vakna utanför grottan, bli tillfångatagen inne i grottan och föras ut ur grottan och rymma ur fångenskapen utanför grottan mm.

Om RP befinner sig på en säker plats så kan rollpersonen drabbas av akut sjukdom. Alla kan vi bli deckade i plötslig sjukdom utan att den för den skull behöver vara långavarig eller livshotande. Ett missat spelmöte kan förklaras med några dagars magsjuka som övergår i några veckors influensa om spelaren blir borta flera spelmöten. Om spelaren tar en längre paus så är det bara för otur att hans rollperson efter att ha tillfrisknat från både magsjuka och influensa skulle trilla av hästen och skada ryggen allvarligt när han äntligen blivit frisk igen.

Jag hade gett RP erfarenhet för den del RP var med i äventyret. Typ 1/3 av vad de andra får om RP var med 1/3 av äventyret. Eller 1/4 (1/3 - fegisavdrag) eftersom RP inte var utsatt för lika stort hot som de som löste äventyret var i slutet av äventyret.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,386
Han blev kidnappad av magiska fe-princessor och kommer vara borta tills nästa session. Inte ett skämt vad jag faktiskt gör i Fantasy. Dimensions reva, kidnappning och så är han ofta en session. Sedan ger man dem xp så att de hänger med gruppen eller inte beroende på vilket spel det är.
 

Fjodor Pollett

Swordsman
Joined
10 Dec 2013
Messages
411
Location
Lund
De får en tillfällig släng av zombie-sjukan.
De följer med gruppen och kan följa enklare instruktioner men tar inga egna initiativ, och lyckas alltid hitta ett säkert gömställe när fara hotar.
 
Joined
17 May 2000
Messages
1,300
?Den frånvarande spelarens rollfigur
  • DÖR första stridsrundan. Spelaren är välkommen tillbaka nästa kampanj, om vederbörande lärt sig passa tider och prioritera spelgruppen då.
  • var aldrig där. Det var en skurk som polymorferats och nu förråder övriga rollfigurer. Den riktiga rollfiguren vaknar nästa äventyr bakom senaste värdshus med en bula i huvudet.
 
G

Guest

Guest
Lägesrapport: Tråden inleddes starkt med flera jämna inlägg för att sedan mattas av, när plötsligt prästen dök upp som en späckhuggare ur djupet och tog ledningen med ett par riktiga rallarsvingar, paketerade i trådens snyggaste lista (även om punkterna saknar trådstartens originella paragrafsystem).
 

P@n

Veteran
Joined
12 May 2009
Messages
72
Location
Stockholm, haninge, vändelsö
Jag spelleder Mutant år Noll ibland på en fritidsgård. Där vet jag aldrig vem som dycker upp. Ibland är vi 4 och ibland är vi 6. Olika personer deltar hela tiden medan några är stamisar. För att lösa detta har jag gjort följande.

Ingen spelare har en egen permanent karaktär. Det första som händer är att de har rådsmöte för vad de ska göra. Varför ska de ut i zonen. Sen lottas det i arken om vilka som ska skickas ut i zonen (för ingen i denna ark vill ut och äventyra). Vi lottar då ut karaktärer till alla. Jag har 10 karaktärer färdigjorda. Flera har spelat samma karaktärer vid det här laget.

Detta gör att det inte spelar någon roll om någon inte är närvarande vid nästa tillfälle. Men det kräver att man spelar just på detta sätt.
 

Anders

Hero
Joined
1 Apr 2001
Messages
820
Location
Göteborg
Jag låter den frånvarande spelarens rollperson vara kvar i spelet på samma villkor som tidigare. Den styrs av övriga spelare och mig som spelledare gemensamt och tenderar att få en lite mer passiv roll, till exempel sköter den troligen inte snacket i så många situationer. Får den frånvarande spelarens rollperson i uppgift att göra något på egen hand kan det hända att de händelserna sker utan övriga spelares insyn. Dvs rollpersonen kommer tillbaka och ger sin, personliga, bild av vad som hänt, sann eller ej… Eller kommer inte tillbaka alls då något hänt… men vad…? Rollpersonen får ta sig an faror på samma villkor som alla andra. Detta brukar fungera bra, kan faktiskt inte komma på något exempel på motsatsen såhär på rak arm. Skulle övriga spelare mot förmodan vilja gå in i någon uppenbart korkad situation så kommer jag som spelledare låta rollpersonen protestera eller gå emot sina kumpaners vilja.

Att låta rollpersonen försvinna ur äventyret tillfälligt gillar jag inte alls. Blir merjobb för mig som spelledare om jag har nya rollpersonskonstellationer att ta hänsyn till varje spelmöte. Ett äventyr är ju anpassat efter rollpersonernas mål, personlighet och kompetenser, och om vissa av dessa faller bort då och då på ett nyckfullt sätt blir ju balansen helt snedvriden eller vissa delar av äventyret helt irrelevanta. Det uppstår också konstiga situationer. Till exempel kan rollpersonerna ha gjort upp en plan med diverse farliga eller betydelsefulla moment på vägen. När de sedan avverkat flertalet av dessa (och fått diverse konsekvenser att brottas med) är spelmötet slut. Nästa gång är en av rollpersonerna borta, och det är just den rollpersonen som sitter på den avgörande kompetensen för att klara de sista momenten. Dvs, de har hamnat i diverse trubbel helt i onödan. Som spelare hade jag tröttnat ganska snart om det jag försöker göra gång på gång blir omkullkastat pga att andra spelare inte dyker upp.
 

Godzillikles

Veteran
Joined
22 Oct 2013
Messages
157
Location
Skaraborg
Det är väl inte riktigt den typen av lösning som efterfrågas, men vi har efter lite försök med olika lösningar (RP försvinner under mystiska omständigheter eller kontrolleras av en annan/övriga spelare) landat i att ha en sidokampanj med löst sammanhängande oneshots som vi tar fram när vi inte kan mötas hela gruppen.
(Eller så spelar vi Munchkin eller Arkham Horror istället. :) )
 

Quasimodo

Fiskmånglare
Joined
7 Apr 2014
Messages
118
Location
Stockholm
Jag försöker se det som en möjlighet istället för begränsning. Tänk alla gånger man som spelledare behöver rucka på realismen för att en spelare INTE ska bli medvetslös, behöva dra iväg på egna ärenden, fängslas, kidnappas, ta igen sig efter en skada eller annat som gör att en närvarande spelare tvingas bli passiv. Nu har man istället möjligheten att låta en nyckelkaraktär vara speldrivande - övriga RP kan ju knappast lämna denne för att dö eller strunta i att rädda denne. Kanske återkommer spelaren med en ledtråd som spelarna var för dumma för att lista ut själva.

För att väva in sånt här snyggt i äventyret är det ju förstås smidigt om man visste det redan under föregående spelmöte. Men även om det sker i sista sekund kan man ofta hitta lösningar -- stäm av med den frånvarande personen bara.
 
Top