Nekromanti Hur hanterar man en dålig förlorare?

Björn Wärmedal

Björning Wheel
Joined
29 Dec 2007
Messages
3,556
Location
Umeå
luddwig;n272718 said:
Jag tror att jag var den andra spelaren, och det var ett grymt spelpass, men inte alls vad jag är van vid just eftersom vi spelade mot och inte med varandra. Jag gillar också samarbetsaspekten, och den ligger alltid i bakgrunden när mitt gäng spelar.
Du var en värdig vinnare, hur som helst ;)
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,574
Björn Wärmedal;n272724 said:
Du var en värdig vinnare, hur som helst ;)
Jag vill minnas att Joel kastade till mig en del riktigt bra kort. I övrigt fattade jag inte mycket av spelet. Det var väldigt annorlunda mot de rollspel jag är van vid.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,618
Location
Rissne
Mundo;n272666 said:
Det här är faktiskt en så bra idé att jag inte förstår hur det inte kan ha stått med i någon rollspelsbok jag någonsin läst. Nästan alla spel har en "Hur rollspelar man" sektion med tips till spelare och SL, det här vore en ganska given idé faktiskt. Copyrighta den snabbt som fan, mitt tips.
Kanske skriver jag in det i nån kommande bok... Men mina spel har ju inte så ofta fokus på rollpersonerna eller deras agendor, utan mer på äventyret/mysteriet, och där uppstår sällan den sortens situationer.

Men ja, det vore najs om fler rollspelsböcker gav den sortens handfasta tips på hur man hanterar situationer som riskerar att uppkomma, utöver "när ska man slå tärning och hur räknar man ut träffchansen".
 

Mundo

Myrmidon
Joined
7 Jan 2010
Messages
3,678
Location
Eslöv
Wow, den här tråden har verkligen exploderat!

Tack för alla svar, läser dem alla men det är alldeles för många för att ge bra svar till er alla. <3
 

Wyldstorm

Swordsman
Joined
22 Apr 2003
Messages
786
Location
Skellefteå.
Lyssna på din spelare, han har en fullt giltig poäng, den går dock att repa om du knyter ihop hans situation med var jag tror är slutet.. (inte klar med kampanjen)

Skumt nog har jag också erfarenhet av den kampanjen och har haft kul trots dess skrikande defekter, en av dessa är just en ouppfångad (Vaaaaaaarför fångas inte den upp, vaaarför...) anti-robin hood effekt.

Jag har teorier om hur kampanjen kom till.. I dess eget perspektiv.
Det en fanns inspirerad person som plockade upp rätt bra grundvision, för grunduppläggen är smärtsamt bra för oss som gillar fallout. (smärtsamt p.g.a. defekterna)
Det fanns en apa med ett tangentbord som bara skrev det som kom upp och inte tänkte speciellt mycket, och som hade ett brinnande hat för all naturvetenskap.
Det fanns en som skrek högt om att ett defekt & gravt opassande spelsystem. (passade än värre till maskinarium iofs..)
Och en sista som med ren illvilja såg till att skriva in rent uppenbart saboterande mekanik & regler.

Problemet var att de sista två missbrukade ett av de större defekterna & samarbetade från början genom att blockera utröstandet av varandra.
 

APM

Bläckfisk
Joined
9 Jul 2015
Messages
482
da_bohz;n272712 said:
Jag menar att en spelare som envisas med att göra uppenbart dåliga grejer - typ att förgifta sin långtida fiende och försöka skylla på någon annan när man vet att man är ökänd för att förgifta sina fiender (och eventuellt även för att beskylla andra för det) - borde veta att handlingarna kommer ha en viss konsekvens i spel.
Ojojoj! Det här triggade mig ordentligt. Menar du på riktigt att om jag spelar en ökänd giftmörderska (vilket innebär att jag har satt massvis med poäng i giftkunskap) så ska jag straffas för det i fiktionen?? Vad är då poängen med att spela giftmörderska om jag ändå inte kan använda mina förmågor för att SL tänker att "ja men duh, alla fattar ju att det är du då.." Det är inte ett uppenbart dåligt drag! Det är snarare det enda rimliga!
 
Top