Nekromanti Hur håller man ordning på alla slavar?

Eagle

Swordsman
Joined
14 Oct 2002
Messages
532
Hej!

Några länder i Mundana tillåter slaveri och andra inte. Om en slav lyckas fly, hur ska någon kunna veta att han är en förrymd slav och vem han "tillhör"?

Eftersom en slav är ganska värdefull så undrar jag vad slavägarna gör för att hindra sina slavar från att fly?

Hur går slavägarna tillväga för att finna sina slavar som valt att fly till friheten?

Hälsningar
Henrik
 

avatarex

Helmgast
Joined
18 Dec 2000
Messages
4,217
Location
Göteborg
Några länder i Mundana tillåter slaveri och andra inte. Om en slav lyckas fly, hur ska någon kunna veta att han är en förrymd slav och vem han "tillhör"?

Eftersom en slav är ganska värdefull så undrar jag vad slavägarna gör för att hindra sina slavar från att fly?


Man kan brännmärka slavar, tatuera dem, alternativt sätta metallkragar eller liknande på dem. Om en slav lyckas fly så finns ett hinder - hur ska han/hon överleva? Det är inte jättelätt att öppna en pizzeria i Mundana.
 

GrottrolletNaug

Swashbuckler
Joined
12 Dec 2001
Messages
3,026
Location
Uppsala
Slaveriets psykologi

Avatarex svar är den huvudsakliga svaret till din fråga, men jag skulle vilja tillägga med ett stänk psykologi. Slavarna är ofta "brutna" som det brukar kallas, vilket fungerar lite granna som det som populärt kallas för hjärntvätt. Individen är helt enkelt, i sin egen begreppsvärld, totalt beroende av sin mästare (förutsatt att brytandet satte sig eller att det överhuvudtaget utfördes).

Så det är helt möjligt att slaven helt enkelt inte vågar fly.


/Naug, tillägger
 

Robban

Hero
Joined
18 May 2000
Messages
946
Location
Växjö
Re: Slaveriets psykologi

Alla slavägare är inte jätteonda, heller. Det finns ju faktiskt personer som, trots att de äger människor, kan bete sig humant... Om detta är en "brytning" kan ju diskuteras, dock.

Robban - som snubblade in på eon-forumet av en ren slump
 

rax

Swordsman
Joined
7 May 2003
Messages
450
Location
Lund
Slavar - mkt långt svar

Om en slav lyckas fly, hur ska någon kunna veta att han är en förrymd slav och vem han "tillhör"?

Som andra redan påpekat, räkna med att slaven brännmärks, tatueras eller förses med ett stadigt halsband i metall för att visa dennes status. Om slaven lyckas fly så identifierar detta honom automatiskt som slav. För att undvika upptäckt måste slaven därför dölja slavmärket eller bli av med halsbandet, vilket är lättare sagt än gjort. Halsbandet behöver man verktyg för att slå loss, vilket förmodligen innebär att man måste smyga sig in i en smedja eller liknande för att hitta rätt verktyg. Sedan behöver man hjälp av någon att ta loss halsbandet - hoppas att slaven fick med en kompis när han flydde.

Att bli av med en tatuering eller ett brännmärke är såklart ännu svårare - man får skära bort huden, helt enkelt. Risken är ju dock att såret blir infekterat så att man dör en långsam och kvalfylld död. Dessutom brännmärker/tatuerar smarta slavägare sina ägodelar på ett ställe som slaven har svårt att komma åt, t ex skulderbladet. Återigen behövs då hjälp för att at bort märkningen.

---

Eftersom en slav är ganska värdefull så undrar jag vad slavägarna gör för att hindra sina slavar från att fly?

Att förhindra flykt är inte så svårt när man betänker vilka problem en förrymd slav står inför. Slavmärkingen är det första problemet - kan slaven inte dölja eller bli av med det så kan han inte röra sig fritt i samhället. Då måste en förrymd slav förlita sig på sina vildmarkskunskaper och kan se fram emot ett liv som laglös flykting. Förmodligen tvingas han till stöld (tiggeri funkar inte - då måste han bege sig in till ett samhälle) för att överleva, och blir då dessutom efterlyst som bandit.

Den främmande kulturen är ett annat uppenbart problem. Om slaven är tagen från ett annat folkslag kommer han direkt att utmärka sig genom sitt utseende. Kulturella och språkliga problem finns också - beroende på hur länge han varit slav och vilka sysslor han haft kommer slavens språkliga brister och okunskap om hur man för sig i samhället att avslöja honom.

Geografin ställer också till det. För det första kan en slav mycket väl vara helt omedveten om var i landet han befinner sig, eller t o m vilket land han befinner sig i. I många fall kan även kontakten med närområdet vara obefintlig; det enda han känner till är sin arbetsplats - även om han lyckas fly så har han ingen aning om vart han ska ta vägen för att komma undan förföljare och eventuellt hitta hem igen.

Därutöver har en slavägare en hel del aktiva metoder för att förhindra flykt. Man kan t ex låsa in och kedja fast slavarna om nätterna. Självklart sätter man ut vakter. Att statuera exempel är ett annat bra sätt - slavar som mopsar sig eller flyr och infångas bestraffas hårt och grymt. De flesta människor (förutom rollpersoner såklart :gremgrin: ), sätter inte upp sig mot någon som utan att tveka piskar dig sönder och samman, sticker ut dina ögon eller skär ut tungan på dig om du tittar snett på dem. Är man dessutom helt avskuren från omvärlden så minskar flytkbenägenheten ytterligare.

---

Hur går slavägarna tillväga för att finna sina slavar som valt att fly till friheten?

Skulle en slav mot förmodan fly, så sätter man efter honom med ryttare, spårhundar och mord i sinnet. Slaven är förmodligen till fots, känner inte terrängen och har dåligt med mat och kläder. Kan han hålla sig undan en dag eller två kanske jakten avbryts, men då kan ägaren helt enkelt erbjuda en belöning till alla som återlämnar slaven (eller vad som är kvar av honom). Vips försvann slavens sista chans att få hjälp av utomstående.

I ett samhälle där slaveriet är allmänt accepterat finns det heller ingen anledning för fria människor att hjälpa slaven - han är ju slav och har att finna sig i sitt öde. Förmodligen finns det också gott om lagar som föreskriver stränga straff för den som hjälper en slav att fly - det är i praktiken stöld, och sånt ser man mycket hårt på i äldre samhällen. Straffet kan mycket väl vara att själv säljas som slav.

---

En förrymd slav har heller inte så många valmöjligheter. Han kan försöka överleva som fredlös tjuv och bandit - har han tur kanske han kan ansluta sig till ett existerande banditgäng (helst ett bestående av andra förrymda slavar); att överleva ensam i vildmarken är inte lätt (särskilt om man befinner sig i Mûhad, t ex). Varje gång han utför en stöld ökar också risken att han tillfångatas och avrättas/återlämnas till sin ägare.

Slaven kan också försöka fly till sitt folk/sitt hemland. Detta kräver att han vet vart han befinner sig, samt att han lyckas genomföra resan - vi snackar förmodligen veckor eller månader där han måste överleva ensam i vildmarken. Det är fullt möjligt att slaven inte kan komma hem utan en båtresa, vilket leder till andra problem.

Ett av de säkraste ställena för en förrymd slav är en stor stad långt ifrån slavägaren man rymt från. I en stad är det lättare att gömma sig - kanske kan man också finna vänligt sinnade själar eller landsmän/religionsfränder som kan hjälpa en. Behöver man komma med en båt för att sätta sig i säkerhet så måste man nog söka sig hit också. En förrymd slav lär dock anlända till staden utan pengar och i trasor, vilket ger dåliga odds från start. Han måste också ta sig in i staden, vilket återigen kräver att han kan dölja slavmärkningen.

Väl inne i staden måste han hitta ett sätt att försörja sig utan att det upptäcks att han är slav. Försöker han tigga får han hoppas att de etablerade tiggarna inte ger sig på honom eller överlämnar honom till stadsvakten för att tjäna sig en hacka. Försöker han stjäla kan han åka fast för det. Söker han arbete krävs det referenser, vilket han inte har. Utan pengar är han inget i staden, och inte heller kan han betala för en båtresa hem. Han kanske kan mönstra på ett främmande handelsskepp, men då är det bäst att han inte avslöjas som slav där heller - att hjälpa förrymda slavar är ett bergsäkert sätt för en handelsman att förlora alla sina kunder och säljas som slav själv!

---

Som du ser finns det alltå massor med svårigheter att övervinna som slav om man är rymningsbenägen. Oddsen är helt klart på slavägarnas sida. Att vara slav behöver dock inte vara ett fruktansvärt öde. En lojal slav med nyttiga färdigheter kan stiga högt i sin ägares tjänst (och gunst) och åtnjuta stor frihet och makt, även om han fortfarande är slav till namnet. Så var det historiskt sett i Barbareskstaterna och Ottomanska riket; många kristna som togs som slavar ändade sina dagar långt rikare, och med större frihet och makt, än de nånsin hade kunnat uppnå i Europas feodala strukturer - som slavar belönades deras kompetens, inte börd.

Hoppsan, ytterligare ett mastodontinlägg :gremblush:. Nåja, även om jag mest broderat ut vad andra redan sagt, hoppas jag detta ger dig mer att jobba med.


/Rax
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Re: Slaveriets psykologi

Hehe !
det där var på ett ungefär vad jag tänkte skriva åxå..
Att man helt enkelt kör med "management by fear". Sedan så kan man ju allit statuera exempel på vilka skaer som kan hända om man sticker sin väg & sedan blir infångad.
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,217
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Jag skrev en artikel om 'Slaveri i Mundana' till Fenix 3-04.Den tar bland annat upp dina frågeställningar. Den här trådens tidigare inlägg täcker de flesta tänkbara faktorer, egentligen. Jag klipper in en bit av min artikel här, ändock - jag tror inte Neogames blir alltför arga av det. Fenix-03 är ju trots allt historia:

Att hålla slavar

De allra flesta slavar är födda i fångenskap och uppfostrade att lyda, och deras roll i samhället är lika självklar som en livegen bondes. Slavuppror är inte ovanliga i historien - en av Colonans dynastier grundades av slavar -, men slavar som aldrig upplevt ett annat liv har sällan varit delaktiga i dem. I Mûhads städer finns särskilda slavkvarter där slavar bor, och tillochmed särskilda mynt för handel slavarna emellan, men allt som oftast är de en del av sin herres hushåll. Lojala slavar ges ibland en symbolisk lön för sitt arbete, och om de sparar tillräckligt mycket har de goda möjligheter att köpa sig fria en dag. Det vanligaste sättet för en slav att bli fri är dock att få friheten i belöning för någon bragd, eller lång, trogen tjänst. Jargiska gladiatorer blir så gott som alltid fria efter ett par år, och tjänstgöring i Mûhads slavarmé är ett annat sätt att vinna sin frihet – överlag är möjligheterna störst för krigare och intellektuella slavar (och lägst, förmodligen, för Västlandens alviska konkubinslavar).

Slavar som en gång varit fria är betydligt svårare att hålla, av naturliga orsaker – muromgärdade hus och vakter, ofta själva slavar, är de vanligaste sätten att förhindra rymning på. Slavar som arbetar i det fria kedjas ibland ihop, och bruket av bojor, åderlåtning och allehandla obehagligheter är vanligt i Västlanden där tuktandet av nyblivna slavar närmast blivit en konstform. En uppsjö av droger används för att lugna och dämpa frihetsberövade sinnen, och en särskilt ökänd drog, Isha’al, injiceras i blodet genom taggarna på blomman med samma namn. Den slappnar av musklerna, orsakar lätta hallucinationer och är mycket beroendeframkallande – ett utmärkt sätt att hindra en slav från att rymma, då hon snart kommer att behöva sin dagliga dos, som bara hennes herre kan erbjuda.

Det förekommer olika tecken på att en slav är en slav - I Consaber bär trälar alltid en halskrage av järn, och i Västlanden förses särskilt kostbara slavar ofta med ansiktstatueringar som har ägarens bomärke någonstans i sitt mönster. Bland Mûhads lyxslavar går en del otäcka rykten om dolda förbannelser som tatueringsmästarna väver in i sina verk.
- Ymir, citerar sig själv
 

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
Angående märkningen av slavar

"Som andra redan påpekat, räkna med att slaven brännmärks, tatueras eller förses med ett stadigt halsband i metall för att visa dennes status. Om slaven lyckas fly så identifierar detta honom automatiskt som slav. "

Fotnot är väl att i vår fina värld så hade romarna som praxis att inte märka sin slavar på något vis eftersom de då skulle märka hur många de egentligen var och kanske få dumma idéer som att ta kål på sina ägare eller något.
En slav rymde inte för att han familj och vänner skulle lida för det, och om allihopa rymde så är det inte så svårt att spåra upp dem. Sen väntade väl korset för dem.


Storuggla, tokklickade sig in
 

Jocke_898

Veteran
Joined
10 Mar 2004
Messages
61
Location
Österbybruk
Re: Slaveriets psykologi

Ja håller med robban för det är inte alla som äger slavar som beter sig ohumant och orespektöst mot dem.. de är ju trots allt människor... men enligt vissa inte behandlar dem som....=) Håller ocksåå med Xerion att om de nog lyckas fly så får dom inte vara allt för nedbrutna mentalt innan, inte heller fysiskt dåå det tar mkt på krafterna at vara "outlaw"....=) :gremcool:
 

Mr White

Veteran
Joined
10 May 2001
Messages
126
Location
Göteborg
Re: Slaveriets psykologi

Jag klagar aldrig....men, läs igenom vad du har plitat ned iaf en gång innan du klickar på Forsättknappen. Den här texten tog 5 ggr så lång tid att läsa tack vare alla stavfel. Frågan är om alla är lika uthålliga som jag. Så för din egen skull....
 

ripperdoc

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,399
Location
Tokyo
Anmärkning

På forumet klankar vi inte ner på andras stavning (och jag ser personligen inte vad som var så hemskt oläsbart i Jockes inlägg). PM:a folk om deras stavning om det är nödvändigt, men ta inte upp det på forumet i framtiden.

/RipperDoc - modererar
 

Jaggernaut

Hero
Joined
6 Aug 2003
Messages
941
Re: Slaveriets psykologi [OT]

Jag klagar aldrig

Jag klagar jättemycket (kanske inte här på forumet då) men jag märkte först att det fanns en massa stavfel först efter att läst om inlägget efter att du påpekat att det fanns en hel klase med stavfel som blivit dumpade där.

Iofs så störde jag mig ganska mycket på stavfel förut men jag har blivit härdar (kanske inte bästa ordvalet där men, men). Däremot sådant som tar extra tid att läsa är då meningsuppbyggnaden är knäpp.

Okej ge mig ett par anmärkningar så ska jag försöka låta bli sådana här inlägg i fortsättningen :gremblush:
 
Top