Nekromanti Hur håller _ni_ ordning i större fisktankar?

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,779
Location
Stockholm
Jag ska spelleda Eon IV under våren i en fisktank där spelarna kommer att spela det styrande skiktet i Jargien och jag funderar över tekniker för att hålla ordning på alla aktörer samt, kanske framför allt, senare konsekvenser från spelarnas agerande. Jag vill minnas att det fanns en tråd om det här på gamla forumet men hittar den inte, om någon har en länk så uppskattas det som komplement till diskussionen här!,

Så, fisktank:

#1: 20-30 större aktörer med egna mål, modus operandi, inflytande, geografisk räckvidd, etc. Hur gör ni för att hålla ordning på hur händelseförloppet i världen påverkar varje fraktions handlingsmönster?

#2: Ett snabbt tidsflöde i spel (förhoppningsvis tillryggalägger vi 3-6 månader in game per tretimmars spelmöte) med många beslutspunkter. Hur gör ni för att hålla ordning på orsaker och deras verkan?


Mina egna svar, som jag hoppas utvidga med er hjälp!

#1: Jag har ett bra minne och lägger tid mellan varje spelmöte för att gå igenom varje fraktions position, hur de bör reagera samt agera och gör en punktlista med sådant som har hänt eller kommer att inträffa under nästa spelmöte och skall förmedlas till spelarna. Tidsödande metod men det är det enda jag fått att fungera.

#2: Samma som ovan men jag funderar på att gå över till följande metod: varje gång en handling utförs som bör ge verkan skriver jag upp handlingen på ett kort (typ blankt papper i lite grövre tjocklek) och lägger det face down på bordet. Nästa handling ger upphov till ett nytt kort som läggs "underst i leken". Innan kampanjen börjar har jag förberett 5-10 händelser som redan ligger och väntar i leken och när jag upplever att det finns utrymme för en händelse i tidslinjen så drar jag ett kort. Korten ger sedan en signal till mig att reagera. Mellan spelmöten så blandar jag leken. Vad tror ni om den?


Jag har hört om folk som skapat smarta excelark och dylikt som fungerar typ som min kortlek ovan (någon form av autosortering som lägger senast ändrad rad längst ner i listan) och lite annat, vad är era smartaste tips?
 

Harry S

Swordsman
Joined
27 Sep 2015
Messages
682
Det här är inte ett svar på din fråga men jag är nyfiken på om du har du tänkt dig någon storystruktur också eller har du tänkt att fisktanken ska vara allt där är?
 
Joined
22 Sep 2011
Messages
1,422
Location
Malmö
Först och främst kör jag en mindmap. Sen har jag en ett A4 med anteckningar om varje fraktion (och även ett om varje spelare) där jag för anteckningar både efter och under mötet. Det jag kört är att skriva ner vad som hände förra gången direkt efter spelmötet och sen gå över det dagen efter för att se hur olika fraktioner "borde" reagera. Anledningen till att jag valt att göra det i efterhand är för att inte dras med för mycket i känslan från mötet utan försöka se neutralt på alla fraktioner.

Ideen med korten är trevlig, själv har jag kört en lista med bomber som jag bockat av när jag vill öka dramatiken, få igång spelarna.
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,779
Location
Stockholm
Harry S;n128660 said:
Det här är inte ett svar på din fråga men jag är nyfiken på om du har du tänkt dig någon storystruktur också eller har du tänkt att fisktanken ska vara allt där är?
Hm, det blir något av en filosofisk fråga antar jag? Jag tänker sätta upp förutsättningar i världen men inte på förhand egenmäktigt bestämma vad de kommer att leda till!
 

Harry S

Swordsman
Joined
27 Sep 2015
Messages
682
RasmusL;n128663 said:
Hm, det blir något av en filosofisk fråga antar jag? Jag tänker sätta upp förutsättningar i världen men inte på förhand egenmäktigt bestämma vad de kommer att leda till!
Ah jag tänkte mer om du skulle låta fisktanken spela sig själv eller om du tänkte ha ett äventyr i form av en storystruktur i grunden. Det kanske är en konstig fråga man jag har själv tänkt att spela med en storystruktur (milstolpar i ett äventyr) som jag lagt i en fisktank om du förstår vad jag menar.
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,779
Location
Stockholm
Harry S;n128670 said:
Ah jag tänkte mer om du skulle låta fisktanken spela sig själv eller om du tänkte ha ett äventyr i form av en storystruktur i grunden. Det kanske är en konstig fråga man jag har själv tänkt att spela med en storystruktur (milstolpar i ett äventyr) som jag lagt i en fisktank om du förstår vad jag menar.

Då förstår jag. Nej, jag kommer att spela helt "spelardrivet" och försöka ha så stor respekt för spelvärldens inre kausalitet som möjligt.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,548
Visualisera det! Skaffa bilder på alla NPC:erna. Kan vara fantasy art eller skådespelare. Allting blir lättare när man kan hitta en bild eller skådespelare som matchar hur man ska spela en NPC och då blir det en datapunkt man kan hänga upp saker på.

Exempel: Laladriel är spelad av Brad Pitt och har den där attityden som Tyler Durden har. Så då mins man när han ljög för spelarna.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
RasmusL;n128639 said:
#1: 20-30 större aktörer med egna mål, modus operandi, inflytande, geografisk räckvidd, etc. Hur gör ni för att hålla ordning på hur händelseförloppet i världen påverkar varje fraktions handlingsmönster?
På två sätt:

Mindmap. Jag bygger min i Scapple, men det går lika bra med selleri, eh, väldigt stora papper.

Aktörskort. Jag bygger mina i Scrivener som enskilda dokument. Där kan jag dessutom gruppera dem som jag vill, och jag kan även skapa dem i Scapple och dra över dem till Scrivener. Men det går nästan lika bra med anteckningsblock.

RasmusL;n128639 said:
#2: Ett snabbt tidsflöde i spel (förhoppningsvis tillryggalägger vi 3-6 månader in game per tretimmars spelmöte) med många beslutspunkter. Hur gör ni för att hålla ordning på orsaker och deras verkan?
Anteckningsbok. Den tar jag sedan med mig till Scrivener och Scapple efter spelmötet.
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,207
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Jag bygger en wiki och freebase:ar sedan utifrån den. Jag har sällan eller aldrig något behov av att skriva ned vilka relationer och agendor olika aktörer i fisktanken har, jag vet inte varför jag aldrig har problem att hålla reda på det oavsett fisktankens storlek. Ibland behöver jag dock konkretisera förvirrade plottrådar, och då händer det att jag gör subtila retcons eller stora foruminlägg där jag fiskar efter input. Däremot är det alltså viktigt att jag har en grundstomme i form av en wiki eller åtminstone en namnlista som hjälper mig hålla reda på vad karaktärer heter och var de befinner sig nånstans, och, om kampanjen blir riktigt monstruöst lång, vad som hänt dem under 10+ år av speltid. Det senare blir ibland direkt fundamentalt, eftersom det händer att jag återintroducerar perifera slp:er eller fraktioner som inte varit med på åratal. Mina Eon-kampanjers wiki har ~1000 artiklar, så långt kan det gå om man spelar ett enda spel tillräckligt mycket, och entusiasmen är lika ohämmad som kreativiteten
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Harry S;n128758 said:
Vad är ett aktörskort?
Någon form av kort där du skriver ner en aktör. Det kan vara ett A6-arkivsystemskort, eller ett dokument i Scrivener, eller en sida i en anteckningsbok, eller vad som helst där du har en aktör på en plats. Poängen är att på det där kortet (sidan, dokumentet, whatever) finns bara aktören Darth Vader, med förmågor, motivationer, planer etc, så att du snabbt kan dra fram det där kortet och ha det tillgängligt när du tittar på noden Darth Vader i din mindmap.

Typ såhär:


(Eftersom vi talar om en fisk i en fisktank så kanske det skulle kallas "fiskekort"…)
 

Attachments

Ape of Wrath

DOWN WE GO
Joined
13 Jul 2012
Messages
1,582
Location
Göteborg
Trello.se har jag börjat använda. Kanske inte just för fisktank men den bör kunna användas till det också.

Det finns en app också som jag använder direkt det är något större projekt där jag behöver struktur och överskådlighet.
 

Patrick Bateman

Warrior
Joined
25 Oct 2000
Messages
224
Location
Stockholm
Angående mind maps: Jag vill slå ett slag för Cmap Tools*. Gratisprogrammet stödjer egentligen inte mind maps utan concept maps. Liknande, men jag tror att concept maps är friare i strukturen (i alla fall när man ser olika program som kan skapa det ena eller det andra).

Funktionen verkar likna Scapple, men Cmap Tools är nog mer basic.

* Tror det var Rickard här på forumet som jag själv fick tipset av första gången.
 

Herr Nils

Veteran
Joined
10 Aug 2014
Messages
63
Programmet Realm works är designat för att hantera precis sånt. Det är ett kartotek, minde map, kalender och wiki i ett, där du med ett enkelt knapp tryck visar vilken information som spelarna fått reda på, vilket gör att du också vet vad som sagts för 2,5 år sen.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,786
Location
Göteborg
Skaffa en anteckningsbok. Inte ett block, inte något sladdrigt skrivåsläng. Skaffa en fin bok. Gärna en Paperblank. Den får gärna kännas lite i plånboken, också. Köp sedan en penna. En bra penna. En reservoarpenna. Inget jävla kulspetsskit, och absolut inte blyerts. Öva på att skriva snyggt.

Använd sedan boken för att hålla koll på allt i kampanjen. Rollpersoner, biroller, händelser. Anteckna lugnt och metodiskt och gör det snyggt. Att skriva lugnt och långsamt och lägga stor möda på det är skitbra för att pränta in det du skriver i minnet. Det här är ett gammalt trick bland språkpluggarnördar. Det ska bli så fint att du inte kan låta bli att bläddra igenom boken och läsa vad du skrivit (lägg lite möda på språket, också!). Du ska känna dig nöjd och stolt.

Då kommer du att hålla stenkoll.

(EDIT: Jag vet inte hur bra det där funkar, men det är min plan för min DYD-kampanj som börjar nästa vecka!)
 
Top