Nekromanti Hur gick det med datorstöd?

hyperdrive

Veteran
Joined
6 Jun 2000
Messages
193
Location
Uppsala
För något år sedan så försökte ett spelbolag marknadsföra 3G med rollspel. De hade gjort ett system som underlättade vampire-lajv genom att alla deltagarna hade en telefon som kunde avslöja fantastiska fakta om eventuella 'vampyrer' man mötte på lajvområdet.

Vad hände? Fungerade inte systemet? Är det ett döfött projekt att bygga datorstöd till lajv o rollspel?

Jag har spelat Eon med miniräknare för att få en acceptabel hastighet i reglerna, och jag hade en PocketPC ett kort tag som kunde trolla fram motståndare med beskrivning och bildmaterial, men jag hann aldrig testa i ett äventyr. Jag tror att det kunde vara en grymt bra idé att använda datorhjälpmedel vid spelbordet.

Finns det någon som har prövat?
 

Pom

Swashbuckler
Joined
23 Jun 2003
Messages
2,926
Location
Enskededalen
Jag tror att det kunde vara en grymt bra idé att använda datorhjälpmedel vid spelbordet.

Finns det någon som har prövat?
Jag använder datorn flitigt som stöd när jag spelleder. Uråldriga och klumpiga men fungerande QBasicprogram hjälper mig med väder, slumpmöten, falltid och annat. Är jag på dåligt humör räcker några körningar av min lilla äventyrsgenerator för att få mig att fnissa över absurditererna. Databaser är också praktiska för vissa typer av snabb informationsinhämtning.
 

King Kromm

Hero
Joined
1 Dec 2000
Messages
1,468
Location
Kungsbacka, Sverige
Till viss del nyttjar jag datorn. Om jag skrivit något och inte pallar och skriva ut, iofs brukar jag halvstöra mig på en jobbig laptop, och tyst svära över att jag är för lat för att skriva ut det hela. Men ibland så är det nyttigt...! Dessutom finns ju calculatorn... Ett underskattat verktyg! Tillsammans med Notepad de rogram som jag använder mest.
 

Zadrith

Hero
Joined
14 Feb 2002
Messages
1,228
Location
Tranås
Hjälpprogram

Jag använder min bärbara dator som spelledarskärm och har skapat olika typer av hjälpprogram till de spel jag spelleder.
Som exempel kan jag nämna att nu när vi spelar Mutant har jag gjort ett program där man kan fylla i värden för alla SLP, placera dem i olika grupper och slå fram inititiativ för alla samt ett anfallsslag och ett skicklighetsslag som sedan visas i en liten lista.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,578
Dessutom finns ju calculatorn... Ett underskattat verktyg!
Vill du vara ännu coolare så finns en emulator för kungen av miniräknare, HP48. Den är helt gratis, så man behöver inte göra som jag och hosta upp 3500 styck för två stycken riktiga...

Dessutom är det en laglig emulator, vilket beror på att en av de saker som räddades när Compaq slaktade HP var miniräknarna, genom att ROM-sen släpptes fria för att räknarna skulle kunna leva vidare i emulatorer. Tänk om andra företag hade samma respekt för sina produkter! Stort tack till HP!
 

gråhök

Veteran
Joined
26 Jan 2005
Messages
188
Location
Romford, Essex, UK
Jag tror inte jag har använt datorstöd när jag spelat eller spellett rollspel. Däremot har jag använt min laptop som administrativt stöd när jag refererat Nomic (LinCon 2000, OJMR).
 

Illern

koppariller
Joined
22 May 2000
Messages
2,056
Location
Linköping
Jag har aldrig prövat men är precis till att köpa en liten 12" iBook och den kommer definitivt få leka spelledarskärm och bakgrundsmusikbank. Med nätverket hemma kan jag dessutom nå andra dokument som jag kanske inte skrivit ut eller inte förutsåg att jag behövde. Vi får se hur det går...
 
Top