Nekromanti Hur gammal var du?

Nero_UBBT

Warrior
Joined
28 Jan 2001
Messages
373
Location
Umeå
vilken är bästa ålder för återväxten?

Jag är inte säker på att bästa ålder att börja spela rollspel är 8-11 om man vill se god återväxt.För många 10-åringar framstår vapentabeller i sig som häftigt nog för att locka in en i rollspel. Men rollspel i sig är ganska svårt, det är regler, tärningsslag med (för den åldersgruppen) avancerad räkning och överhuvudtaget mycket abstrakt tänkande. Ett rollspel riktat mot barn kanske skulle kunna klara detta bättre. Jag har träffat många som en gång i tiden spelat rollspel och sedan slutat med åldern. Varför gjorde de det? Jag tror att rollspelen för dem misslyckades med att utvecklas i takt med de själva, kanske för att ingen visade vad rollspel kan vara mer än vapentabeller. Kanske vore det bästa för återväxten om aktiva vuxna spelare kunde introducera intresserade vänner i bekantskapskretsen istället. Exempelvis har jag en bekant som fått tre klasskompisar på universitetet att börja spela med honom i vuxen ålder.
Jag vet inte om det skulle ge snabbare återväxt, men jag skönjer också ett fokus vid att rollspel är nåt man börjar spela under barndomen eller tidiga tonår.Så behöver det kanske inte vara.
 

Bassejr

Hero
Joined
8 Jun 2012
Messages
847
Location
Eskilstuna
Jag var 17 nu i våras när jag blev spelare, och har sen dess lett betydligt fler spel än jag själv spelat. Jag har grävt in mig så djupt på hobbyn man kan, men med den rent humoristiska uteslutningen av Call of Cthulhu (äger boken, men låter den skäggige mannen i min källare leda det spelet) och Mutant, vilket är två spel det alltid pratas mycket om här.

Jag tycker att det ska finnas rollspel för barn, det är bra att det gör det, för man har sån fantastisk fantasi när man är barn. Sen är det ju å andra sidan så att man alltid är mer otålig när man är liten, så det är nog inte lika många barn som skulle orka sitta ner med tärningar och rollformulär.

Och spelen för äldre spelare måste givetvis finnas kvar. man kan inte göra ett spel för barn där det dyker upp aristokrater med fetish för mutant barn, eller robot prostituerade, men det bygger för väldigt intressanta intriger och väldigt utvecklad och lockande story att få banka in skallen på en robot-pedofil i en flygande stad i ett luftskepp.
 

Hartland

Warrior
Joined
8 May 2003
Messages
384
Location
Umeå
Min första kontakt med Rollspel var nog egentligen ett kort kult äventyr med min yngsta morbror. Minns inte hur gammal jag var men jag minns att det fanns vampyrer bakom bokhyllan och att jag snabbt dog och det var slutet på den historien.

Jag var tio då jag spelade rollspel "på riktigt" för första gången. En vän på skolan hade tagit med sig DoD'91 (tror jag) och vi pysslade ihop några karaktärer och började försöka köra. (Har kvar den karaktären någonstans.) Blev inte så lång livat. Minns nått om en flickvän som hette Rosalina, att vi designade ett hus samt en märklig episod där en goblin av någon anledning stoppade in sitt barn i min mun och tvingade min karaktär att tugga och sedan blev upprörd. Märkliga historier som kom ur tredje klass...
Sedan fortsatte det med lite mutant, mutant rymd och till sist Eon där jag blev kvar rätt länge. Bytte sedan spelgrupp och fick då prova på vampire, noir, ars magica och mycket annat.

En sak jag tänkt på i efterhand var att jag nog egentligen inte rollspelade så mycket faktiskt mellan just tio-elva års åldern fram till gymnasiet. Blev mest att vi skapade coola karaktärer och hittade på egna berättelser om dem än att vi var en grupp som spelade ut rollerna eller var på äventyr. De är i alla fall av någon anledning de berättelser som fastat starkast hos mig.

---

Har inte läst intervjun men jag tror det är något dubbeleggat när det kommer till att rikta sig till barn eller inte. Rollspel är ju väldigt mycket vad man gör av det. Och som folk påpekat i tråden, de gamla rollspelen som många av oss började med var kanske inte egentligen riktade till barn. Och det är kanske där någonstans vi också borde landa? Vi behöver inte direkt rikta oss till barnen, men borde det inte kunna skapas rollspel som är coola utan att för dess skull baka in vuxna teman som exkluderar dem? Och då menar jag egentligen "utan vuxna teman som får föräldrar att rygga bort från att ge ett rollspel till sina barn".

/Hartland
- Eller nått sånt
 

Bornmo

Warrior
Joined
30 May 2000
Messages
305
Location
Jönköping
Jag började spela 1993, och borde därmed ha varit 16 år. Vi hade världens bästa spelledare, spelade CoC (i sydamerika!), Star Wars (D6!), Amber (Vilket spel!) och Kult (Svarta Madonnan). Efter det har det bara rullat på =)
 

Max Raven

T12-kultist
Joined
20 Oct 2009
Messages
4,336
Location
Malmö
Intressant tråd!

Typ 6 år, Mutant, mor SL:ade. Runt 1988.

Sedan köpte jag Elric-boxen på loppis när jag var typ 11 och började spela någorlunda regelbundet under högstadiet. En del Mutant Chronicles, en del DoD. Vi hoppade runt en del.

Och jo, visst är tröskeln till rollspel högre nu än förr, vilket är lite fel för återväxten, även om man också kan peka på att rollspel har en del konkurrens numera. Men GW har åtminstone en poäng där - de ska krökas i tid...
 

Birger King

Veteran
Joined
13 Sep 2012
Messages
14
Location
Stockholm
Jag tror jag var en tio-elva första gången när jag fick vara med och spela i storebrorsans grupp, som körde DoD5.
 

Mundo

Myrmidon
Joined
7 Jan 2010
Messages
3,680
Location
Eslöv
Jag var 8 eller så första gången jag spelade rollspel.

Var typ sex år gammal när jag satt och tjuvlyssnade utanför min storebrors rum när han spelade.

Första gången jag var spelledare var när jag körde ett färdigskrivet äventyr som tioåring för några kompisar.

Allting handlar om drakar och demoner!

Jag hade nog INTE velat spela om spelet hade gjorts mer "barnvänligt". Speciellt inte eftersom barnlitteratur idag i allmänhet tycker om att censurera och "gullifiera". Jag tyckte ju att det var häftigt med mörka magiker, riddare, grymma orcher etc.

Vad jag menar en barnlitteratur idag: https://www.youtube.com/watch?v=ECWMl55c6Kk
 

Sopbil

Veteran
Joined
9 Dec 2011
Messages
184
Location
Södertälje
8 år gammal,året var 1985, spelet var Mutant och min äldre bror var spelledare för "Uppdrag Mos Mosel".

Vet inte om andra företag gjort fel, men Daniel Lehto har i varje fall gjort helt rätt med Äventyr, bättre inkörsport har inte funnits på åratal.
 

Ram

Skev
Joined
11 May 2004
Messages
5,549
Location
Slätta
Jag var 11 år, 1983 och Drakar och demoner den blå lådan.

Jag tror... Well, jag gissar på att man missade en väldigt stor del när man gick från enkla äventyr till komplexa regler, kampanjmoduler och stora flerdelade äventyr. Jag tror att man om man skulle fokusera på barn/yngre skulle dra stor nytta av att ge ut ett enkelt och bra grundregelsystem som man sedan försökte låta ligga ganska stilla och sedan koncentrerade sig på att ge ut äventyr, gärna ganska många korta, tre till fyra mindre dungar med lite sammankoppling då jag tycker att det är det som barn oftast vill göra när de spelar; Utforska, slåss och hitta skatter. Blanda upp med detektivarbete och moraliska dilemman och se till att hålla flödet högt, att ge dem ett smörgårdsbord att välja ifrån, att det alltid skall finnas någonting nytt att se fram emot.

Sedan kan man även ta sig en funderare över vad man vill uppmuntra till vad gäller det egna skapandet intitialt. Skall man ha en mosterbok eller skall man leverera moster och monsterstats med äventyret? Skall man hålla det ganska tunt i grundboken? Skall man ha en monsterbok? Sådana saker.
 

yokowermland

Warrior
Joined
27 Dec 2003
Messages
238
Location
Wermland
Mutant runt 1990. Spelade med några älder killar på kvarteret. Jsg var 9 och ny inflyttad de var kanske elva och någon tolv.

Sverige skulle verkligen behöva ett enkelt fantasy spel med just den åldersgruppen i focus 8-12 (helst med namnet Drakaroch Demoner). Det måste nog säljas i affärer också där kidsen hänger. kanske dataspels butiker Så synd att så inte är fallet. Vi vuxna kan ju fixa saken själva och det finns ju hur mycket spel som helst för oss.

Varför har inte SVEROK detta som en topprioritering på sin agenda? Lätja eller ointresse?
 

yokowermland

Warrior
Joined
27 Dec 2003
Messages
238
Location
Wermland
Vet inte om andra företag gjort fel, men Daniel Lehto har i varje fall gjort helt rätt med Äventyr, bättre inkörsport har inte funnits på åratal.

Nej det har inte funnits en bättre inkörsport på åratal. Lehto förtjänar en stor eloge även om jag kanske kan tycka att det antagligen är i enklaste och barnsligaste laget för en 9-10åringar. Behöver vara mer spännande och mer utmanande för unga tjejer och killars fantasier. Mer vuxet men lekfullt.

Tycker jag..............
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,647
Location
Rissne
yokohomo said:
Varför har inte SVEROK detta som en topprioritering på sin agenda? Lätja eller ointresse
Gissningar:

1) SVEROK tillverkar inte rollspel, har inte den sortens butikskontakter.
2) Långt ifrån alla tycker att det här är särdeles viktigt; det finns inget som säger att dagens ungdomar måste introduceras till hobbyn på samma sätt som ni blev introducerade.
3) Ungdomarna spelar redan rollspel. Det är bara det, att de spelar andra sorters rollspel än bordsrollspel. Utmaningen idag är inte "få ungdomar att fatta rollspel/börja med rollspel", utmaningen är "få ungdomar intresserade av en annan sorts rollspelande, som kräver mer av dem och som potentiellt ger dem mindre av det de eftersöker i de spel de spelar idag".

Alltså, väldigt mycket av rollspelandet tidigare, med fokus på grottor och att slå ihjäl saker för exp och loot, har förflyttats med god behållning till andra medier. Det vi fortfarande kan erbjuda, bl.a frihet och spelarstyrd berättelse etc, är sånt långtifrån alla rollspelare gillade och pysslade med ens när rollspel var som störst.

Rollspelsdöden är en myt, och jag tror att det är ett stort slöseri med energi att försöka återvinna fornstora dagar istället för att blicka framåt och se vad hobbyn kan erbjuda idag.

Därmed absolut inte sagt att Äventyr är dåligt eller en dålig idé.
 

Bassejr

Hero
Joined
8 Jun 2012
Messages
847
Location
Eskilstuna
yokohomo said:
Varför har inte SVEROK detta som en topprioritering på sin agenda? Lätja eller ointresse?
Tror vi diskuterade det här någon gång tidigare, anledningen till att hobbyn har blivit så liten. Speciellt hos unga. Startade en diskussion om det här om någon känner för att diskutera ämnet närmare. Jag blev själv lite intresserad.
 

yokowermland

Warrior
Joined
27 Dec 2003
Messages
238
Location
Wermland
Gissningar:

1) SVEROK tillverkar inte rollspel, har inte den sortens butikskontakter.
2) Långt ifrån alla tycker att det här är särdeles viktigt; det finns inget som säger att dagens ungdomar måste introduceras till hobbyn på samma sätt som ni blev introducerade.
Låt gå då för att det är ointresse som är en avgörande faktor för att sverok inte vill hjälpa till att främja rollspelande i sverige. punkt ett som krank skriver att sverok inte tillverkar spel är ju självklart men att det inte skulle vara av intresse att sveriges rollspelares branschorganisation vill ha ett brett mainstream spel i butiker som är tillgängliga för nya spelare är ju i mina ögon helt knäppt. Det är ju lite grann som tobakslobbyister slutar bry sig om folk röker och skiter i om det tilkommer nya rökare som köper tobak. Att sverok inte har några butikskontakter tror jag inte på de har sina medlemsrullor fyllda av spelbutiksägare och rollspelare med kontakter. Det är ju bara att tillsätta t ex en arbetsgrupp som samlar in och kartlägger dessa kontakter.

Att inte kidsen blir introducerade till rollspel på samma sätt som jag och en massa andra här på forumet är ju faktiskt inte så konstigt. Det är ju rätt få som spelar bordsrollspel i dag. De flesta av oss umgås ganska sällan med 10 åringar om de inte är vår avkomma.
Att vi är så få måste ju betyda att vi inom hobbyn inte når ut till de som kunde kanske vara intresserade. Jag tror faktiskt att ungdommar i dag inte ens vet att vi existerar i det stora hela.

Rollspelsdöden är en myt, och jag tror att det är ett stort slöseri med energi att försöka återvinna fornstora dagar istället för att blicka framåt och se vad hobbyn kan erbjuda idag
Visst är det en myt till viss del men attt rollspelhobbyn inte mår prima måste du ju hålla med om. Vi kan ju självklart inte blicka bakåt men det kan ju inte vara fel att sätta ett mål och begära att vårt föreningsförbund visar lite intresse för utgivning av spel.

Frågan i stort blir ju då varför jag ska bry mig om att vara en del av SVEROK när de inte verkar bry sig om hobbyn. Jag ser egentligen ingen anledning om jag ska vara ärlig men då är jag ganska bitter också.

Därmed absolut inte sagt att Äventyr är dåligt eller en dålig idé.
Enig!
 

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Joined
17 May 2000
Messages
9,879
Location
Stockholm
Om jag inte är felunderrättad så är rollspelare en ganska liten minoritet av Sveroks medlemmar. Och eftersom Sverok är sina medlemmar är det inte så konstigt att de prioriterar annat.
 

slanfan

Hero
Joined
16 Oct 2010
Messages
1,458
Location
Göteborg
Jag var nog 7-10, det var den gröna DoD lådan(91). Livet blev konstigt efter detta...

Edit: Jag dricker nog en del alkohol även i vuxen ålder, så jag dubbelpostar med motsägelsefulla uppgifter.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,647
Location
Rissne
yokohomo said:
Låt gå då för att det är ointresse som är en avgörande faktor för att sverok inte vill hjälpa till att främja rollspelande i sverige.
*djupt andetag*

Okej, såhär då: Det går inte att sätta likhetstecken mellan att "skriva rollspel för barn" och att "främja rollspelande i sverige". Några anledningar:

- Det finns massor av sätt att främja rollspelande i sverige utan att skriva rollspel för barn.
- Att skriva rollspel för barn är ingen garant för att rollspelande i sverige främjas - om ett sådant spel skapas men inte säljer så har ju rollspel i sverige knappast främjats.

Det handlar med andra ord inte nödvändigtvis om att inte vilja främja rollspel, utan kanske mer om att inte hålla med om att metoden "skapa rollspel för barn" är den bästa.


yokohomo said:
punkt ett som krank skriver att sverok inte tillverkar spel är ju självklart men att det inte skulle vara av intresse att sveriges rollspelares branschorganisation vill ha ett brett mainstream spel i butiker som är tillgängliga för nya spelare är ju i mina ögon helt knäppt.
För det första: "Brett mainstreamspel" är inte samma sak som "rollspel för barn".

För det andra: Att sverik har intresse av något betyder inte att sverok inte har MER intresse av något annat, och då väljer att prioritera sina resurser.

För det tredje: Det finns inget som säger att ett "brett mainstreamspel i butiker" i sig skulle leda till att fler spelade rollspel.

För det tredje: Vad skulle sverok göra? Anställa rollspelsmakare? Att skriva och trycka upp rollspel är inte gratis, och definitivt inte om vi talar hög kvalitet på illustrationer, tryck och annat som lockar köpare.

yokohomo said:
Det är ju lite grann som tobakslobbyister slutar bry sig om folk röker och skiter i om det tilkommer nya rökare som köper tobak.
Nej, det är som om tobakslobbyister inte själva startar fabrik för att tillverka cigaretter med citronsmak. Dels är det inte lobbyisternas sak att tillverka cigaretter, dels finns det väldigt lite som talar för att det skulle finnas ett underlag för att sälja citroncigaretter.

yokohomo said:
Att inte kidsen blir introducerade till rollspel på samma sätt som jag och en massa andra här på forumet är ju faktiskt inte så konstigt. Det är ju rätt få som spelar bordsrollspel i dag. De flesta av oss umgås ganska sällan med 10 åringar om de inte är vår avkomma.
Att vi är så få måste ju betyda att vi inom hobbyn inte når ut till de som kunde kanske vara intresserade. Jag tror faktiskt att ungdommar i dag inte ens vet att vi existerar i det stora hela.
Jag tror att det funkar åt andra hållet; de flesta av oss är inte medvetna om - eller väljer att blunda för - det rollspelande ungdomarna (och andra) pysslar med. Dels har vi spel som WoW och annat, som spelas ungefär på samma premisser som klassisk dungeonbashing (färdiga rälsade äventyr, banka monster, få prylar och pengar och exp). Dels har vi forumrollspel där folk låtsas vara karaktärer från Harry Potter, Twilight, etc.

Själv förstår jag inte fokuset på barn. Det borde vara betydligt enklare att locka äldre ungdomar in i hobbyn. Eller rentav vuxna; de flesta vuxna jag träffat på och pratat rollspel med har varit nyfikna.

Jag tror inte att framtidens rollspelare nödvändigtvis börjar spela som barn, och jag tror inte att deras ingångar i hobbyn ser ut som era. Jag säger "era" för att jag själv inte började som 10-åring, och knappast upplever mig förfördelad av det. Det gick alldeles utmärkt att introduceras som 14-åring. Och nu i somras introducerade jag rollspel för ungdomar mellan 17 och 19.

Jag säger inte att man inte bör skapa rollspel för 10-åringar. Jag säger att det inte nödvändigtvis är den mest effektiva strategin för att få hobbyn att växa. Att skriva rollspel för 10-åringar är, i mina ögon, att blicka bakåt istället för framåt. Det är att säga att rollspel måste se ut som vi vill att de ska se ut, att folk bör introduceras på samma sätt som de tidigare introducerats. Det känns inte effektivt.

yokohomo said:
Visst är det en myt till viss del men attt rollspelhobbyn inte mår prima måste du ju hålla med om. Vi kan ju självklart inte blicka bakåt men det kan ju inte vara fel att sätta ett mål och begära att vårt föreningsförbund visar lite intresse för utgivning av spel.
Bordsrollspelen mår sämre än tidigare, men inte dåligt. Rollspel i det lite bredare perspektivet är jättestort. Det finns rätt hyfsade mängder folk som spelar sin roll in-character i WoW och liknande.

Att ungdomsförbundet inte håller med dig om vilka de lämpligaste strategierna är betyder inte att man inte är intresserad.

yokohomo said:
Frågan i stort blir ju då varför jag ska bry mig om att vara en del av SVEROK när de inte verkar bry sig om hobbyn. Jag ser egentligen ingen anledning om jag ska vara ärlig men då är jag ganska bitter också.
Det blir lätt lite fel när "inte håller med mig" påstås vara samma sak som "inte bryr sig".



Rollspel är en levande och livskraftig hobby. Försäljningssiffrorna ser inte ut som de gjort, men å andra sidan är rollspel en hobby där man egentligen inte behöver några kontinuerliga investeringar. Handlingen "att låtsas vara någon annan" sker fortfarande; jag vågar påstå att det är en gigantisk hobby sett till antalet personer som spelar en rollperson, även om det sker under andra (mer digitala) former numera. Sverok anordnar spelveckor, hjälper unga att skapa föreningar. Om JAG skulle tycka till om vad Sverok borde göra för bordsrollspelshobbyn skulle det handla om att skapa bryggor mellan WoW-spelare och bordsrollspelare. Att underlätta förflyttningar. Men bara för att Sverok inte håller med mig där betyder det inte att de "inte bryr sig".
 
Top