Hur gammal är den genomsnittliga äventyrs-fantasy karaktären vid ditt bord?

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,386
I början av kampanjer brukar karaktärer vara runt 25 till 40 år gamla i mina grupper, färdigutbildade i sina yrken med lite erfarenhet. Men nyligen har jag spelat med några spelare som förutsatte att en äventyrare i början av en kampanj är 15 till 18 år gamla. Inget fel med det men en kul olikhet i vad vi förutsatte.

Hur är det vid era bord?
 

Sömniga Isaac

Rollspelsinkvisitor
Joined
9 Feb 2008
Messages
1,928
Location
Örebro
Bra fråga, min uppfattning är 25-40 som du själv nämner. Själv spelar jag ofta gamlingar, även om det är början på en ny kampanj och även i system som bygger på nivåer. Vanligast i mina grupper är dock spannet 25-40.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,386
Bra fråga, min uppfattning är 25-40 som du själv nämner. Själv spelar jag ofta gamlingar, även om det är början på en ny kampanj och även i system som bygger på nivåer. Vanligast i mina grupper är dock spannet 25-40.
Jag älskar också att spela gamlingar. Det är alltid en extra krydda som blir bra i gruppen.
 

EvilSpook

Tämligen dålig överlag.
Joined
15 Oct 2008
Messages
1,804
Location
Off grid
Om man spelar hjältar så har åldern ökat något med min egen stigande ålder. På 80-talet spelade jag ofta 16-18 åringar, och nu kanske det dubbla.

För mer karaktärsroller finns det egentligen ingen gräns. 5 - 30000 år kanske? Vet inte ens hur bra jag skulle kunna gestalta en 16 åring idag (utan att falla in i stereotyper)!?

//EvilSpook
 

Theo

Hero
Joined
20 Nov 2017
Messages
953
Snittåldern på alla rollpersoner som spelats i kampanjen jag spellett senaste åren är 31, men snittet dras upp av en rollperson som var 52. Alla de andra har varit mellan 22 och 37.
 

PhilArt

Patafysike Doktor
Joined
19 Sep 2004
Messages
705
Location
Malmö
Generellt skulle jag säga att spelare spelar sin egen ålder +/-5 år om de inte uppmanas av spelet att angripa ålder på ett visst sätt. I det nuvarande ItO-äventyret tror jag dock spelarna bryter mot den principen.
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,514
I WFRP-kampanjen där jag är med skulle jag tro att snittåldern ligger på drygt 20. Det är en karaktär under 20 och fem något äldre karaktärer, två av dem möjligtvis över 30.

I en tidigare Fantasy!-kampanj (med andra spelare) var åldersintervallet i stort sett detsamma.

Min allmänna känsla är att äventyrlig fantasy lockar till att göra yngre rollpersoner, undantaget den vresige/vise/trollkunnige gubben som är ålderstigen. Själv tycker jag samtidigt att det med stigande ålder blir allt knepigare att spela unga och pigga karaktärer.
 

Khan

Kondottiär
Joined
23 Apr 2014
Messages
4,221
Beror helt på. Jag har tyckt om att spela dryga och griniga gubbar ett tag nu, så nu är mina RP som minst 50, de flesta bra mycket äldre än så.
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,816
25-40 som du själv säger. Jag har spelat en del gamlingar men det har sällan blivit bra. Eller, för kortare äventyr så har det blivit jättebra men jag har inte lyckats få det att funka i längre kampanjer. Av någon anledning har jag svårare tror utveckla deras personlighet än med yngre karaktärer. Vet inte riktigt varför det är så.
 

DanielSchenström

Swashbuckler
Joined
10 Dec 2000
Messages
3,308
Location
Enköping
Jag tror det inte finns någon standard i min grupp och varje spelare funderar kring sin persons ålder. När jag började spela så gjorde jag ofta vuxna rollpersoner som kunde vara så gamla som 25 (eller motsvarande när de gäller långlivade arter), nu varierar jag mig en hel del, och ibland spelar jag spolingar på runt 25...
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
ofta mellan 16-25 som startålder för människor . Det finns någon konsensus i min irl grupp om att 40+ äventyrar inte i en fantasy värld som är nått sorts pseudo europeisk medeltid. Vid 40 är man gammal och äventyrardagarna är något man minns över ett stop mjöd på den lokala ölstugan
 

Rangertheman

Swashbuckler
Joined
15 Dec 2015
Messages
3,060
Rollpersonerna är genomgående yngre än spelarna. Vet inte om det är någon form av ålderstecken att man vill spela någon yngre än sig själv :D
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Tror att det har att göra med att det finns nån uppfattning kanske ifrån vår egen världsbild att 18-25 är man äventyrslysten och sugen på att upptäcka världen vid 30 har man i många fall sitt första och kanske tom andra barn och är stadgad
 

Oldtimer

Slava Ukraini!
Joined
5 Feb 2002
Messages
4,270
Location
Göteborg, Lindome
Jag tror inte mina spelare någonsin har berättat för mig exakt hur gamla deras rollfigurer är. Undantaget är vår CoC-kampanj, men där började de med färdiga rollfigurer som jag hade angett åldern på.

De få gånger jag får spela, brukar jag ha en vag uppfattning om åldern. I vissa spelsystem har åldern en direkt mekanisk inverkan och då har man ju någonstans att skriva ner den på sin figurblankett. Annars blir det mest en vag idé som man har i huvudet.
 
Top